12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna-Leena

Vieras
Kävin viime viikolla meidän 12-vuotiaan neidin kanssa normaalissa lääkärintarkastuksessa ja yllätyin vähän kun tarkastuksen loppupuolella lääkäri kysyi onko koululääkärillä tai muualla jo tutkittu sukupuolielimet. Kun vastaus oli kieltävä niin sanoi että sitten olisi kyllä hyvä katsoa. Nykyään tyyli on kuulemma se että myös tytöiltä pitäisi katsoa jossain vaiheessa murrosikää. Tyttö ei ihme kyllä suuremmin pannut vastaan vaikka osaltaan auttoi varmaan se että kyseessä oli vanha tuttu lastenlääkäri jolla on käyty pienestä pitäen.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Itselle tuli vaan vähän yllätyksenä kun vanhemman tyttären (nyt 16) kanssa tuli aikanaan käytyä lääkärillä mutta housuihin ei koskaan katsottu.

Olisin luultavasti tuon ikäisenä juossut itkien karkuun. Ei mun alapäähäni ainakaan katsottu kuin vasta 20 vuotiaana kun ekan kerran kävin vapaaehtoisesti gynellä. Ja mitä häikkää noin nuorella alapäässä muka voisi olla?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä ainakin vilkasivat koulussa, th siis. Että onko karvoitusta jne. Ei mitään sisätutkimusta sentään.

No ei meillä ainakaan. Mitä sitten onko karvoitusta tai ei, ei se ole mitenkään lääketieteellistä tutkimusta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisin luultavasti tuon ikäisenä juossut itkien karkuun. Ei mun alapäähäni ainakaan katsottu kuin vasta 20 vuotiaana kun ekan kerran kävin vapaaehtoisesti gynellä. Ja mitä häikkää noin nuorella alapäässä muka voisi olla?

Tulee mieleen sellaiset poikkeamat, joiden takia menkat eivät alakaan. Ja onhan joillain tuossa iässä jo e-pilleritkin menkkojen takia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin vilkasivat koulussa, th siis. Että onko karvoitusta jne. Ei mitään sisätutkimusta sentään.

No ei meillä ainakaan. Mitä sitten onko karvoitusta tai ei, ei se ole mitenkään lääketieteellistä tutkimusta?

Siitä voidaan päätellä, että onko murrosikä käynnistynyt / käynnistymässä missä vaiheessa.
Joskus lapsilla murrosikä viivästyy, ja se voi olla syy jatkotutkimuksiin.

• Tykkää
Reactions: Hyppymassu
Mulle itselleni kun olin ala-asteella 5.lk:lla koulun terkkari vilkaisi pikkuhousuihin ja sanoi,että kuukautisia voin odottaa alkavaksi lähiaikoina,olin silloin 12v.Ei sen enempää katsonut.Mulla oli jo silloin karvoitusta tullut alapäähän.Mutta kyllä se kiusallista oli mulle.Mulla ei yläasteella ole enään tehty alapään tarkastusta siis katsottu pikkuhousuihin,mutta ala-asteen 5lk: syksyllä tehtiin koulun terkkari tarkastuksessa niin mulle,että terkkari yhtääkkiä vaan raotti pikkuhousujani ja sanoi sitten mulle,että kuukautiset alkaa pian mulla.Muistan sen aina,kun se oli hävettävä tilanne mulle itselleni.

Ei tehty sisätutkimusta meilläkään, mutta muuten aika perusteellisesti tuntui lääkäri katsovan. Pikkuhousut käski riisua ja makoilla tutkimuspöydällä jalat koukussa vatsan päällä. Juttelin tytön kanssa vielä jälkeenpäin eikä ollut kovin tolaltaan - vähän vaan kuulemma nolotti kun ei ole vielä karvoitus kasvanut. Muutenkin taitaa olla tämä nuorempi neiti hitaammin kehittyvää sorttia kuin isosiskonsa.

Ei mulla ainakaan tutkimuspöydälle pitänyt mennä,seisoin koululääkärin huoneessa ala-asteen 5lk:n terkkari tarkastuksessa ja yhtääkkiä vaan terkkari veti pikkuhousuja alas ja mulla oli karvoitusta,niin sanoi sitten,että kuukiautiset alkaa pian mulla,se nolotti kyllä.
Muistan sen siksi aina,kun terkkari kertoi asian mun luokkakavereille ja mua kiusattiin kuukautisten alkamisella ja sillä kun mulla oli ekana luokan tytöistä karvoitusta ja muilla ei ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja gitte:
Ei mulla ainakaan tutkimuspöydälle pitänyt mennä,seisoin koululääkärin huoneessa ala-asteen 5lk:n terkkari tarkastuksessa ja yhtääkkiä vaan terkkari veti pikkuhousuja alas ja mulla oli karvoitusta,niin sanoi sitten,että kuukiautiset alkaa pian mulla,se nolotti kyllä.
Muistan sen siksi aina,kun terkkari kertoi asian mun luokkakavereille ja mua kiusattiin kuukautisten alkamisella ja sillä kun mulla oli ekana luokan tytöistä karvoitusta ja muilla ei ollut.

Meillä tutkimus tapahtui lastenlääkärin rutiinikäynnin osana. Koululääkärillä ei ollut kuulemma katsottu mitään eikä pikkuhousuja tarvinnut edes riisua.

Meillä vanhempi tyttö nyt 14 ja lastenlääkäri katsoi pimpan kun käytin tyttöä muuten vaan lääkärissä reilu vuosi sitten. Tyttö oli silloin 13 ja lääkäri kysyi etukäteen aikaa varatessa haluanko että katsotaan. Vähän olin itsekin yllättynyt mutta en nähnyt mitään syytä jättää katsomatta. Itse tarkastuksessa lääkäri hoiti homma hienosti - totesi vaan että katsotaas sitten vielä pimppi ja sitten veti housut alas ja katsoi. Ei tehnyt asiasta suurta numeroa ja vielä jälkeenpäin kehui tytön kehitystä joten ihan positiivinen kokemus taisi loppujen lopuksi olla. Pikkusisko nyt 11 ja samalla lääkärillä käy eli sama homma varmaan hänelläkin aikanaan edessä.

Viimeksi muokattu:
Käyttekö äidit säännöllisesti lasten kanssa yksityisillä joissain vuositarkastuksissa? Olen jotenkin ajatellut, että koululääkärin ja terkkarin tsekkaukset riittävät, kun ei mitään terveysongelmia ole ollut.

Käyttekö äidit säännöllisesti lasten kanssa yksityisillä joissain vuositarkastuksissa? Olen jotenkin ajatellut, että koululääkärin ja terkkarin tsekkaukset riittävät, kun ei mitään terveysongelmia ole ollut.

Meillä poika on 14 ja tyttö 10 ja molempien kanssa on silloin tällöin käyty yksityisellä. Ei mitenkään säännöllisesti joka vuosi mutta silloin tällöin. Koululääkärin varaan ei kyllä kannata paljon laskea. Täälläpäin koulussa tehdään yksi tarkastus viidennellä ja toinen kahdeksannella ja niidenkin tarkastusten taso on ilmeisesti vähän niin ja näin.

Käytän lapsia samalla lääkäriasemalla jossa muutenkin käydään jos ovat sairaana. Yleensä lääkäri tekee ihan perustarkastuksen. No pojalla kerran kurkkasi pöksyihin mutta sekin tapahtui vain kerran ja tytöllä ei ainakaan vielä ole ollut edes mitään puhetta moisesta.

Tosi outoa....ei multa koskaan ikinä tutkittu housun sisälmyksiä:o
Eikös gynelle mennä sitte vasta vanhempana, ellei ole jotain erityistä syytä aikasempaan tutkimukseen?

kyl meil 5. luokalla lääkäri kurkkasi housuihin, muttei kyllä pitänyt missään pöydällä esitellä :O Oliko tuo ap:n tapauksessa mies vai naislääkäri? Vähän outoa kyllä minusta...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Eikös gynelle mennä sitte vasta vanhempana, ellei ole jotain erityistä syytä aikasempaan tutkimukseen?

Juuri näin :wave:
Ja omia lapsianikaan en anna tutkia,voihan tuota kotonakin jutella onko pimppi/pippeli ok...!Aikuisena sitten itse menevät jos ei vikaa ilmaannu =)

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

Meidän lapsilla ei tällainen tutkimus ole ainakaan vielä tullut vastaan mutta en tiedä miksi pitäisi kieltääkään jos lääkäri sitä suosittelisi. Kai se lopulta ihan hyvä juttu olisi ja tuskin se lapsille niin iso juttu on vaikka aikuisesta se kyllä siltä näin äkkiseltään tuntuukin.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna-Leena:
Kävin viime viikolla meidän 12-vuotiaan neidin kanssa normaalissa lääkärintarkastuksessa ja yllätyin vähän kun tarkastuksen loppupuolella lääkäri kysyi onko koululääkärillä tai muualla jo tutkittu sukupuolielimet. Kun vastaus oli kieltävä niin sanoi että sitten olisi kyllä hyvä katsoa. Nykyään tyyli on kuulemma se että myös tytöiltä pitäisi katsoa jossain vaiheessa murrosikää. Tyttö ei ihme kyllä suuremmin pannut vastaan vaikka osaltaan auttoi varmaan se että kyseessä oli vanha tuttu lastenlääkäri jolla on käyty pienestä pitäen.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Itselle tuli vaan vähän yllätyksenä kun vanhemman tyttären (nyt 16) kanssa tuli aikanaan käytyä lääkärillä mutta housuihin ei koskaan katsottu.

Mä muistan, että meidän koulussa ala-asteella oli kaikille tollanen tarkastus. Mun mielestä ihan normaali juttu siis.

Yhteistyössä