<3 kesäkuun kullannuput 2013 <3 toukokuussa

Vieläkö ehtii mukaan viime metreillä? :) Olen seurannut teidän keskustelujanne ihan alusta asti, mutta nyt vasta ekaa kertaa itse kirjoittelemassa. Tämä palsta on ollut ihan mieletön tuki!

Esikoista odotellaan siis, ja toistaiseksi kaikki on mennyt tosi hyvin. Toinen äitiyslomaviikko menossa, rv36 poksahtaa täyteen huomenna ja olo on vaihteleva. Nyt olisi aikaa tehdä vaikka mitä, mutta väsymys vaivaa täälläkin. Masu on iso ja aina välillä liikkuminen sattuu; aina ei pysty edes lähikauppaan kävelemään. Syyllinen olo vaan olla kotona tekemättä mitään. Samaan aikaan toivoo että syntyisi jo, ja samalla haluaisi nauttia viimeisistä "vapauden" hetkistä.. niinhän se taitaa olla, että ihminen aina haluaa juuri sitä mitä sillä hetkellä ei ole saatavilla :D

Suurimpana pelkona mietityttää vauvan koko. Äiti ja minä ollaan oltu isoja vauvoja syntyessämme, ja epäilen että oma vauva saattaa kanssa hujahtaa sinne viiden kilon tuntumaan - ainakin jos menee yliajalle. Epäilen ettei neuvolassa ole ehkä kyvykkyyttä selvittää vauvan kokoa; mahan mittailu kun ei ole ihan pomminvarma menetelmä, eikä ultrailua tai synnytystapa-arvioita ole tiedossa. Huomenna olisi viimeinen neuvolalääkärikäynti, jolla toivottavasti selviää millaista tukea saan näille huolilleni. Jos lääkäri viis veisaa asian, vieläköhän yksityisellä pystyisi tässä vaiheessa selvittämään vauvan kokoa..?

11.6./TunA/31/1./TAYS *poikalupaus*
 
Kättärillä käyty ja oli kyllä niin hyvä tuo tutustumiskäynti infoineen! Ihana kätilö oli kertomassa synnyttäjän näkökulmasta mitä tapahtuu jne ja muutenkin infoa tuli paljon enemmän kun aiemmissa perhevalmennuksissa yhteensä. Käytiin läpi vaiheittain synnytyksen kulkua, mitä tehdä kotona, mistä synnytys katsotaan alkaneeksi, milloin sairaalaan, mitä sairaalassa tapahtuu, synnytyksen jälkeen vauva asioita, mikään asia ei jäänyt käsittelemättä. Ja minua huojentavana epparia ei tehdä ensisynnyttäjällekään nykyään (ainakaan kättärillä) kun jos vauva on kiireellä saatava ulos.
Sitten tietääkö kukaan mistä saa ostettua puhallettavaan synnytysaltaaseen suojamuovia? Kättärillä nyt käytössä noita synnytysaltaina, pitää vaan olla oma suoja. Bebesistä puhuivat mutta niiden sivuilla ei ainakaan näy.

Niin ja lisäyksenä minä ymmärsin että perhehuoneet menisi ensisijaisesti nimenomaan ensisynnyttäjille tai sairaammille esim. paljon vertamenettäneille..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kodehu
Evamaria Mulla retkahti edellistä odottaessa vatsalihakset lopullisesti erilleen, joten tyttö joutui kiipeämään "ylämäkeen" päästäkseen kohdunsuulle saakka ;) Eli se maha voi laskeutua vielä tuostakin... Nyt mahan alaosa on näyttänyt samalta kuin omasi (häpykummun ja mahan välinen kulma on <90 astetta) toista kuukautta ja vauva on vielä laskeutumatta eli yläosakin mahaa on pyöreä. Jotka kysyvät evamarialta liikkumisesta, niin voin kertoa ainakin omasta puolestani, että rajoittaa pahasti. Käsinojalliset tuolit ovat myös pahoja, kun ei mahaa saa jalkojen väliin.
 
Linjoilla taas! Viikko ennen mammaloman alkua sitten saikulle. Liitoskivut om kovia, selkä' ihan hellänä. :/ Päivä päivältä tulee enemmän suppereita,mutta paikat on kiinni edelleen. :) Ei taida olla tyypillä kiire mihinkään. Antaa odotettuu selvästi itseään. :D Alan vaan olemaan jotenkin täynä tätä oloa. Närästyästä, selkäkipuja, paineen tuntua yms. Paineet heiluu välillä niin alhaalla, että oksettaa ja pyöryttää..

Nyt mennään 33+6. Tuntuu hurjan paljolta, mutta sit toisaalta tosi vähäseltä kun aattelee, että pitäs vielä muutama viikko jaksaa. :) Mammaloma alkaa virallisesti 20.5. Viikonloppuna mie+mies+miehen porukat mennään meille ja laitetaan pinnasänky yms paikalleen. :) Ihanaa kun alkaa olemaan kaikki hankittu, pieniä juttuja puuttuu vielä,mutta se mitään.

Kesäkuus käyn hakee osatodistuksen koulusta ja sit kotiseudulle taas. On turvallisempaa olla täällä, kun kaukana omista ja miehen vanhemmista. :)

Huomenna poksuu rv 34, jokohan alkais antamaan selkeitä merkkejä siitä,että voisi ehkäpä tulla jo kohtapuolii.. En malta odottaa mei pientä<3

prinsessa&tyyppi 33+6
 
Tervetuloa TunA :wave: Mä ja mieheni ollaan oltu aika pieniä (mies alle kolmekiloinen täysiaikaisena) mutta silti pelottaa. Mä olen varmaan sellainen ihminen että kaikki ei voi olla koskaan hyvin, aina pitää löytyä jotain huolenaihetta :D Luin jostain toisesta keskustelusta että ensisynnyttäjille olisi aina tiedossa synnytystapa-arviointi mutta jossain toisessa tämä kumottiin, ettei sitä enää automaattisesti tehdä.

Elba Hyvä että noin kattavaa tietopaketti on tiedossa siellä tutustumiskäynnillä. Me missattiin viimeisin perhevalmennus mutta th sanoi että tuolla tutustumiskäynnillä puhutaan samoista asioista ja vielä laajemmin, ei sitten harmita niin paljon. Noista perhehuoneista kirjoitinkin, että _yleensä_ ne annetaan ensisynnyttäjille. Nyt NKL:n sulun takia perhehuoneita kuitenkin muutetaan Kättärillä monen hengen huoneiksi, jolloin niitä on käytössä paljon vähemmän.
 
Tervetuloa TunA, päivittelin sulle nuo tiedot tuonne =)

Elba Tollaset kokemukset ovat todella arvokkaita, mitä te saitte tutustumiskäynnillä! Kyllä sitä ekan kohdalla on niin pihalla kaikesta.. ja voin sanoa, että vaikka on neljäs tulossa, niin silti jännittää, osaako lähteä ajallaan jne.

Mä oon taas touhuillu koko päivän; autonpesua ja imurointia ja "lenkkeilyä" ja pihalla touhuamista, jalkeilla koko päivän. On kyllä ihan mahottomia nuo sukkapuikkoilut tuolla kohdunsuulla :O, huhuh! Tänään varasin vyöhyketerapiaan ajan, siihen synnytyksen käynnistys- jutskaan. Kävin viimeraskaudessakin. Sai aikaan kipeitä supapreita ja suolisto kyllä yliaktivoitui, ei käynnistynyt, mutta sillä saattoi olla osaa synnytyksen nopeuteen ja "helppouteen". Otin rv 37+4.. eivät teekkään, ellei ole täysiaikainen raskaus. Ja toimivuus aina tehokkaampaa, jos paikat jo kypsät. Saas nähdä miten käy nyt.

Nelli&Rusina rv 35+6 :heart:
 
Miijane, oliko sun mies norjalainen, tai puhuuko muutoin norjaa? Oon melko kauan yrittänyt saada ilmanvaihtoa toimimaan siinä kuitenkaan kovin tähdellisesti onnistumatta. Multa kysytään koko ajan eikö ilmanvaihtoventtiileissä tosiaan lue mitään jotta tietäisi mitä merkkiä tai mallia venttiilit olisivat. Purin yhden venttiilin niin pieniksi palasiksi että löysin tekstiä! Venttiilissä lukee "rettslig beskyttet". Google ei kovin hyvin auta, mutta olenkohan oikeassa päätellessäni että tuo teksti ei ole minkään norjalaisen venttiilivalmistajan nimi, vaan jokin teollisoikeudellinen ilmaisu? En viitsi tuon sanaparin kanssa mennä mihinkään valittamaan. Tää rettslig beskyttet-venttiili ei toimi... :LOL:

Joidenkin masut on niin alhaalla että vautsi! Oma on ihan ylhäällä edelleen ja varmaan on loppuun asti. Mokoma. Huomenna aamusta pitää mennä NKL:lle jossa mulle annetaan jotkut sektio-ohjeet ja tukisukat. Ainoa hyvä puoli tässä onkin että olisin normisynnyttäjänä varmaan joutunut johonkin kauas synnyttämään kun NKL on rempassa. Mutta nyt voin siellä rempan keskellä olla, jee... Kotona remppa sairaalassa remppa kaikkialla remppa. :)

Naene 36+5
 
Kävin miehen ja koiran kanssa kävelyllä ja ei menty ees normnaalia vauhtia, niin alko supistelee aika paljon. Tuli sellasia kivuliaita supistuksia, onneks meni levolla ohi. Nyt taas selkään särkee ihan sairaasti. :( Olisin jo niin valmis synnyttää. :D
 
Aiheeseen niin kuulumaton purkautuminen.. Kohta teen tuosta kapisesta kanista rukkaset |O|O|O. Sotkee, viskoo ruoat, kiusaa veli-eunokkia, sai punkin, kun oli eilen ekaa kertaa ulkona, jopa vartin ja sen perseessä on matoja :mad:. Ei jumankekka tuo elukka on vielä meikäläisen synnytyksen käynnistäjä, sen verran käy hermoille ja kunnolle jatkuva siivoaminen.. HUHHHUH! Joutu taas eristyksiin ja yksikseen.. v*tuttaa jo valmiiksi, mitä kivaa on tuhonnu ja sotkenut aamuun mennessä :stick: Ja tuollanen vielä ois pentuja tehnyt, pah, onneksi feikkas! Kymppi milli pamia tuolle niin eipä sotkis enää |O. Että tässäpä tämä ilta kivasti vierähti siivoamisessa ja googlettaessa, tarttuuko ne helvetin madot ihmisiin jne.. :headwall:.

Ps. Olen oikeasti erittäin eläinrakas ja huolehtiva lemmikinpitäjä :saint:
 
Miijane: nyt kun on tuolleen alhaalla masu se vaikeuttaa liikkumista ja paine persuksissa ja lantiolla,mutta tässä on hyväkin puoli: mulla on nyt tilaa hengittää..vatsa näyttää kyllä aika hurjalta...miten mä jotenkin en usko että ihan laskettuun menee tää raskaus..saas nähä =D nyt onneks jo 35+0 poks
 
Hei kaikille todella pitkästä aikaa! :)

En ole tainnut koko toukokuuna päästä kirjoittamaan tai en vaan ole jotenkin kerinnyt... Yritän nyt taas olla aktiivisempi ja päästä taas mukaan juttuun. Monet teistä jo hurjan pitkällä raskaudessa, että ihan saa melkeen jo sanoa: viime metreillä! :heart: Täällä mennyt hyvin, nyt toista viikkoa "kesälomailen"! :D Meinaa vaan olla tylsää, kun kukaan ei tietenkään ole päiväaikaan kotona, että vois edes kyläillä. Eilen sitten pesin ikkunat koko huushollista ja kylläpä selässä illalla tuntuikin! Ja minä tyhmä kävin vielä iltalenkin koirien kanssa, en meinannut sen jälkeen sohvalta ylös päästä!!! :headwall: No nukutun yön jälkeen olo taas parempi ja suunnittelen nyt sitten aamulenkkiä koirien kanssa! ;) Äitiysloma alkaa 27.5. eli sekin on ihan kohta, ihan hullua...

Perhevalmennus alkaa ensi viikolla ja sitä tässä odotellaan... :) Niin ja tämän viikon torstain neuvolaa! :LOL:

Tänään sitten poksutaan 33+0! :heart:

Ai niin ja vihdoinkin saatiin vaunut ostettua! :heart: Brio Smile oli sitten meidän valinta! :D Vielä turvakaukolo ja sitteri ainakin pitäisi ostaa...
 
Neuvolakuulumisia..

Painoa ei ole tullu kahteen kuukauteen, itse asiassa nyt oli tippunu 200grammaa.
HB 118, rautaa taas kehiin.
Sydänäänet 140.
Vauva RT'ssa ja alhaalla, ei kiinnittynyt. SF-mitta 36. Menee omaa käyräänsä yläviivan yläpuolella.
Paineet ok.

Aika turha käynti sanoisin..
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki! :) Vieläköhän minäkin mahtuisin mukaan tarinoimaan näin viime metreillä?? Olen myös seurannut teidän juttuja aktiivisesti koko osotusajan mutta nyt sain otettua itseäni niskasta kiinni ja liittymään seuraanne.
Neljäs raskaus on meneillään ja tosiaan niinkuin monilla muillakin niin olo alkaa jo tässä vaiheessa odotusta olemaan melko kypsä!

Odotus on mennyt tähän asti ilman suurempia ongelmia. Pari ylimääräistä päivystys käyntiä on on tullut tehtyä kipeiden supistelujen vuoksi ja tahtia hidastamalla nekin rauhoittuneet :)

Äippäloma alkoi lauantaina mutta olen kolmen lapsen kanssa kotona joten hirveästi tuo ei asiaa muuta... Meillä on nuorin vasta reilun vuoden vanha, joten kovin suuri ikäero ei näille tule :)

Nyt suurin ongelma on oikeastaan tuo hemppa joka viime neuvola käynnillä reilu viikko sitten oli vain 94! Oireet on kyllä sen mukaiset: tajuton ja loputon väsymys, päänsärky, huimaus ja olo muutenkin kuin kävelevällä zombilla! Seuraava neuvola onkin sitten lääkäri ensiviikolla. Katsotaan mikä tilanne silloin on.

Kaikille vaivoista kärsiville zemppiä! Loppu häämöttää jo ja se kauan odotettu palkinto on pian sylissämme :)

Voisiko vielä päivittää tuonne listaan seuraavat tiedot:

14.6./Siteäsissi/25/4./NKL/*tyttöolo

En saanut punaisella tuota tekstiä, pahoittelut!

Sitkeäsissi & muru 35+3
 
Naene-- patenttisuoja. :D Tarkoittaa ihan suoraan oikeuden edessä suojattu -->patenttisuoja, :D.
:LOL: vähän tätä aavistelinkin, kiitokset, ei ole siis ainakaan venttiilivalmistaja :LOL:

Täällä käyty aamutuimaan naistenklinikalla, sain ohjeita miten valmistautua sektioon ja tukisukat. Siitä tulee pitkä päivä, samana päivänä ei saa syödä mutta mun sektio on todennäköisesti siellä päivän häntäpäässä - ohi menevät muun muassa diabeetikot ja muut erityisiä juttuja vaativat potilaat. Juodakaan ei saa! En ymmärrä miten pitäisi olla syömättä ja juomatta noin pitkään! Mutta toivottavasti heti leikkauksen jälkeen voi kumota saavillisen vettä kurkusta alas. Isä saa leikkaushuoneessa leikata napanuoran - tiedä häntä haluaako. Mutta ei kun sitten vaan odottelemaan!

Naikkarikäynnin jälkeen päätin köpötellä Töölönlahden ympäri, on hiton hieno sää! Mulla on vauva niin ylhäällä että voin painaa menemään ilman vessataukoja oikeastaan ällistyttävän pitkän aikaa! Töölönlahden jälkeen mulla oli aika pankkineuvojan kanssa, sain äitiysloman ajalle alennettua asuntolainan lyhennystä ja tarvittaessa laitettua sen kokonaan holdille tosi hyvin ilman että mun ihanaan matalaan marginaaliin koskettiin. Pelkäsin sitä kun on uutisissa niin uhkailtu että ainoastaan marginaalia nostamalla saa tehdä muutoksia maksusuunnitelmaan. No problemo! Kiitos Nordea. Sitten kävin töissä hakemassa toimistokasvit ja muistin jopa vihdoinkin laittaa meiliin out of office-viestin. Alkaa pikkuhiljaa ehkä tämä pöpö väistymään, jaksaa jo vähän paremmin tehdä asioita. Oli se jo aikakin. Nyt nousee kurkkukipu ja nenä vuotaa mutta nuo ei edes haittaa!

Naene 37+0 (OHO!! POKS!! Nytkö tuo on jo niin valmis että se enää kasvattaa läskiä? Jee! :D)
 
Tervetuloa TunA ja Sitkeäsissi minunkin puolestani!

Toivotaan naene, ettei koko päivää tarvitse odotella sektiota. Pitääkö sun mennä sairaalaan hengailemaan anymay jo aamusta?

Tuulentyttö kyseli ajantappovinkkejä äitiyslomalle. Itse olen ajatellut, että touhuilen sen minkä jaksan kotona ja muun ajan teen kaikkea itseä rentouttavaa. Mulla helpottaa se, että mun mielipuuhat ompelu ja lukeminen ovat loistavaa tekemistä tähän olotilaan. Netflixissä odottaa muutama sarja ja lounastreffejä töissä käyvien kavereiden kanssa olen myös sopinut. Mulla ongelma on päinvastainen, en millään ehdi/jaksa kaikkea haluamaani.

Kävin tänään itiksessä, mutta eipä paljon ollut haluja kierrellä kaupoissa. Pikaisesti vain pakolliset ja kirjakaupassa kävin käyttämässä öitienkääntyä. Mulla liikkeet tuntuu samoissa paikoissa kuin tähänkin äitienpäivälahjaksi saamani lahjakortin. Nyt riittää lukemista. Työkavereiltakin sain läksiäislahjaksi muutaman kirjan.

Kuopuksella on tänään synttärit. Neljä vuotta sitten makasin kättärillä tylsistyneenä ja odotin kotiinpääsyä, koska oma olo oli niin hyvä ja vauvallakin kaikki hyvin. Jäin kuitenkin vielä yhdeksi yöksi, että 36tuntia tuli täyteen. Tuolloin tuo oli rajana, ettei tarvitse mennä tarkastuskäynnille. Miäli kaikki menee yhtä hyvin, haluiaisin samalla kaavalla kotiin tälläkin kerralla.

Ihan huippusäätä ovat luvanneet nyt loppuviikoksi. Kiva kiva.
 
Hurjat kivut alaselässä ja alavatsassa, sellasta menkkamaista jomotusta ja tyyppi tuntuu liikkuvan tuossa alhaalla. Onkohan se laskeutunut? :eek: Ens viikolla neuvolaan ja sit heti seuraavalla viikolla kanssa, saa nähä että onks tyyppi kääntynyt raivotarjontaan vai ei, vaan tuleeko kutsu synnytystapa-arvioon.

Ei tässä oikein muuta voi sanoa, että yritetään jaksaa vielä muutamat viikot, jospa sit helpottaisi!

prinsessa ja tyyppi rv 34<3
 
Pakko nyt purkautua tänne, kun en tunnu millään pääsevän asiasta yli. Viikonlopun lehdissä käsiteltiin ainakin täälläpäin raskausajan liikuntaa ja sitä, että tulisi liikkua, koska ei raskaus ole mikään sairaus tai este. Olihan siellä tekstissä se yksi sivulause, että ei liikkumisen sattua kuulu. Voi hemmetin kuustoista, sanon minä! Taas syyllistetään muutenkin herkässä tilassa olevaa. Jos en pääse kävelemään kuin sata metriä, kun pitää päästä jo istumaan selän poltteen vuoksi, miten minä kävelisin 2,5 kilometriä päivässä? Jos on päästävä istumaan kahden minuutin seisomisen jälkeen, kun selkä polttaa, niin miten minä kotitöilläkään pidän kuntoa yllä? Miten minä voisin pihatouhuillakaan pitää kuntoa yllä, kun kyykky polttaa heti selkää ja kontallaankaan voin olla vain minuutin-kaksi? Lapset ulkoilutan kotipihassa kuljettaen mukanani varta vasten ostettua -ah, niin kaunista- valkoista puutarhatuolia, kun en pysty edes keinulle antamaan seisten vauhtia.

Tänään isomman kerhostahakureissulla näin yhden tutun äitin, joka totesi, että kävelyni näyttää aika kamalalle. PIsteet hänelle suorasta puheesta, miksi muuksi voi sanoa kävelyä, jossa ei saa selkä tai lantio liikahtaakaan, jos meinaa edes sen pätkän matkaa päästä menemään. Arvatkaa vaan, kuinka kauppareissuilleni on käynyt; Salen valikoimiin on tyytyminen, muissa en jaksa kävellä edes maitohyllylle saakka, saati sieltä takaisin autolle.

Minua itseäni olotilani ei äärettömästi häiritse, sillä olen paremmassa kunnossa kuin kertaakaan aiemmin. Mutta tuollainen moralisointi, että raskaana olevat laiskottelevat, kun eivät liiku, saa minut näkemään punaista.
 
Heips!

Tervetuloa sitkeäsissi, lisäilen sut tonne listalle.

naene Onnea täysiaikaisesta vauvelista =)!!!

Tänään kävin taas hoitamassa kaverin 6 viikkoista vauvaa :heart:. Ihmeen pitkän vaunulenkin jaksoin kävellä. Jalat vaan turpoo niin helvatan paljon, että ahdistaa |O. Missään vaatekappaleessa ei ole hyvä ja kaikki ahdistaa, hiottaa ja näytän läskiltä. Täytyy pysytellä kotipihassa.. Poksumis päivän kunniaksi sain viime yönä todella mojovat supistelut kohdunsuun viiltävällä vihlonnalla.. sattu jo ihan mojovasti. Pari niitä tuli ja jatkoin unia. Selkeesti yösupistelut alkaneet nyt.

Nelli&Rusina POKS rv 36+0 :heart:
 
Heipsan kaikille ja tervetuloa uusillekin. :)

Hirveästi en ole kerinnyt kirjoitella kun on niin vaikeaa puhelimella päivitellä
oli tuossa liikuntakielto päällä ja muutto samaan aikaan ja kortisonitkin kerkesin saada viikolla 31+5 supistelujen ja rd:n takia ja onneksi sainkin koska:

Mun hyvin koukeroinen raskausmatka alkaakin olla jo lähellä loppuaan. Iiik!! :)

Täällä naistenklinikalla odottelen supistuksia alkamaan. Vedet puhkaistiin n.12.30

Eli mulla siis käynnistettiin kun punktiossa viikko sitten oli keuhkot jo hyvällä mallilla ja kokoarvio nyt n. 3700g.

Jos ei supistukset ala 24h sisään niin sitten saliin oksitosiinitippaan.. Hui. Kait sitä pitää vaan uskoa että kohta näen pienen.. <3

Pienenpieni marmatus: Käynnistyspäätös tehtiin siis eilen. Eli arvatkaapa onko kaikki valmista...?

Tsemppiä kaikille!! Terv. Kristis ja ei niin pieni mini 35+4
 

Yhteistyössä