Moikka kaikille piiiitkästä aikaa.
En tosiaan ole kirjoitellut pitkään aikaan mutta lukemassa olen käynyt.
Aika monella on jos jonkinnäköistä "kremppaa", tsemppiä niihin. Mä olen välttynyt aika hyvin kaikelta, jalat nilkasta alaspäin ovat vain järjettömän turvoksissa.
Jonkinasteista kipua on välillä kyljellään maatessa alavatsan vasemmalla puolen, ihan kuin puukolla lyötäisi. Joskus kipu tuntuu alaselän vasemmalla puolen. Selkäkipu muistuttaa ihan kuukautisten aikaista selkäkipua, mitä tämä voisi olla? Mulla kun ei ole kokemusta supistuksista (paitsi kivuttomista), niin kysyisin että
muistuttavatko supistukset kuukautiskipuja?
Äitiyslomalla olen nyt toista viikkoa, jo oli aikakin, väsymys on nimittäin aivan järjetön. Monet kerrat mietin että pitäisikö käydä lääkärin kanssa juttelemassa että onko vauvalle jotain haittaa mun väsymyksestä, itsestä ei nyt niin väliä (olen muutenkin huono saamaan unta ja nukkumaan kokonaisia öitä), mutta sitten olen ajatellut että varmaan aika moni kärsii väsymyksestä loppuraskaudessa ilman että siitä koituisi lapselle haittaa. Nyt on ihanaa kun voi mennä päikkäreille silloin kun haluaa. Sitä olisin kaivannut kesken työpäivän.
Meillä on perjantaina
Kättäriin tutustuminen. Menen sinne innolla mutta kyllä harmittaa jos ei sinne päästäkään. Pitää laittaa Jorvi, Hyvinkää ja Porvoo valmiiksi navigaattoriin jos joudutaan johonkin niistä. Ärsyttää muutenkin se että ensisynnyttäjille yleensä priorisoidaan perhehuoneet ja nyt me menetetään se optio koska kukaan ei varmaan saa perhehuonetta. Pikkuasioita, mutta olisin halunnut että mies olisi mukana öisinkin.
Huomenna on toinen
neuvolalääkäri. Th sanoi että lääkäri tekee
synnytystapa-arvion, mutta onko se oikeasti niin? Siis että se tehdään automaattisesti? Mä en kyllä muutenkaan luottaisi tuon lääkärin tekemiin arvioihin, ekalla kerralla hän ei edes tiennyt missä asennossa vauva on, epäili perätilaa koska niin oli aiemmin ultrissa kirjattu (tämä lääkäri ei siis ultraa). Kaksi viikkoa lääkärin jälkeen th tutki että selvä rt. No, odotukset eivät ole kovinkaan korkealla lääkärin suhteen. Mua ei ole aiemmin pelottanut synnytys ollenkaan mutta näitä juttuja lueskeltuani on alkanut pelottaa vietävästi
vauvan koko, mahdolliset repeämät ja eppari. Haluaisin päästä kunnon kokoarvioon mutta koska ei ole riskitekijöitä (ei radia) niin en usko että pääsen. Lisäys: Vauvan koko pelottaa siksi koska mun vatsa on ihan järkyttävän suuri ja painoa on tullut paljon. Olen herkutellut paljon joten olin todella yllättynyt että sokerirasituksen arvot olivat alle raja-arvojen.
Synnytystoivelistasta. Tehdäänkö se ihan oma-aloitteisesti ja annetaan kätilölle kun mennään synnyttämään vai onko siitä joku "virallisempi" lomake olemassa? Jotkut ovat suositelleet märkää kuumaa rättiä jota kätilö pitää välilhan kohdalla, se voi ehkäistä repeämiä. Se on ihan ehdoton minkä haluan. Myös katetrointi. Epiduraali ja ilokaasu on myös toivelistalla. Muusta en sitten tiedä. Ja eräs kaveri neuvoi että pitää olla liikkeessä (kävellä) aina kun mahdollista, se helpottaa kipua. Siinä vaan pitää olla miehen koko ajan patistamassa kun itse voi lamaantua kivusta eikä lähteä liikkeelle.
Nostan hattua niille jotka kivuista huolimatta jaksavat touhuta arkiaskareita ja liikkua. Itse en pääse lyllertämään lähikauppaa pidemmäs ja jos mennään autolla johonkin tavarataloon jossa voi vierähtää pidempikin aika kierrellessä, olen loppupäivän ihan toimintakyvytön ja makaan vain sohvalla. Painoa on kertynyt jo mukavat 20kg.
Meillä on muuten aika onnekas ketju ollut mitä tulee keskenmenoihin ja seulontahälytyksiin. Yksikin km on liikaa, mutta mielestäni meidän ketjussa niitä on ollut todella vähän verrattuna muihin. Eikä kellään ole tainnut seulat hälyttää, ainakaan muistaakseni. Vielä ei ole vauvoja syntynyt vaikka joillain on syntynyt jo rv 30 tietämillä. Toivottavasti loppuun saakka menee yhtä hyvin
Aivan uskomatonta,
musta tulee äiti kuukauden sisällä (toivottavasti ei mene yliajalle
)!
Ruska ja Sisu 35+4
Mulla oli kyllä vielä jotakin muuta juttua mutta en nyt vaan muista mitä...