12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tää tulee myöhäs eikä kukaa enää varmaa käy tääl mut, oon 13wee nainen vaik te olisitteki mua siis nuorempii, mut laitan tän silti.

Eli ku mä oon ollu
lääkkärintarkastuksessa
viimeks nii viime vuonna, enkä siis muista siitä mitään muuta ku sen kui se
kokeli mun vatsaa
. No sit nyt ku mulla oli alkanu menkat 10-vuotiaana, nii ne on ihan helvetillisen kovat kivut. Nii nyt sitte oon eläny niiden vit**n , kipujen kans. No mulle siis postetttii lähete tyksii niiden takii, ja open sekä avustajien, että terveyskeskuksen takii koska, eivät osaa auttaa mua kunnolla. Ja en saa helpotysta koululiikunnasta, sillä joka asiasta pyydetään kertoo. No, olen tehny nii mut aina vähätellään. Sitten kerran oli yks vakava kiusaamis tapaus jota selvitettiin, ja sitte ne kysy et ekmä luota heihin nii mä sanoin en enää 3vuoteen oo. Siis sen takii koska, aina mua vähätellää ja muut saa huomiota niiski tilanteis ku, ei oo sen pahempii ku mun. Eli toivoisin nyt saavni apua, sieltä oikees.

Omasta mielestäni sukupuolielinten tarkistus JO hyvin varhaisessakin vaiheessa kertoo paljon niiden kehittymisestä JA terveydentilasta,ei oel mitään hävettävää niitä lääkärilel näytellä hän on niitä nähnyt niin paljon että mikään ei ole enää uutta!

Ite mulla oli terkkarin tarkastuksessa mies lääkäri joka katto kaikki perus ryhti kuulo paino yms. Ja sitten se laitto makaaman pelkästään pikkarit jalassa pöydälle ja ja paineli vatsaa ja tutki ala päätä kyseli myös menkoista ja paineli rintoja joka oli tosi epä miellyttävää ja mua ahdisti se todella paljon ja jäi vaivaamaan pitkäksi aikaa että onko oikein jos 11- v tytöltä tutkitaan alapäätä.

Kävin viime viikolla meidän 12-vuotiaan neidin kanssa normaalissa lääkärintarkastuksessa ja yllätyin vähän kun tarkastuksen loppupuolella lääkäri kysyi onko koululääkärillä tai muualla jo tutkittu sukupuolielimet. Kun vastaus oli kieltävä niin sanoi että sitten olisi kyllä hyvä katsoa. Nykyään tyyli on kuulemma se että myös tytöiltä pitäisi katsoa jossain vaiheessa murrosikää. Tyttö ei ihme kyllä suuremmin pannut vastaan vaikka osaltaan auttoi varmaan se että kyseessä oli vanha tuttu lastenlääkäri jolla on käyty pienestä pitäen.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Itselle tuli vaan vähän yllätyksenä kun vanhemman tyttären (nyt 16) kanssa tuli aikanaan käytyä lääkärillä mutta housuihin ei koskaan katsottu.
Moi mä oon mies ja ainakin mulla katsottin että pippeli ja pallit olivat ok ja niin oli tosin esinahka oli tiukka mutt muuten kaikki ok ja oon kuullut että äidit ovat hämmentyneitä kun niitten tyttölasten alapäähän katsotaan eihän siinä mitään lääkärit katsoo vaan että kaikki on niikuin pitää että on pillureikä ja pissareikä että kaikki on muodostunut oikein siellä emättimessä se on niitten työtä kattoo ett kaikki on ok no mua ei sen kummempia jännittänyt lääkärintarkastuksessa vedin vaan housut alaas niin kun se sanoi hyvä ett ei ollu erektiossa muuten ois kyllä ollu pää tomaatin värisenä jos en ois sanonut mitään jos!! Se ois ollu erektiossa

No tuo tarkastus ei ollut oikein mitään siihen verrattuna kun mulle tehtiin alapääultra 13-vuotiaana. Olin lähinnä kauhuissani, kun näin miten iso se sauva on. Sitten tunsin jotain kylmää liukasta ja kipua ja jotain aivan liian isoa sisälläni. Kun vihdoin rentouduin, kipu hävisi mutta olo ei ollut kovin mukava, kun sisuskaluja ronkittiin. Ajattelin vain että tältä se seksi sitten tuntuu... :)

Sen verran iso kuitenkin jo olin että en halunnut äitiä tutkimushuoneeseen. Tutkimuksen jälkeen tamponia oli helppo käyttää.

Siis mä jäärkytyyn!! Mulla on jonkin ajan päästä 6lk tarkastus ja eikai siellä oikeesti housuihin kurkita? Koska mulle se ei vaan käy! Ku mietinki sitä, nii alan tärisee, hikoilee, sydänhakkaa, tuntuu et en saa henkee ja ahdistaa ihan sairaasti! En ikimaailmassa antaisi kenenkään, edes lääkärin katsoa sinne. Sitä paitsi mul on täys oikeus kieltaytyä! Enkä yhtään mitään riisu! En edes paitaa ja en muutenkaan ymmärrä miks hitossa pitää ottaa kokonaan paita pois kun sydäntä kuunnellaan? Miks ei voi vaa nostaa/raottaa sitä niin sillee se sujuis ja ois mullekkin ok. Mut ei ku pitää oikeen kokonaan ottaa pois niin että oppilaat saa elinikäset traumat! Ite varmaan kuolisin siihen paniikkiin! :(((( vittu mä vihaan niit terkkoja!

Mikä ihmeen ongelma tässä nyt on? Jos tehdään normaali lääkärintarkastus ja vielä äidin ollessa läsnä! Toi housuihin katsominen nyt vaan kuuluu asiaan, ihan niinku vaikka verenpaineen mittaaminen.
Niinku joku sanoikin että voi poikaparat kun niillä ihan kokeillaan kivekset, tytöillä sentään vaan kurkataan. Mitä traumoja ne sitten on saaneet, vai onko kaikki lääkärit kenties pervoja pedofiileja?
No ihan kuule sellainen ongelma nobo että tytöt saa siitä elin ikäiset traumat. Mä joskus 4-6lk kun sanottiin että nyt riisu housut että katsotaan alapää niin aloin itkemään ja tärisin ja tuntui et en saa henkee ja ahdisti aivan älyttömästi ja sanoin et riisu ite! Sitten sanoin että mun ei tarvi riisua jos en halua ja lääkäri meni hiljaiseks ja anto periks. Et mun mielestä toi housuihin kurkkaaminen on ihan sairasta ite en iki maailmassa antais edes lääkärin sinne kattoo. T: 15 vuotias tyttö !

Yhteistyössä