Ajatuksista odotukseen 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pointtina tuossa veriseulassa on, että sillä saadaan tarkempia tuloksia kuin pelkästä nt-ultrasta. Veriseula yhdistettynä turvotustulokseen antaa 80-90% tuloksen kun pelkkä ultra 60-70%. Monesti pelkkä turvotus ylittää riskirajan ja odottaja menee turhaan jatkotutkimuksiin (lapsivesi- tai istukkanäyte) joissa on aina km-riski, jossa saa kuitenkin normaalit tulokset. Tämä seulonta siis vähentää turhien tutkimusten määrää, koska se antaa tarkemman tuloksen ja riskiryhmän haavi pienenee.

Huh! Olipas kiiru työpäivä... No, nyt oon vihdoin himassa, joten jos kerkeis pari sanaa kirjottaankin.

Kiitoksia Rosa vastauksesta. Kiva, ettei sitä tulosta tarvitse sit mitään kahta viikkoa odotella, vaan sen saa niinkin nopeasti. mullahan tuo ultra&veriseula on siis tasan viikon päästä tiistaina, joten voipi olla, että ensi viikon loppuun mennessä tieto tuloksista on siis jo saatu. Meillähän tuo veriseula on ilmainen ja kuuluu automaattisesti tuohon ultraan, mikäli siis sen haluaa (ei pakollinen). Luultavasti siis Sade sullakin, kun etkös sinäkin HUSin piiriin kuulu? Hitsi muuten, miten paljon voikin jo pelottaa tuo ensi viikon ultra ja se, onko tuolla masussa kaikki hyvin...

Jokos Rosa on uskaltautunut kertomaan raskaudestaan?

Ai niin... Unohdinkin kertoa, et sain tänään postia Helsingin yliopistolta, että haluaisinko osallistua sellaiseen tutkimukseen, jossa selvitetään raskauden aikaisen stressin ja mielialojen mahdollista merkitystä raskausmyrkytykseen. Sen tavoittena on kehittää tulevaisuudessa menetelmiä raskausmyrkytyksen ja sikiön kasvunhidastumisen ennustamiseksi ja ehkäisemiseksi.
Se vaatisi multa sit sellaisten kyselyvihkosten täyttämistä ensin taustatiedoista (lähisuvun sairaudet yms.) ja sen jälkeen pitkin raskautta ja synnytyksen jälkeenkin (vähän niinkun päiväkirjamaisesti) mun hyvinvoinnista, mielialoista ja stressistä ja siis syntymän jälkeen vauvan temperamentista jne.
En oikein osaa päättää, osallistuisko tuohon. Toisaalta ei se multa mitään maksa, jos siihen osallistun ja hyvään tarkoitukseenhan tuo menee. Mut ainakin nyt tuntuu kovin suuritöiseltä määrältä... Vaikka lukihan siinä, et sen voi peruuttaa missä vaiheessa tahansa. Saa nyt kattoo...

Amilda, mä osallistun siihen. Olen nääs tutkimusfriikki ja kiva saada lapsesta luonneanalyysi. Ei ole paha täytettävä!

Mä en tullut edes ajatelleeksi veriseulaa. Olisi ollut mielenkiintoista käydä ja saada tarkempaa tietoa. No, ensi kerralla sitten.

Kuulostaa mielenkiintoselta tutkimukselta! Mäkin haluun.

Mä kirjotin jo tekstarit ja mietin puhelut valmiiksi että oltais ultran jälkeen kerrottu. Mutta kun kysyttiin lääkärin mielipide veriseulasta ja mentiin siihen, niin nyt haluan odottaa vielä senkin vastauksen... Ollaan odotettu niin pitkään että musta tuntuu jo kivalta pantata tätä tietoa. Ystäväni joka tietää raskaudesta on tänäänkin soitellut jo pariin kertaan ja kysellyt miten sujuu, eli saan silti jutella tästä paljon. Nyt lähdenkin hänen kanssaan "kaljalle". Taidan ottaa jaffan sijaan alkoholittoman oluen, niin muut ei vieläkään huomaa mitään (tämä ystävä siis tietää mutta osaa pitää salaisuuden). Mut kyllä mä toisaalta jo odotan että voin kertoa tästä. Tällä viikolla alkaa jo 14. viikko. Kyllä aika menee nopeasti!!!

Angsteri, sit kun teette Nukille pikkusisarusta niin veriseulat on jo kaikille ilmaisia!

No kiva Angsteri, et täällä olikin joku jo, jolla on kokemusta tuosta tutkimuksesta. No, taidanpa minäkin sit osallistua siihe, jossei se ole kerta kovinkaan paha rasti... Kovin mielenkiintoiselta tuo ainakin vaikuttaa.

Hitsi soikoon! Mä en kyllä taida millään pystyä enää salaan tätä raskautta veriseulan tuloksiin asti. Hyvä jos ultraan asti selviän. Nyt jo olen töissä lähes lukkiutuneena sinne työhuoneeseeni, että mahdollisimman harva mut päivän aikana näkis ;) No saas nähdä kuin likan käy...

Amilda, kiva kun on joku muukin HUSlainen niin tiedän sitten vähän mitä odottaa =)

Rosa, nostan kyllä hattua kun olette noin pitkään pitäneet salassa, ja siis jo rv14, aika kyllä juoksee.

Mä oon syönyt tänään niin paljon perunaa että kohta varmaan muutun perunaksi. mutta se on niin hyvää..pitää vaan keksiä vähän muunnoksia että ei kyllästy. Lihaa jos ajatteleekin niin kuvotus kasvaa :( ja siis se on hassuinta kun kuvottaa ihan jatkuvalla tahdilla aamusta yöhön..tänään nyt onneksi vähän laimeampana kuin eilen mutta kuitenkin..luulin ennen että pahoinvointi on korkeintaa pari tuntia ja sitten helpottaa.

Toi tutkimus kuulostaa ihan mielenkiintoiselta ja jos sen voi lopettaakin kesken jos jostain syystä ei jaksakaan tms niin osallistu ihmeessä Amilda.

brogan, juuri meinasin kysyä missäs luuraat. Ikävää että edelleen kipeänä. Toivottavasti paranet pian! mulla tämä ympärivuorokautinen kuvotus jatkuu ja ihan vetämätön olo mutta onneksi ei ole mikään flunssa tarttunut.

Täällähän minä, peiton ja patjan välissä :) Mä oon taas kehitelly kauheat teoriat siitä, mitä kaikkea vauvalle aiheutuu tästä mun sairastelusta. Ja sitten muistan, että eihän mulla ole mitään varmuutta siitä, että mitään vauvaa oiskaan. Kyllä tää alkuraskaus on niin hienoa aikaa kaikkien stressien ja pelkojen kans. Tän jatkuvan aivastus-yskä-kramppaamisen keskellä miettii onkohan tää ihan terveellistä.

Nyt siirryn takaisin tuonne sohvan rakoon, kutsuu niin vastustamattomasti :)

Brogis 5+6

Miten täällä on näin hiljaista?

Pikaista paranemista Broganille!

Rosalle kiitos infosta!
Hih, tuolla salailulla kerrotte vielä ristiäiskutsun muodossa perheen lisäyksestä ;)

Mäkään en varmaan pysty pitämään salassa ultraan asti. Viime viikolla sain onneksi just ja just pidettyä salassa, kun sattui hyvä päivä, mutta saa nähdä miten käy... Ja housut alkaa kyllä ahdistaa aika paljon. Hemmetin turvotus.

Ihana ilma täällä. Kävin ruokiksella kävelyllä, kyllä kannatti :)

Maistuuko Sade sun suu kummalliselle? Mulla maistuu, vaikka ei siis ole mitään katteita tai muuta. Laitan sen ihan hormonien piikkiin. Oiskohan siihen jotain pätevää konstia saada se maku pois? Purkkaa kuluu sen verran runsaasti, että mulla on kohta valtavat purulihakset....

Uskallatteko muuten juoda kotitekoista simaa? Simaa tekisi mieli, mutta mites se mahdollinen alkoholi? Eihän sitä tietysti paljon ole, mutta?

Tämän talven flunssa taitaa olla voimakkaampi kuin aikaisemmat. Mäkin olin pääsiäisenä todella pahasti kipeänä. Lähettelen täällä telepatiarohtoja Broganille! Muista oikeasti juoda paljon!

Saana, mä luulisin, että kyllä sitä simaa uskaltaa jonkinverran nautiskella, kunhat et sitä lasikaupalla kippaa ;). Mäkin otan saunassa nykyään hörpyn mieheni saunakaljasta. Ei sellaisesta voi olla vahinkoa...kunhan ei sauno joka päivä, heh.

Mullakin on nyt tullut turvotusta. Ei mene enää kuin kihlasormus sormuus. Vihkisormus joutuu lojumaan laatikossa :( . Huomaan myös, että jalat on turvonneet. Täytyy tänään koittaa käydä kävelyllä, jospa se auttaisi asiaa.

Angsteri, mä luin ihan sujuvasti sun tekstiä ja piti oikein mennä tarkistamaan että miten niin kirjoitit väärin ;)

Saana, ei mulla maistu oudolta suussa..ainakaan vielä. Tosin syön fluoritabletteja ruoan jälkeen tai purkkaa niin ne neutraloi kyllä aika hyvin suun.

tänään aamulla meinasi oikeasti joutua idon läheisyyteen mutta onneksi taas vatsa päätti toimia niin pahin olo lähti pois :) ilmoitin pomolle olevani tänään vatsataudissa kun oli niin heikko olo. jouduin silti käymään kaupungilla asioilla ja nakersin sitten omenanpalasia niin olo parani.

Oon huomannut että salmiakkikin parantaa aina oloa. Mulla on tosi alhainen verenpaine niin voisiko sekin aiheuttaa nyt huonoa oloa? mutta en nyt ole ottanut kun yhden salmiakkipastillin päivässä niin ei aiheudu mitään haittaa.

Edelleenkin olen pienessä shokissa siitä että tämä kuvotus voi olla ympärivuorokautista. Siis miten tässä pitäisi pystyä käymään töissä asti? kotoa käsin sentään työnteko vielä onnistuu mutta en voisi olla yhdessäkään kokouksessa tms kun pitää syödä riittävän usein.

brogan, oletko sä säästynyt kokonaan pahoinvoinnilta? siis että on vaan flunssa?

Ei kai kotitekoisessa simassa nyt alkoholia voi olla? join ainakin lapsena sitä ihan uskomattomat määrät niin tuskin olisin saaanut jos ei olisi ollut turvallista?! joten kyllä mä ainakin juon ihan normaalisti sitä. Mutta kaupan simoihin en koske.

Voi ei, Saden kuvotus kuulostaa ihan samalta kun mun aikanaan... Tuo 24/7 kuvotus kesti mulla jostain 6+0 viikolta johkin 9+0 viikolle ja sen jälkeen tuo kuvotus on tullut aina silloin tällöin vaan... Kertakaan en joutunut Idoa halaamaan, mutta muutamaan kertaan tosiaan tosi, tosi lähellä olin, mutta koska inhoon niin paljon oksentamista, niin väkisin söin jotain (kerrankin ruisleivän palaa 45 minuuttia!) jotta sain tuon huonon olon hieman helpottaan...
Syö ihan rohkeasti vaan enemmän sitä salmiakkia, jos se helpottaa. eikös sitä voi turvallisesti syödä jonkun 50 grammaa, mikä siis on yllättävänkin paljon. Ja sit jos sulla on alhanen verenpaine, niin luultavasti voi syödä enemmänkin... Ites oon ainakin syönyt paljon (ehkä liikaakin) karkkia, myös lakua ja samiakkia, kun se on helpottanut mun oloa. Voi olla, että osa kiloista ja turvotuksesta on siitäkin tullut, mut sit on. Raskauden jälkeen on aika sit vähän kattella uudestaan niitä kilojaan kuosiin...

Ihanaa, kun tulee kevät ja kesä!!!! Aivan mieletön keväinen ilma senkun jatkuu vaan :D :D :D

Amilda RV 11+2

Amilda, kiitos ihanan rohkasevasta viestistä =) mulla nyt menossa 6+5 ja alkoi viikonloppuna joten näköjään aika samaa rataa. Täytyy toivoa että mullakin loppuisi jo noin pian ettei tarvitsisi ihan koko ekaa kolmatta kuvotella. ja ihanaa siis kun on joku muukin jolla kuvottaa mutta ei oksenna. Mä en ole koskaan oksentanut vessanpönttöön, aina haluan vadin (ai minäkö hienohelma ;) mutta inhoan myös oksentamista joten ehkäpä tästäkin selvitään kunnialla. Mä huomasin eilen että mulla karkki helpotti vähän oloa. Täytyy silti olla varuillaan että ei liikaa rupea mussuttamaan. ja eikös pasta,peruna jne turvota myös aika paljon? Eilen illalla rupesin himoitsemaan spaghettia ja lihapullia joten mies saa niitä tänään sitten vääntää, en vaan enää tiedä pystynkö niitä syömään :/

joo ihan huippua kun on näin keväinen ilma! meillä pestiin tänään parkkipaikalta hiekat pois. ja tekisi mieli olla koko ajan ulkona!

Heippa, joo Sade ei mulla oo oikeastaan ollenkaan huono olo. Tai se vähäinen mikä ehkä on, laitan tän flunssan piikkiin. Mä muistan ku Angsteri sairasteli, ihmeen sitkaita tauteja nyt on ollut liikkeellä. Ja oon juonu niinku palokunnan hevonen :)

Toisaalta olis kiva jo mennä töihin tms. kun hulluksi tulee täällä neljän seinän sisällä. Mut eipä tässä kunnossa oo mihinkään asiaa. Mä palajan kommentoimaan jotain sitten kun järki taas paremmin luistaa.

Hei Kaverit!

Ulkona on ihan kesä! Kävin juuri rauhallisella kävelylenkillä tankkaamassa aurinkoenergiaa. Vaunutkin tulivat eilen, ja ensivaikutelma on loistava. Väri (tumma beige, somisteina vaalea ruutukangas) ja malli ihastuttavat! Kääntyvät etupyörät asensimme ensiksi, nuo isommat pyörät jäänevät odottamaan syksyn loskia. Vaunut olivat samat kuin Jellybeanilla, Gessleinin Futuret.

Saana, minulla maistui suussa todella kummalliselle pitkään. Jotenkin tuo maku liittyi kuvotukseen, nousi vatsasta, ja siihen ei mitkään ksylitolit auttaneet. Salmiakkia popsin kyllä jonkun verran, auttoi selviämään työpäivistä. Nyt tuo onneksi vaivaa enää yhä harvemmin, mutta kuvotuksia tulee edelleen silloin tällöin. Mutta virkeämpi olen mitä pidemmälle raskaus on edennyt! :)

Ore pohdiskeli äidinrakkautta. Luin saman artikkelin vauvalehdestä ja onneksi näistäkin asioista on alettu puhua julkisesti. Vaikea ennustaa kenen kohdalle "baby blues" osuu, tukiverkosto onkin ensiarvoisen tärkeä. Olen miestäkin varoitellut jo etukäteen pitämään silmänsä auki.

Minäkin aion pestä vauvanvaatteet vasta mammalomalla. Jotakin puuhaa pitää tuolloinkin olla. Nyt koetan olla hankkimatta enää mitään 50-70cm vaatetta, saa nähdä kuinka onnistun.

Broganille toipumisia, maltahan lepäillä!

B. 30+5

Tänään alkoi kevät! Ihana ilma! Olipa kiireinen päivä, ja illalla vielä pyykkitupa varattu mattojen pesua varten. Vitsi mä olin taas vaihteeksi hyvä vaimo.

Hih, mulle tuli mielikuva Sadesta oksentamassa tyylikkällä sohvalla sirosti Aalto-maljaan... Mä taas haluisin ehdottomasti oksentaa suoraan pyttyyn, niin sais heti vedettyä sen. En sen jälkeen pystyis kantelemaan Saden mainitsemaa vatia ees taas ja kaataa pyttyyn ja sit pesemään sitä.

Perjantaina onkin sitten jännättävä kun on mammoilla ultraa ja neuvolaa, kivaa.

Ore, Ballerina, Mi-iu ja Angstis; paljonko teillä on vaatteita valmiina? Mitä kokoja siis kuinka monta? Olisi kiva jos joku jaksaisi vähän luetella.

Yhteistyössä