7.plussanneet kesä/syys/talviyrittäjät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eksyin äsken tonne vauvahaaveilijoiden puolelle ja silmiin sattui vanha kesäyrittäjien ketju. Hauska lukea omia ajatuksia viime keväältä. Tuntuu toisaalta, että siitä on niin vähän aikaa ja taas toisaalta tuntuu, että ei enää edes muista millasta on olla ei raskaana :)

Tinnu mullakin on jo pidemmän aikaa tullut nestettä rinnoista tai siis maitoahan se on. Yhdessä vaiheessa tuli oikein reilusti, mutta nyt oikeastaan huomaa vaan rintsikoihin jääneet tahrat.

Niinkuin näkyy vauva on edelleen tukevasti vatsassa, eikä osoita merkkejä siitä, että haluisi vielä pois. Täytyy myöntää, että jännittää! Meillä kestovaippailu taitaa nyt ainakin aluksi jäädä. Ajattelin asiaa joskus ennen joulua, mutta tuntu jotenkin, että vaihtoehtoja on niin paljon ettei niistä ota selvää. No mutta ehtiihän niitä kokeilla vielä myöhemminkin!
Mukavaa odotusta kaikille!
Eme

Huomenta!

Koko raskausajan olen tähän asti pysynyt terveenä, mutta nyt iski sitten flunssa. Kolmatta päivää nenä on välillä ihan tukossa ja välillä vuotaa... onneksi on töissä tavallista kevyempi viikko, kun muut ovat talvilomalla, niin paremmin jaksaa tämän flunssan kanssa.

Minullahan myös olisi tarkoitus toteuttaa tuota kestovaippailua. Vielä en ole mitään hankintoja tehnyt, vaan aion paneutua asiaan kunnolla äitiysloman alettua, siis ensi viikolla. Ison säkin saan sukulaiselta harsoja, joten niitä kuorivaippoja pitää sitten itse hommailla.

Mulla on tullut maitoa rinnoista ainakin jostain rv 20 asti. Etenkin öisin ""meijerit"" tuntuvat olevan tuottoisina, sillä joka aamu on yöpaidan etumus ihan länteillä. Toivottavasti enteilee sitä, että maitoa riittää synnytyksen jälkeenkin :)

Se linea negra-viiva mulla ilmaantui alavatsalta napaan joskus ennen raskauden puoliväliä. Ja ehkä noin pari viikkoa sitten se jatkui navasta melkein rintoihin asti. Jotain uskomuksiahan taisi tuosta viivan pituudestakin olla, että kumpaan sukupuoleen viittaa?

Eme, onko sulla ollut yhtään kipeitä supistuksia tai miten paljon harjoitussuppareita? Kovin yksilöllistähän se on, mutta kiinnostaa, kun mulla ei tähän mennessä ole juuri ollut edes niitä harjoitussuppareita... en tiedä, kuuluisiko niitä jo näillä viikoilla olla, vai onko asialla mitään väliä? Että oisko ne harjoitussupistukset jotenkin jo hyväksi elimistölle synnytykseen valmistautumisessa?

No, nyt koetan taas keskittyä tovin työasioihin...

Emellä alkaakin pian lähtölaskenta, voi vitsi!!!=) Ajatella että VIIMEISTÄÄN kuukauden päästä sulla on nyytti sylissä, hyvällä säkällä jo ensi viikolla! Itekin välillä ajattelen et vastahan sitä viime vuonna haaveiltiin ja nyt itse kukanenkin alkaa poksahtelemaan. Toivon mukaan pidetään juttua yllä sittenkin kun seurataan lasten kasvua.

Mäki oon kumma kyllä ollu ihmeen terve koko raskauden. Yleensä kärsin pari-kolme kertaa vuodessa jonkinasteisen nuhakuumeen, mut nyt ei oo kyl ollu mitään. Ilmeisesti mulla tää raskaus suojannu noilta taudeilta.

Perhiksellä jotkut on alkanu jo miettiä sairaalakassia ja muuta valmistautumista, mut ite ajattelin nyt oleskella vaan ainakin tämän kuun loppuun ja alkaa touhuta sit ku mulla oikeesti alkais äitiysloma. Välillä kun on tylsiä päiviä niin ajattelen et pitäsköhän koota pinnasänky, mut eipä sitä sit oo viittiny tehä vielä. Välillä tuntuu että aivot on pullamössöä ja kroppa ku vanhalla mummolla, niin että sikäli on kyl hyvä että suurimmat hankinnat on jo tehty, mut just nuo kalusteiden kokoamiset ja pikkutarvikkeet kerkee kyl myöhemminki.

Jokos Athenella alkaa pian äitiysloma? Vaikka itellä on supistellu jo pitkään, niin esim mun työkaveri koki ensimmäisen supistuksen vasta vesien mentyä ja hyvin sai tytön maailmaan. Eli ei oo mitään väliä et onko noita supistuksia ollu.:)

moiks!

täälläkin siirrytän nyt sitten seitsemännelle kuukaudelle.. olo on tosiaankin kuin ""mummolla"", supistuksia ja mahakipuja ei ole onneksi ollut mutta nyt on sittten ristiselkä ollut kipeänä koko alkuviikon. uidessa on ihanaa kun ei kipu tunnu, mutta erityisesti kävellessä juilii kovasti..

mullakin alkaa tarvikkeet olla kohta kasassa kun tänään haetaan pinnasänky kaverin luota. ei ole kuin se turvakaukalo välttämättömistä kamoista hankkimatta. on tosi ihana kyllä jo laitella kaikkea, vaikka onhan tuonne kesäkuulle vielä aikaa..:) eilen laitettiin sijainenkin työpaikalla hakuun, poissaoloaikaa töistä kertyy pitämättömän loman kanssa melkein se vuosi. ihan hyvältä ajankohta vaikuttaa.

oikein aurinkoista pakkaspäivää kaikille!

Mullaki pyörähti taas uus viikko käyntiin!:)

Kävin äsken lenkillä ja samalla sit kirjastossa ja kaupassa ja huomasin kummallisen ilmiön. Sormet turpos lenkin aikana ihan makkaroiksi! Mikäköhän sekin sit oli? Vähän on jo helpottanu, mut on edelleen vähän tönköt. Muuten ei oo kyl vielä juurikaan ollu turvotusta, mitä nyt kerran ku olin syöny kebabia ja salaattia missä mm. suolakurkkua...Ei siis enää suolaista tälle rouvalle!

Mut on se kyl jännä miten vointi on ihan erilainen joka päivä. Joku päivä voin viilettää hyvääki vauhtia kävellen tuolla ja toisena päivänä mennään mummovauhtia välillä pysähdellen. Pohjakunto on kuitenki ollu sen verran hyvä jo ennen raskautta et aika hyvin tässä ainakin omasta mielestä vielä pärjää. Inhottavinta on ehkä toi lonkkakipu, mut siitä huolimatta yritän jaksaa. :)

Täällä myös uutta raskausviikkoa viedään! :)

Tinnu, mulla alkaa äitiysloma ensi viikolla. Eli enää kaksi päivää töitä tämän päivän jälkeen! Eilen illalla suunnittelin jo, että miten maanantai-iltana juhlistan töitten päättymistä... mietin, että jotain erikoisherkkua itselleni varaan, mutta en vielä päässyt lopputulokseen, että mitä se sitten olisi :) Turha kai siis edes sanoa, että olen mielettömän innoissani, kun äitiysloma alkaa.

Ja noista ennakoivista supisteluista: hyvä kuulla, ettei niillä ole mitään merkitystä esim. synnytyksen helppouteen. Kun usein vaan tunnutaan puhuttavan, että hyvä vaan, jos supistukset jo etukäteen avaavat ja pehmittävät paikkoja. Mutta eiköhän ne tarpeelliset supistukset tule tosiaan sitten itse synnytyshetkellä.

No, ei tänne ihmeempiä. Päivän jatkoja!

Athene, mulla ei ole myöskään ollu yhtään kipeitä supistuksia ja terkka sanoi viimeksi tänään, että ei niitä tarvitsekkaan olla ennen synnytyksen kännystymistä.

Elikkä neuvolakuulumisia täältä, paineet ok, hemppa 139 eli hyvin oli noussu, pissat puhtaat, painoa ei ollut tullu yhtään viime viikosta, eikä tarviskaan.
Mutta meijän poju oli sitten päättänyt yllättää äidin perusteellisesti, eli hän oli päättänyt, että nyt on sopiva hetki vaihtaa asentoa eli meijän poika on nyt perätilassa tai ainakin ilmeisesti. Terkka ei tietenkään ihan varmasti osannut sanoa, joten laittoi lähettee faxilla kättärille ja sieltä soittivat heti takasin ja huomenna menen sitten ultraan tarkastuttamaan tilanteen. Sen jälkeen katsotaan sitten eteenpäin. Nyt jännittää vielä enemmän, mutta huomenna sitten tietää jo enemmän.
Mutta nyt lepäämään, olin pari tuntia kaupungilla ja nyt huomaa ettei sitä enää liiku yhtä ketterästi kuin aikasemmin.

Eme

Nostelen vaan... kuolettavan tylsää töissä, ei mitään tekemistä. Kestovaippasivuilla taas surffailin, mutta en tiedä vieläkään, millaisia kuorivaippoja hommaisin.

Oho, onpas Emen vauva yllärin järjestänyt, kun vielä noilla viikoilla kääntyi perätilaaan. Voin kuvitella, että jännittää! Kerrohan, mitä lääkärissä sanoivat.

Jatkan surffailua... vajaat kolme tuntia vielä :/

Voin huokaista helpotuksesta!
Eli vaavi olikin taas rt:ssa, kun kävin päivällä ultrassa kättärillä. Aamulla tuntui pari isompaa muljahdusta, jotka myös sattu aikalailla, joten ehkä vaavi kääntyi taas oikein päin tai sitten terkan perätila tulkinta eiliseltä oli väärä.
Oli miten oli, mutta hyvä näin. Sain samalla myös painoarvio eli tällä hetkellä meijän veikalla on painoa arvioilta 3200, mutta kaveri on edelleen todella ylhäällä, mutta kätilö kyllä sanoi, ettei kaikki vauvat kuitenkaan kiinnity ennen synnytyksen käynnistymistä...Kuitenkin tuntuu, että huhtikuulle varmaan mennään. No onhan tässä vielä pari viikkoa laskettuun aikaan. Gradun puolesta vaavi saisi olla mahassa vielä ne pari viikkoa, mutta toisaalta itse alan olla aika malttamaton.
Mukavaa viikonloppua!
Eme

Moikka!
Pitkästä aikaa täällä taas. Täällähän alkaa olla Emellä jo jännät paikat ja avallakin alkaa äitiysloma Wautsi wau!!! TUntuu itestä että aika matelee kauhean hitaasti, kesää jo niin kovasti odotan.

Joo mulla oli tuossa neuvola pari päivää sitten. sydänäänet oli taas ihana kuulla, 140 oli syke. Sf mitta oli 19 cm eli tasan siinä keskikäyrillä mennään taas niinkuin edellisissäkin odotuksissa, vaikka massu tuntuukin nyt isommalta kuin ennen. Painoa on nyt tullut kaiken kaikkiaan alusta 5,5kg. Että ihan sopivasti. Hb oli 132, joten hyvä oli sekin. Kaikki siis ok.
Päädyimme ottamaan sittenkin äitiyspakkauksen rahana, koska meillä on jo kaksin kappalein niitä pakkauksen tavaroita, peittoa, makuupussia ja lakanoita ja pyyhkeitä yms. tarpeellista on jo kertynyt paljon. Molempien lasten talvipuvut on hyvässä kunnossa...pipoja yms. ja kaikki se kirjallisuuskin mitä siinä tulee on jo kahteen kertaan, yksi uusi lehtinen siinä vissiin on nyt mukana, mutta pärjätään varmaan ilman sitä=). Joten ihan kiva ottaa se raha ja sitten kun vauva syntyy ja näkee sukupuolen niin ostelee sitten ihan uusia vaatteita kesällä.
Kivalta tämäkin pakkaus kyllä näyttää mutta kaksi pakkausta olen jo ottanut, joten nyt tuntuu että ei kyllä kannata, kun lapsetkin on lähekkäin.

Vauva pitää omaa ahkeraa elämäänsä mahassa...joo siellä se myllää...

Seuraavaksi olisi sitten neuvolalääkäri huhtikuun puolella.

Hammaslääkäri ajan sain vasta toukokuulle, ja sekin tavallaan ""kiireellinen"" aika kun viisauden hammas vaivaa...muuten olisi mennyt elokuuhun ja silloin vauvahan on jo syntynyt...eli melkoiset jonot täällä on.

Niin ei mullakaan esikoista odottaessa mitään supistuksia ollut joskus maha vaan kovettui ja 9 tuntia se synnytys sitten kesti, eli ei niitä suppareita tarvii enakkoon olla. Toisesta lapsesta supistuksia oli vähän keskivaiheilla samoin kun nytkin oli tuossa 15-18 viikon paikkeilla, mutta liittyi ilmeisesti silloin vauhdikkaaseen mahan kasvuun, kun nyt taas vanhaan malliin mennään eli ei mitään supistuksia tunnu eikä mahakaan juuri kovetu. Neuvolassa kyseli että onko supistuksia yms. painon tunnetta, että kun kolmatta oottaa niin saattaa olla nyt enemmän, mutta eipä ole nyt mitään ollut pitkiin aikoihin.

Olen käynyt uimassa ja salilla, se tekee kyllä hyvää tälle mun selälle, Salilla mun mahaa katotaan vähän pitään... en tiedä onko se sitten outoa että raskaana oleva siellä käy?!, mutta varovasti teen ihan perusjuttuja. Ja kyllä se tuntuu olevan hyväksi ja uinti sen päälle.

Eipä nyt muuta kuin nautitaan odotuksesta ja ihanasta kevättalvesta! Tämä kuukausi loppuun ja sitten enää Huhtikuu ja melkein ollaankin jo kesässä kun toukokuu alkaa tulla ja ekat kesän merkit tulee esiin, ihanaa=).
T: Äityli78 22+3

moi kaikille!

mullakin vähän sama kärsimättömyys vaivaa kuin äityliä, kuukaudet tuntuu vielä niin pitkiltä... varsinkin kun olen jo ihan tarpeeksi iso!!! mullakin oli hammaslääkaäri ihan vasta ja onneksi oli vain yksi pieni reikä.. ei mitään kiirettä hoitoihin siis.

vitsi että tänä aamuna taas vaaka näytti kauheita lukemia ja olokin on todellakin kuin omenalla! mistä ihmeestä minä tätä painoa oikein kerään?

toisaalta liikkuminen on ollut vähän heikkoa viime aikoina kun ristiselkä on vihoitellut viikon päivät, kävelylenkkejä olen yrittänyt tehdä, mutta ei siinä vauhdissa paljon kalorit pala...huomenaamulla kyllä menen taas uimaan!

muuten olo on jees, supisteluja on ollut vaan ihan pikkuisen, napero on ollut aktiivinen ja liikkunut paljon ja miehen kanssa on ollut vaihteeksi taas tosi ihanaa... jopa parjaamani seksitilannekin vähän korjaantunut!! myös masun helliminen ja silittely tullut miehen kuvioihin enemmän, olisikohan hän jotenkin nyt käsitellyt asian, että minä tässä nyt paisun ja olisi jotenkin enemmän sinut asian kanssa? tiedä häntä, mutta kivalta tuntuu!! kun saisi tuon selän kuntoon ja painonnousun kuriin, niiin eiköhän tästä mukava loppuraskaus vielä kehkeydy:)

pinnasängyn hain kaverilta kotiiin eilen ja sain mukaan vielä baby björn rintarepun. lisäksi yksi kaveri lupasi turvakaukalon lainaan, eli hankinnassa ei ole oikeastaan enää kuin kylpytarvikkeet, amme ym. ja ehkä joku hoitoalusta kylppäriin. jos oikeasti aion kestovaippoja käyttää niin vaipanvaihto on varmaan kätevintä hoitaa kylppärissä, niin että rätit ja vaipat saa helposti pesuun ym. ja sitten tietysti niitä vaippoja pitää hommata vielä..

kesäkuulaisissa tuolla jotkut suunnittelivat vielä parisuhteen virallistamista ennen vauvan syntymää ja tuli itsellekin mieleen että pitäisikö sitä joku ruokatunti käydä maistraatissa hoitamassa siviilisäädyn vaihto pois alta.. olisihan se kiva jos vauvan vanhemmat olisivat ihan virallisesti samaa perhettä. kirkkosiunaukset, juhlat ja muut ehtii kyllä sitten myöhemminkin:) täytyy jutella miehen kanssa, nyt kun hyvää tuulta riittää:)

oikein hyvää viikkoa kaikille!

Ärtynyt morjestus täältäkin päin! Jotenki ihan kauheen väsyny ja ärtynyt olo tänään, heräsin viime yönä vessaan varmaan 5 kertaa ja se lie vaikuttaa tämänhetkiseen olotilaan...Blääh, ei oo kiva olla huonolla tuulella. Säälittää jo miehen puolesta ja vaikka kuinka yritän olla murisematta niin silti sitä vaan sanoo toiselle pahasti. Pöh...itsehillintää pitäs varmaan opetella.

Tulin just valmennuksesta, tällä kertaa oli aiheena poikkeavat synnytykset, lapsivuodeaika ja imetys. Jotenki vähän ärsyttää noi meidän terkkarit kun kaikki on muka niin hyvää ja ihanaa heidän mielestään. Heti jos sanoo et on netistä lukenu esim et imukuppisynnytys voi käydä kipeetä niin heti olivat että no eihän se pidä paikkaansa ja että pitäähän sitä nyt vähän kattoo mihin netissä uskoo. No totta osittain, mut en usko että niin moni valehtelee netissä esim siitä et epiduraalia ei ole pyynnöistä huolimatta saatu (meilläkin sanottiin et lentokoneen pitäs tipahtaa Oulussa ja kaikkien lääkäreiden oltava paikalla että kävis niin, mutta itsella 2 kaveria jotka eivät ole saaneet epiduraalia: syynä lääkäreiden kiire!). Että hohhoijaa sanon minä...No, ens kerralla on aiheena lapsenhoito ja sillon pitäs olla paikka tuore äiti vauvoineen, luulis sen ainaki olevan vähän mielenkiintoisempaa.

Muutenpa tänne ei oikeestaan ihmeempiä kuulu. Massu kasvaa suurinpiirtein silmissä ja ilmeisesti jotain tapahtuu tuolla lantiossa kun mulla on alkanu kauheet alapääkivut. Välillä vihloo tuolla jossain kohdunsuun tietämillä niin et täytyy ihan irvistää...;) Seuraava neuvola olis keskiviikkona, saa nähdä mitä silloin sanotaan.

Aivan ihania kuvia Dora!!!! Haluaa oman vaavin jo syliin!
Teidän poika on aivan syötävän suloinen, onko hän aina noin hymyileväinen?
Minun viikonloppu oli oikeastaan aivan kammottava. Perjantai yönä alkoi häpyliitosta sattumaan niin hirveesti, että jokainen liike oli yhtä tuskaa ja aamulla en meinannu päästä sängystä ylös tai siis ilman apua en päässytkään. Mies joutu auttamaan pukeutumisessakin. Lauantai meni niin, että hädin tuskin pääsin ne kaksi askelta kerralla eteenpäin, mutta eilen olo alkoi lopulta helpottamaan. Kävely on vielä aika kivuliasta, mutta onnistuu kuitenkin. Onneksi näin, sillä mä jo ajattelin, että pahimmassa tapauksessa loppuraskaus menee siinä tilassa.
Toiveikkaana ajattelen, että ehkä vaavi olisi alkanut laskeutua ja kivut olisivat seurausta siitä, mutta maha kyllä näyttäisi olevan aivan yhtä ylhäällä kuin aikasemmin.
Vähän kyllä huolettaa kun terkkakin viimeksi ihmetteli kun vaavin tarjoutuva osa oli niin ylhäällä, mutta kättärillä kun tarkistivat tarjonnan ei kuitenkaan tarkistettu tarkemmin lantion tilavuutta. Minäkään en asiaa siinä tajunnut kysyä kun olin vaan helpottunut siitä, että vauva oli oikein päin.

Nyt on tämän mamman aika painua nukkumaan!
Eme

Tuollainen perustyytyväinen hymyukkohan tuo on. Osaa kyllä ""kiukutellakin"". :) Minun mielestäni maailman ihanin, suloisin ja kaunein vauva! Eriäviä mielipiteitä saa esittää sitten, kun teidän vauvat syntyvät... :D

Minulla ei ollut liitoskipuja, mutta muistan kyllä sen tunteen alapäässä juuri ennen ponnistusvaihetta, kun poika laskeutui ""lähtökuoppaan"", joten voin hyvin kuvitella Emen kipujen johtuvan vauvan laskeutumisesta. Totuuden hetki lähestyy!

Dora ja Sampo 3 kk + 6 päivää

kiitos dora taas päivän pelastuksesta! ihania kuvia ja olet ihan oikeassa, ihan mahdottoman suloinen sampo on..huoh.

tsemppiä tinnulle, kiukku kuuluu välillä asiaan, ei kai sitä ihan pastellihuuruissa voi kulkea tätä raskauttakaan. ja emelle jaksuuta loppuodotukseen ja kipuiluun, en voi kuin kuvitella mitkä fiilikset on noin loppuvaiheessa, tuntuu että itsellä on edesä vielä ikuisuus.

Voi Dora! Kylläpä teillä on suloinen Äijä! Kyllä huomas heti että poika oli kun oli kovin miehekkään näköinen. Voi että kuinka suloinen! Minkäköhän näköinen sitä omasta lapsesta tulekaan. ;-) Mun miehellä on aika iso nenä ja aina vähän vinoilen sille, että voi lapsi poloista, jos se saa isänsä nenän..eihän se mahdu edes ulos kun jää nenästään kiinni. ;-P

Nyt alkaa monella teistä oleen la lähellä. Mahat on varmaan jo melkoiset. ;-). Koittakaahan jaksaa vielä loppuun asti.

Airi 9+2

Iiiih, Dora, niiin IHANIA kuvia!!! Ja tuli kyllä niin kova halu saada jo se oma vauva syliin, olispa jo kesäkuu!

Äitiyspakkauskin tuli jo (siis 05 malli, kuten toivoin), muuten en oo niin niiden kuosien fani, mutta se makuupussi on kyllä tosi kiva, sellainen, jonka voisi itsekin kaupasta valita. Samoin tykkäsin erityisesti niistä lakanoista.

Eka valmennuskin oli, eipä siellä uutta tietoa tullut kun on netistä jo kaiken lukenut... Mutta Eme mietit tuota, että tarjoutuva osa on vielä ylhäällä, niin siitä terkka mainitsi, että se ei välttämättä kerro yhtään mitään siitä, kuinka lähellä tai kaukana synnytys on, vaan on hyvin yksilöllistä tuokin.

Mulla huonot tuulet tulee ja menee, yks päivä olin ihan varma, että synnytyksestä ei tule yhtään mitään ja mä en yksinkertaisesti pysty enkä kestä sitä kipua, mutta sitten miehen kanssa juteltiin ja parin tunnin päästä rauhotuin ja olin taas ihan iloisella mielellä... Eli niitä kuuluisia mielialanvaihteluja!

Käytiin myös ultrailemassa viime viikolla ja perätilassahan se meidän vauva tiukasti istui!! Toivottavasti kääntyy rt:aan, koska terkka pelotteli (tai siis ei tarkoittanut pelotella varmastikaan, mutta mua pelotti ;)), että perätilat melkein järjestäen nykyään synnytetään alateitse! Mä taas olisin kyllä kallistumassa sektioon, jos se vauva pt:ssa pysyy (mutta siis tiedän kyllä, että se ehtii vielä ihan hyvin kääntymään siellä monta kertaa). Tuo lääkäri (joka on synnytyssairaalan lääkäri) taas toisaalta sanoi, että on aika paljon äidistä kiinni, että kumpaan lähdetään, eli ehkä uskon häntä enemmän kuin terkkaa.

Kysyin tältä lääkäriltä myös lantiostani ja sanoi, että ihan normaalilta vaikutti, kun hän sisätutkimusta teki. Eli Eme ehkä ne ei oo sullekaan lantiosta mitään puhunut sen takia, että se on ihan normaali?

Ennen tämän viikon neuvolaa pitäisi muistaa täyttää synnyttäjän esitietolomake, jossa on sekä hätäkastenimet että synnytystoiveita! Nuo nimet päätettiin jo, mutta ei vielä siis lyöty lukkoon, että ne on ne lopulliset, kun kuten Dorakin sanoi, niin se vauva ei välttämättä ole sitten sen nimen näköinen. Synnytystoiveita olen miettinyt paperille ja kokoan ne nyt siitä sitten siihen lomakkeelle. Kaikki sanoo, että ei kannata suunnitella synnytystä, ettei sitten pety, kun kaikki ei menekään juuri niin ja olen yrittänytkin ajatella näin ja muutenkin asennoitua positiivisesti. Saa nähdä miten onnistuu.

No nyt tuli kyllä sellainen romaani että taidan lopetella tältä kertaa, ihanaa keväistä päivää kaikille!

Voi Dora, kiitti piristyksesta: on sulla ihana pikkumies!=)

Juu, tätähän tämä on että mielialat tulee ja menee...Tänään onki jo parempi päivä.

En muista kirjotinko eilen ku mullaki ollu kauheita alapääkipuja, ilmeisesti siis liitoskipuja. Pystyy kyllä käveleen ja toimimaan suht normaalisti mutta panee kyllä irvistyttämään. En kyllä olis ikinä haaveiluaikoina kuvitellu et raskaus voi tehä näin kipeetä, miten sitä kuvitteliki et tää on vaan ihanaa ja suloista ku maha paisuu?!?!=) Nyt ärsyttää ku vauvaa punkee pyllyää kylkiluihin ja lantion luut venyy ja paukkuu...mutta uskon vakaasti että kyllä tää on kaiken vaivan arvoista, vaikkei välillä aina huumori riitäkään. Eilenki ku mies rupes vitsaileen et no on se sit helpompaa toisella ja kolmannella ja ... kerralla... hyvä kun en motannu. Ei meillä ole suunnitelmissa ku 2 lasta, mut jos joku nyt kysyis et tehdäänkö lisää lapsia niin voisin melkein sanoo et kyllä tää riittää.;)

Ompa kyllä taas niin kaunis ilma että taidampa tästä pikkuhiljaa vääntäytyä päivän kävelylenkille!

Aivan ihania kuvia Samposta, Dora! Kyllä on teillä sitten suloinen vauva :). Tuntuu mielettömältä ajatella että pian meilläkin on oma vauva sylissä. Enää kolme kuukautta!

Täällä on vointi ollut ihan hyvä, joitakin pikku vaivoja on kyllä välillä. Esimerkiksi nenän tukkoisuus on aika ärsyttävää varsinkin yöllä, ja välillä ei nukkuma-asentoa oikein tahdo löytyä lantiokipujen takia. Minä pystyn onneksi ihme kyllä nukkumaan vielä selälläni ihan hyvin, sisko esimerkiksi kertoi ettei pystynyt vkolla 20 enää nukkumaan kun kyljellään. Muuten vointi on ihan ok ja pystyn onneksi liikkumaan vielä ihan hyvin. Rappusten nousu on kyllä aika tuskaista ;).

Emellä alkaa tosiaan olla totuuden hetki käsillä! Hyvä että vauva oli kuitenkin kääntynyt oikein päin eikä ollutkaan perätilassa. Paljon tsemppiä loppuodotukseen, kohta saat oman nyytin syliin!

Kävittekö Ava yksityisellä ultrassa vai missä? Ihmettelen tuota kun monet on muissakin ketjuissa kirjoitelleet vauvan asennosta jo joskus ennen viikkoa 30, että vauva on raivotarjonnassa tms. Ei minulle ole kertaakaan mitään vauvan asennosta sanottu, on vaan neuvolassa kuunneltu sydänäänet ja lääkäri tunnusteli viimeksi (vkolla 26) kohdunsuun tilanteen. Luulin että sitä vauvan asentoa aletaan katselemaan vasta sitten synnytyksen lähestyessä, joskus ehkä viikolla 36 kun on se vika lääkärintarkastus... Ihmettelen vaan vähän. No, kai se vauva vielä ainakin mahtuu liikkumaan niin paljon, että voi olla melkein miten päin vaan.

Eikös olekkin ihanaa kun kevät tulee! Odotan sitä kyllä kuin kuuta nousevaa... Mukavaa viikkoa kaikille!

Valo: joo, yksityisellä käytiin. Ja ihan oikeassa olet, ei sitä tarjontaa vielä katsella yleensä tässä vaiheessa. Käytiin ihan sen takia, kun on noita supistuksia ollut niin ihan oman mielenrauhan takia katsomassa, että vauvalla on kaikki kunnossa. Sinänsä vähän ""turha"" reissu, mutta oli kyllä ihan kiva käydä sairaalan lääkärillä, kun en ole kamalasti tuosta neuvolalääkäristä tykännyt (häneltä on hirveän vaikea saada vastausta mihinkään yhtään ylimääräiseen, enkä oikein saa selkoa edes siitä, mitä hän tutkiessaan puhuu, vaikka kysynkin...).

Kyllä olen minäkin ihan myyty Doran pojan kuvia katsellessa! Ihana hymypoika, viirusilmä! Ja tulee taas niin voimakkaana se tunne, että tahtoo oman vauvan syliin pian!!!

Täällä on meneillään ensimmäinen äitiyslomapäivä! Olen niiiin onnellinen, kun ei tarvinnut enää töihin herätä. Mies oli eilen ostanut loman alkamisen kunniaksi jäätelökakun pakastimeen ja äsken käytiin ulkona syömässä, ennen kuin miehen piti lähteä iltavuoroon. Kiva, kun minuakin välillä lellitään :)

Lauantaina käytiin miehen kanssa Kysissä synnytysvalmennuksessa. Itsestäni tuntui, etten saanut sieltä kovin paljon uutta tietoa irti, mutta miehelle tuo käynti antoi ehkä enemmän. Ja mikä postitiivista, tuo käynti herätti meidän välillä paljon uutta keskustelua synnytyksestä, vanhemmuudesta ja vauvasta, joten ei se hukkaan siis mennyt.

Äsken pengoin esille kaikki hankkimani vauvan vaatteet, kun aloin kartoittaa, että paljonko mulla on mitäkin kokoja. Nyt on sitten mahdoton mylläkkä makuuhuoneessa, vaatteet leviteltynä pitkin meidän sänkyä... no, nytpähän on aikaa niitä pestä ja järjestellä.

Valo, mulle terkkari on sanonut, että viikolle 36 asti sillä ei ole mitään merkitystä, onko vauva pää ylös- vai alaspäin. Että siihen asti se saattaa kieppua vaikka miten, mutta viikon 36 jälkeen enää harvemmin kääntyilee. Onneksi Emen vauva ei sitten perätilassa ollutkaan!

Mahtava sää ulkona. Kunhan tässä saan vähän ruokaa sulateltua, niin pitää lähteä koiran kanssa reippailemaan. Aurinkoista päivän jatkoa kaikille.