12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Anna-Leena:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä ainakin vilkasivat koulussa, th siis. Että onko karvoitusta jne. Ei mitään sisätutkimusta sentään.

Ei tehty sisätutkimusta meilläkään, mutta muuten aika perusteellisesti tuntui lääkäri katsovan. Pikkuhousut käski riisua ja makoilla tutkimuspöydällä jalat koukussa vatsan päällä. Juttelin tytön kanssa vielä jälkeenpäin eikä ollut kovin tolaltaan - vähän vaan kuulemma nolotti kun ei ole vielä karvoitus kasvanut. Muutenkin taitaa olla tämä nuorempi neiti hitaammin kehittyvää sorttia kuin isosiskonsa.

No tää oli minusta kyllä liikaa: tutkimuspöydällä makoili ja jalat koukussa vatsan päällä. Tuntuu vähän... no...oudolta, ei voi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mielipide:
Alkuperäinen kirjoittaja Anna-Leena:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä ainakin vilkasivat koulussa, th siis. Että onko karvoitusta jne. Ei mitään sisätutkimusta sentään.

Ei tehty sisätutkimusta meilläkään, mutta muuten aika perusteellisesti tuntui lääkäri katsovan. Pikkuhousut käski riisua ja makoilla tutkimuspöydällä jalat koukussa vatsan päällä. Juttelin tytön kanssa vielä jälkeenpäin eikä ollut kovin tolaltaan - vähän vaan kuulemma nolotti kun ei ole vielä karvoitus kasvanut. Muutenkin taitaa olla tämä nuorempi neiti hitaammin kehittyvää sorttia kuin isosiskonsa.

No tää oli minusta kyllä liikaa: tutkimuspöydällä makoili ja jalat koukussa vatsan päällä. Tuntuu vähän... no...oudolta, ei voi mitään.

Asennossa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä vaikka se voi äkkiseltään oudolta näyttääkin. Jalat koukussa vatsan päällä tai ns. "sammakkoasento" (jalkaterät yhdessä ja polvet sivulle taivutettuna) ovat ainoat asennot joissa emättimen aukko avautuu luontaisesti jolloin sen sisään voi nähdä ilman sisätutkimusta. Ja 12-vuotiaan tytön, varsinkaan hitaasti kehittyneen, emättimeen ei pitäisi mitään työntääkään koska limakalvot on vielä liian herkät ja kehittymättömät.

Eli kyllä lääkäri on toiminut ihan oikein. Siitä voidaan tietysti olla eri mieltä onko 12-vuotiasta vielä tarpeen edes tutkia, mutta eipä se pahitteeksikaan ole. Ja jos vanhemman ja lapsen mielipidettä on kysytty niin silloin homma on ihan ok. Väkisin ei tietysti tällaisia juttuja pidä mennä tutkimaan eikä niin varmaan kukaan edes tee.

Minä olisin tuon ikäisenä lamaantunut täysin! Ja olisin varmaan antanut häkeltyneenä luvankin, kun en olisi kehdannut kieltääkään. Mutta hävennyt olisin silmät päästäni enkä varmaan ikinä olisi pystynyt siitä edes puhumaan. Olisi ollut tosi kauhea paikka. Onneksi en ole joutunut tuommoiseen.

Mutta pakko kysyä, että missä lääkärintarkastuksissa te ramppaatte? Ei meitä lapsena viety lääkäriin ellei oltu kipeänä enkä minä tänä päivänäkään käy lääkärissa ns. muuten vaan paitsi gynellä. Enkä itseasiassa ole sielläkään käynyt nyt, kun on jo monta vuotta mennyt tässä ihan raskausaikojen tarkastuksissa ja jälkitarkastuksissa ne hommat.

En ole tajunnut, että lapsia pitäisi rahdata lääkärille vaan tsekattavaksi.....

meillä sama juttu tosin tutkimus taisi olla 5lk ja siinä kun makasin ja ensin oli painellut mahaa ja muita niin lääkäri veti alushousut alas ja kokeili jotain ja sitten housut ylös ja homma oli ohi

Hyvähän se on, että katsotaan. Jäisi mahdolliset poikkeavuudet kiinni ja asialle voisi tehdä jotain ajoissa. Eikö pojiltakin kivekset katsota. Kyllähän noita armeijaan ja myöhempiinkin ikäluokkiin eksyy poikia joilla on esim. liian tiukka esinahka jne.

Mä olen vasta paljon jälkikäteen muistanut tämän jutun ala-asteen terkkatarkastuksesta.
Eli olin ekalla tai tokalla, niin terkka paineli jotenkin tosta pimpan vierestä ja kokeili kuulemma jotain luita. En silloin ajatellut siinä olevan mitään outoa, vaan ujona tyttönä en kertonut asiasta, kun luulin että on ihan normijuttu. Jälkikäteen olen kyllä miettinyt, että ei varmaankaan ollut normaalia. Oli keski-ikäinen naisterkka, jos sillä nyt mitään väliä on. :(

Yläasteella oli kasilla lääkärintarkastus ja suht nuori mieslääkäri pyysi riisumaan rintsikat/topin, kurkkasi alushousuihin ja sitten piti ikäänkuin pyllistää hänelle ja laittaa kädet maahan. Liittyi jotenkin ryhtiin. Housut jalassa toki, mutta miksiköhän piti pyllistää, juuri lääkäriin päin..?
Mutta näin oli kaikille muillekin tytöille tehty, kun asiaa jälkeenpäin on juteltu.

Eka sisätutkimus sitten nuorisovastaanotolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen vasta paljon jälkikäteen muistanut tämän jutun ala-asteen terkkatarkastuksesta.
Eli olin ekalla tai tokalla, niin terkka paineli jotenkin tosta pimpan vierestä ja kokeili kuulemma jotain luita. En silloin ajatellut siinä olevan mitään outoa, vaan ujona tyttönä en kertonut asiasta, kun luulin että on ihan normijuttu. Jälkikäteen olen kyllä miettinyt, että ei varmaankaan ollut normaalia. Oli keski-ikäinen naisterkka, jos sillä nyt mitään väliä on. :(

Yläasteella oli kasilla lääkärintarkastus ja suht nuori mieslääkäri pyysi riisumaan rintsikat/topin, kurkkasi alushousuihin ja sitten piti ikäänkuin pyllistää hänelle ja laittaa kädet maahan. Liittyi jotenkin ryhtiin. Housut jalassa toki, mutta miksiköhän piti pyllistää, juuri lääkäriin päin..?
Mutta näin oli kaikille muillekin tytöille tehty, kun asiaa jälkeenpäin on juteltu.

Eka sisätutkimus sitten nuorisovastaanotolla.

Oon tää sama vieras ja uteliaisuuttani kysyn, että minä vuosina olette syntyneet, joilla on tehty ala- tai yläasteella jonkunmoinen tutkimus/housuunkurkkaus/tissien(laudan)vilauttaminen?
Mä ite -78

Olen syntynyt vuonna -72 ja minulle on tehty housuunkurkkaus koulussa joko terveydenhoitajalla tai lääkärillä, en muista kumpi.

Ei se ollut mielestäni mitenkään outoa tai noloa, mutta se oli että jouduimme jo odotushuoneessa riisumaan osan vaatteista pois!
Siis iso lauma tyttöjä odotteli tarkastusta alusvaatteissaan.

Ap:n tytölle tehty tarkastus on ollut mielestäni asiallinen eikä mitenkään kummallinen. Oman poikani 8v alapäätä on tutkittu monesti lääkärin vastaanotolla. Syynä ovat olleet mm. esinahan tulehdukset ja esinahan ahtaus.

MÄ olen vuosimallia -77 ja viidennellä luokalla muistaakseni kurkattiin housuihin onko karvoitusta jo kasvanut, ja varmaan jotain rintajuttujakin katsottin, jos en ihan väärässä ole.

Ap:n tytölle tehty tarkastus on ollut mielestäni asiallinen eikä mitenkään kummallinen. Oman poikani 8v alapäätä on tutkittu monesti lääkärin vastaanotolla. Syynä ovat olleet mm. esinahan tulehdukset ja esinahan ahtaus.

Vähän outoa on minustakin tämä kauhistelu. Pojiltahan taidetaan tutkia pippeli ja kivekset koululääkärillä ihan rutiinisti eikä kukaan täällä kauhistele eikä taida pojatkaan juosta ulos huoneesta itkien, mutta jos lääkäri edes kurkkaa tytön pikkupöksyihin niin kyseessä on muka maailman kamalin asia ja tyttö saa siitä ikuiset traumat. Omasta mielestä on ainakin ihan hyvä että katsotaan jo vähän nuorempana eikä sitten vasta aikuisena huomata pillereitä hakiessa että jotain on vialla.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri:
Asennossa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä vaikka se voi äkkiseltään oudolta näyttääkin. Jalat koukussa vatsan päällä tai ns. "sammakkoasento" (jalkaterät yhdessä ja polvet sivulle taivutettuna) ovat ainoat asennot joissa emättimen aukko avautuu luontaisesti jolloin sen sisään voi nähdä ilman sisätutkimusta. Ja 12-vuotiaan tytön, varsinkaan hitaasti kehittyneen, emättimeen ei pitäisi mitään työntääkään koska limakalvot on vielä liian herkät ja kehittymättömät.

Eli kyllä lääkäri on toiminut ihan oikein. Siitä voidaan tietysti olla eri mieltä onko 12-vuotiasta vielä tarpeen edes tutkia, mutta eipä se pahitteeksikaan ole. Ja jos vanhemman ja lapsen mielipidettä on kysytty niin silloin homma on ihan ok. Väkisin ei tietysti tällaisia juttuja pidä mennä tutkimaan eikä niin varmaan kukaan edes tee.

Meillä sama homma, eli makuulla tutkittiin ja yhdessä vaiheessa käski nostaa jalat koukkuun mutta vain hetkeksi. Ihan asialliselta kyllä vaikutti kaikki.

Mä olen vuosimallia 1969 ja mulla ala-asteen 5lk:lla koulun terkkari kurkkasi alushousuihin ja sanoi sitten mulle,että kuukautiset alkaa mulla pian ja kertoi sen muille mun luokalla oleville,niin mua kiusattiin siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meillä sama juttu tosin tutkimus taisi olla 5lk ja siinä kun makasin ja ensin oli painellut mahaa ja muita niin lääkäri veti alushousut alas ja kokeili jotain ja sitten housut ylös ja homma oli ohi

sama tehtiin mulle. just jollain 5lk.

-88 ja koskaan ei oo kurkittu pikkuhousuihin... muistan kyllä yläasteella kun oli l-tarkastukset ni pojilta tutkittii kivekset... hirvee haloo siitä nousi :D ja tytöillä maattiin pöydällä ja vaan paineltiin alavatsaa. pyllistelly oon myös :D

ja mun pöksyihin on kurkattu..
Ihmettelen taas kerran tämän palstan ihmisiä?! Missä pullossa olette kasvaneet? Minusta on täysin luonnollista että lääkäri tutkii kunnolla, osoittaa ammattitaitonsa. Työtänsähän ne tekevät ja minusta on hyvä että niin pojat kuin tytötkin tottuvat lääkärintarkastuksiin, myös alapään. Eivät sitten myöhemminkään epäröi mennä tutkittavaksi jos jotain häikkää ilmenee.

Housuihin ei pitäisi kurkata jos ei tyttö sitä erikseen pyydä! Entäpä jos tyttö ajelee karvansa sieltä, mitä hyötyä silloin tarkastusksesta on? Kyllä voi kysyä eikä tuolla tavalla nolata!

Housuihin ei pitäisi kurkata jos ei tyttö sitä erikseen pyydä! Entäpä jos tyttö ajelee karvansa sieltä, mitä hyötyä silloin tarkastusksesta on? Kyllä voi kysyä eikä tuolla tavalla nolata!

taitaa olla aika harvassa ne 12-vuotiaat joilla on karvoja ajeltavaksi asti...

minulle on myös aikoinaan tuommoinen tutkimus tehty enkä sitä osaa karseana tai järkyttävänä pitää..

Taisin olla kuudennella luokalla, kun th nopsaan vilkasi alushousuihin katsoakseen tarkastuksen. Homma oli alta sekunnissa ohi eikä jäänyt traumoja...mutta hyvin muistan sen vielä, kun silti hämmennyin vähän.

Yhteistyössä