Hakutulokset

  1. S

    jos ensimmäinen synnytys käynnistetty yliaikaisena (rv42+) mites toinen syntyy?

    Mulla esikoinen syntyi 41+5, kolmen päivän käynnistyksen jälkeen (iso vauva+rd-epäily) ja kuopus rv 42+1 kolmen päivän käynnistyksen jälkeen. Molemmilla kerroilla ensin annettu cytotec-tabletteja, kalvojen puhkaisun kautta oksitosiinitippaan. Tytöt olivat isoja (yli 4,5kg molemmat) joten olin...
  2. S

    Mitä vaatteita vastasyntyneelle sairaalaan?

    Mummojen hyvä nyrkkisääntö: laita vauvalle yksi kerros enemmän vaatteita kuin mitä itselläsi on! Mun mielestä hyvä ja helppo muistaa. Ja jos ei ole aivan varma niin voihan sitä ottaa jonkun peiton tai äippälaatikon makuupussin mukaan niin saa vauvaa lämpöisemmäksi. Näitä on hyvä kysellä muilta...
  3. S

    Kysymys synnytykseen liittyen

    Multa otettiin enimmät pois kuopuksen synnytyksessä (mulla kans tota karvaa löytyy enkä mahan yli nähnyt ajella) ja se oli hyvä!! Esikoisen kanssa ei ajeltu karvoja ja se oli tuskaa kun tikkasivat toisen asteen repeämän ja epparin, karvat oli välissä ja kiristi niin vietävästi. Oli sit helpompaa...
  4. S

    Turvotus ja painonnousu?

    Heippa! Onko sulta katottu verensokeri? Ettei oo koholla? Ja raskausdiabetes? Jaksamista sulle ja toivotaan että vauva viihtyy hyvin kohdussa :flower:
  5. S

    Kokemuksia kaivataan!

    Heippa! Mulla tuli limatulppa 2vko aiemmin ja viikon verran oli säännöllisiä supistuksia (välillä kivuttomia välillä tuntuivat ilkeiltä). Tyttö syntyi lopulta kolmen käynnistys päivän jälkeen rv41+5. Odottele, älä stressaa. Kyllä se pieni sieltä pois tulee ;)
  6. S

    minkä kokoisia..

    Mulla meni ensimmäinen raskaus yliaikaiseksi (rv 41+5). Käynnistyksessä aamulla kun tyttö illalla syntyi arvioivat kooksi 4kg. 4,5kiloisena syntyi, eli puoli kiloa oli heittoa. Eikä siis aikaa mennyt arvioinnista syntymän kuin 12 tuntia! Osasin odottaa isoa kun jatkuvasti sitä sanoivat...
  7. S

    Onko muiden vauvoilla hiljaisia päiviä?

    Mulla oli esikoisen kanssa sillain että tasan joka toinen päivä tuntui liikkeet, joka toinen päivä ei. Ihan normaalia!! Jos ei pidempään aikaan (esim viikkoon) tuu minkäänlaisia tuntemuksia (edes sokerin syömisen jälkeen) niin sit voit soittaa neuvolaan. Onnellista odotusta!
  8. S

    Miten sais kaurapuuron maistumaan!?

    Kaikille tuo kaura ei yksinään sovi. Meidän tytölle tulee hirveet maha kivut (kuten myös mulle) jos puhdasta kaurapuuroa syö (4vilja menee). Ei siis kannata väkisin! Kokeile muita puuroja jos vaikka kelpais (onhan niitä vaikka kuinka paljon muitakin).
  9. S

    synnytyksen pahin vaihe?

    Mulla oli pahinta tytön synnytyksessä se kun kroppa syntyi. Pään puski raivolla ulos, sen kivun kyllä kesti mutta sit loput likasta... Voi jösses! Tuntui kun tyttö olis ollut kilometrin pitkä! Ja sen jälkeen kun ei saanut heti vatsan päälle, kätilöt ottivat kaikessa rauhassa ne verinäytteet...
  10. S

    apua ummetukseen

    Eikös niitä pieniä palleroita joita synnytyksen jälkeen annetaan niin saa apteekista ja kai niitä voi ottaa raskaanakin. Kannattaa mennä apteekkiin ja kysyä rohkeasti! Kyllä ne siellä auttavat!
  11. S

    Suht "tuoreita" synnytyskokemuksia PHKS:stä?

    Mulla on puolen vuoden takainen kokemus (onko tarpeeksi tuore?). Synnytyksessä aivan ihania ja ammattitaitoisia ihmisiä! Osastolla oli ruuhkaa ja ihmiset tekivät paljon töitä, aikaa ei jäänyt paljoa auttaa tuoretta äitiä, mutta tarpeelliset tiedot sai! Juuri uudelleen plussanneena menen hyvillä...
  12. S

    Mitä sairaalakassiin?

    Mulla oli näistä apua (siis oleellisen lisäksi): Närästyslääkettä (jos närästää) Kirja tai lehtiä lukemiseen Lehtiö ja kynä (hyvä tapa purkaa ajatuksiaan synnytyksen jälkeen) Kuivattuja luumuja (jotta maha toimisi jälkeenpäin) Huulirasvaa ja kosteusvoidetta Jos on kotieläimiä (kissa, koira...
  13. S

    väsymyksestä

    Sano suoraan miten asia on! Miehet eivät ymmärrä vihjauksia (ainakaan usiemmat). Jos ei puhe mene perille niin näytä! Kun vieraat tulevat, istu alas juttelemaan heidän kanssa tai mene makuuhuoneeseen rentoutumaan ja anna miehen hoitaa vieraat. Eiköhän ensimmäisen passaus päivän jälkeen ala...
  14. S

    hankala lapsi, hermot tiukilla!

    Usko tai älä mutta osaksi (siis osaksi) lapsesi kiukkua voi olla väsymyksesi. Lapset ovat kuin peilejä, heistä näkee jos vanhemmalla on huono olla. Itse masennuksesta toipuvana sanoisin että hoida oma väsymyksesi kuntoon! Anna miehesi hoitaa lapsi, vaikka viikon verran. Jos se tuntuu liian...
  15. S

    nukutukseen kierukan takia

    Hei! Mulla ei oo ollut ikinä kierukkaa mutta kaavinnasta on kokemusta. Mulla jäi synnytyksen jälkeen palasia kohtuun ja kohtu tyhjennettiin vasta kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Ainoa inhottava kohta koko kaavinnassa oli sinne odottaminen! Paikat ei olleet ollenkaan kipeet ja kotimatkalla...
  16. S

    ilokaasusta, oliko hyvä?

    Käytin itse kaasua synnytyksessäni ja auttoihan se. Kannattaa pyytää avustusta sen hengittelemiseen ja alkaa "harjoittelemaan" ennekun on kamalan kipee (tietää millainen olo tulee ja kuinka paljon sitä kannattaa vetää). Itse en muista paljoa synnytyksestä (mieheni puheiden mukaan ilokaasu kyllä...
  17. S

    Kokemuksia Päijät-Hämeen keskussairaalasta?

    Olen synnyttänyt viime syyskuussa päksissä. Alakerrassa (synnytysosastolla) oli todella mukavaa porukkaa! Osaavaa ja positiivista porukkaa. lääkärit ja kätilöt. Mun pieni pelko hävisi kun sai siellä jutella. Yläkerran (synnyttäneiden osasto) oli sit eri juttu. Mulle sattui väsyneet ja...
  18. S

    Välilihan leikkaaminen

    Mulla leikattiin niinkuin oikealle alas. Eli siis peppuun päin. Sitä öljyä kannattaa kokeilla, eihän siitä haittaakaan ole.
  19. S

    Välilihan leikkaaminen

    Parempihan se on jos leikkaavat, ettei repee mihin sattuu (eli siis holtittomasti joko eteenpäin tai taaksepäin). Silloin paraneminenkin on nopeampaa. Jos hirvittävästi leikkaaminen pelottaa tai muuten askerruttaa niin puhu neuvolassa tai sit synnytyksessä kätilön kans. Mun kokemus on ainakin hyvä.
  20. S

    Välilihan leikkaaminen

    \ Mulla leikattiin väliliha, toimenpidettä en edes muista. Sen mies on kertonut että sainoin että nyt repee ja kätilö leikkas ettei pahasti menis. Mulle tuli epparista huolimatta II asteen repeämä. Pissaaminen onnistui hyvin, ulostaminen onkin jonkun verran haasteellista vieläkin...

Yhteistyössä