Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Minun pikkuperheessä 1+1 200€/kk riittää helposti, MUTTA saan uskomattoman paljon sukulaisiltani ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Äidiltäni saan vessapaperia, kampaamotuotteita ja yleensä kun hän tulee kylään hänellä on mukanaan pieni ruokakassi. Mummoni kutsuu n.3 kertaa kuussa syömään ja aina hän pakkaa ison kassin täyteen ruokaa, myöskin hän leipoo usein joten meidän pakastin on puoliksi täynnä pullaa ja leipää. Toisen puoliskon on täyttänyt toinen mummo hänen kasvimaansa herkuilla. Eli jos näitä lahjoittajia ei olisi niin mun pitäisi ainaskin tuplata budjettini jos haluaisin syödä samalla lailla kuin nyt.
Ihana äiti ja mummot sulla :flower:
 
vierais
Prisman uusi hinta Reissumies leipäpussille on 0,39 euroa. Meillä ainakin siirrytään pysyvästi tähän leipään. Näitä menee nelihenkisellä perheellä 2-3 pussia viikossa.
 
Tää on mielenkiintoinen ketju :popcorn:

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla lisää vinkkejä miten kasvissosekeitosta saa ruokaisaa, juuri eilen kun sellaisen väänsin jääkaapin jämistä; perunoita, porkkanoita, sipuleita, purjoa, valkosipulia, kermaa ja heitin vielä loput parmesaanijuustot sinne. Paistoin öljyssä revittyjä jälkiuunipaloja joukkoon. Hetken siinä syötyämme kateltiin miehen kanssa silmiin ennenkuin toinen kehtasi kysyä että mitäs sitten syötäisiin :D
 
Huoh.
no laitappa sitte niitä yksikköhintoja näkösälle että mun ei niitä tartte kuuklettaa

ja mää en puhu nyt omasta energiantarpeestani vaan ihan yleisestä aikuisen ihmisen tasosta
No ei mulla mitään kirjaa hinnoista ole :D Ihan saat itse käydä kaupoissa kiertelemässä ja vertailemassa.

Ja ihan sama, kun ei voi verrata mihinkään yleiseen aikuisen ihmisen energiantarpeeseenkaan aina. Mulla ainakin on pienempi energiantarve kuin "keskiverto aikuisella".
 
Huoh.
Ruoat viikoksi
Tein nopeasti kun oli hiljaista niin tälläisen laskelman meidän normivkosta. Toki vaihetelee, mutta minkätyyistä. Ei siis ole mikään pakko syödä edullisesti ja viikonloppuna kokataankin usein pitkän kaavan mukaan. Ja siis nämä ruoat vain sovelletaan. Välillä Wokkia yms..

Kolmihenkisen perheen vkon ruokalista, josta jää seuraavaksi päiväksi töihinkin ruoat.

Leipäpaketit 4 e
Turkkilainen (iso) jogurtti 2 e
pakastemarjat /hilloa/sosetta 3 e
vehnälese 2 e
Margariini iso 3 e
juusto 5 e
kurkku 2 e
tomaattia 2 e



ruoka 5 pvä, mausteita oletetaan olevan omastatakaa. Jokaista ruokaa voi soveltaa edellisen päivän jämillä tai pakastejämillä. Juuston lopun voi heittää makaronilaatikkoon jne.

KIKHERNEKASTIKE SPAGETILLA
kikherneet 1 e
tomaattisose 1 e
spagetti 1 e
sipulia 2 e

SOIJAROUHEMAKARONILAATIKKO
soijarouhe 3 e
makarooni 1 e
ketsuppi 2 e
maito 2 e
munapaketti 1 e

MAKKARA/KALA/JAUHELIHAKEITTO
makkara/seitipaketti/jauheliha 2 e
perunaa 1 e
keittojuurekset 1 e

TORTILLAT
kidneypavut 1 e
tomaattisalsa 1 e
creme fraise 1 e
salaatti 1 e
jalopenot 1 e
sipuia olikin jo (0 e)
tortillat 1 e

UUNIVIHANNEKSET HALLOUMILLA
kesäkurpitsa 1 e
sipulia (on jo)
valkosipulia 1 e
Parsakaali 1 e
Lanttu 1 e
(kauden juureksia) 1 e

Halloumi 3 e Paistetaan pannulla


Lisäksi 5 eurolla porkkanaa, sipulia ja niille, jotka juo maitoa niin sitä.
Jos tietenkin juo litratolkulla maitoa päivässä niin kulut nousevat huomattavasti.

Yhteensä: 60 euroa
 
2dl mustikkaa sisältää 32 kcal että ei sillä ole päivittäisen energiantarpeen kannalta mitään merkitystä

makua niillä tietysti saa esim. jukurttiin
No ei oo, ei! Mutta se on ravintosuositus ihan nykysuomessa! Siis kaksi desiä marjoja päivässä. Samoin kuin puoli kiloa kasviksia. Tekee tiukkaa saada edes noi mahtumaan 1,68 euron budjettiin, ellei sit halua jäystää pelkkää kaalia.
 
No ei oo, ei! Mutta se on ravintosuositus ihan nykysuomessa! Siis kaksi desiä marjoja päivässä. Samoin kuin puoli kiloa kasviksia. Tekee tiukkaa saada edes noi mahtumaan 1,68 euron budjettiin, ellei sit halua jäystää pelkkää kaalia.
mun mielestä toi 1,67€ on niin tiukka budjetti että on lujassa saada edes toi energiantarve tyydytettyä

en usko hetkeäkään että myös monipuolisuuden ja terveellisyyden vaatimukset voisivat tulla tyydytetyksi
 
mun mielestä toi 1,67€ on niin tiukka budjetti että on lujassa saada edes toi energiantarve tyydytettyä

en usko hetkeäkään että myös monipuolisuuden ja terveellisyyden vaatimukset voisivat tulla tyydytetyksi
Desissä rapsiöljyä on noin 900 kaloria. Eli pari desiä sitä. Ja litrahinta näyttää olevan halvimmillaan noin 1,60 euroa. Elikäs 32;lla sentillä päivän energiantarve tulisi mulla täytettyä!

Mut entäs sit kuidut ja proteiinit ja kalsium ja vitamiinit ja... se vatsan kurina?

(Ja lopulta menikin vähän vitulleen, kun laskin tuon sen perusteella että desi painaisi sata grammaa, vaan eipä painakaan. No, ei siinä suurta heittoa silti oo)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aina Marina
HippuTAR
Tein nopeasti kun oli hiljaista niin tälläisen laskelman meidän normivkosta. Toki vaihetelee, mutta minkätyyistä. Ei siis ole mikään pakko syödä edullisesti ja viikonloppuna kokataankin usein pitkän kaavan mukaan. Ja siis nämä ruoat vain sovelletaan. Välillä Wokkia yms..

Kolmihenkisen perheen vkon ruokalista, josta jää seuraavaksi päiväksi töihinkin ruoat.

Leipäpaketit 4 e
Turkkilainen (iso) jogurtti 2 e
pakastemarjat /hilloa/sosetta 3 e
vehnälese 2 e
Margariini iso 3 e
juusto 5 e
kurkku 2 e
tomaattia 2 e



ruoka 5 pvä, mausteita oletetaan olevan omastatakaa. Jokaista ruokaa voi soveltaa edellisen päivän jämillä tai pakastejämillä. Juuston lopun voi heittää makaronilaatikkoon jne.

KIKHERNEKASTIKE SPAGETILLA
kikherneet 1 e
tomaattisose 1 e
spagetti 1 e
sipulia 2 e

SOIJAROUHEMAKARONILAATIKKO
soijarouhe 3 e
makarooni 1 e
ketsuppi 2 e
maito 2 e
munapaketti 1 e

MAKKARA/KALA/JAUHELIHAKEITTO
makkara/seitipaketti/jauheliha 2 e
perunaa 1 e
keittojuurekset 1 e

TORTILLAT
kidneypavut 1 e
tomaattisalsa 1 e
creme fraise 1 e
salaatti 1 e
jalopenot 1 e
sipuia olikin jo (0 e)
tortillat 1 e

UUNIVIHANNEKSET HALLOUMILLA
kesäkurpitsa 1 e
sipulia (on jo)
valkosipulia 1 e
Parsakaali 1 e
Lanttu 1 e
(kauden juureksia) 1 e

Halloumi 3 e Paistetaan pannulla


Lisäksi 5 eurolla porkkanaa, sipulia ja niille, jotka juo maitoa niin sitä.
Jos tietenkin juo litratolkulla maitoa päivässä niin kulut nousevat huomattavasti.

Yhteensä: 60 euroa
Kuulostaa ihan uskottavalta ja tohon mäkin pystyn.
Koskapa tossa ei ole vielä niitä -paloja ollenkaan, aika vähän myös kasvispuolta. eikä hygieniatuotteitakaan.
Siis kyllähän nyt viidelle päivälle saa tolle hintaa väsättyä lämpimän aterian per päivä ihan hyvin. Meillekkin, vaikka meitä on 5.
 
Huoh.
Ihan oikeesti...

Kysytään:
Te joilla menee 4 hlön ruokiin 200€/kk, miten te sen teette? Mitä syötte, mistä ostatte?

Vastataan:
Tätä syödään, maksaa näin ja näin paljon, täältä ostetaan.

Kommentit:
- Täällä ei ole Prismaa/Lidliä/Citymarketia/Etnisiä kauppoja/Maatiloja/Metsiä/Kasvimaata/Omenapuita
- Minä en ole ikinä nähnyt tuon hintaisena / Mun kaupassa ei saa tuohon hintaan
- "Et sä voi sanoa että sä tulet aamulla kylläiseksi 6rkl jogurtista, kun sun pitää vastata että mistä kaikki muutkin tulee kylläiseksi, vaikka se kysymys nyt olikin että mitä nimenomaan kukin syö - ei se, että mitä kaikki VOISI syödä sillä rahalla"
- "Et sä voi sanoa että sä ostat noin halpaa jogurttia, koska en MÄ voi ostaa noin halpaa jogurttia kun mun lapsella on maitoallergia"
- "Et sä voi sanoa että te ostatte silloin tällöin puuroa mikä on edullista, koska mua alkaa vituttaa kun en mä voi ostaa edullista puuroa kun mun mielestä puuro on pahaa!!"

Nyt vittu ihan oikeesti. Tajuatteko te mitä on kysytty? Tajuatteko mihin kysymyksiin ihmiset vastaavat? Ja kaikki pyörii vaan teidät napanne ympärillä silti: mutku MÄ, mutku TÄÄLLÄ, mutku MULLA, mutku MEILLÄ, mutku mutku mutku... T A J U A T T E K O ?
 
  • Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
"kieppi"
Meitä on neljä ja ei tahdo kyllä 600 euroakaan riittää aina. Yleensä jo pelkkään luomupiirin tilaukseen saa menemään liki satasen kuukaudessa. Mutta minä en halua syödä huonoa ruokaa. Toki katon kaupassa, että mitä ostan, mutta kun suosin sitä luomua, niin....
 
hyvää&terveellistä
Tää on mielenkiintoinen ketju :popcorn:

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla lisää vinkkejä miten kasvissosekeitosta saa ruokaisaa, juuri eilen kun sellaisen väänsin jääkaapin jämistä; perunoita, porkkanoita, sipuleita, purjoa, valkosipulia, kermaa ja heitin vielä loput parmesaanijuustot sinne. Paistoin öljyssä revittyjä jälkiuunipaloja joukkoon. Hetken siinä syötyämme kateltiin miehen kanssa silmiin ennenkuin toinen kehtasi kysyä että mitäs sitten syötäisiin :D
Lisää siihen papuja! Pavut on ihan turhan vähän käytetty ruoka Suomessa. Todella terveellistä monien tutkimusten mukaan. Ja hyvää! Puoli purkkia papuja per lätty on 300 kcal kummallekin. Purkkipapuja saa eurolla, kuivattuja sitten vielä tosi paljon halvemmalla. Säilyvät hyvin, joten aina löytyy meillä kaapista.
 
Ihan oikeesti...

Kysytään:
Te joilla menee 4 hlön ruokiin 200€/kk, miten te sen teette? Mitä syötte, mistä ostatte?

Vastataan:
Tätä syödään, maksaa näin ja näin paljon, täältä ostetaan.

Kommentit:
- Täällä ei ole Prismaa/Lidliä/Citymarketia/Etnisiä kauppoja/Maatiloja/Metsiä/Kasvimaata/Omenapuita
- Minä en ole ikinä nähnyt tuon hintaisena / Mun kaupassa ei saa tuohon hintaan
- "Et sä voi sanoa että sä tulet aamulla kylläiseksi 6rkl jogurtista, kun sun pitää vastata että mistä kaikki muutkin tulee kylläiseksi, vaikka se kysymys nyt olikin että mitä nimenomaan kukin syö - ei se, että mitä kaikki VOISI syödä sillä rahalla"
- "Et sä voi sanoa että sä ostat noin halpaa jogurttia, koska en MÄ voi ostaa noin halpaa jogurttia kun mun lapsella on maitoallergia"
- "Et sä voi sanoa että te ostatte silloin tällöin puuroa mikä on edullista, koska mua alkaa vituttaa kun en mä voi ostaa edullista puuroa kun mun mielestä puuro on pahaa!!"

Nyt vittu ihan oikeesti. Tajuatteko te mitä on kysytty? Tajuatteko mihin kysymyksiin ihmiset vastaavat? Ja kaikki pyörii vaan teidät napanne ympärillä silti: mutku MÄ, mutku TÄÄLLÄ, mutku MULLA, mutku MEILLÄ, mutku mutku mutku... T A J U A T T E K O ?
Minäpä lainaan ton aapeen kysymyksen ja tummennan siitä sen kohdan joka sinun olisi ehkä syytä huomata ennen kuin äriset lisää.


"Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

sisältäen hygieniatarvikkeet, niin miten te sen teette?

Meitä on 5 (satunnaisesti 6) ja meillä menee jo hygieniatarvikkeisiin 50-70 € kuussa. Maitoon n. 70€. Leipään 20-30€. Lihaan/kalaan/kanaan 80-150€. Että halvimmillaan jo noista tulee se 200€.

Kun täälä on näkyny niitäkin joilla perhekoko on 2+2 ja väittävät että 200e riittää kauppaan kuussa ja että vielä syövät terveellisesti. Niin miten kummassa se tapahtuu? "
 
Huoh.
Tuohon edelliseen taas; jos suositus on puolisen litraa maitotuotteita per päivä per nenä, niin maitoon pitäisi varata 1.30 joka päivälle. Ei siis ihan taida riittää...
Huomautus vain. Tarviiko aikuinen puoli litraa maitoa päivässä? Lapsi ehkä (jonkun neuvolan suosituksen mukaan). Aika moni lapsi saa maitoa päiväkodissa, eskarissa, ala- ja yläasteella, lukiossa, amiksessa... En tiedä muiden koulujen käytännöistä, mutta ainakin täällä ei myöskään ole rajoitettu maidon määrää, vaan lapset voi tankata sen puoli litraa maitoa ihan ilmaiseksi lähes koko lapsuusaikansa.
 
Huoh.
Minäpä lainaan ton aapeen kysymyksen ja tummennan siitä sen kohdan joka sinun olisi ehkä syytä huomata ennen kuin äriset lisää.


"Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

sisältäen hygieniatarvikkeet, niin miten te sen teette?

Meitä on 5 (satunnaisesti 6) ja meillä menee jo hygieniatarvikkeisiin 50-70 € kuussa. Maitoon n. 70€. Leipään 20-30€. Lihaan/kalaan/kanaan 80-150€. Että halvimmillaan jo noista tulee se 200€.

Kun täälä on näkyny niitäkin joilla perhekoko on 2+2 ja väittävät että 200e riittää kauppaan kuussa ja että vielä syövät terveellisesti. Niin miten kummassa se tapahtuu? "
Niin, kuinka moni vastaajista on mielestäsi listannut hirveän epäterveellisiä ruokia tänne?
 
Huomautus vain. Tarviiko aikuinen puoli litraa maitoa päivässä? Lapsi ehkä (jonkun neuvolan suosituksen mukaan). Aika moni lapsi saa maitoa päiväkodissa, eskarissa, ala- ja yläasteella, lukiossa, amiksessa... En tiedä muiden koulujen käytännöistä, mutta ainakin täällä ei myöskään ole rajoitettu maidon määrää, vaan lapset voi tankata sen puoli litraa maitoa ihan ilmaiseksi lähes koko lapsuusaikansa.
http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/images/vrn/2014/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf

Ihan suoraan tulta kun katsoo niin 5-6 desiä nestemäisiä maitovalmisteita. Ja tosin perässä mainitaan että ne voi korvata soija tai kaurajuomilla, mutta ne sit vasta maksavatkin.
 
akava
booty peppi on kyllä tässä ketjussa hieman kaksijakoinen. toisaalta 200e/viikonloppu voi mennä ihan hyvin, mutta kuitenkin heillä menee 0-400e/kuukausi. aika jännä.

ja tämä eräs nimimerkk,i joka on olevinaan niin fiksu ja filmaattinen ja vähäruokainenkin vielä, voisi miettiä mitä kirjoittelee ja miten ihmisiä puhuttelee. taidat ruokailuistasi päätellen olla sinkku, enkä ihmettele. kuka tuollaista vi...n pelleä ottaisi.
 
"kieppi"
Joskus muuten koetin tätä 200 euroa/kk kauppaan juttua. Jaksoin pari viikkoa. Minusta ei 1,67 euroa päivässä ruokiin ollut ollenkaan tarpeeksi. En ainakaa minä saanut sillä sellaista ruokaa, josta tykkään. Hiton porkkanaraastetta sai olla syömässä liki joka ruualla ja kunnon leipää ei saanut. Enkä tykkää margariinistakaan, mutta kun voi on kalliimpaa.

Olen liian nirso varmaan.
 
booty peppi on kyllä tässä ketjussa hieman kaksijakoinen. toisaalta 200e/viikonloppu voi mennä ihan hyvin, mutta kuitenkin heillä menee 0-400e/kuukausi. aika jännä.

ja tämä eräs nimimerkk,i joka on olevinaan niin fiksu ja filmaattinen ja vähäruokainenkin vielä, voisi miettiä mitä kirjoittelee ja miten ihmisiä puhuttelee. taidat ruokailuistasi päätellen olla sinkku, enkä ihmettele. kuka tuollaista vi...n pelleä ottaisi.
Niin kuin huomasit, olin listannut rahallisesti mitä kustantaa yksi ilallinen ja se, että 200€ riittää hyvin siihen. Katso mitä siitä vielä jää vaikka pistäisit kaksi kertaa sen summan ruokiin mitä listäasin. Meillä menee vähän sillä saamme suurimman osan ruuasta joko omasta tai kavereiden puolesta. Hyödynnämme siis todella hyvin kaikki metsänsadon yms. Se vähentää jo kauppakuluja hirveän paljon. Mutta olen todella testannut tuon, että ostan tarkkaan 200€ budjetilla kuukauden ruuat ja toimi hyvin. Oikeasti jos ostaisin tuon kaiken kaupasta mitä meillä käytetään ei tuo 400€ summakaan riittäisi.
Siis tuo 200€ heitettiin mulle vitsinä sillä Krut tietää mitä meillä syödään ja minä nauroin sitä takaisin.
 

Yhteistyössä