12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Anna-Leena:
Ei tehty sisätutkimusta meilläkään, mutta muuten aika perusteellisesti tuntui lääkäri katsovan. Pikkuhousut käski riisua ja makoilla tutkimuspöydällä jalat koukussa vatsan päällä.
Kuulostaa varsin kummalliselle tutkia 12-vuotiasta noin!!

Alkuperäinen kirjoittaja koululääkäri:
Ei tehty sisätutkimusta meilläkään, mutta muuten aika perusteellisesti tuntui lääkäri katsovan. Pikkuhousut käski riisua ja makoilla tutkimuspöydällä jalat koukussa vatsan päällä.

Tutkimusasento on totta kummallinen, johon en ole koskaan törmännyt. Normaalin puberteettikehityksen tarkastamiseen se ei kuulu.

Mikäs niissä naisen sukuelimissä on niin mystistä, ettei niitä edes lääkärille voi näyttää? Onko se ihme, että tytöt tuntevat häpeää kehostaan, kun äiditkin jaksavat näin vouhkata. Lääkärille pimppi on yksi osa ruumista muiden joukossa. Jos sen katsominen auttaa määrittämään lapsen kehitystä tai ennakoimaan tulevia muutoksia, niin miksei sitä voisi katsoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Valo:
Alkuperäinen kirjoittaja koululääkäri:

Tutkimusasento on totta kummallinen, johon en ole koskaan törmännyt. Normaalin puberteettikehityksen tarkastamiseen se ei kuulu.

Kuulostaa siltä, että lääkäri ko. tilanteessa tarkastanut jotain ihan muuta kuin pelkän puberteettikehityksen. Ko. tutkimusasento ei ole relevantti. Ei Suomessa olla gynekologillakaan tuollaisessa asennossa. Tältä osin ihmettelen kyllä vähän, ettet äitinä ihmetellyt asiaa yhtään tämän enempää.

Kun murrosikä alkaa nykyisin tytöillä jo 10 ikävuoden huitteilla, niin häpykarvoituksen alkua on monilla jo 12-vuotiaana. Syy on olemassa, mutta miksi käytännöt vaihtelevat niin paljon. Tietääkö joku?

Alkuperäinen kirjoittaja era:
Kun murrosikä alkaa nykyisin tytöillä jo 10 ikävuoden huitteilla, niin häpykarvoituksen alkua on monilla jo 12-vuotiaana. Syy on olemassa, mutta miksi käytännöt vaihtelevat niin paljon. Tietääkö joku?

Kehitys alkaa tytöilä kovin eri vaiheessa. Jollakin murrosikä voi tosiaan alkaa jo 10-vuotiaana ja toisella ensimmäiset merkit siitä näkyvät vasta 13-14 -vuotiaana. Siksi kehityksen seuranta onkin tärkeää.

Tarkastusten vaihteluun vaikuttavat suurimmaksi osaksi käytettävissä olevat resurssit. Monilla kouluterkkareilla on hoidettavanaan nykyisin useita satoja oppilaita. Myös terkkareiden määrää on karsittu , mikä on luonnollisesti vaikuttanut siihen, ettei monissa kouluissa ole edes terveystarkastusta saati että se olisi riittävän perusteellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Nyt tyttö on 3v...heh.Mutta todellakin aion opettaa siihen että on ihan normaalia käydä lääkäriissä tarkistamassa paikat. Jo eenein on mitään tarvetta.Hammaslääkärikin on ihan normi homma samoin gyne. Käsittämätöntä että ihmiset menee ihan lukkoon navan alus juttujen kanssa ja haluu siirtää panikoinnin vielä lapselleenkin.

Tietysti jokaisen oma asia mitä lastensa kanssa tekee mutta itsekin olen kyllä sillä kannalla että mieluummin opettaa lapsille sen asenteen että lääkärissä käynti on normaaliakin normaalimpi juttu ja pimpin tai pippelin tutkiminen ole sen kummallisempaa kuin kurkkuun katsominen. Ja varmaan menee helpommin jos on tehty ensimmäisen kerran jo pienempänä kun jos yrittää äkkiä sitten patistaa 15 vuotiaana lekurin ronkittavaksi ekaa kertaa.

Tota noin... Minun mielestäni 5 lk tarkastus oli muuten suht koht ok. Paitsi kun lääkäri mainitsi että alapää pitäisi tutkia sain niin pahat traumat ettei ne varmaan parane koskaan.. ja kommentoin tuohon Huhuuu!!:n juttuun se ei todellakaan ole melki yhtäpaha kun kurkkuun katsominen alapään tutkiminen on todellakin pahempi.. tämä oli eka kerta kun yritettiin tutkia mutta kieltäydyin..

meillä kun oli 5 lk tarkastus se oli ihan normi eka pituus paino ja ne sitten piti riisua alushousut se lusikal kokeili sit piti mennä yhteen koneesee mihi laitettiin ne sit se suurennus lasilla katto sitä ja sit sai nostaa housut ylös. ei tos mitää outoo ollu

Eipä ole koulussa meidän oppilaita tutkittu noin, vain pituus ja paino ja juteltu syömisistä ja liikunnasta, seksistä, ehkäisystä yms. nuo muut tutkimukset on ihan mahdollista tehdä sitten gyniksellä....tyttökin sanoi, että saa olla toppi ja pökät jalassa.

kyllä se meidänki perheessä yllätykseks tuli kun minä olin pieni ei meil mitää alapäätä katottu ei kyll katottu lapsen isältäkää mut nyt ku oli se 5 lk tarkastus nii lääkäri kysy onko alapäätä katottu aijemmin vastaus oli myös kieltävä ja sanoi että sitten pitäisi katsoa mutta olen opettannut lapselleni niin että edes lääkäri ei saa tutkia alapäätä ilman varmuutta että jotain on pielessä joten lapsi kieltäytyi joka oli minun mielestä ihan oikein.. ei se kyllä pahaksikaan ole mutta ei siitä sitten saata hyötyäkään olla saattaa tulla vaan Kammo ja muuta eli se voi olla myös huonoon suuntaan. toivottavasti kommentoitte tähän olenko oikeassa vai väärässä itse olen kasvattannut lapseni näin.

Muistaakseni jopa kaksi kertaa olisi yläasteella 90-luvun alussa lääkäri tai terveydenhoitaja halunnut tutkia kassini mutta kieltäydyin. Vähän yritti painostaa toinen mutta sitten tyytyi kyselemään samat tiedot.

Jokainen kyllä tietää itsekin ovatko ne karvat alkaneet kasvaa, eli tarkastus on turha muissa kuin siinä tapauksessa, että jollakulla murrosikä ei alakaan normaalisti ja salaa asian. Vanhemmatkin kyllä huomaavat asian jos koskaan käyvät lapsen kanssa saunassa.

Minusta on tärkeää oppia pitämään kiinni oikeuksistaan.

Näyttäkää minulle vanhempi joka osaa verrata kasvukäyriä ja puberteettistatusta niin minä näytän teille ****. Mites löydät vaikkapa rangan ryhtivirheen tai sydämen tutkimuksia vaativan sivuäänen jos lasta (potilasta) ei riisuteta yhtään? Ja esimerkiksi yksihuoltajaäidin teini-ikäisellä pojalla ei ole ketään joka kotona sen alapäätä näkisi ja siinä iässä vastataan kysymyksiin aina niin ettei kysyjä vaan tutkisi mitenkää. Puoskarointia tuollainen jättää arvostelukyvytön lapsi tutkimatta vähä-älyisen äidin vaatimuksesta

Ei koululääkäri pysty pakottamaankaan että tarkistetaan alapää ja siitä ei myöskään ole hyötyä ellei sitä vikaa siellä ole. Nuo alapään tarkastukset kuuluvat Gynelle pikemmin kun koulun yleistarkastukseen..

Alkuperäinen kirjoittaja Jaaha:
Ei koululääkäri pysty pakottamaankaan että tarkistetaan alapää ja siitä ei myöskään ole hyötyä ellei sitä vikaa siellä ole. Nuo alapään tarkastukset kuuluvat Gynelle pikemmin kun koulun yleistarkastukseen..

Mistä tiedät ettei ole vikaa jos sinne ei katso? :headwall:

Oisku onko se susta sitten niin että sen lääkärin oikein pitää nähdä alapää sen ''seksin'' himoon vai? Jos epäilee jotain kyllä lapsi tulee sanomaan tai jos ei niin kyllä sen huomaa käyttäytymisestä... Tuskin sinäkään sinun lapsille (jos edes on) kokoajan töllötät sen alapäätä ja viet kaikkiin lääkäreihin ja vastaaviin -.-

Kun oltiin seiskalla ni piti ottaa kaikki muut, paitsi alusvaatteet pois, kun painoa mitattii . Se jälkee lääkäri pyysi ottamaan loput pois. Elikkä olin iha alasti ja jouduin makaamaan ja nostamaan jalat ylös. Lääkäri otti kumihanskat ja paineli mua alapäästä. Sen jälkee piti nousta ja se paineli mun rinnat.

Hei tyttö 1991, missä kaupungissa näin tehtiin? Oliko muuten mieslääkäri vai sentään nainen joka tutki noin tarkasti sinut? Ihan kiinnostaa, että mitä lääkäri sanoi selitykseksi, miksi hän noin tarkasti katsoi? Mitä teillä pojille tehtiin, jos tytöille oli noin nolo?

No oonko mä lihava kun oon 12 ja 154cm ja painan 48-53 se aina pomppii tossa rajalla .
Se on kurjaa kun aina kun ihastun johonkin poikaan nii sitt se rupee haukkuu mua läskiks ja kaikki mun kaverit on niin laihoja et pojat ihastuu vaan niihin. Mä oon kokeillu muutaman kerran karkkilakkoo ja sitten kun oon lopettanu sen niin ooon vaan lihonu takas.
Olis kiva jos joku sanois ihan suoraan oonko läski ja mitä mun pitäis tehä?
Jos paikall on joskus joku lääkäri niin olis kiva saada jotain vinkkejä oikeesti mä haluun laihtua.

Yhteistyössä