12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikä ihmeen ongelma tässä nyt on? Jos tehdään normaali lääkärintarkastus ja vielä äidin ollessa läsnä! Toi housuihin katsominen nyt vaan kuuluu asiaan, ihan niinku vaikka verenpaineen mittaaminen.
Niinku joku sanoikin että voi poikaparat kun niillä ihan kokeillaan kivekset, tytöillä sentään vaan kurkataan. Mitä traumoja ne sitten on saaneet, vai onko kaikki lääkärit kenties pervoja pedofiileja?

lukematta ketjua paria kommenttia pidemmälle tuli mieleen tarina elävästä elämästä, tuttavani tytöstä kenellä ei ollut immenkalvossa reikää ollenkaan ja kuukautisvuoto ei tullut ulos, mutta joka kuukausi kamalat tuskat. Ja sitten joku lääkäri keksi tehdä sisätutkimuksen ja pienellä operaatiolla vaivat helpotti. eihän sitä tarvitse kovakouraisesti ja isoin instrumentein ronkkia vaan silmämääräisesti ja sormella varovasti kokeilla että paikat on ok

no asiaan liittyen, hieman asian sivusta. kun olin peruskoulussa, jotain 12-13 vuotiaita oltiin, niin siellä oli sellainen ton ikäisten koululaisten joukkotarkastus, valkeakariksi sitä kutsuttiin. ja voi sitä kuhinaa, mikä syntyi, kun eräs tyttö kertoi lääkärin tehneen sille sisätutkimuksen. tytöllä oli ilmeisesti jo kuukautiset alkaneet, niin siksi kai. me muut sitten vuorollamme pelättiin. mutta kukaan muu ei ainakaan puhunut, että olis tehty, ei tehty minullekaan

Mun 11v tytöllä oli tarkastus kevällä , kertoi tuosta alapään tarkatuksesta meille joka suoritetaan 5lk aikana.Ja sovimme että sitä ei tehdä kun tyttö ei haluu ja mä en näe siihen tarvetta.

Mitäs outoa tuossa nyt on. Eikös se ole pelkästään hyvä että jo ajoissa katsotaan että kaikki on kunnossa. Ja miksi pikkutytön alapää on muka nyt niin salainen paikka että sinne ei saisi edes lääkäri katsoa??

Meillä ei koskaan kurkittu housuihin tai käsketty ottamaan rintsikoita pois (ei ylä- eikä ala-asteella). Enkä kyllä olisi suostunutkaan. Eikä muuten alavatsaakaan paineltu, yläasteella lääkäri tsekkasi ryhdin niin kuin täällä joku kertoi, mutta muuten ei kyllä mitään. Meillä oli vielä nuori mieslääkäri silloin ja minä ensimmäinen "potilas" kun satun olemaan aakkosten ensimmäinen. Oli kyllä mukava ja asiallinen lääkäri.

Meillä lääkäri ja terkka keskitty enemmän alkoholin ja tupakan käytöstä tivaamiseen...

Niin ja olen vm-82 ja pk-seudulta.

Kasikakkonen minäkin ja karvoituksen tila selvitettiin ala-asteella ihan kysymällä, yläasteella vaan kysyttiin onko menkat alkanu.
Mä olisin luultavasti kuollu, jos mun olis pitäny lääkärin/terkkarin, tai mikä pahinta äitini aikana olla alaosattomissa, en todellakaan esitellyt kehityvää vartaloani kenellekään

Musta kyllä pitäisi riittää ihan keskustelu asiasta. Musta th tai lääkäri voisi kysyä tytöltä, onko tullut karvoitusta tai kuukautiset alkaneet, ja näkeehän sen alusvaatteisillaan, ovatko rinnat alkaneet kasvaa. Ja ihan turha sitä vielä 5. luokalla on alkaa tutkia tuollaisia. Eli mun mielestä on täysin turhaa säännönmukaisesti tutkia kaikilta tytöiltä, onko pimpin aukko auki vai ei. Sitten jos on jotain syytä tutkia enemmän, niin tottakai silloin se on OK, että lääkäri tarkistaa.

Musta se on tytöllä vielä vähän eri asia, kun pitää oikein levitellä sitä pimppiä, pojilla vehkeet ovat siinä ulkopuolella.

No ei se alapään tutkiminen varmaan pojista tunnu yhtään sen paremmalta vaikka pippeli onkin siinä "esillä" eikä tarvitse levitellä jalkoja. Tuskin se yhdenkään lapsen mielestä on mukavaa mutta ainakaan omasta mielestä terveysjutut ei ole kiinni siitä mitä lapsi haluaa tai ei halua.

Totta kai lääkärin kuuluu katsoa tuon ikäiseltä sukukypsyyden aste! Kummallinen kysymys! :o

Alkuperäinen kirjoittaja Anna-Leena:
Kävin viime viikolla meidän 12-vuotiaan neidin kanssa normaalissa lääkärintarkastuksessa ja yllätyin vähän kun tarkastuksen loppupuolella lääkäri kysyi onko koululääkärillä tai muualla jo tutkittu sukupuolielimet. Kun vastaus oli kieltävä niin sanoi että sitten olisi kyllä hyvä katsoa. Nykyään tyyli on kuulemma se että myös tytöiltä pitäisi katsoa jossain vaiheessa murrosikää. Tyttö ei ihme kyllä suuremmin pannut vastaan vaikka osaltaan auttoi varmaan se että kyseessä oli vanha tuttu lastenlääkäri jolla on käyty pienestä pitäen.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Itselle tuli vaan vähän yllätyksenä kun vanhemman tyttären (nyt 16) kanssa tuli aikanaan käytyä lääkärillä mutta housuihin ei koskaan katsottu.

Alkuperäinen kirjoittaja eija:
Totta kai lääkärin kuuluu katsoa tuon ikäiseltä sukukypsyyden aste! Kummallinen kysymys! :o

Alkuperäinen kirjoittaja Anna-Leena:
Kävin viime viikolla meidän 12-vuotiaan neidin kanssa normaalissa lääkärintarkastuksessa ja yllätyin vähän kun tarkastuksen loppupuolella lääkäri kysyi onko koululääkärillä tai muualla jo tutkittu sukupuolielimet. Kun vastaus oli kieltävä niin sanoi että sitten olisi kyllä hyvä katsoa. Nykyään tyyli on kuulemma se että myös tytöiltä pitäisi katsoa jossain vaiheessa murrosikää. Tyttö ei ihme kyllä suuremmin pannut vastaan vaikka osaltaan auttoi varmaan se että kyseessä oli vanha tuttu lastenlääkäri jolla on käyty pienestä pitäen.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Itselle tuli vaan vähän yllätyksenä kun vanhemman tyttären (nyt 16) kanssa tuli aikanaan käytyä lääkärillä mutta housuihin ei koskaan katsottu.

Miksi pitäisi tietää sukukypsyyden aste??

Eipä ole tullut tämä asia edes mieleen mutta nyt kun ajattelee niin minusta tuollainen tutkimus on kyllä pelkästään hyvä juttu. Itse aion ainakin pyytää nyt lääkäriä katsomaan meidän 13 vuotiaan kun käydään seuraavan kerran lääkärillä. Pikkusiskonsa on vasta 10 eli homma saa varmaan odottaa vielä pari vuotta.

Yhteistyössä