Ajatuksista odotukseen 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
missäs Rosa vallan on? muun pitäisi jaksa vielä yksi kokous niin sitten tämä päivä olisi pulkassa (mistä ihmeestä nämä sanonnat ovat tulleet..miten päivä voi olla pulkassa?!)

Onpa Lumis pistänyt töpinäksi. Nyt ainakin tiedät miten edetä, kun siltä tuntuu. Ymmärrän kyllä miten ajattelet, että sitten kun varaa ajan ja menee tutkimuksiin, jotenkin "myöntää" itselleen että we have a problem, ja sitten yritys voi muuttua (jos mahdollista) tosi puurtavaksi. Voithan sä soittaa sinne ja kysyä miten pitkälle aika menis jos varaisit. Sitten voit miettiä jatkoa (Toistan nyt muita, mutta kyse voi tosiaan olla ihan jostain pikkujutusta, jonka saa saman tien fiksattua).

Huh, mikä päivä, noin 7 tuntia ramppasin terveyskeskuksien väliä. Vein aamulla virtsanäytteen terveyskeskukseen. Hoitsu otti pissan vastaan ja kyseli supistuksista. Mulla tuli just silloin se kipukohtaus, ja hoitsu sanoi ettei sellasta kipua pitäs olla ja varas mulle lääkäriajan parin tunnin päähän. Sanoin sitten lääkärille ettei sisätutkimusta tarvi tehdä (ei enää yksiäkään täriseviä yleislääkärin sormia mun emättimeeni), koska just perjantaina katsottiin että kohdunkaula kiinteä ja kiinni. Hän sanoi että paras mennä ultraamaan varmuuden vuoksi, että kaikki on kunnossa, koska valkovuotoni on ollut viikon vihertävää. Hän soitti kaupunginsairaalan ultraan ja pääsin äitiyspolille saman gynemiehelle (ah, ne on lemppareita) iltapäiväksi. Sama ihana mies joka teki np-ultran. Kaikki ultralla ok, mutta epäili streptokokki agalactiaeta, tai joku muu tulehdus anyway. Mun kallisarvoinen aamupissa oli heitetty roskiin, joten jouduin odottamaan YLI 2 tuntia ennen kuin sain antaa taas labraan vietäväksi, ne tulokset tulee vasta huomenna tai torstaina. Sitten lampsin toiseen terveyskeskukseen (koska mun oman tk:n labra oli jo kiinni sen kahden tunnin odottelun takia) ja siellä labrassa pumpulipuikolla emättimen suulta valkovuodosta otettiin se streptokokki-koe. Ottivat myös klamydian, epäspesifin tulehduksen ja pari muuta ihan pois-sulku-periaattella, hyvä niin.

Onkohan Angsterilla millaista? Niin kiva kun Baltsu ja Orekin kirjottaa, on tosi mielenkiintosta lukea heidän arjesta. Kun (meinaan edelleen jossitella) vauva saan, niin aion kyllä kirjotella tänne.

Huoh, no ei tarvi käskeä kahdesti mua lepäämään.

Selitinpä epäselvästi. Eli kaikki tulehdus-jutskat otettiin ja saan joistakin vastaukset jo huomenna, siitä streptokokista torstaina.

Seuraavassa kappaleessa keskiviikkoaamun luento muille raskautta harrastaville:

B-ryhmän streptokokki (Streptococcus agalactiae) kuuluu 15-30 %:lla naisista emättimen bakteeriflooraan. Yleensä se ei aiheuta kliinistä tulehdusta, mutta vahvaan bakteerikolonisaatioon liittyy ennenaikaisen lapsivedenmenon ja keskosuuden vaara. B-ryhmän streptokokki on merkittävä vastasyntyneen sepsiksen aiheuttaja. Lapsi saa tartunnan synnytyksen aikana synnytyskanavasta, mutta mikrobi voi myös mennä sikiökalvojen läpi ja infektoida sikiön. Bakteerikolonisaatiosta huolimatta vain 1-3 % vastasyntyneistä infektoituu (Katz 1993).

Onneksi meidän Saaban kuningattarelle ei käynyt huonosti auton kanssa!

On sulla Rosa ollut päivä.. Raskaana olevaa naista kehtaavat tuollalailla juoksuttaa :) No mutta tosi tosi hyvä, että asia vihdoinkin otettiin todesta. Tuntuu hurjalta kuinka se yks lääkäri uskalsi ottaa sellasen vastuun, että pisti vaan pihalle "ei sua mikään vaivaa" -diagnoosilla. Asenne oli ilmeisesti jo valmiiksi sellainen, että joku hysteerinen esikoisen odottaja siellä valittaa pikku kipuilusta. Ei se sua ehtinyt siinä neljässä minuutissa kuunnella. Kyllä sen itse tietää, milloin kivut on sellasia että ne täytyy tutkia! Ja se vihertävä vuoto lisättynä kipuun.. Oikein ärsyttää sun puolesta. Hyvä juttu että nyt saat asiaan selvyyttä. Tuo labrojen välillä ramppaaminen on suoraan smurffin lakikirjasta :)

Saaban kuningattarelle; en nähny tota sun viestiä enää ennen ku lähdin. Tällä kerralla oli kyllä puhe liikunnasta, mutta en tajunnut tuota kysyä. Löytysköhän googlettamalla. Sain jonku UKK-instituutin esitteen, jossa luki että selällään tehtäviä harjoituksia pitäs välttää 16. raskausviikon jälkeen (!!), koska kohtu voi painaa niitä isoja suonia. Aika varhaiselta vaiheelta kuulostaa minusta. Mä oon ajatellu että tuo ongelma tulee viikolla 30+. Mun liikunta on jäänyt aika vähälle. En viitsiny kesää vasten uusia salikorttia ja käveleminen ei tunnu kivalta (tuntuu heti niinku ois pissahätä ja alkaa muutenki vihloa alamahaa).. Pyöräily on tällä hetkellä se mikä tuntuu hyvältä ja mitä jaksaa tehdä.

Niin, neuvolassa kaikki ok. Hemppa ja paineet pysyneet hyvänä, kohtu kasvanut kivasti (otti sf-mitan, 15cm). Sydänäänet kuului komeasti :) Mä uskallan pikkuhiljaa alkaa uskoa tähän. Niin ja se la nyt on se mikä on laitettu. Np-ultrassakin vastas juuri sitä neuvolan päivää. Eli huomenna 17+0.

Onpa sitä vielä Sadellakin aikaa rakenneultraan. Mut äkkiä se menee. Ajattele, me ollaan kohta puolivälissä. Mieletöntä :)

Yötä emoset. (olipa ällösti ilmaistu)

Mahtavaa Brogis sun neuvolakuulumiset!!! Eikö ole upeeta kuulla sydänäänet!

Juu, mä sain mutta lääkärikiintiön hetkeksi täyteen, mutta onnellinen tietty että saa selvyyden. Tuli ihan koira olo kun kävin pissimässä ainakin neljässä eri paikassa:)

Angsteri puhui siitä että häntä oli kehotettu välttämään (jopa) selällään nukkumista jo puolesta välistä raskautta asti, juuri siksi että ne suonet painaa jotenkin että vauvan voi olla vaikea olla. Että kun oli sydänääniä kuunneltu selällään, niin ne eivät olleet kuuluneet hyvin juuri tuosta syystä että joutkut suonet painaa.

Pusselis, äippäliinit!

Ohhon, olipa katkeraa tilitystä tuolla Ajatuksista ja odotuksesta vauva-arkeen, tuoreimmalla sivulla. Ei paljon huvita ihanaa seuraansa sinne tuhlata. No mutta, niinku taisin just tännekin kirjottaa, minä en häivy minnekään tästä ihanasta ryhmästä kun vauva joskus pukkaa ulos:)

Äläkä JB sä tunne mitään stressiä muiden puolesta, jokaisella on mielipiteensä. Musta on tosi kiva kun kirjoitat meidän kanssa. Mites muuten isäsi? Luuleeko että sä vain koetat sulautua futiskisahuumaan vatsasi kanssa, vai onko jo antanut itsensä tajuta että olet raskaana?

Ei se ainakaan eilen mitään sanonut kun kävin siellä taas selvittelemässä sen tietokonetta.

Ikävä kun Rosaa tuollalailla juoksuttivat, mutta nyt on ainakin tutkittu ja pitäisi jotain selvitäkin.

Käytiin illalla katsomassa taloa. Paikka ja tontti on aivan upeat! Ja talo on aivan kamala. Olin kuvien perusteella ajatellut, että se ei ihan välitöntä remppaa vaadi, vaan että tänä kesänä voisi keskittyä pihaan ja ensi kesänä remppaan. Kun supistelujen takia en voi tehdä nyt liikoja ja olisi ollut hirveää jos remppa olisi venynyt syksylle ja olisi vastasyntynyt pitänyt tuoda sen keskelle. No kuitenkin, alakerta ei ole millään mittapuulla asuttavassa kunnossa, vaan se on rapistunutta betonia lattiasta kattoon. Yläkerta sitten oli myös ihan järkyttävä, kun tapetit ja muovimatot repsottaa ja parin sentin mittaisia muurahaisia vilisti keittiössä. Kuntoraportin mukaan mitään ei varsinaisesti ole vialla, mutta mahdollisesti ongelmiksi muodostuvia juttuja olikin sitten pitkä lista. Vaikka talon saisi paljon paljon halvemmalla, niin työsarkaa on niin paljon ettei siihen ole mitään järkeä ruveta tällä aikataululla kuin meillä on tilan tarve, eikä varsinkaan pienten lasten kanssa. Suoraan sanottuna olin aivan järkyttävän pettynyt. Nyt sitten ollaan palattu tontteihin ja talopaketteihin.

Viimeisenä illalla, ensimmäisenä aamulla.. Joo-o. Mut oli se ihan hienoa kuulla ne sydänäänet. Huojentavaa.. En mä niistä muuten sitten osannut niin ihmeissäni olla, siellä se jumputti. Mä muuten tunnen niitä liikkeitä koko ajan enemmän. Eli kyllä ne sillon viikolla 14+ niitä oli vaikka kuka sanois mitä! Liikkeet tuntuu aina pöydän ääressä istuessa, etukumaraan nojatessa. (Siis ei aina kun istuu pöydän ääressä tunnu liikkeitä vaan aina kun olen tuntenut liikkeet olen istunut pöydän ääressä. Paitsi ekalla kerralla. Kun istuin sohvalla.)

Olipa kyllä kerrassaan katkeroituneen oloista tilitystä. Ihan tässä sen kummemmin kantaa ottamatta heidän mielipiteisiinsä kun ei ole kunnia tuntea ko. henkilöitä, mutta mä en ainakaan koe mitään tarvetta mennä tuohon ketjuun kirjotteleen. Voivat ihan pitää oman ryhmänsä, mä toivon että me pidämme omamme. Vaikka sitten se ajatuksista päivänvaloon tai joku muu yhtä korni ketju ;) Ajatuksissa ketjulaiset sitten tietty ovat tervetulleita perässä, kun pian sieltä kaikki tulevat, eikö niin. (Mä taas laukkaan vähä asioiden edelle, mutta eniveis..)

Niin, miten JB:n talo- ja isäasiat?

Pääseeköhän perhe Los Angsteros kotiin tänään?

Brogan 17+0

Harmin paikka JB! Mutta onhan siinä sekin, että jos rakentaa/ottaa paketin, niin saa juuri sellaisen kuin haluaa... Yritän piristää :)

Olipa inhottava lekurikäynti Rosalla! Yäk.

Jotenkin en kehdannut sanoa miehelle, että soitin ja tiedustelin noita asioita jo. Mitähän arastelua tämäkin on? Nooh... Pitää nyt kokeilla vielä... Jospa se pelkkä puheli olisi auttanut ja nyt olisi jotain tapahtumassa tuolla alhaalla :)

Mäkin kävin lukemassa tuolla hoitopuolella ja onhan niissä mielipiteissä ihan pointti. Heitä ei hyväksytty meidän porukkaan, joten miksipä heidän pitäisi hyväksyä meitä. Silmä silmästä, sanotaan ;) Mutta oma ketju hoitopuolelle olisi kyllä kiva, jos saatte sellaisen pykättyä!

Ihanaa että Rosa otettiin nyt vihdoinkin vakavasti!

harmi JB että talo ei ollutkaan asumiskelpoinen ilman remppaa :( no pidätte vaan silmät ja korvat auki niin ehkä joku toinen ilmestyy...

Brogan, miten ne sulta jo sf-mitan otti? ei mulla vaan tuollaista ole vielä otettu :/ enkä ole tuntenut vielä mitään liikkeitäkään..hmph..johtuisiko siitä kun mulla on taaksepäin kallistunut kohtu? koska kyllä se siellä ihan hirveästi liikkuu ainakin sen neuvolatädin mukaan. No kai ne jossain vaiheessa alkaa sitten väkisinkin tuntumaan. Mutta siis ihanaa että neuvolassa kaikki hyvin sulla ja vihdoinkin kuulit äänet :)

jee mulla alkaa huomenna loman eka pätkä :) ja päätettiin jättää nyt se pitkä juhannusreissu väliin ilmojen takia eli ollaan ihan vaan kotona ja huomenna mennään leffaan ja syömään.

rv17+5

huomenta tännekin!!

Ja JB:lle pahoittelut talosta :/ tiedän tunteen kun odottaa kuvien perusteella että toi on ehkä just meille ja sit ku näkee käytännössä niin pettyy... tästä meijän nykysestä talosta mikä ostettii niin en uskaltanu edes toivoa jne mitn. mut sit ku siel kävi niin se alkoi kiinnostamaan, ja kiinnostamaan.. sit sitä yritti hillitä ittensä ja päätettiin tehdä se tarjous ja sitten kun se meni läpi niin sitten pystyin relaamaan ja innostumaan täysin :D

Mä en osaa enää nukkua.. :/ mulla on pohkeet ja selkä niin jumissa että sattuu aina ku vaihdan kylkeä tai nousen vessaan... magnesiumia oon juonu poretabletteina ettei suonenvetoja tulis ja oon venytelly ja vaikka mitä.. mut toi selkäki jumahti nyt niin että en tiiä pitääkö itkeä vai mitä.. tost oikean lapaluun ja jonkun välissä on semmonen kohta mikä sattuu kun yrittää hengittää tai kääntyä tai jotain.. :P

Niin ja mä näin jopa tosi hauskaa unta ku heräsin ku nivusesta vihlas... arvaa säikähdinkö et kohtu repee tai jotain.. päädyin kyl sit siihen tulokseen että on vaan lihakset niin jumissa et se sit vähä vetäs tost nivusen ja kyljen kohdalta... vähä samanlailla ku jännittäis pohkeen ja se meinaa krampata.. sen jälkee piti vauvista taputtaa pyllylle että tietää onko se hengissä ja herätinkin sen.... muutaman kerran siinä pyllisteli ja töni jaloillaan voimakkaasti ettei tarvinu sitä epäillä..

Tänään on neuvola... täytyy sieltä yrittää kysyä tosta vihlasusta..

Sade, mä luin tosta sun tekstistäs että "päätettiin jättää juhannusreissu väliin limojen takia..." kunnes mietin että hetkinen, miks limojen takia et sähän oot jo paksuna ja sit luin uudestaan :D mieli tekee tepposia...

Joskohan sitä pitäis lähteä aamupalalle, on hieman nälkä...

Mi-iu rv 37+1 :D lähtölaskenta alkaa jo...

Mäkin olin yllättynyt, että otti sen mitan jo nyt, kun äitiyskortissakin se käyrä alkaa vasta 18. viikosta. Mut se vaan sano, että on niin kovasti jo kasvanut tuo maha, että pystyy ottamaan. Mulla on parin viime viikon aikana oikeen pompsahtanu tuo maha eteen päin ja näkyy kyllä aika selvästi. Pelottaa, että mikähän ylivilkas kakara siellä sisällä kasvaa kun ne liikkeet tuntuu niin selkeästi ja ultrassakin se pyöri niinku hyrrä siellä. Kääkkis..

Hyvä idea varmaan jättää se autoreissu väliin, jos tuntuu ettei olis jaksanu istua.

Meidän jussisuunnitelmat on osittain edelleen auki... Pikkuisen stressaa jo valmiiksi, kun mies juo varmaan sen kolme päivää putkeen. Se on kyllä vähentänyt juomistaan huomattavasti ja normitilanteessa on kuin muutkin ihmiset, mutta tällaisten juhlapyhien varjolla tinttaa kuin eläin. Silläpä ei varmaan ole tullut niin mahdottomasti itsekään innostuttua tuosta juhannuksesta. Kuulostaapa muuten tosi kamalalta näin kirjoitettuna... Mutta kamalaahan se onkin. Mikä se on noissa miehissä ja viinassa?? Ei naisten tarvi aina olla ympäripäissään vaan osataan ottaa nätisti ja olla ottamatta ollenkaankin.

Huomenta!

Voi että tuon JB:n taloehdokkaan kanssa. Jännä juttu kyllä, että ne kuvat olivat tosissaan sen näköisiä, että se olisi ollut suht hyvässä kunnossa.

Lumis, ole rauhassa nevatiivi. Välillä se tekee jopa hyvää ;) Ja kyllä mäkin tuosta aiheesta olisin tosi pahana.

Ja Rosaa on juoksutettu oikein urakalla. Huh.. 2 tuntia pissimättä... Sadistista.

Ja mi-iulla alkaa olla lähtö ihan kohta. Huh kun aika menee tosiaan nopeasti.

Heh, Brogis, meillä sitten taas jälkikasvua saa varmaan kammeta rautakangen kanssa sohvalta ylös. Ainakin näiden liikkeiden määrän perusteella...

Millä mä selviän tämän ja huomisen päivän vielä hengissä töistä? Ja mielellään kunnialla?? Tuntuu, että nyt on hajoamispiste tosi lähellä.

Saana, toivottavasti sulla nyt töissä alkaisi vähän helpottamaan kun tuntuu että on ollut tosi rankka viikko takana.

Brogan, no se varmaan sitten selittääkin tuon että jos vatsa näkyy tarpeeksi niin voidaan ottaa. Mulla on vielä niin avuttoman pieni varsinkin aamuisin kun neuvolatkin ovat olleet, niin eipä siitä vielä paljoa voi sitten mittailla.

Lumis, koeta kestää juhannus..oletteko siis menossa jonnekin kavereiden kanssa vai ottaako mies yksin kotona juhlapyhinä?

Mä oon himoinnut nyt pari päivää Pizzahutin panpizzaa..täytyy varmaan mies sitten huomenna houkutella syömään pizzahutiin ;) tosin tuo himo johtuu varmaan siitä kun nyt on ollut koko viikon taas nälkä ihan sama mitä syö..täytyy käydä tankkaamassa kerran viikossa mäkissä tai pitsaa niin olo paranee.

Onko hyviä vinkkejä mistä saisi hyviä mehujäitä itse tehtyä? ollaan nyt kokeiltu eri valmismehuilla mutta maistuu liian teolliselta. mietin että jos puristaisi hedelmistä mehua ja tekisi siitä niin tulisikohan hyvää?

Mi-iuhan voi päästä tositoimiin jo periaatteessa ihan milloin vaan..hui :)

Lumis, mun miehelläkin on ajoittain samanlaisia vinkeitä. Seurustelun alkuaikoina sen piti saada juopotella joka ikinen viikonloppu ja olla tietenkin ihan sekaisin. Nyt se ei enää ota kuin kerran parissa kuukaudessa ja senkin se lähtee tekemään jonnekin kavereittensa luo. Saunaoluen kyllä ottaa pari kertaa viikossa, mut se on tosiaan vaan se yksi olut. Viinan kanssa läträäminen kiristi meidän suhteen noin kolme vuotta sitten siihen pisteeseen, että pakkasin laukkuni ja lähdin. Sen jälkeen on ollut niin tiukka kuri, että meidän talossa ei viinaa ole eikä sitä sinne tule. Sille kerrassaan kasvaa sarvet päähän jos ottaa viinaa, kun se "pieni huppeli" ei todellakaan riitä, vaan sitä kiskotaan kaksin käsin ja ollaan sitten ihan hulluna. Nykyinen järjestely käy mulle mainiosti, mies siis noin joka toinen kuukausi lähtee jonnekin kaverinsa luo viikonlopuksi juopottelemaan. Joskus tulee kärsä ruvella takaisin, mut omapahan on asiansa. Viime jussina kyllä lipsahti. Oltiin sen mummolassa ja se otti joltain jotain juomista. Lähdin sillä sekunnilla vetämään, kun sitä juopottelua en kyllä jää katsomaan. Pari päivää meni ennenkuin luikki kotiin. Olen tietenkin kiero ja otan sen katumuksesta kaiken irti, silloin on hyvät pari viikoa saada hankittua itselleen ja kotiin yhtä sun toista joista tavallisesti pitäisi vääntää kättä puoli vuotta. Joskus kyllä tuntuu että sitä pitää vahtia kuin pikkukakaraa. Tänä jussina ollaankin sitten kotona, jossa ei ole viinaa tipan tippaa. Ensi viikolla se sitten lähtee pariksi päiväksi kaverilleen hoitoon. Siellä voivat ottaa ja vittuilla toisilleen.

Ne talokuvat oli otettu todella edullisista kuvakulmista. Oikeasti jotkut huoneet näytti siltä kuin siellä olisi asunut karhu tai kaksi ja teroitelleet kynsiä tapetteihin ja lattioihin.

Vissiin just jollain 18 viikolla aletaan ottaa sf-mittaa. Mulla se oli tasan siinä yläkäyrällä, en muista senttejä.

No jos ei minnekään mennä niin silloin se ottaa yksin kotona. Parasta olisi toisaalta lähteä jonnekin, missä on paljon ihmisiä. Ei tarvitsisi mun niin keskittyä katselemaan sitä hommaa vaan voisi pitää itsekin vähän hauskaa. Eihän sitä tiedä, ehkä se yllättää positiivisesti! Teen mielessäni tällaisen worst case -skenaarion niin ei siitä ainakaan huonommaksi voi pistää.

mun alko tekee mieli jotain greipistä tai appelsiinista puristettua mehujäätä... siis siitä mehusta... kannattaa varmaan kokeilla tota appelsiinia, se vois olla aikasta hyvää mehujäänä.. toinen mistä saattaisin tykätä olis greippimehusta tehty mehujää... tai voishan sen puristaa itekin mut mulle kelpais kyl se valmismehunki mehujää :)

Kyl on sateinen ja harmaa ilma... normaalisti olisin vielä nukkumassa tämmösillä keleillä.. mutta ehei, nykyään ei enää pysty nukkumaan.. mikä on toisaalta hyvä niin on vähän totuttautunut siihen yöheräilyyn.. (tosin mä oon raskauden alust alkaen heränny sen kerran kaks yössä ja täs lopussa n. neljä kertaa yössä)... mut eriasia mitä se on sit vauvan huutoon herääminen...

Mut nyt meen herättää ton miehen, se on yrittäny jo koht tunnin verran nousta ylös, se on tosi hidas heräämään!! mä ku taas oon semmonen et jos kymmenelt on pakko herätä niin kello soi viittä vaille ja sit se on noustava, must ei oo siihen puolentunnin- tunnin torkuttamiseen ollenkaan... enkä siten voi ymmärtää että toinen taas tarvii sen.. :D
se saa naksauttaa, tai hieroa ton mun selän...

palataan!

Fantan Wild Berries limpparista tulee tosi ihania limujäitä. Sen vaan että niistä hiilihapoista tulee suuria kuplia sinne sekaan.

Aah, että pizza ois ihanaa. Voiskohan Saden mies tuoda samalla mullekin..

Voi JB kiitos! Mukava tietää ettei ole yksin tällaisten ongelmien kanssa vaikka en tietenkään muillekaan näitä toivoisi! Mä luulen, että meilläkin saattaa jossain vaiheessa mennä tuolla tavalla kuin teilläkin. On tässä menty parempaan suuntaan seurustelun alkuajoista huomattavasti, mutta tällaiset synttärit, jussit ym on oiva tekosyy vetää kaksin käsin. Viina on pahimpia uhkia meidän suhteellemme, jota mies ei kylläkään myönnä. Toisaalta en uskonut siihenkään, että se pystyisi tupakoinnnin jättämään. Joten ehkä tulen vielä yllättymään tässäkin asiassa.

Kyllä tämän viikon jälkeen pitäisi helpottaa kun olen sitten käytännössä yksin ja muu maailma ei liiku. ;)

Cokiksesta tehtiin pentuna mehujäitä. Ja mielellään valjaantuneesta sellaisesta, niin ei tule ongelmia hiilihapon kanssa.
Appelsiinimehu ja greippimehu ovat ihania :)
Mitäs jos kokeilisi niitä laimennettavia ns mummonmehuja? Siis mihin on käytetty pelkkiä marjoja, hedelmiä ja sokeria niiden tekoon? Yksi merkki taisi olla joku Brunneby tai jotain sinnepäin. Mehuna ovat ainakin aivan mahtavia ;)
Appelsiinikiisselistä ei muuten kannata kokeilla mehujäitä. Sekin on pentuna kokeiltu, kun oli kiisseliä, mutta ei mehua ja mehujäätä teki mieli ;)

Yhteistyössä