12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna-Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ei kai siinä nyt karvoja katsotakaan, nehän nyt kasvaa kai kaikille jossain vaiheessa. Mä sain noista ainakin sen käsityksen että lääkäri katsoi enemmänkin niitä pimpin rakenteellisia juttuja vähän samaan tapaan kun pojilta katsotaan kivesten laskeutuminen ja onko esinahka niin kireä että tarvitaan ympärileikkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja xxxxx:
Eiköhän ne murkkuikäisiltä katso koululääkärillä silloin jos tarvetta on että tuskin sitä varten erikseen tarvitsee lasta lääkäriin kiikuttaa.

Nykyisin ei juurikaan katsota koulun terkkatarkastuksissa. Terkkareita ja lääkäreitä ei kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Tosi outoa....ei multa koskaan ikinä tutkittu housun sisälmyksiä:o
Eikös gynelle mennä sitte vasta vanhempana, ellei ole jotain erityistä syytä aikasempaan tutkimukseen?

Juuri näin :wave:
Ja omia lapsianikaan en anna tutkia,voihan tuota kotonakin jutella onko pimppi/pippeli ok...!Aikuisena sitten itse menevät jos ei vikaa ilmaannu =)

Tää on musta jo aika ihme asenne. Miksei pimppiä tai pippeliä saisi tarkistaa? Oppiihan ne lapsetkin jo tuosta aika hankalan asenteen. Voi olla isompana aika kynnys mennä lääkärille, jos ei ole koskaan ennen paljastanut sukupuolielimiään siellä.

ja tiedoksi hysteerikoille: jos lääkäri kurkkaa lapsen pikkuhousuihin lapsen ja lapsen äidin suostumuksesta ja läsnäollessa, siinä ei ole mitään ihmeellistä.
soita vaikka lastensuojeluviranomaiselle ja kysy että onko lääkäri pervo. Vastaus on:ei ole

Onpa erilaisia tarkastukset eri kouluissa todellakin. Pitäisi mielestäni olla paljon samanlaisemmat joka koulussa. Sekä pojilla että tytöillä. Kuulemma käytännöt vaihtelevat ja jotkut lääkärit eivät ilmeisesti vain kehtaa tarkistaa alapäätä vaikka se kuuluu ohjeistukseen.
Tytöillä se tarkastus on kyllä ihan suht nolo jos joutuu riisumaan naislääkärin edessä. Pojilla on kyllä myös hyvin nolo jos on naislääkäri joka tarkastaa kivesten laskeutumisen ja samalla nousee seisomaan! Minulla katsottiin kiveksiä vielä lukion toisella luokalla ja niinhän siinä kävi kuten kuvailin...

multa ainakin terkka ihan vaan kysyi onko karvat, menkat, valkovuotoo, mitään erikoista... Tytöillä ja pojilla on aika erilaiset vehkeet tuolla, pojilla ulkoisesta tutkimuksesta on jotain hyötyäkin, tytöillä ei.

lisään vielä, että tytöillä jos olisi jotain ulkoista häikkää, se olis todettu jo muulloin. Tyttöjen ulkoiset osat kun on syntymästä asti aika samanlaiset, pojat taas muuttuu enemmän.

Hei, noita toisen terveystietoja ei saa luovuttaa eteenpäin! Terveyshoitajalla, lääkärillä ja sairaanhoitajalla ym henkilökunnalla on VAITIOLOVELVOLLISUUS. Eli ei pitäis kuulua sihahdustakaan siitä, että missä tilanteessa naapurin Elli on kuukautisten tai muun suhteen.

Gynekologinen tutkimus 12-vuotiaalle tytölle ei ole perusteltua normaalin lääkärintarkastuksen yhteydessä. Sitten on aivan eri asia, jos hänellä on siinä iässä jotain gynekologisia tai kuukautisiin liittyviä kipuja/ongelmia, jolloin tutkimus voidaan ongelman kartoittamiseksi suorittaa.

Murrosiän kehityksen seuranta on normaalia ja siihen kuuluu karvoituksen kasvamisen seuranta. Housuihin kurkistaminen esim. koulussa terveydenhoitajan/koululääkärin toimesta on puolestaan täysin perusteltua.

Ei ikinä ole housuja laskettu koulussa. Ihan outoa minusta. Ei kyllä tulla laskemaan tytöltäkään se on varma. Kaikki asiat tulen selittämään ajallaan ja lääkäriin mennään jos itse haluaa tai jotain ongelmaa. Hyi hitto sanon minä, tuon ikäisellä ei ole mitään tarvetta.

Nyt tyttö on 3v...heh.Mutta todellakin aion opettaa siihen että on ihan normaalia käydä lääkäriissä tarkistamassa paikat. Jo eenein on mitään tarvetta.Hammaslääkärikin on ihan normi homma samoin gyne. Käsittämätöntä että ihmiset menee ihan lukkoon navan alus juttujen kanssa ja haluu siirtää panikoinnin vielä lapselleenkin.

Mitä se th sillä housuihin kurkkaamisella saavuttaa? Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa.. Ja jos koen, että tytölläni on jotain ongelmaa sillä saralla, osaan itse viedä hänet lääkäriin.

th:lle ei pikkutyttöjen karvankasvu todellakaan kuulu ja tulen nostamaan äläkän, jos mun tyttöjen housuihin terkkarit tai koululääkärit alkavat ilman syytä katsomaan.

Meillä ei koulussa tällaista tarkastusta tehty, toisesta koulusta yläasteelle tulleet kertoivat, että heillä (pervo) vanha äijälekuri katsoi housuihin... yök

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä