Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
vierassss
Tein nopeasti kun oli hiljaista niin tälläisen laskelman meidän normivkosta. Toki vaihetelee, mutta minkätyyistä. Ei siis ole mikään pakko syödä edullisesti ja viikonloppuna kokataankin usein pitkän kaavan mukaan. Ja siis nämä ruoat vain sovelletaan. Välillä Wokkia yms..

Kolmihenkisen perheen vkon ruokalista, josta jää seuraavaksi päiväksi töihinkin ruoat.

Leipäpaketit 4 e
Turkkilainen (iso) jogurtti 2 e
pakastemarjat /hilloa/sosetta 3 e
vehnälese 2 e
Margariini iso 3 e
juusto 5 e
kurkku 2 e
tomaattia 2 e



ruoka 5 pvä, mausteita oletetaan olevan omastatakaa. Jokaista ruokaa voi soveltaa edellisen päivän jämillä tai pakastejämillä. Juuston lopun voi heittää makaronilaatikkoon jne.

KIKHERNEKASTIKE SPAGETILLA
kikherneet 1 e
tomaattisose 1 e
spagetti 1 e
sipulia 2 e

SOIJAROUHEMAKARONILAATIKKO
soijarouhe 3 e
makarooni 1 e
ketsuppi 2 e
maito 2 e
munapaketti 1 e

MAKKARA/KALA/JAUHELIHAKEITTO
makkara/seitipaketti/jauheliha 2 e
perunaa 1 e
keittojuurekset 1 e

TORTILLAT
kidneypavut 1 e
tomaattisalsa 1 e
creme fraise 1 e
salaatti 1 e
jalopenot 1 e
sipuia olikin jo (0 e)
tortillat 1 e

UUNIVIHANNEKSET HALLOUMILLA
kesäkurpitsa 1 e
sipulia (on jo)
valkosipulia 1 e
Parsakaali 1 e
Lanttu 1 e
(kauden juureksia) 1 e

Halloumi 3 e Paistetaan pannulla


Lisäksi 5 eurolla porkkanaa, sipulia ja niille, jotka juo maitoa niin sitä.
Jos tietenkin juo litratolkulla maitoa päivässä niin kulut nousevat huomattavasti.

Yhteensä: 60 euroa
Mun viikossa on seitsemän päivää - mitä niinä kahtena syödään
jos tuossa 60e on 5 päivän ruuat niin päivässä rahaa kuluu siis 12e
12 X 30 = 360e eli mihin se 200e budjetti hävisi?
 
lasketaanpa
Niin, kuten aiempana totesin, onnistuu hienosti, kun neljän hengen perhe ei olekaan neljän hengen perhe. Mausteita, sipulia yms, ei tarvitse koskaan ostaa, koska ne kasvavat itsekseen kaapissa. Viikonloppuja ei lasketa ja vähintään osa perheestä syö kodin ulkopuolella. Maitoa ei lasketa ruokalaskuun, koska, noh, sitä ei nyt vaan lasketa.

Ja lopuksi unohdin tärkeimmän keinon. Myös luvut kuten 240 ja 360 ovat pienempiä kuin kaksisataa.

Olisi kiva nähdä näiden tosi halvalla pärjäävien koko kuun kauppakuitit + kultit muualla syödyistä ruoista. Mielellään useammalta kuukaudelta.Olen varma, että olisi yllättävää luettavaa, eniten heille itselleen. Itse pidän toisinaan tarkkaa kirjaa, ja ruokaan menee paljon enemmän kuin äkkiseltään kuvittelee. Varsinkin jos on tapana hamstrata tarjouksista kerralla paljon, saattaa yhden kuun lasku olla pienikin, kun unohtaa sen edellisen kuun ison "poikkeuslaskun". Tai sitten unohtaa ne toistuvat pienet täydennyskäynnit kaupassa. Olen kokenut tämän itse, tiedän kuinka helposti se käy, jos ei ota joskus kuukautta tai mielellään koko vuotta jolloin kirjaa tunnollisesti joka menon.
 
2+2 ja 500€ menee
Joo, kyllä tää 200€ kuukaudessa 4 hengen terveellisiin ja monipuolisiin ruokiin on yhtä utopistinen ajatus kuin se että saisi uuden audin kymppitonnilla. Ei vaan saa, ainakaan nykysuomessa, ei näillä hinnoilla. Eikä taida asiaa pelastaa edes se, että käy metsässä poimimassa omat mustikat.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
"Lihavalmisteita ja punaista lihaa ei tulisi käyttää 500g enempää viikossa." Että..?
Tuo nyt on ihan puppua.
Iso 100 kg:n mies, joka tekee raskasta työtä ja urheilee päälle, ei sitten millään, ei sitten kertakaikkiaan millään pärjää 500 g:a lihaa viikon.
Toki, jos puhutaan 20 kg painavasta lapsesta, niin varmaan pärjääkin, ihan hyvin.

Mun mielestä on ihan älytöntä heittää noita juttua, että tämän ja tämän verran viikossa ja sitä enempää ei suositella. Ihan shaissea. Meitä on täällä ihmisiä niin monessa kokoluokassa, erilaisin tarpein ja kulutuksin, että tuommosia yleispäteviä määriä on ihan turha heittää ilmoille.
 
Huoh.
Tuo nyt on ihan puppua.
Iso 100 kg:n mies, joka tekee raskasta työtä ja urheilee päälle, ei sitten millään, ei sitten kertakaikkiaan millään pärjää 500 g:a lihaa viikon.
Toki, jos puhutaan 20 kg painavasta lapsesta, niin varmaan pärjääkin, ihan hyvin.

Mun mielestä on ihan älytöntä heittää noita juttua, että tämän ja tämän verran viikossa ja sitä enempää ei suositella. Ihan shaissea. Meitä on täällä ihmisiä niin monessa kokoluokassa, erilaisin tarpein ja kulutuksin, että tuommosia yleispäteviä määriä on ihan turha heittää ilmoille.
Siis te kyllä vetoatte kokoajan ravintosuosituksiin, mutta mä en saisi? Tuo on ihan ravintosuosituksissa sanottu, pelle. Protskua saa muustakin kuin lihasta. Suomalaiset syö keskimäärin huomattavasti enemmän lihaa kuin mitä olisi tarvetta. Lapsille liha on tärkeämpää kuin aikuisille, aikuinen ei oikeasti edes tarvitsisi lihaa juurikaan - etenkään punaista lihaa.
 
viirasvege
Tuo nyt on ihan puppua.
Iso 100 kg:n mies, joka tekee raskasta työtä ja urheilee päälle, ei sitten millään, ei sitten kertakaikkiaan millään pärjää 500 g:a lihaa viikon.
Toki, jos puhutaan 20 kg painavasta lapsesta, niin varmaan pärjääkin, ihan hyvin.

Mun mielestä on ihan älytöntä heittää noita juttua, että tämän ja tämän verran viikossa ja sitä enempää ei suositella. Ihan shaissea. Meitä on täällä ihmisiä niin monessa kokoluokassa, erilaisin tarpein ja kulutuksin, että tuommosia yleispäteviä määriä on ihan turha heittää ilmoille.
Tähän on nyt pakko sanoa pikkuisen aiheen sivusta, että tuo suositus lihan määrästä _ei mitenkään liity ihmisen kokoon tai fyysiseen aktiivisuuteen_ vaan punaisen lihan ja mm. suolistosyöpien yhteyteen.

Ja ilman lihaa pärjää mainiosti, vegaaniruoalla voi hyvin olla isokokoinen ja urheilija, ei tarvi kärsuiä nälkää ja voi harrastaa jopa kehonrakennusta ;D
Vegan Bodybuilding & Fitness
 
Siis te kyllä vetoatte kokoajan ravintosuosituksiin, mutta mä en saisi? Tuo on ihan ravintosuosituksissa sanottu, pelle. Protskua saa muustakin kuin lihasta. Suomalaiset syö keskimäärin huomattavasti enemmän lihaa kuin mitä olisi tarvetta. Lapsille liha on tärkeämpää kuin aikuisille, aikuinen ei oikeasti edes tarvitsisi lihaa juurikaan - etenkään punaista lihaa.
Mä en ole sanonut sanaakaan ravintosuosituksista, vitun pelle.
Protskua on aika vaikea saada riittävästi kasviksista, kun puhutaan aikuisesta miehestä, joka tekee ruumiillista työtä. Se nyt vaan on aika mahdotonta. Tietysti, jos se vetää ämpärillisen rahkaa ja toisen papuja, niin proteiini saattaa riittää, mutta ei semmonen varmaan ole terveydelle, saati ympäristölle hyväksi.
Juuri siksi, mun mielestä noi vitun suositukset voi heittää kaivoon ja käyttää ihan omaa järkeä.
 
viirasvege
Mä en ole sanonut sanaakaan ravintosuosituksista, vitun pelle.
Protskua on aika vaikea saada riittävästi kasviksista, kun puhutaan aikuisesta miehestä, joka tekee ruumiillista työtä. Se nyt vaan on aika mahdotonta. Tietysti, jos se vetää ämpärillisen rahkaa ja toisen papuja, niin proteiini saattaa riittää, mutta ei semmonen varmaan ole terveydelle, saati ympäristölle hyväksi.
Juuri siksi, mun mielestä noi vitun suositukset voi heittää kaivoon ja käyttää ihan omaa järkeä.
No nyt suosittelisin kyllä ottamaan selvää siitä, minkä verran rasittaa ympäristöä tuottaa gramma eläinperäistä proteiinia ja minkä verran gramma kasvisperäistä proteiinia! :D
Ei mulla muuta.. :p
 
Tähän on nyt pakko sanoa pikkuisen aiheen sivusta, että tuo suositus lihan määrästä _ei mitenkään liity ihmisen kokoon tai fyysiseen aktiivisuuteen_ vaan punaisen lihan ja mm. suolistosyöpien yhteyteen.

Ja ilman lihaa pärjää mainiosti, vegaaniruoalla voi hyvin olla isokokoinen ja urheilija, ei tarvi kärsuiä nälkää ja voi harrastaa jopa kehonrakennusta ;D
Vegan Bodybuilding & Fitness
Eheheheh... jep.
1. Lihavalmisteita ja punaista lihaa ei tulisi käyttää 500g enempää viikossa - Oli kommentti, johon vastasin. Toki en ihan tarkkaan tiedä, mitä tässä tarkoitetaan lihavalmisteilla.
2. Kannattaa varmaan hakea vähän isompi otanta järkevästä ruokavaliosta ihmiselle, joka tekee fyysistä työtä ja urheilee vapaa- ajallaan, kuin yksi salilla käyvä hyypiö joka nyt haluaa vakuutella, miten hyvin homma toimii syömällä porkkanoita.
 
No nyt suosittelisin kyllä ottamaan selvää siitä, minkä verran rasittaa ympäristöä tuottaa gramma eläinperäistä proteiinia ja minkä verran gramma kasvisperäistä proteiinia! :D
Ei mulla muuta.. :p
Lehmä syö heinää, joka on jäte siitä viljasta, jota me käytetään ravinnoksi. Sitten me tapetaan lehmä ja laitetaan se paloiksi. Käytetään sen kakkakin vielä lannokkeena.

Ne kasvikset kasvatetaan lehmän kakassa, myrkytetään, kuljetetaan pitkin kyliä, varastoidaan viileässä/kylmässä jne. että voisin veikata, että toi kasviperäinen proteiini ei välttämättä ansaitse mitään vuoden ympäristöystävällisyys merkintää.

Ja ihan tiedoksi, ympäristöystävällisyydellä viittasin esim. työtovereiden viihtyvyyteen työpaikalla sen jälkeen, kun yksi jeppe pistelee poskeensa papuja ja rahkaa mahdottomia määriä.
 
"Lihavalmisteita ja punaista lihaa ei tulisi käyttää 500g enempää viikossa." Että..?
Nnnii. Siis makkaraa ja punaista lihaa toi 500 grammaa. Ja sen lisäksi saa sit kiskoa vaikka kilon kanaa ja toisen kalaa. Ja todella, kahdella päivittäisellä pääaterialla pitäisi syödä se 100-150 grammaa joko lihaa, kanaa, kalaa, munaa tai soijavalmisteita tai jotain mistä saa suhteessa yhtä paljon proteiineja.
 
Nnnii. Siis makkaraa ja punaista lihaa toi 500 grammaa. Ja sen lisäksi saa sit kiskoa vaikka kilon kanaa ja toisen kalaa. Ja todella, kahdella päivittäisellä pääaterialla pitäisi syödä se 100-150 grammaa joko lihaa, kanaa, kalaa, munaa tai soijavalmisteita tai jotain mistä saa suhteessa yhtä paljon proteiineja.
Mä menin tässä vähän harhaan, kuvittelin ton 500g sisältävän kaiken lihan. Me kun ei siis näitä makkaroita ja muita mössöjä edes syödä, niin en ymmärtänyt lihavalmisteen tarkoittavan sitä.
 
Pessimisti
Tuo nyt on ihan puppua.
Iso 100 kg:n mies, joka tekee raskasta työtä ja urheilee päälle, ei sitten millään, ei sitten kertakaikkiaan millään pärjää 500 g:a lihaa viikon.
Toki, jos puhutaan 20 kg painavasta lapsesta, niin varmaan pärjääkin, ihan hyvin.

Mun mielestä on ihan älytöntä heittää noita juttua, että tämän ja tämän verran viikossa ja sitä enempää ei suositella. Ihan shaissea. Meitä on täällä ihmisiä niin monessa kokoluokassa, erilaisin tarpein ja kulutuksin, että tuommosia yleispäteviä määriä on ihan turha heittää ilmoille.
Mulla menee 500g lihaa kyllä päivässä ihan helposti.
 
  • Tykkää
Reactions: TiiBii ja AivanSama
"meh"
Tähän on nyt pakko sanoa pikkuisen aiheen sivusta, että tuo suositus lihan määrästä _ei mitenkään liity ihmisen kokoon tai fyysiseen aktiivisuuteen_ vaan punaisen lihan ja mm. suolistosyöpien yhteyteen.

Ja ilman lihaa pärjää mainiosti, vegaaniruoalla voi hyvin olla isokokoinen ja urheilija, ei tarvi kärsuiä nälkää ja voi harrastaa jopa kehonrakennusta ;D
Vegan Bodybuilding & Fitness
Kaikki on mahdollista. En aiheseen nyt sen koommin tutustunut, mutta koska budjetthaasteketjussa ollaan niin sellainen veikkaus mulla kyllä olisi: näiten tyyppien proteiinit maksavat HUOMATTAVASTi enemmän kun vaikka se paketti naudan jauhelihaa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Huoh.
Mä en ole sanonut sanaakaan ravintosuosituksista, vitun pelle.
Protskua on aika vaikea saada riittävästi kasviksista, kun puhutaan aikuisesta miehestä, joka tekee ruumiillista työtä. Se nyt vaan on aika mahdotonta. Tietysti, jos se vetää ämpärillisen rahkaa ja toisen papuja, niin proteiini saattaa riittää, mutta ei semmonen varmaan ole terveydelle, saati ympäristölle hyväksi.
Juuri siksi, mun mielestä noi vitun suositukset voi heittää kaivoon ja käyttää ihan omaa järkeä.
Miten selität sen että vegaanitkin saavat helposti tarvitsemansa proteiinitarpeen? Protskua saa HELPOSTI maitovalmisteista, kasviksista, täysviljasta, pähkinöistä, siemenistä + tofusta ja soijasta. Ai mutta onko se pupun ruokaa mitä miehet ei syö? Jos on, niin ei taida kovin terveellisesti sitten muutenkaan syödä.
 
"meh"
Miten selität sen että vegaanitkin saavat helposti tarvitsemansa proteiinitarpeen? Protskua saa HELPOSTI maitovalmisteista, kasviksista, täysviljasta, pähkinöistä, siemenistä + tofusta ja soijasta. Ai mutta onko se pupun ruokaa mitä miehet ei syö? Jos on, niin ei taida kovin terveellisesti sitten muutenkaan syödä.
Syökö vegaanit maitotuotteita? Mulla on mielikuvaa, että eivät söisi mitään eläinperäistä?
 
Tofu ja siemenet ja pähkinät ovat ainakin ihan hiton kallista jos vertaa lihaan. Ja mitä ympäristöystävällistä siinä sit on, että popsii jostain hemmetin kaukaa tänne raahattuja soijapapuja (muodossa tai toisesa) ja pähkinöitä?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Huoh.
Nnnii. Siis makkaraa ja punaista lihaa toi 500 grammaa. Ja sen lisäksi saa sit kiskoa vaikka kilon kanaa ja toisen kalaa. Ja todella, kahdella päivittäisellä pääaterialla pitäisi syödä se 100-150 grammaa joko lihaa, kanaa, kalaa, munaa tai soijavalmisteita tai jotain mistä saa suhteessa yhtä paljon proteiineja.
Joo kalaa ja siipikarjaa voi syödä enemmän, mutta turha itkeä että karjalanpaistissa tai jauhelihakeitossa on liian vähän lihaa, kun tuo 500g maksimi viikossa täyttyy helposti. Ja tämä 500g sisältää myös kananmunat.
 
viirasvege
Lehmä syö heinää, joka on jäte siitä viljasta, jota me käytetään ravinnoksi. Sitten me tapetaan lehmä ja laitetaan se paloiksi. Käytetään sen kakkakin vielä lannokkeena.

Ne kasvikset kasvatetaan lehmän kakassa, myrkytetään, kuljetetaan pitkin kyliä, varastoidaan viileässä/kylmässä jne. että voisin veikata, että toi kasviperäinen proteiini ei välttämättä ansaitse mitään vuoden ympäristöystävällisyys merkintää.

Ja ihan tiedoksi, ympäristöystävällisyydellä viittasin esim. työtovereiden viihtyvyyteen työpaikalla sen jälkeen, kun yksi jeppe pistelee poskeensa papuja ja rahkaa mahdottomia määriä.
Ömh. Tuota. Jossain vanhetuneissa mielukuvissa ja mainoksissa lehmät taitavat onnellisina märehtiä heinää, totuus on kylläkin varsinkin lihakarjan kohdalla toinen. Lihakarjalle syötetään melkoisia määriä viljaa ja soijaa, lisäksi tulee vedenkulutus.

Turhaa mun taitaa olla saarnata, mutta jos sattuu kiinnostamaan, niin tuossa on aika hyvin kottuna tuollainen pieni ensiapuapaketti
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html

Nää on sellaisia asioita joista saattaapi mututuntumalla tehdä aika höpsöjä päätelmiä. Kannattanee tutkia ennen kuin hutkii. Kysymys ei nyt todellakaan ole mistään yhdestä porkkanan voimalla bodaavasta jampasta (edes vegaanibodari ei bodaa porkkanoilla, jestas :D ..).

Ja pieruista.. no, meitä on iso perhe kasvissyöjiä eikä me missään kaasukammiossa elellä.. eikä työ- tai koulukaveritkaan joudu kärsimään..
Mutta mun taitaa olla nyt parasta keskittyä töihini.
 
Huoh.
Mä menin tässä vähän harhaan, kuvittelin ton 500g sisältävän kaiken lihan. Me kun ei siis näitä makkaroita ja muita mössöjä edes syödä, niin en ymmärtänyt lihavalmisteen tarkoittavan sitä.
Jaa te syötte lihana vain siipikarjaa ja kalaa? No sehän hyvä sitten. 500g sisältää kaiken muun lihan + kananmunat. Mutta kiva että ette sellaisia mössöjä syö ollenkaan. Hyvä te. ;)
 
Miten selität sen että vegaanitkin saavat helposti tarvitsemansa proteiinitarpeen? Protskua saa HELPOSTI maitovalmisteista, kasviksista, täysviljasta, pähkinöistä, siemenistä + tofusta ja soijasta. Ai mutta onko se pupun ruokaa mitä miehet ei syö? Jos on, niin ei taida kovin terveellisesti sitten muutenkaan syödä.
Mä en voi yleisesti ottaa kantaa siihen, miten miehet syö. Mutta uskallan väittää, että fyysistä työtä tekevät ja vapaa- ajallaan urheilevat kyllä syö aika paljon kasviksia, kuten myös lihaa.
Protskua EI saa helposti kasviksista. Protskua saa helposti lihasta.
Tofu, se on suoraan sanottuna niin hirveetä paskaa, etten ymmärrä miten kukaan voi sitä syödä. Minulle ruualla on muukin merkitys, kuin ravintoarvot.
 
viirasvege
[QUOTE="meh";30609334]Kaikki on mahdollista. En aiheseen nyt sen koommin tutustunut, mutta koska budjetthaasteketjussa ollaan niin sellainen veikkaus mulla kyllä olisi: näiten tyyppien proteiinit maksavat HUOMATTAVASTi enemmän kun vaikka se paketti naudan jauhelihaa ;)[/QUOTE]

No aiheen viereenhän tää aivan todellakin meni :D Protskujen hintaa en nyt käy laskemaan, totean vain että
a) soijarouhe on kyllä tosi halpaa ja käsittääkseni halvempaa kuin jauheliha
b) en siitä huolimatta usko, että 200 € kuussa riittää yhtään millekään perheelle terveelliseen ruokaan, ihan ruokavaliosta riippumatta. Ei ainakaan meillä riitä.
 
Huoh.
[QUOTE="meh";30609334]Kaikki on mahdollista. En aiheseen nyt sen koommin tutustunut, mutta koska budjetthaasteketjussa ollaan niin sellainen veikkaus mulla kyllä olisi: näiten tyyppien proteiinit maksavat HUOMATTAVASTi enemmän kun vaikka se paketti naudan jauhelihaa ;)[/QUOTE]

:LOL: Nyt olet kyllä TODELLA pahasti hakoteillä. Ootko sä tosissas?
 

Yhteistyössä