'Anoppi' ongelmaa

• Viestiketjun aloittaja "Lilja"
  • Ensimmäinen viesti
"Lilja"
Alkuperäinen kirjoittaja siniset silmät;28784961:
Voitko olla varma, että anoppisi edes on miestäsi pyytänyt tulemaan ilman toisia lapsia? Ettei olisi vain miehen kieroilua, jotta pääsisi helpommin rilluttelemaan. Ties vaikka anoppi tässä olisi täysin syytön. Mies törkeästi vain sysää syyn hänen niskoilleen. Ei nimittäin kaikkein rehellisimmältä mieheltä vaikuta tuo sinun miehesi.. :(
olen aivan varma ja äiti oli tänäänkin perustellut miehelleni että hänellä on oikeus nähdä välillä pelkästään lapsenlastaan ja poikaansa.Toisaalta ymmärrän myös senkin puolen mutta mieluummin joskus sitten myöhemmin kun lapsikin on isompi :/

"huh"
Täällä palstoilla sitä tosiaan kuulee koko kirjon noista kaksilahkeisista ihmisistä, ei naisetkaan toki viattomia ole, mutta yllättäen tällä palstalla korostuu miesten tekemiset ja tekemättä jättämiset. En voi muuta todeta kun että jaksamisia ap:lle ja jatkoon ja todella harkitse nyt tarkkaan, onkohan suhde nyt todella niin hyvällä mallilla, että avioon kannattaa mennä?

Välillä mietin,kun näitä tämän kaltaisia tarinoita kuulee, että mies ei selkeästikään kunnioita puolisoaan ja silti nainen roikkuu mukana, että onko nämä naiset koskaan kokeneen luotettavaa parisuhdetta ja sellaista aikuismaista käytöstä jossa toista kunnioitetaan? Tietävätkö he, että jotain parempaakin voisi olla tarjolla tai että yksinkin voisi olla etenkin lasten kannalta parempi, kuin liitossa jossa toinen hyppii kukasta kukkaan ja toinen antaa anteeksi aina vaan.

"Lilja"
[QUOTE="vieras";28785027]Jos sun mies (ja sen äiti) on nyt niiin kamala ja vihaat sitä ja sen äitiä, niin miksi sä olet sen kanssa? Kysympähän vaan...[/QUOTE]

Miehessä on hyvät ja huonot puolet niinkuin minussakin. En minä. tulevaa anoppiani vihaa,kaikkea hänen tekemisiään/sanomisiaan yms on vaan välillä erittäin erittäin vaikeaa sietää.

Keittiönoita
[QUOTE="Lilja";28785073]Miehessä on hyvät ja huonot puolet niinkuin minussakin. En minä. tulevaa anoppiani vihaa,kaikkea hänen tekemisiään/sanomisiaan yms on vaan välillä erittäin erittäin vaikeaa sietää.[/QUOTE]
Mutta oletko valmis sietämään niin kauan, kun anoppisi elää?

Keittiönoita
[QUOTE="huh";28784991]Täällä palstoilla sitä tosiaan kuulee koko kirjon noista kaksilahkeisista ihmisistä, ei naisetkaan toki viattomia ole, mutta yllättäen tällä palstalla korostuu miesten tekemiset ja tekemättä jättämiset. En voi muuta todeta kun että jaksamisia ap:lle ja jatkoon ja todella harkitse nyt tarkkaan, onkohan suhde nyt todella niin hyvällä mallilla, että avioon kannattaa mennä?

Välillä mietin,kun näitä tämän kaltaisia tarinoita kuulee, että mies ei selkeästikään kunnioita puolisoaan ja silti nainen roikkuu mukana, että onko nämä naiset koskaan kokeneen luotettavaa parisuhdetta ja sellaista aikuismaista käytöstä jossa toista kunnioitetaan? Tietävätkö he, että jotain parempaakin voisi olla tarjolla tai että yksinkin voisi olla etenkin lasten kannalta parempi, kuin liitossa jossa toinen hyppii kukasta kukkaan ja toinen antaa anteeksi aina vaan.[/QUOTE]
Äläpä muuta sano. Jos ap olisi mun tyttäreni, niin olisin todella huolissani.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28784843:
Ei sillä hymiöllä ole mitään merkitystä. Olen huomannut muissakin ketjuissa, että kovin mielelläsi yleistät asioita ja ennenkaikkea niputat muutaman kokemuksesi perusteella liudan ihmisiä samaan muottiin. Mutta ei se mitään, toki niinkin voi tehdä :)
En toki ihan niin paljon yleistä :) olen jo toista mieltä tuosta anopista, se taitaa olla ap:n mies, joka tuon on junaillut.

"Lilja"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28785134:
Mutta oletko valmis sietämään niin kauan, kun anoppisi elää?
kun se napanuora vaan katkeis vaan saa nähdä,ei auttanut välimatkakaan vaikka toki helpotti hieman yllätysvisiittejä passausta.

Nyt on anoppi herne-nenässä kun laitoin kuitenkin aika kohteliain sanakääntein hänelle tekstiviestin aiheesta johon perustelin miltä minusta tuntuu hänen käytöksensä ja kuinka jotkut rajat olisi hyvä olla olemassa. Kerroin myös että mieheni voi tulla yksikseen hänen luokseen ja jos käytös ei muutu niin välit säilyykin sitten sillä asteella - lisäsin lapsenlapsen olevan pieni jota en laske reissuun johtuen pelisääntöjen toistuvasta huomiottajättämisestä ja ja että me vanhemmat teemme päätökset koskien lapsia.

En saanut viestiä mutta mies sai itkunsekaisen puhelun ja ilta meneekin varmaan 'sovussa'.Katsotaan onko mitään apua jos minä sanon tästä,mieheni kun sitä tuskin koskaan äidilleen suostuu sanomaan.

Keittiönoita
[QUOTE="Lilja";28785159]kun se napanuora vaan katkeis vaan saa nähdä,ei auttanut välimatkakaan vaikka toki helpotti hieman yllätysvisiittejä passausta.

Nyt on anoppi herne-nenässä kun laitoin kuitenkin aika kohteliain sanakääntein hänelle tekstiviestin aiheesta johon perustelin miltä minusta tuntuu hänen käytöksensä ja kuinka jotkut rajat olisi hyvä olla olemassa. Kerroin myös että mieheni voi tulla yksikseen hänen luokseen ja jos käytös ei muutu niin välit säilyykin sitten sillä asteella - lisäsin lapsenlapsen olevan pieni jota en laske reissuun johtuen pelisääntöjen toistuvasta huomiottajättämisestä ja ja että me vanhemmat teemme päätökset koskien lapsia.

En saanut viestiä mutta mies sai itkunsekaisen puhelun ja ilta meneekin varmaan 'sovussa'.Katsotaan onko mitään apua jos minä sanon tästä,mieheni kun sitä tuskin koskaan äidilleen suostuu sanomaan.[/QUOTE]
Miksi sä uskot, että se napanuora katkeaa? Musta vaikuttaa siltä, että miehesi ei paljon sun tunteitasi ajattele, joten mikä saa sut uskomaan, että hän muuuttuisi?

Ikävä kyllä musta sä teit virheen puuttuessasi miehen ja hänen äitinsä väleihin. On aika selvää, että anoppi on nyt herne nenässä. Miksi et laittanut miestä - aikuinen se kai kuitenkin on eikä 16 v? - laittamaan sitä viestiä äidilleen? Nyt susta taisi tulla tämän tarinan pahis ja sen sijaan, että mies tai anoppisi olisi sun puolellasi, luultavasti ovatkin nyt molemmat sua vastaan.

Jos tuo siskojuttu pitää paikkansa, niin mieti myös sitä, miksi sun piti violentää välit vanhempiisi? Ei kai äitisi vaan kehoittanut sua jättämään moisen hunsvotin tai sanonut, että olet hullu, jos petturin vielä takaisin otat?

"Lilja"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28785189:
Miksi sä uskot, että se napanuora katkeaa? Musta vaikuttaa siltä, että miehesi ei paljon sun tunteitasi ajattele, joten mikä saa sut uskomaan, että hän muuuttuisi?

Ikävä kyllä musta sä teit virheen puuttuessasi miehen ja hänen äitinsä väleihin. On aika selvää, että anoppi on nyt herne nenässä. Miksi et laittanut miestä - aikuinen se kai kuitenkin on eikä 16 v? - laittamaan sitä viestiä äidilleen? Nyt susta taisi tulla tämän tarinan pahis ja sen sijaan, että mies tai anoppisi olisi sun puolellasi, luultavasti ovatkin nyt molemmat sua vastaan.

Jos tuo siskojuttu pitää paikkansa, niin mieti myös sitä, miksi sun piti violentää välit vanhempiisi? Ei kai äitisi vaan kehoittanut sua jättämään moisen hunsvotin tai sanonut, että olet hullu, jos petturin vielä takaisin otat?
Koska mä toivon niin kovasti että ongelmat järjestyy.
Ehkä tein virheen,mielestäni en.Mieheni ei suostu sanomaan äidilleen vastaan missään asiassa vaikka se tuntuisi kuinka pahalta minusta,se on nähty ja koettu jo monet kerrat. Minusta tuntuu että varsinkin anopin silmissä olen aina se pahis ja tulen olemaankin,joskus on jonkun sanottava vastaankin hänelle.

En mielleläni puisi yksityiskohtia mieheni reissuista,itse en tuonut ilmi millään tavalla yksityiskohtia hänen teoistaan :/

Keittiönoita
[QUOTE="Lilja";28785206]Koska mä toivon niin kovasti että ongelmat järjestyy.
Ehkä tein virheen,mielestäni en.Mieheni ei suostu sanomaan äidilleen vastaan missään asiassa vaikka se tuntuisi kuinka pahalta minusta,se on nähty ja koettu jo monet kerrat. Minusta tuntuu että varsinkin anopin silmissä olen aina se pahis ja tulen olemaankin,joskus on jonkun sanottava vastaankin hänelle.

En mielleläni puisi yksityiskohtia mieheni reissuista,itse en tuonut ilmi millään tavalla yksityiskohtia hänen teoistaan :/[/QUOTE]
Ei sun tarvii tänne palstalle mun kysymyksiini vastata, riittää kun vastaat itse itsellesi. Ja mietit, että kukakohan olikaan lopulta oikeassa ja kuka ei. Et ole ensimmäinen, et toinen, etkä sadastuhanneskaan nainen, joka toivoo miehen muuttuvan. Valitettavan usei ne toiveet eivät kuitenkaan toteudu. Saat toivoa toki ihan mitä haluat, mutta mieti lapsiasi. Erityisesti niitä, jotka eivät ole tämän miehen. Mitä muuten heidän isänsä tekee lastensa eteen? Vai eikö ole kuvioissa lainkaan?

Mä saatan kuullostaa vähän ikävältä ihmiseltä, mutta todellisuudessa olen jo vuosikymmenten aikana nähnyt kovin monenlaista tarinaa ja tuolla sun rakkaustarinallasi ei nyt vaan tunnu olevan kovin hyvää pohjaa. Olet menossa naimisiin miehen kanssa, joka olisi unelmiesi prinssi, JOS muuttuisi. Mitä jos odottaisit kuitenkin ensin, että mies tosiaan muuttuu ja vasta sitten menisit naimisiin? Sopikaa vaikka uusi hääpäivä kolmen vuoden päähän ja jos silloin edelleen olette molemmat sitä mieltä, että naimisiin mennään, niin antaa palaa vaan.

"Lilja"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28785245:
Ei sun tarvii tänne palstalle mun kysymyksiini vastata, riittää kun vastaat itse itsellesi. Ja mietit, että kukakohan olikaan lopulta oikeassa ja kuka ei. Et ole ensimmäinen, et toinen, etkä sadastuhanneskaan nainen, joka toivoo miehen muuttuvan. Valitettavan usei ne toiveet eivät kuitenkaan toteudu. Saat toivoa toki ihan mitä haluat, mutta mieti lapsiasi. Erityisesti niitä, jotka eivät ole tämän miehen. Mitä muuten heidän isänsä tekee lastensa eteen? Vai eikö ole kuvioissa lainkaan?

Mä saatan kuullostaa vähän ikävältä ihmiseltä, mutta todellisuudessa olen jo vuosikymmenten aikana nähnyt kovin monenlaista tarinaa ja tuolla sun rakkaustarinallasi ei nyt vaan tunnu olevan kovin hyvää pohjaa. Olet menossa naimisiin miehen kanssa, joka olisi unelmiesi prinssi, JOS muuttuisi. Mitä jos odottaisit kuitenkin ensin, että mies tosiaan muuttuu ja vasta sitten menisit naimisiin? Sopikaa vaikka uusi hääpäivä kolmen vuoden päähän ja jos silloin edelleen olette molemmat sitä mieltä, että naimisiin mennään, niin antaa palaa vaan.
On mulle järkeä taottu päähän niin hyvällä kuin pahallakin ystävien ja muiden toimesta.
Erossa olo aikana heräsi tunne yritettiinkö tarpeeksi ja sen takia yhteen palattiin- ei tarvitse sitten kymmenen vuoden kuluttua miettiä olisiko pitänyt yrittää vai ei.
Sinnikkäästi minä uskon että meistä jokainen jos tekee töitä niin nämä kuviot saadaan toimimaan-siihen kuuluu virheiden myöntäminen ja niiden anteeksiantaminen.
Yksin on vaikea taistella ja katsonkin mielenkiinnolla ymmärtääkö mieheni minua lainkaan vai seisooko järkkymättä äitinsä rinnalla.
Toivotaan että saan ansaitsemani kunnoituksen 'anopilta' ja saadaan pidettyä meidän perhe meidän perheenä- pahalta näyttää tilanne nyt mutta aina on toivoa.

"vieras"
Juu, anoppi ei ole pohjimmainen ongelma vaan mies. Jos mies pitäisi vaimonsa puolia ja toimisi vaimonsa kanssa yhdessä, niin hankalampikin anoppi menee siinä sivussa (mitä hankalampi, sitä sivummalle mies hänet laittaa) . Miehen tehtävä on huolehtia siitä, ettei anoppi pääse sotkemaan perheen keskinäisiä välejä. Mun mies ärähti heti, jos anoppi erehtyi arvostelemaan minua.

"Lilja"
[QUOTE="vieras";28785315]Juu, anoppi ei ole pohjimmainen ongelma vaan mies. Jos mies pitäisi vaimonsa puolia ja toimisi vaimonsa kanssa yhdessä, niin hankalampikin anoppi menee siinä sivussa (mitä hankalampi, sitä sivummalle mies hänet laittaa) . Miehen tehtävä on huolehtia siitä, ettei anoppi pääse sotkemaan perheen keskinäisiä välejä. Mun mies ärähti heti, jos anoppi erehtyi arvostelemaan minua.[/QUOTE]

voi,kunpa minunkin mieheni muuttuisi mieheksi eikä olisi ikuinen äidin poika. Mulla niin ärsyttää välillä nuijia omaa mielipidettä läpi kun mummo ja mies lupaa kaiken minkä kiellän,eikö aikuisilla kuuluisi olla yhteinen linja lasten kasvatuksessa?

Minäkin odotan ennen kaikkea mieheltäni tukea niin ei tarvittais suuria riitoja ynnä sellaisia mummon kanssa.

Keittiönoita
[QUOTE="Lilja";28785295]On mulle järkeä taottu päähän niin hyvällä kuin pahallakin ystävien ja muiden toimesta.
Erossa olo aikana heräsi tunne yritettiinkö tarpeeksi ja sen takia yhteen palattiin- ei tarvitse sitten kymmenen vuoden kuluttua miettiä olisiko pitänyt yrittää vai ei.
Sinnikkäästi minä uskon että meistä jokainen jos tekee töitä niin nämä kuviot saadaan toimimaan-siihen kuuluu virheiden myöntäminen ja niiden anteeksiantaminen.
Yksin on vaikea taistella ja katsonkin mielenkiinnolla ymmärtääkö mieheni minua lainkaan vai seisooko järkkymättä äitinsä rinnalla.
Toivotaan että saan ansaitsemani kunnoituksen 'anopilta' ja saadaan pidettyä meidän perhe meidän perheenä- pahalta näyttää tilanne nyt mutta aina on toivoa.[/QUOTE]

Kahden jo aikuisen lapsen, tyttären ja pojan, äitinä taktiikkasi ei mielestäni ole paras mahdollinen, mutta tehty mikä tehty. Pistit miehen tavallaan valitsemaan äitinsä ja sinun väliltäsi, vaikka tosiasiassa olisi pitänyt vain tehdä kompromissi asioiden hoitamisessa sellaisella tavalla, että molemmat ovat tyytyväisiä. Kapuloiden tunkeminen toisen tärkeisiin ihmissuhteisiin ei yleensä ole hyvä juttu tai ainakaan asia, jonka toinen antaisi helposti anteeksi. Kyse on vähän niinkuin kiristämisestä ja se ei tunnu varmasti kenestäkään hyvältä.

Oletko varma, että se tunne erossa heräsi teille molemmille eikä vain sinulle? Että mies ihan aidosti halusi takaisin (eikä vain sen vuoksi, että yhdessäolo sattuu olemaan mukavaa ja helpompaa kuin jo sjoutuisi hoitamaan koko huushollin yksin)? Ja että miehen halun takana oli vilpitön aikomus muuttua?

Jos noissa järjen päähän takojissa oli mukana myös vanhempasi, niin älä sulje elämästäsi pois niitä ihmisiä, jotka kaikista eniten sinun ja lastesi parasta ajattelevat. Mitä nyt olet tuosta miehestä kertonut, niin jätkähän on joka äidin painajaisvävy. Ei sellaista todellakaan omalle rakkaalle tyttärelleen haluaisi, varsinkin jos kuvioissa on vielä kaksi lasta, joilla ei ole mitään tekemistä koko hampin kanssa.

Aina saa toki toivoa, mutta joskus on hyvä asettaa vaikka takaraja niille toiveilleen ja päättää, että jos eivät toiveet siihen päivään mennessä toteudu, niin sitten unohdetaan koko juttu ja etsitään elämään onni jostain muualta.

[QUOTE="vieras";28785315]Juu, anoppi ei ole pohjimmainen ongelma vaan mies. Jos mies pitäisi vaimonsa puolia ja toimisi vaimonsa kanssa yhdessä, niin hankalampikin anoppi menee siinä sivussa (mitä hankalampi, sitä sivummalle mies hänet laittaa) . Miehen tehtävä on huolehtia siitä, ettei anoppi pääse sotkemaan perheen keskinäisiä välejä. Mun mies ärähti heti, jos anoppi erehtyi arvostelemaan minua.[/QUOTE]

Tuo on niin totta :)

"Lilja"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28785357:
Kahden jo aikuisen lapsen, tyttären ja pojan, äitinä taktiikkasi ei mielestäni ole paras mahdollinen, mutta tehty mikä tehty. Pistit miehen tavallaan valitsemaan äitinsä ja sinun väliltäsi, vaikka tosiasiassa olisi pitänyt vain tehdä kompromissi asioiden hoitamisessa sellaisella tavalla, että molemmat ovat tyytyväisiä. Kapuloiden tunkeminen toisen tärkeisiin ihmissuhteisiin ei yleensä ole hyvä juttu tai ainakaan asia, jonka toinen antaisi helposti anteeksi. Kyse on vähän niinkuin kiristämisestä ja se ei tunnu varmasti kenestäkään hyvältä.

Oletko varma, että se tunne erossa heräsi teille molemmille eikä vain sinulle? Että mies ihan aidosti halusi takaisin (eikä vain sen vuoksi, että yhdessäolo sattuu olemaan mukavaa ja helpompaa kuin jo sjoutuisi hoitamaan koko huushollin yksin)? Ja että miehen halun takana oli vilpitön aikomus muuttua?

Jos noissa järjen päähän takojissa oli mukana myös vanhempasi, niin älä sulje elämästäsi pois niitä ihmisiä, jotka kaikista eniten sinun ja lastesi parasta ajattelevat. Mitä nyt olet tuosta miehestä kertonut, niin jätkähän on joka äidin painajaisvävy. Ei sellaista todellakaan omalle rakkaalle tyttärelleen haluaisi, varsinkin jos kuvioissa on vielä kaksi lasta, joilla ei ole mitään tekemistä koko hampin kanssa.

Aina saa toki toivoa, mutta joskus on hyvä asettaa vaikka takaraja niille toiveilleen ja päättää, että jos eivät toiveet siihen päivään mennessä toteudu, niin sitten unohdetaan koko juttu ja etsitään elämään onni jostain muualta.
Voi olla että tein virheen lähettämällä tekstiviestin mieheni äidillä vaan tietää nyt ainakin viimeistään minun mielipiteen näistä asioista. Mieheni kanssa keskustelin ja hän sanoo kyllä ettei häntä se 'suututa' että olen laittanut viestin hänen äidilleen vaan on äitinsä puolesta surullinen koska sillä oli paha mieli-tässäkin jäi kyllä miehellä minun huono mieli huomioimatta mutta minkäs teet,tuskin hän ikinä valitsemaan meidän välillä pystyisi enkä sitä toivokaan,tiettyjen rajojen asettamista vain.

Mieheni ei alunperinkään halunnut erota ja kovasti kaipaili kotiin takaisin,yhteen paluu sujui hyvin kunnes alkoi paljastua miehen toilailut muualla ja ne kalvoi pitkään-varsinkin muistan sen kylmän kuukauden kun nousin aamuisin aikaisin ehtiäkseni töihin,kuskattuani kaksi lasta hoitoon ja jättäessäni vanhimman tyttären yksin kotiin odottelemaan koulun alkua. Se kuukausi oli rankka mutta siitäkin selvittiin.

Monesti mietin onko hänellä todellinen halu asua meidän kanssa vai tottumiskysymys,kyllä minä tiedän hänen rakastavan minua mutta tiedän myös toisen puolen hänestä jolloin ihmettelen tunnenko häntä ollenkaan.

Miehelläni on kyllä valmis asunto johon hän voi muuttaa ja siellä viihtyikin vapaana poikamiehenä.Valittevasti velvollisuudet lasta kohtaan unotuivat tällä kaudella minimiin ja sekin on puoli jota hänessä en ymmärrä.

Mutta sitten ne päivät kun huomaan hymyileväni monetta viikkoa putkeen ja mietin miksi muka olen surullinen,miksi olen itkenyt öisin?Silloin tiedän tehneeni oikean ratkaisun,harmi että sieltä tipahtaa niin nopeasti ja niin alas,liian usein.

Mielestäni minä olen muuttunut paljon ihmisenä mutten näe sitä kasvamista miehessäni kuin hetkittäin. Uskoakseni hällä on kuitenkin vielä menohaluja paljon ja alkoholi ei hänelle sovi koska silloin kämmätään aina,tavalla tai toisella.

Vanhempani eivät liity millään tavalla minun ja mieheni ongelmiin eivätkä ole juuri mitään kuvoihin sanoneet,alkuun taisivat miettiä miten pärjään yksin kolmen lapsen kanssa ja toisaalla sanoivat ettei lasten ole hyvä kasvaa riitojen keskellä.Välit vanhempiin ovat kylmenneet kymmenisen vuotta sitten ja näin on hyvä,he eivät juruikaan puutu asioihini mutta kyllä kuuntelevat jos tarvetta on.

Aika-rajat olisi hyviä - minä tiedän kyllä missä minä näen itseni seuraavan viiden vuoden kuluttua,en vain saa selvyyttä onko miehelläni sama haave.

Minusta pohjimmainen ongelma on ap:ssä itsessään. Ketään, ei yksinkertaista ketään, suomalaista naista pakoteta olemaan suhteessa epäitsenäiseen äidissään roikkuvaan kännäävään ja ei-vastuunsa-tuntevaan isähahmoon.

Tässä voi jeesustella maailman tappiin siitä muuttuuko mies ja miksi ei muutu ja mitähän seuraavaksi, mutta peruskysymys on se, että miksi ap ylipäätään lähti noin huonosti aikuiseen suhteeseen sopivan miehen kelkkaan.

Nyt voi sanoa, että joo, ei sitä mistään voinut tietää/aavistaa/uskoa millainen mies pohjimmiltaan on. Tuohon sanoisin, että kyllä ihan varmaan voi, jos on rehellinen itselleen. Kyse on siitä, miten realistinen kuva ja odotukset naisella itsellään on ollut elämästä, itsestään, parisuhteesta jne. jne.

Mutta lohdutukseksi voi sanoa, että näitä naisia on maailma pullollaan - sellainen olo ainakin tätä palstaa seuratessa tulee, vaikka tuttavapiirissä ei luojan kiitos tällaisia pariskuntia pahemmin olekaan.

"Lilja"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28785407:
no ketään ei voi pakottaa mihinkään. ei sun anoppis ole pakko olla sun lasten mummo, jos ei halua. toki on inhottavaa, jos esittää toiveen, että mies tulis vain sen teidän yhteisen lapsen kanssa
Ketjun alussa mainitaan kyllä mistä on kyse. Mieheni äiti on kutsunut meidät kesälomalle sinne (ja pyytänyt minunkin lapsia sanomaan häntä mummiksi jo ennen kuin mieheni ja minun yhteinen lapsi syntyi). Aloitti puhelun keskustelemalla mieheni raha-asioista ja kuinka mieheni pitää tehdä sitä,tätä ja tuota järjestelyä,lopuksi esitti toiveen että mieheni tulisi vain ainoastaan biologisen lapsenlapsensa kanssa mummon luokse.

Reissu on sovittu,suunniteltu,ohjelma järjestetty ja nyt puolet porukasta ei olekaan tervetulleita. Tiedän kyllä ettei häntä voi pakottaa olemaan mummo ja hänet on kyllä minun toimesta esitelty lapsille ihan vaan etunimellä,hän 'mummopyynnön'aikoinaan esitti.

"Lilja"
Minusta pohjimmainen ongelma on ap:ssä itsessään. Ketään, ei yksinkertaista ketään, suomalaista naista pakoteta olemaan suhteessa epäitsenäiseen äidissään roikkuvaan kännäävään ja ei-vastuunsa-tuntevaan isähahmoon.

Tässä voi jeesustella maailman tappiin siitä muuttuuko mies ja miksi ei muutu ja mitähän seuraavaksi, mutta peruskysymys on se, että miksi ap ylipäätään lähti noin huonosti aikuiseen suhteeseen sopivan miehen kelkkaan.

Nyt voi sanoa, että joo, ei sitä mistään voinut tietää/aavistaa/uskoa millainen mies pohjimmiltaan on. Tuohon sanoisin, että kyllä ihan varmaan voi, jos on rehellinen itselleen. Kyse on siitä, miten realistinen kuva ja odotukset naisella itsellään on ollut elämästä, itsestään, parisuhteesta jne. jne.

Mutta lohdutukseksi voi sanoa, että näitä naisia on maailma pullollaan - sellainen olo ainakin tätä palstaa seuratessa tulee, vaikka tuttavapiirissä ei luojan kiitos tällaisia pariskuntia pahemmin olekaan.
Äiti ongelman näin heti alussa ja olen antanut olla omassa arvossaan. Mies on tämän yhteisen lapsen syntymän jälkeen tehnyt nämä toilailunsa(pettämiset,kännikämmit) ja muut ongelmat. Tuliko yllätyksenä pienen vaativan lapsen hoito vai mikä,en osaa kertoa.

Yhteistyössä