12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja OHI AIHEEN:
En minäkään muista että kukaan olis edes kurkannut. Mutta toisaalta, eikös HPV-rokotekin oteta 12-14vuotiaana ennen sukupuolielämän aloittamista? Ajattelen, että gynetarkastukset vois alottaa jo aiemminkin. Alkuun vaikka ihan vilkasulla ja keskustelulla, en siis tarkoita mitään sormien/välineiden tunkemista väkisin sisään.

Samaa mieltä. Muistan miten iso juttu itsellä oli ensimmäinen gynekäynti 16 vuotiaana kun olin jo pari vuotta pelolla odottanut että koska pitää mennä ja pelko oli vain kasvanut odottaessa. Ja sitten heti ensimmäisellä kerralla lääkäri teki tosi perusteellisen tutkimuksen ja olin ihan paniikissa. Luulen että jos homma olisi alkanut vähitellen ensin pelkällä vilkaisulla ja sitten vanhempana kunnon tutkimuksella niin koko jutusta ei olisi koskaan tullut niin suurta mörköä.

Alkuperäinen kirjoittaja -97:
Mulle on käyny IHAN tolleen, paitsi et olin viides luokkalaisena ( olin 11 vuotta) astma lääkäris ja siel oli joku sijais lääkäri (mies), joka puristeli rintoja pitkän aikaa ja ois mitannu viivottimel jos ois löytäny sellaisen. Sitte se viel katto onks karvoi, vähä sorminee katto kuinka pitkää, se kävi onneks aika nopeest. Mutta HÄPESIN koska siel oli myös mun äiti ja mun isosisko koska mun isosiskol oli aika samalle lääkärille heti perään. Ja arvatkaa nauroko mun sisko!!! Eikä muuten hirveemmin se lääkäri astmast kyselly!!! SE OLI TOSI NOLOA ja ahdisti minuu hirveesti pitkän aikaa. KESTI KAUAN päästä kunolla asiasta yli. Kyllä inhottaa vieläki!! Onko kellään samanlaista kokemusta?

Tiedän just ton tunteen!! Mullakin käynyt nuorempana pari kertaa niin et on menty lääkäriin ihan muusta syystä mutta lääkäri sitten yllättäen katsokin muutakin. Nolotti ihan älyttömästi kun mullakin äiti oli mukana huoneessa ja vieläkin inhottaa. En viitsi tässä selostaa enempää mut jos haluut mailata nii osoite on lumileopardi (at) live.com

Tiedän just ton tunteen!! Mullakin käynyt nuorempana pari kertaa niin et on menty lääkäriin ihan muusta syystä mutta lääkäri sitten yllättäen katsokin muutakin. Nolotti ihan älyttömästi kun mullakin äiti oli mukana huoneessa ja vieläkin inhottaa. En viitsi tässä selostaa enempää mut jos haluut mailata nii osoite on lumileopardi (at) live.com

juu juu, otappa yhteyttä tuohon ylhäällä olevaan pervoon

Juu, mä muistan, että ala-asteella olisko 5 tai 6 luokalla terveystarkastuksessa lääkäri vilkaisi pikkuhousuihin. Sanoi kyllä ensin, että minä nyt katson, onko sinulla vielä karvoitusta. En tainnut vastata mitään kun se tuntui vähän hassulta... mutta lääkäri (nainen) vain vilkaisi ja kirjoitti että murrosikä alkanut...
Jossain terveystarkastuksessa oli myös tuo yhdin tarkastus, eli pikkarit jalassa piti laittaa jalat lattiaa jotta terkkari näki ryhdin. Se ei tuntunut ihmeelliseltä ollenkaan.

Nyt myöhemmin kun on jo omia lapsia niin olen miettinyt näitä neuvolakäyntejä. Pojillehan kurkataan myös kivekset jo jossain neuvolakäynnillä. terveydenhoitaja sanoi ensin, että lääkäri katsoo. Kerroin sitten pojalle että miksi katsoo, niin asia oli ihan ok.
Tuollaisia juttuja jos tehdään, niin niistä kyllä pitäisi kertoa etukäteen. Eikä ainakaan kertomatta mennä toisten alushousuihin kurkkimaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuollaisia juttuja jos tehdään, niin niistä kyllä pitäisi kertoa etukäteen. Eikä ainakaan kertomatta mennä toisten alushousuihin kurkkimaan...

itsellä muistan että lääkäri ei kertonut mitään vaan veti vaan pikkuhousuja alas ja katsoi ja kurjalta tuntui kyllä kun ei vaivautunut edes kysymään

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö 1991:
Kun oltiin seiskalla ni piti ottaa kaikki muut, paitsi alusvaatteet pois, kun painoa mitattii . Se jälkee lääkäri pyysi ottamaan loput pois. Elikkä olin iha alasti ja jouduin makaamaan ja nostamaan jalat ylös. Lääkäri otti kumihanskat ja paineli mua alapäästä. Sen jälkee piti nousta ja se paineli mun rinnat.

Hyi hitto sentään!
Oikeen kumihanskat kädesä paineli! Toivottavast oli ees nainen, ettei joku pervo mies!
Mulla on kohta toi seiskan tarkastus, ja kaveri joka on jo ollu siel sano ettei siel katota mitään tollasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Tosi OUTOA:
Kun oltiin seiskalla ni piti ottaa kaikki muut, paitsi alusvaatteet pois, kun painoa mitattii . Se jälkee lääkäri pyysi ottamaan loput pois. Elikkä olin iha alasti ja jouduin makaamaan ja nostamaan jalat ylös. Lääkäri otti kumihanskat ja paineli mua alapäästä. Sen jälkee piti nousta ja se paineli mun rinnat.

Hyi hitto sentään!
Oikeen kumihanskat kädesä paineli! Toivottavast oli ees nainen, ettei joku pervo mies!
Mulla on kohta toi seiskan tarkastus, ja kaveri joka on jo ollu siel sano ettei siel katota mitään tollasta!

Jos katsoi häpyhuulten väliin niin pitää ollankin kumihanskat! Ei sinne pidä mennä ilman niitä koskemaan! Mutta ei meillä ainakaan kun olin seiskalla katsottu niin tarkkaan. Lääkäri vaan raotti pikkareita ja katso onko karvoja ja siinä se.

Oon -98 syntyny ja eli nyt 12v ku kävin vitosel terkkarin tarkastukses ni kysyttii vaa et onko kuukautiset alkanu mut ei kyl alapäähän katottu. Ja mulla oli kuukautiset alkanu.

Alkuperäinen kirjoittaja Himmeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Tosi OUTOA:

Hyi hitto sentään!

Jos katsoi häpyhuulten väliin niin pitää ollankin kumihanskat! Ei sinne pidä mennä ilman niitä koskemaan! Mutta ei meillä ainakaan kun olin seiskalla katsottu niin tarkkaan. Lääkäri vaan raotti pikkareita ja katso onko karvoja ja siinä se.

No totta kai sitä kumihanskat pitää olla en mä sitä tarkottanu, mä tarkotin että inhottavaa et tarvii kattoo häpyhuulten väliin noin nuorelle. Seiskaluokkaline on yleensä 13 vuotias.....................

mä en ainakaan mee tohon seiskan tarkastukseen.. tiiän et se tehää vaa siks et katotaa et onko kaikki ok, mutten kyllä varmasti mee.. mulle riitti se et terkkari 6 tunnusteli rintoi kauan ja tunnusteli ala-vatsaa.. jos sinne sitte on kuitenki pakko mennä nii äitin eessä en varsinkaan ala riisua.. äiti saa jäädä kotiin.. ps. en kyllä muutenkaan mitään riisu.. kyllä muistaa vielä kaikki meidän luokkalaiset ton 6 terveystarkastuksen.. siitä jäi kyllä sellainen olo ettei halua enää ikinä mennä terkkarille.. eihän aikuiset sitä niin ajattele mutta kun on murrosikä ja rinnat kasvaa ja kuukautiset alkaa ja karvotusta tulee nii ei siihen ole vielä tottunut ja se nolottaakin joskus.. ei siinä vaiheessa haluaisin ensimmäiseksi kellekkään terkkarille ruveta riisua..!

Eka katottiin paino,pituus,ryhti,verenpaine yms. Sitten piti mennä makaamaan pöydälle (tunnusteli mahasta jtn.) Sitten annettiin se hemoklubiini vai mikä onkaan. Seuraavaksi se sano et nyt pitää laittaa housut alas ja se koklas kivekset ja sit se sano et nyt pitää vetää esinahka taakse. Sit sai pukea ja lähteä.

Olin 13v. 7.luokan tarkastuksessa, mulla ei ollu vielä karvotusta pimpassa ku ihan vähän, lääkäri tutki ihan kunnolla paikat, levitteli ja kosketteli häpuhuulet, klitan jne. Ei ollu paha nakki. Vähän liiankin hyvältä tuntu :)

Muistan ite ala-asteikäsenä ko nuo huhut alko, että lääkäri kattoo alapään ja rinnat, kyllä hirvitti. Loppujenlopuksi kutosella olin niin kauhuissani että pyysin äidin mukaan, ajattelin että ois ees joku estämässä. :laugh:
No, mitään ei tutkittu, ei rintoja eikä todellakaan alapäätä. Jäykkäkouristusrokoteki laitettiin käsivarteen eikä takapuoleen niinko oli peloteltu.
Pitäs kysyä mieheltä ko on samanikänen että mites sillä, tutkittiinko esinahkan kireys ja kivekset. Keneltäkään tytöltä ei kyllä tutkittu mitään, riisuutua piti alusvaatteisilleen ko ryhti katottiin ja that's it.

Olisin luultavasti tuon ikäisenä juossut itkien karkuun. Ei mun alapäähäni ainakaan katsottu kuin vasta 20 vuotiaana kun ekan kerran kävin vapaaehtoisesti gynellä. Ja mitä häikkää noin nuorella alapäässä muka voisi olla?

Nykyään se on ihan normaalia, ja siihen on syy. Erilaiset taudit kehittyy ja koko ajan pitää keksiä miten niitä hoidetaan ja millä. Kun olin ala-asteella olin joku 11 v. ( siis olen mies puolinen ) niin silloin tutkittiin ja niile jotka on nyt ala-asteella ( n. 11 - 12 v. ) ja sitten ylä asteella oisko ollu 7. vai 8. luokka jolloin on toisen kerran tällanen tutkimus.. tytöillä oli ainakin meijän koulussa aika lailla saman lainen tarkastus ku pojillakin ( ainakin kertovat sellain)
Mut kyl mä uskon et se on kannattavaa et tehään tälläsiäkin tarkastuksia koska niistä pystyy sitten tietämään onko lapsella kaikki hyvin intiimialueella. Ois se kamalaa jos omalla lapsella ois joku pöpö tullu eikä pystyis esim. koskaan saamaan lapsia... :(

Mikä siinä pimpissä on niin ihmeellistä että pitää noin stressata jos lääkäri sitä katsoo? Luuletteko että se kertoo kotona illallispöydässä että "näin muuten tosi ruman revan tänään, khihi"?

Ei mulle tai mun pikkusiskolle vaan ikinä tehty mitään tollasta tarkastusta? Tosin mä kyllä jouduin muutenkin aina ryhdin katsomisen yhteydessä riisumaan pikkarisilteen, että ehkä se näki sitten kaiken tarpeellisen siitä..
Ja onneksi, sillä suunnilleen kaikki inhos (syystä tai toisesta) tätä terkkaria.

Tosin lääkäri kerran totesi erään tutkimuksen yhteydessä äidille jotain mun karvotuksen kasvamisesta ja murrosiän alkamisesta... Eikä siinäkään sitte muuten mitään, mutta kun äiti tuntui tekevän siitä jonkun päivän juhlinnan aiheen kertomalla lääkärin sanoman vielä isovanhemmillekkin meidän vieraillessa siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö;20333093:
olen nyt n 11 vuotta ja rintani ei ole oikein yhtään kehittyneet.Minulla se on huono juttu,sillä minun kaverini ovat jo 13 vuotiaita ja kaikilla on jo kohtuu isot rinnat.Siksi on noloa kun käydään esim. suihkussa niin olla ilman rintaliivejä ja suihkussa kaverilla on isot rinnat ja minulla on yhtä litteät kuin pojalla.Mikä auttaa rintojen kasvuun? minulle on kerrottu koulussa että suihkussa käynti auttaa.onko totta?Onko normaalia? ja Onko normaalia lainata esim isosiskon rintaliivejä(topattuja)että rinnat näyttäisi isommilta ja siksi että pojat katselisivat.???

Laita vaan päälle ihan mikä hyvältä tuntuu. Ja tuntuuhan se hyvältä jos pojat katselevat sun rintojasi :) Suihkussa käynti ei kasvuun vaikuta vaan aika ja perintötekijät. Jos äidillä, siskoilla, mummoillasi jne on mielestäsi hyvän kokoiset rinnat niin aika varmasti sinäkin sellaiset saat. Odottele nyt vaan ja käytä topattuja liivejä siihen saakka kunnes ...

Muistaakseni 7 luokalla oli tuo lekuritarkastus (n. 10 v. sitten) ja äidin kanssa käytiin. Menkat, rintojen kasvu, ym. asiat käytiin läpi. Sitten lääkäri pyysi laskemaan pikkuhousuja alemmas ja kokeili lonkkaluut tai jotain. Samalla kai katsoi sen karvoituksen, mutta muistan hyvin kun olin sheivannut muutama päivä aikaisemmin karvat pois. Sanoi että ei karvoja vielä ole tullut.. Äitini kyllä tiesi että sheivaan aina suihkussa mutta ei hänkään sanonut siihen mitään. En osannut edes nolostua;

Yhteistyössä