Kokemuksia Päijät-Hämeen keskussairaalasta?

  • Viestiketjun aloittaja uusi lahtelainen
  • Ensimmäinen viesti
uusi lahtelainen
Meillä on 1,5 vuotias poika, jolle toivomme nyt sisarusta. Ongelma vaan on seuraavanlainen: muutimme vajaa vuosi sitten pääkaupunkiseudulta Lahteen eikä ole tarvinnut PÄKSissä kertaakaan käydä. Valitettavasti olen kuullut siellä synnyttäneiltä tutuilta ko. sairaalasta pelkkää negativista. Esikoispojan synnytys oli erittäin vaikea ja pitkä, josta jäi aika pahat muistot. Haluaisinkin seuraavaksi sektion, vaikkakin olisin kyllä valmis synnyttämään alateitse mutta vain jos saan osakseni ihmisarvoista ja etenkin asiantuntevaa kohtelua. Esim. että tuntemukseni otetaan vakavasti.
Te, jotka olette synnyttäneet PÄKSissä, voisitteko kertoa rehellisesti millainen paikka se on? Onko esim. pelkopolia? Miten siellä suhtaudutaan pelkosektioihin? Millaisia ovat lääkärit ja kätilöt? Onko paikka oikeasti niin kamala kun olen kuullut?
Tämä tieto vaikuttaa olennaisesti meidän lapsilukuun, koska en ikinä halua joutua samaan tilanteeseen kuin esikon synnytyksessä (jossa sydänäänten heikkenemistä ja kipuani vähäteltiin ja lopuksi päädyttiin imukuppisynnytykseen koska en enää jaksanut ponnistaa). Jos PÄKS on oikeasti niin tyly ja vaarallinen paikka kun olen kuullut niin, täytynee hankkiutua raskaaksi jossain muualla ;)
 
Kuulema on pelkopoli. Äitipolilla käydessäni (esim. vähäisten liikkeiden takia) on paikalla ollut aika töykeää porukkaa, mutta synnytyksissä on sattuneet kohdalle ihan mukavat kätilöt. Ensimmäinen kätilö oli aika rauhallinen ja nuori, mutta osaava. Toinen kätilö oli vanhempi ja tiukka täti, mutta loppujen lopuksi mukava ja osaava. Myös keskenmenojen aikana kohtelu ollut melko ok äitipolilla. Synnyttäneiden osastolta olen halunnut heti pois, muutama ihan kiva täti mutta ne töykeät kyllä onnistuvat pilaamaan koko fiiliksen.
Tuli vain mieleen että se on PHKS, lempparinimenä käytetään tuota Päksiä :)<br><br>
 
Keskenmenon hoitanut lääkäri oli kiireinen, tuskin tahallaan töykeä mutta loukkasi kyllä. Passitti kotiin niiden tyhjennyslääkkeiden kanssa, ei antanut muuta vaihtoehtoa, siis että olis osastolle voinu mennä.
Äitipolilla osunut yleensä mukavaa porukkaa ja synnytyksen hoiti asiansa osaava kätilö, tosin voin kuvitella et jos olis pitkään menny niin hermo olis mul siihen tätiin mennyt.
Vuodeosastolta ei oo pahaa sanottavaa.
 
ei päksi niin paha paikka ole kun sanotaan.. meidän tyttö synty siellä lokakuussa ja äippäpolin puolella kaikki minua hoitaneet kätilöt olivat mukavia, osaavia ja ymmärtäväisiä (oli ei niin helppo 21 tunnin synnytys).. osaston puolella suurinosa oli mukavia mutta pari ilkeää tätiäkin kyllä sattui kohdalle mutta yleis arvosana minulta hyvä! yksi hoitaja jopa hoiti vauvaani sen ajan että sain syödä rauhassa kun näytin kuulema niin uupuneelta.. se tuntui hyvältä =) ! pelkopolista en ole kuullut mutta eiköhän se selviä kun vaikka kysäiset sitä!
 
elämääni eksynyt
itse olen PHKS:ssä 4 lasta synnyttänyt ja 5. olen sinne muutaman viikon päästä taas menossa pakertamaan. Tosi kiva paikka se on,omasta asenteesta on paljon kiinni miten sen paikan kokee. mulla on ainakin ollut kivat kätilöt ja lääkärit,lastenhoitajat ovat osastolla vähän töksöjä, muuten ihan kiva paikka:) Ei muuta kuin rohkeasti vauvaelin tekoon;)
 
ii harmaana
Synnytin ite Päksissä 8/06. Äitipolilta ja syn.osastolta vain hyviä
kokemuksia.
Minut on otettu hyvin vastaan vaikka olen mennyt näytille sen vuoksi että
onkohan kaikki varmasti hyvin.
Itse synnytyksessä minulla oli osaavat ja mukavat kätilöt.
Toiveeni kuultiin ja huomioitiin. Synnytys kesti kauan ja minulla ehti olla monta kätilöä. Lääkärit oli asiallisia ja mukavia myös, vauvalla kun heitteli sykkeet ja niitä seurattiin tarkasti. Osasivat hyvin minua rauhoitella ja tsempata.
Vuodeosastolla kaikki olikin sitten toisin.. Karmea kiire hoitajilla ja minä sain olla melko itsekseni vauvan kanssa. Jos jotain halusi, sitä piti vaatia,
esim. vauvan hoito-opastusta. Ja osa hoitajista oli todella raivostuttavia..
Mutta oli siellä kyllä muutama aivan ihana hoitaja jotka sitten pelastivat paljon.
Minulla niin hyvä kokemus että kyllä voin suositukset antaa!

:heart:
 
juupelis
itse kävin pelkopuolella lääkärin kanssa juttelemassa ja sain heti ekalla kerralla sektiopäätöksen.
tosi kivoja ovat kaikki hoitajat siellä, ei mitään pahaa sanottavaa!!
 
Olen synnyttänyt viime syyskuussa päksissä. Alakerrassa (synnytysosastolla) oli todella mukavaa porukkaa! Osaavaa ja positiivista porukkaa. lääkärit ja kätilöt. Mun pieni pelko hävisi kun sai siellä jutella.
Yläkerran (synnyttäneiden osasto) oli sit eri juttu. Mulle sattui väsyneet ja huonotuuliset kätilöt, joiden takia jäi paha mieli koko reissusta.
Seuraavalla kerralla (jos vaan seuraavaa kertaa tulee ylipäätään) menen hyvillä mielin synnyttämään, mutta synnyttäneiden osastolta haluan mahdollisimman pian kotiin.
 
Ei ole PHKS:stä pahaa sanottavaa. Kaksi lasta olen siellä synnyttänyt ja hyvin on mennyt. Molemmat ollut pitkiä synnytyksiä ja kätilöt on kerinnyt vaihtumaan moneen kertaan synnytyksen aikana. Molemmilla lapsilla on sydänäänet romahtanut ennen syntymää ja on ollut s-sali täynnä lääkäriä ja kätilöä. Säikähdyksellä selvitty molemmilla kerroilla ja terveet pojat on. Meille on ainakin sattunut ihan mukavia ja tsemppaavia kätilöitä.

Vuodeosastoltakaan ei pahaa sanottavaa. Nyt viimeksi oli yksi tökerö kätilö siellä josta en todellakaan pitänyt. Mutta vastaavasti muita ihania kätilöitä ja hoitajia. Yksi kävi muuten vaan välillä juttelemassa ja oli ihana. Synnytyksen jälkeen mulle tuli hiukan komplikaatioita (post spinaali päänsärky), joka hoidettiin hienosti ja vauvalla todettiin lonkkaluksaatio johon lastahoito. Hyvää hoitoa siellä saa.

Ainahan joka paikassa on erilaisia ihmisiä, eikä kaikkien kanssa voi kemiat pelata. Se on vähän tuuristaan kiinni millaisia hoitajia, lääkäreitä, kätilöitä sattuu itse kohtaamaan. No lääärit eivät ehkä ole ihan empaattisemmasta päästä siellä (ainakaan kaikki), mutta ammattitaitoisia muuten. Kyllä sinne päksiin voi ihan hyvillä mielin lähteä synnyttämään.
 
kjg
Nostan tämän ketjun, kun uutena päijät-hämäläisena pitäisi tuonne toukokuussa synnyttämään mennä ja mielelläni myös kuulisin kokemuksia.
NP-ultrassa kävin ja siellä ainakin oli oikein mukava kätilö.
 
Mä synnytin marraskuussa siellä ja synnytysosastolla aivan ihania ihmisiä, kätilöt ja lääkärit.
Ja samansuuntaista mielipidettä kuin muillakin että siellä osastolla ylhäällä tökeröitä ja kiireisiä kätilöitä. Mulla jäi siellä osastolla olosta aika paha maku suuhun. Onneksi kuitenkin sattui työvuoroon myös synnytyksessä ollut ihana kätilö.
 
Hei kuulkaas nyt.

Kätilöt ja lääkärit tekevät siellä työtään. Eihän nekään varmasti arvostele siellä potilaitaan ja synnyttäjiään; "olipas sulla kauhee synnyttäjä tms." Aikuisten ihmisten tulisi mielestäni ymmärtää, ettei kaikkien ihmisten kanssa voi tulla toimeen, mutta on mielestäni erittäin pieni todennäköisyys, että juuri se sinun synnytyksesi hoitava kätilö olisi tämä ihminen. Kannattaa tällaisessa tilanteessa katsoa myös itseään peiliin, koska yleensä "riitaan" on aina kaksi osapuolta. Eli ei kannata syytellä ja arvostella vain toisia.

Jos on johonkin asiaan tyytymätön ,kannattaa asia ottaa puheeksi asianomaisen ihmisen kanssa, eikä tulla tänne kertomaan omia "kauhukokemuksiaan". Näistä jutuista ihmiset saattavat turhaan vetää omia negatiivisia johtopäätöksiään.

Itselläni PHKS:sta kaksi upeaa synnytys- ja lapsivuodeajan kokemusta :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Hei kuulkaas nyt.

Kätilöt ja lääkärit tekevät siellä työtään. Eihän nekään varmasti arvostele siellä potilaitaan ja synnyttäjiään; "olipas sulla kauhee synnyttäjä tms." Aikuisten ihmisten tulisi mielestäni ymmärtää, ettei kaikkien ihmisten kanssa voi tulla toimeen, mutta on mielestäni erittäin pieni todennäköisyys, että juuri se sinun synnytyksesi hoitava kätilö olisi tämä ihminen. Kannattaa tällaisessa tilanteessa katsoa myös itseään peiliin, koska yleensä "riitaan" on aina kaksi osapuolta. Eli ei kannata syytellä ja arvostella vain toisia.

Jos on johonkin asiaan tyytymätön ,kannattaa asia ottaa puheeksi asianomaisen ihmisen kanssa, eikä tulla tänne kertomaan omia "kauhukokemuksiaan". Näistä jutuista ihmiset saattavat turhaan vetää omia negatiivisia johtopäätöksiään.

Itselläni PHKS:sta kaksi upeaa synnytys- ja lapsivuodeajan kokemusta :)
Annoin palautetta sairaalaan, mutta eihän se estä kokemuksia muille kertomasta. Päivät synnytyksen jälkeen on todellakin kahdella kerralla olleet vähän huonompia kokemuksia. Yöhoitajat ei puhu mitään, tulevat vain maitopullon kanssa vauvaa syöttämään, vaikka imetys sujuu. Toinen vauva viedään johonkin, eikä kerrota mihin. Kävely ei onnistunut moneen päivään symfyysin diastaasin takia ja mulle jäkätetään että en saa käyttää pyörätuolia kun joku muu saattaa tarvita sitä. Hoitajat ei tienneet mikä on symfyysin diastaasi. Ruokaanikaan en pystynyt hakemaan, yritin kyllä mutta ei onnistunut. Siitäkin valitettiin.
 
Edelliselle;

Kysyitkö yöhoitajilta syytä, miksi he antoivat vauvallesi ruokaa pullosta??? Siihen oli varmasti joku hyvä syy; vaikka imetys sujui, saiko vauva tarpeeksi maitoa, oliko isokoinen vauva, verensokerijuttuja tms. En oikein usko, että "ihan varmuuden vuoksi" on vain annettu.

Toiseksi; minusta on aivan oikein, ettei yöllä huoneessa aleta puhua pälpättämään ihan muiden huoneessa olevien ihmisten vuoksi, jotka kenties haluavat nukkua. Sitäpaitsi samalla vastasyntynyttä vauvaa opetetaan rytmiin, että yöllä vain syödään ja nukutaan, eikä seurustella.
 
Kävin tänään pelkopolilla PÄKSissä. Minunkin vauvalle annettiin edellisellä kerralla pullosta maitoa, eikä hörpytetty. OHJEET KUITENKIN PÄKSissä on, että hörpytetään tarvittaessa, eikä anneta pulloa, jollei äiti sitä erikseen vaadi. Muitakin "epäkohtia" kävi ekalla kerralla ja kätilö, jonka kanssa juttelin oli sitä mieltä, että kätilöt olivat toimineet silloin väärin. Mutta asioista keskustellaan nyt yleisellä tasolla ikäänkuin "muistuttaen". Plus papereihini kirjattiin kaikki mitä juteltiin.
Yleisesti ottaen kaikki tuntemani Päksissä synnyttäneet ovat kyllä olleet tyytyväisiä. Turvallisin mielin sinne voi mennä. :)
 
pink82 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 19:24 vieras kirjoitti:
Edelliselle;

Kysyitkö yöhoitajilta syytä, miksi he antoivat vauvallesi ruokaa pullosta??? Siihen oli varmasti joku hyvä syy; vaikka imetys sujui, saiko vauva tarpeeksi maitoa, oliko isokoinen vauva, verensokerijuttuja tms. En oikein usko, että "ihan varmuuden vuoksi" on vain annettu.

Toiseksi; minusta on aivan oikein, ettei yöllä huoneessa aleta puhua pälpättämään ihan muiden huoneessa olevien ihmisten vuoksi, jotka kenties haluavat nukkua. Sitäpaitsi samalla vastasyntynyttä vauvaa opetetaan rytmiin, että yöllä vain syödään ja nukutaan, eikä seurustella.
Tietysti yöllä ei aleta höpöttämään, mutta kun ei edes vastata kun kysytään :xmas: eli kysyin siis siitä pullosta, mutta hoitaja vain otti pojan ja syötti. Varmasti tuli tarpeeksi maitoa, eikä ollut verensokerijuttuja.
Niinpä, vastasyntyneen kanssa yöllä syödään ja nukutaan, eikä seurustella, sen poika "oppikin" heti kun sieltä sairaalasta kotiin päästiin :) eikä tuo pulloasia siis ollut ainoa huono asia. Toisenkin synnytyksen jälkeen ihan yhtä töykeää porukkaa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
 
10/06 sain päivystyssektiolla pojan PHKS:ssä, hyvän arvosanan annan! Ei nyt sentään muutaman herneen nenäänsä vetäneen synnyttäjän takia kannata asuin/synnytyspaikkaansa ruveta vaihtaan. Toisinaan kätilöt on kiireisiä, koska henkilökuntaa on vähän, ja jos tarvii apua/neuvoja niin niitä on osattava vaatia, niin kai se on kaikkialla... Jaksamista hoitajille! :flower:
 
saraliina
Toukokuussa kävin pyöräyttämässä esikoiseni kyseisessä paikassa. Kätilö oli aivan ihana.Synnyttäneiden osastolla oli myös mukavia hoitajia (paria poikkeutta lukuun ottamatta.)
positiiviset kokemus jäi ja uudelleen menen joskus mielelläni,
 
Äkkä
Miten suhtaudutaan imetykseen? Kestovaippoihin? Ottavatko hoitajat vauvaa muutamaksi tunniksi, jos itse lopenväsynyt? Paljonko väkeä samassa huoneessa jne? Kiinnostaisi ihan tavalliset käytännöt siellä? Vielä kun ei pääse tutustumiskäynnille... viikkoja niin vähän.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2007 klo 15:46 Äkkä kirjoitti:
Miten suhtaudutaan imetykseen? Kestovaippoihin? Ottavatko hoitajat vauvaa muutamaksi tunniksi, jos itse lopenväsynyt? Paljonko väkeä samassa huoneessa jne? Kiinnostaisi ihan tavalliset käytännöt siellä? Vielä kun ei pääse tutustumiskäynnille... viikkoja niin vähän.
Ekan sain siellä 2004 ja kesällä olisi tarkoitus mennä toinen hakemaan. Imetykseen suhtauduttiin ainakin minun kokemuksen mukaan myönteisesti, kannustettiin ja annettiin vinkkiä, lähetettiin kuumaan suihkuun herumisen edistämiseksi ja lämmintä kaurapussia oli tarjolla, rintapumpun käyttö näytettiin..ja sitä rasvaa saa rintoihin kanssa sieltä, ja rintakumeja meni naapurille. Että kyllä yrittävät saada imetyksen hyvin käyntiin ennen kun kotiudutaan. Kestovaipoista ei ole kokemusta. Siellä pitää olla aika omatoiminen, lakanat ja muut hakea ja vaihtaa tarpeen mukaan, hakea vauvalle vaipat ja vaatteet huoneeseen yms. mutta apuahan tietysti saa jos tarvitsee!

Mulla oli ainakin heti synnytyksen jälkeen vauva hoidossa, enkä olisi muuta tajunnutkaan kun olin kaksi yötä valvonut. Itsestään selvästi sanoivat että nyt huilaat ja vauva lähti hyvään hoitoon, eikä musta olisikaan muuhun ollut. Taisi ekan yön olla vauvalassa myös, mutta sen jälkeen vierihoidossa paitsi suihkujen ajan. Mulla oli kahden hengen huone, jossa olin yksin ekat 1,5 päivää ja sitten sainkin ihanan huonekaverin jonka kanssa ollaan vieläkin yhteydessä. Muistaakseni on myös neljän/kolmen hengen huoneita, väkimäärä riippuu toki aina siitä, kuinka ruuhkaista silloin on. Ja perhehuoneita on, jos on vapaana ja toivottu.

Minulle jäi oikein hyvä kuva ekasta "vierailusta", ole huoleti vaan ja kysy ja vaadi asioita jos ei tunnu muuten toimivan. =)
 
Otus
Vastaanpa minäkin vielä tähän vanhaan ketjuun, uusia miettijöitä kun saattaa olla kuulolla ;-)

Kaksi lasta PHKS:ssa synnyttäneenä (6v välissä) useammanlaista kokemusta on. Pääasiassa olin henkilökunnan toimintaan tyytyväinen. esikoisen kohdalla tosin koin, ettei minua itse synnytyksen aikana kuunneltu, esim. toiveeni synnytysasennosta menivät harakoille ja joka ikistä -hikistä- apuvälinettä tyyliin säkkituoli, jokin alusta, jolla siihen lattialla nojailla, joutui erikseen kyselemään ja odottamaan. Synnytys oli tosin nopea ja hetki kai kiireinen, joten ehkei syytä varsinaisesti syyttää työntekijöitä.

Kakkosen synnytys oli vielä ensimmäistäkin nopeampi, mutta kun esikoisen kohdalla kätilö vain silloin tällöin pistäytyi, nyt tämä ehti olemaan paikalla koko sen reilun tunnin, jonka synnytysosastolla ehdin olemaan. Toiveitani kuunneltiin, tilaa annettiin, tsempattiin ja komennettiin silloin, kun tarpeen. Hyvä poika syntyi :)

Synnyttäneidenkin osastolla kohdalle osui useita äitiä ja lasta kunnioittavia hoitajia. Muutakin mukaan valitettavasti mahtui... Jos en olisi itse itsepintaisesti pitänyt päätäni siinä, että turhaa lisämaitoa ja varsinkaan tuttipulloa ei sokeriarvoiltaan -omien raskausajan sokeriaineenvaihdunnan ongelmieni takia- alkuvaiheessa rajoilla keikkuneelle lapselleni anneta, ties missä nyt menisimme IMETYKSEN suhteen. Välillä jo uhkailtiin nenämahaletkulla ja lapsen viemisellä keskososastolle - lopulta kuitenkin selvisimme kolmen päivän sairaalassaolosta yhdellä lisähörpyllä mukin reunasta ja itse lypsämilläni "lisämaito"tipoilla (todella pieniä määriä, mutta vastasyntyneelle merkityksellisiä ja riittäviä). Sokeriarvojen sitten tasaannuttua sain yhdeltä hoitajista/kätilöistä kiitosta siitä, miten olin jaksanut lypsää ja syöttää tiheään... Minulle se oli luonnollisinta, mitä tuossa tilanteessa tehdä voi - hullua vain, että senkin saadakseen tehdä joutui taistelemaan!!!

Huvin vuoksi kävin vielä kakkosenkin kohdalla imetysinfossa (taisi olla 2 päivää synnytyksen jälk.), joka muuten oli oikein pätevä, pienimuotoinen keskustelutilaisuus, mutta siinä mielessä liian myöhäinen, että osa annetusta tiedosta olisi pitänyt olla hallussa jo ENNEN lapsen syntymää. Paljonko auttaa tuossa vaiheessa saada tietää, että lapsen on tärkeää päästä iholle heti synnyttyään tai ettei lisämaitoa kannata antaa turhaan??! Imetyskoulutus löytyy kuulemma vain murto-osalta sairaalan kätilöistä, ja sen kyllä huomasi. Pitäkää siis oma päänne. neuvoja on niin moneksi.

Oma huoneeni oli kolmen hengen huone, jossa väki kolmen päivän aikana vaihtui hiljalleen, välillä oli siis tyhjempääkin.

KESTOVAIPPOJA en usko sairaalassa oikein voivan käyttää. Pyykit päätyvät kai jonnekin keskuspesulaan (vaikka taisi osastollakin koneita olla), ja siellä tuskin riemulla katsottaisiin pieniä kakkavaippoja, saatika että ne löytäisivät takaisin omistajalle. tämä kuitenkin vai arveluani.

 

Yhteistyössä