Kiitokset onnitteluista ihanaiset ja tsemppiä teille kaikille vaiheisiinne.
Palkinto tulee olemaan mahtava siitä pitkästä odotuksesta.
Purkaan kattisen tavoin muistion nyt tänään, kun sen aloitin. Valmista ei tullut ja kommentointi muille jäi nyt tekemättä, kun kiirus tuli kuitenkin.
On kyllä aika hieman kortilla nykyään. Tiesin kyllä, että vauva-aika vaatii paljon ja omaa aikaa ei jää, mutta tuli tämä arjen vaativuus silti pienenä yllätyksenä.
Vauva tosiaan vaatii aikaa, sitä menee meillä syöttämiseen ja seurusteluun, vaipan vaihtoon jne. Ja kun vauva nukkuu, niin täytyy pestä pyykkiä, tuttipulloja, siivota keittiötä, syödä, juoda kahvia, pumpata maitoa etc. En ymmärrä ohjeita, että pitäisi levätä silloin kun vauva nukkuu, missä vaiheessa sitä ehtii tehdä kaikki muut hommat sitten? Mutta nyt on arki alkanu ihan hiemanpikkuisen helpottamaan, kun vauva on alkanut nukkua vähän pidempiä (jopa 3-4 tuntia putkeen
) pätkiä.
Ja mähän olen päässyt vielä helpolla, etten edes valita. Meillä mies on kotona ja hoitanut yösyötöt pullosta kolmen ja kuuden aikoihin. Mä oon saanut nukkua jotakuinkin yöt siitä lähtien kun sairaalasta kotiuduttiin. Eli en ole edes kovin väsynyt kohtuullisesti nukuttujen öiden jäljiltä. Mies nukkuu meillä sitten aamusta puoleenpäivään tai yli jos pystyy. Nyt olen vähän huolissani ollut miehestä, kun hän alkaa olla vähän väsynyt eikä nuku vaikka kuinka kehotan nukkumaan silloin kun mahdollista. Eilen kun mentiin kauppaan kaikki, minä ensimmäisenä vaunujen kanssa hissiin ja mies viimeisenä, niin meillä oli unohtunut ulko-ovi auki selkosen selälleen.
No ei kai kukaan ollut poikennut tai ainakaan mitään ei oltu viety. Ja onneksi asutaan ylimmässä kerroksessa eikä missään, missä on enemmälti liikennettä.
Hankinnoista:
En ole vielä tähän mennessä (yli kolmeen viikkoon) käyttänyt makkarissa olevaa hoitopöytää. Olen vaihtanut vaipan ja pessyt pyllyn kylppärissä pesukoneen päällä, jossa hoitoalusta. Olen aina napannut vaatteet mukaan sinne ja pukenut vauvan siellä. Samaten vein vanupuikot, septidinin yms. sinne kylppäriin pyykkikaappiin. Joten arveluni osui oikeaan ja olisin pärjännyt kyllä ilman hoitopöytääkin todennäköisesti. Mutta tuostahan tulee sitten jatkossa pöytä pojalle, joten ei se ihan hukkaan mene. Ja kuka tietää, vaikka vielä alkaisin käyttääkin sitä.
Imetystyynystä on ollut hyötyä, mutta sitä on lähinnä käytetty vauvan nukuttamiseen. Eli sellainen hevosenkengän muotoinen tyyny, niin vauvan saa sinne "unipesään" sohvalle, eikä tarvi pelätä, että tipahtaa sohvalta. Ja kaikenlaisia riepuja saa olla paljon alussa. Mullakin oli niitä vanhoista lakanoista tehtyjä "rättejä" ja luulin että liikaakin, mutta eipä kuitenkaan, lisää voisi tehdä. Mulla on siis kolme harsoa, sitten joku 6 tai sitä luokkaa flanellisia kankaita, hieman isompia kuin nuo harsot. Sen lisäksi paljon riepuja hoitoalustalle ja pyllyn pesuun pienempiä. Yksikin päivä poitsu kakkasi/pissasi kolme kertaa hoitopöydälle (pesukoneen päällä olevalle hoitoalustalle). Mulla on siinä sellainen liina päällä, jonka vaan sitten vaihdan puhtaaseen, ettei tarvitse sitä alustaa pestä rätillä joka kerta. Ja tuona päivänä vaihdettiin vissiin vaatteetkin kolme kertaa. Luulin että mulla olisi pissa-alustojakin liikaa, vaan eipä ole niitäkään. Yksi iso omassa sängyssä, yksi äp laatikossa olevassa pedissä, yksi vaunuissa, yksi sohvalla. Ja kantsii tosiaan suojata esim. sohva, jos vauva siinä makoilee. Meillä on sellaiset fleece-huovatkin sohvalla, ja niitäkin on jo kahdesti pesty, kun on vahinko päässyt käymään. Eli pitäisi aina muistaa makuuttaa vauvaa sellaisen kosteudenpitävän suojan päällä.
Niin ja mulla on tapana pitää tuollainen harso/flanellikangas aina poitsun mukana, puklurättinä, peittona etc. (Ihmettelin ennen vauvaa, että mitä noilla flanellikankailla tehdään, kun sain ne äidiltäni.) Yleensä se on yhden päivän noin ja sillä voi suutakin pyyhkiä syöttäessä. Sen jälkeen siirrän sen hoitopöydälle ja kuivaan sillä vielä pyllyä pesun jälkeen. Siitä siirrän sen pesuun. Tuolla tavalla olen saanut nämä rievut riittämään. Siltikin joskus on melkein kaikki pesussa ja vain yksi enää käytössä, kun laitan konetta pyörimään.
Vauvan vaatteista suosin tällä ikää bodyja ja sukkahousuja! Ja mulla ei ole kuin yhdet äp:n sukkahousut. Kaikki muut housut on ihan hanurista eikä pysy tuolla päällä, kun se potkii varsinkin mahavaivaisena niin vimmatusti jaloillaan. Nepparillisista haalareista tuon koivet tursuaa milloin mistäkin reiästä ja ne puolipotkuhousut ei vaan pysy jalassa. Miksei kukaan kertonut mulle, että poikavauvakin tarvii syksyllä sukkahousuja
. Ne pysyy ihanasti päällä bodyn alla ja näin syksyllä siihen on helppo pukea päällyskerros, kun lähdetään vaunulenkille. Vaunuissa tuo poitsu nukkuu niin makeasti, että tekee mieli usein ulos kävelylle.
Poitsu kasvaa kovaa vauhtia ja oli 55 cm ja 4320 g jo vähän päälle kaksiviikkoisena. Neuvolan täti meinasi, että syntymäpituudessa (52 cm, hoitsun mukaan on voinut olla 53 cm) olisi mittavirhe, kun kätilö sen yksin mittaa. Tuolle on mennyt ne äp:n pienimmät bodyt alusta asti vain siihen uloimpaan nepparilistaan. Eli ei ne nyt niin isoja olekaan ne äp:n vaatteet. Niistä se harmaa body on jo melkein pieni, kun hihatkin niin lyhyet. Ja osa 62 koon vaatteista on ihan sopivia tuolle, mutta malleissa on hirmuisesti eroa. Tämä meidän tyyppi on sellainen kun arvelinkin, eli pitkä ja "hoikka" ei siis mikään laiheliini, mutta eipä ole pläskiäkään kovasti. Sitten osa vaatteista, yleensä housut ja vatsan kohta lörpöttää ja siinä on paljon ylimääräistä, vaikka muuten vaate sopiva haaraniskapituudelta ja hihoista/lahkeista. Ja noita vaatteita tuntuu olevan melkein liikaakin. Olisi ehkä pitänyt pitäytyä vain muutamissa vaatekerroissa ja ostaa vasta sitten kun vauva syntynyt.
Mutta nyt vaihdellaan ahkerasti vaatteita.
Niin ja olen täällä hihitellyt, kun kaikki aina puhuu vauvan tuoksuttelusta tj. Että onko se jotain äitien sisäpiiriläppää. Tällä kun on nyt kolmeviikkoisena hirmuiset ilmavaivat ja hän pieree hirmuisen pahan hajuisia pieruja
. Kun makoillaan sängyssäkin ja peittoa nostaa, niin huh huh mitkä tuoksut sieltä pöllyävät
. Meillä on kyllä käytössä Disflatyl ja nyt varovasti olen aloittanut d-vitamiinitippoja, jossa mukana maitohappobakteeri. Jätin noi deet jo pois noiden ilmavaivojen takia, mutta koska ne ei helpottaneet, päätin sitkeästi jatkaa tippoja, koska dee on niin tärkeä. Eli eivät ilmeisesti nuo vaivat johdu noista tipoista kuitenkaan.
Pitäisi vielä raapustella pullottelusta, imetyksestä ja synnytyksestä. Mutta tästäkin tuli jo taas romaani, joten jätän seuraavaan kertaan, kun vauvakin taas kohta herää syömään. (Meillä ei ole vieläkään nimeä hänelle!
)
Synnytys oli kyllä varsinainen kokemus, mutta äkkiäpä se unohtuu, siksi olisi hyvä kirjoittaa jotakin vielä kun muistaa. Ja vaikka olikin melkoinen kokemus niin ei jäänyt traumoja ja toipuminen on ollut nopeata tai niin luulen, en tiedä muiden toipumisia. Noin pikakertomuksena kaikki meni hyvin viimeiseen ponnistukseen asti. Ja siitä viimeisestä ponnistuksesta sain kolmannen asteen repeämät ja leikkuusalin kautta osastolle. Mutta tuo kuulostaa pahemmalta paperilla kuin mitä se oikeasti oli ja olen mielestäni jo toipunut lähes entiselleen. Mutta palaillaan taas joku päivä raapustamaan lisää.