Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
En uskalla. Minä nyt tulen täyteen vaikka 2 annoksesta puuroa koko päiväksi, hinta 5 snt. Monipuolinen ei yhden päivän aikana ole, mutta jos kuukaudesta 29 päivää syö jotain ihan muuta, uskaltaisin väittää jopa monipuoliseksikin, ja seuraavana päivänä voin syödä jotain 3,29€:lla, kun edellisenä päivänä meni vaan 5 senttiä.

Pointti tässä tietysti oli se, että mun mielestä YHDEN päivän aterian ei ole pakko olla monipuolinen sellaisenaan, ja hulluksi tulisi jos joka päivälle budjetti olisi 1,67€. Se taas jos koko kuukauden budjetti on 200€, on helpompi toteuttaa, kun joka päivä hinnat voi vaihdella 0€:sta useampaan euroon (0€ silloin jos syö samaa ruokaa kuin edellisenä päivänä). Sori, ei varmasti tyydytä ketään tämä vastaus, turhaan sanotte että ei kelpaa kun tieädän sen jo.

lautasellisessa (300g) kaurapuuroa on 141 kcal energiaa ja se maksaa noin 14 senttiä

kuinka pitkään arvelisit pärjääväs jos päiväannos olis 2*300g kaurapuuroa
 
Huoh.
Täällä on yritettty kysyä, mitä aamupalaa saa 0.17centillä? Muuta kuin sitä kuuluisaa puuroa? Vai pitääkö joka päivä syödä puuroa? Välipalaksi 2 viinirypälettä 0.17 centillä? Edes maitolasillista ei ole varaa juoda välipalaksi, jos budjetti on 200e/kk 4:lle hengelle.

Ei mua kiinnosta irtoporkkanat, kun kauppalistaan kuuluu porkkanaPUSSI 0.5e. Nämä hinnat, mitä tässä keskustelussa on mainittu, kuullostaa sellaisilta, ettei sitä löydä mistään.

Kuinka monta kertaa siitä 2.3e:n karjalanpaistista (noin 150gr?) syödään ja kuinka monta henkilöä? Reseptin mukaan siitä tulee vain 2 annosta.
No aamupalalla voi syödä esimerkiksi maustamatonta jogurttia + mysliä (tai vaikka marjoja jos joku on niiin harvinaisen onnekas että vaikka olisi ilmaiseksikin kerännyt, mutta ei se toki oo kovin realistista), (tai vaikka hedelmiä, esim. omenaa minkä kesäaikaan on tsägällä saattanut kerätä omasta pihasta, mikä sekin toki on hyvin epärealistista), (joukkoon voi ripauttaa kuivattua nokkosta jos on niin onnekas että elää satumaailmassa ja on mahdollisuus kerätä ilmaisia nokkosia ja kuivattaa ne, mikä sekin on hyvin epärealistista). Kyytipojaksi iso lasi vettä, mmm!

Ja minä kyllä pakkaan irtoporkkanani pussiin ja jos joku kysyy mitä ostin, vastaan todennäköisesti että "pussin porkkanoita". Hitto miten mä kehtaan silleen valehdella, olishan mun pitänyt tajuta sanoa että IRTOporkkanoita.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää&terveellistä;30606912:
Halvallakin voi syödä terveellisesti, mutta silloin täytyy tehdä ruuat itse, ostaa aika suuria pakkauskokoja ja suosia kasvisproteiinia ruuissa.

Hedelminä aina kauden halvimmat, jolloin eurolla saa lähes aina kilon jotain. Ruukkusalaatin sijaan raasteita, esim kaalisalaatti ananasmurskalla tai porkkanaraaste rusinoilla. Pakastemarjoja myös hintaa katsoen, esim vadelmasta saa edulliset kiisselit ja mustaherukasta ja banaanista smoothien. Pakastepavut on tosi hyviä kun ne paistaa valkosipuliöljyssä kevyesti.
Jos budjetti pitää olla 200e/kk 4 henkeä, niin silloin yhden ruoka-annoksen hinta saa olla se joku 70c/annos. Raastesalaattiin jo ananas maksaa 5e kaupassa, joten se pelkästään jo ylittää yhden ruoka-annoksen budjetin (4x70c). Puolikkaasta ananaksesta ei oikein riitä 4:lle hengelle salaattiin. Vai onko terveellistä ruokaa ostaa säilykkeitä?

Kaikki ruokaesimerkit täällä maksaa enemmän kuin se 70c per ateria.
 
Huoh.
lautasellisessa (300g) kaurapuuroa on 141 kcal energiaa ja se maksaa noin 14 senttiä

kuinka pitkään arvelisit pärjääväs jos päiväannos olis 2*300g kaurapuuroa
No mulla on usein puurona joko neljän viljan hiutaleita, kaurapuuroa, mannapuuroa, ruismannapuuroa tai ohramannapuuroa tai ruismannapuuroa. Ja YKSIKÄÄN niistä ei annoshinnaltaan todellakaan ole 15senttiä?? 5 sentillä saa kaksi annosta puuroa kyllä.

Ja mä olen elänyt kuukauden mannapuurolla, 2 annosta päivässä: vatsa oli aina täynnä, energiaa riitti, ei ollut mitään ongelmaa. Ja siis en syönyt tuona aikana mitään muuta kuin mannapuuroa. Elossa olen edelleen. Ja selvennykseksi vielä, että tämä ei luonnollisestikaan ole käsitykseni terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta, jos jollekin jäi epäselväksi. :)
 
hyvää&terveellistä
Ananasmurska 0.55 säilykepurkki ja kaalia eurolla. Riittää iso kasa salaattia jokaiselle neljälle, annoksen hinta 0.40 Toki mausteita muitakin joukkoon. Tuoretta ananasta nyt ei varmaan kukaan laita kaalin joukoon?

Pelkästä porkkanakeitosta olen samaa mieltä, ei sillä raavas mies pärjää. Mutta kun laittaa 2dl punaisia linssejä joukkoon, alkaa jo paremmin pärjäämään. Oikein villiksi kun heittäytyy, vielä eurolla kookoskermaa lisäksi ja kasvisliemikuutio, sitten on jo ihan herkkua ja tulee vatsa täyteen.
 
Huoh.
5 sentillä ei saa kuin ison lusikallisen puuroa mutta jos huoh pitää sitä kahtena "annoksena" niin siittä vaan
700g erään merkin puurohiutaleita riittää 17 puuroannokseen. Paketti maksaa vajaa 1€, pistetään hinta 1,00€. 1,00€ : 17 annoksella = 0,0588235 ~ n. 6 senttiä. Sitten kun menee vielä Lidliin (jos elää satumaailmassa ja Lidl sattuu olemaan lähellä) ja ostaa puuronsa sielä, tai SUURESSA paketissa huokeampaan hintaan, pääsee HELPOSTI puoleen tuosta, eli todellakin 5 sentillä saa 2 annosta. Puhumattakaan sitten muista puuroista. Osta joskus mannapuuroa ja kokeile kuinka moneen annokseen se alle euron paketti riittää. :)

Itse jos teen aamiaiseksi puuroa, teen vain puolikkaan annoksen. Pakettien kyljessä olevat ohjeet yhteen annokseen ovat mun mielestä tosi suuria. Etenkin jos sen puuron kanssa ottaaa jotain muutakin vielä, marjoja hedelmiä tai jotain.
 
Huoh.
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää&terveellistä;30607027:
Ananasmurska 0.55 säilykepurkki ja kaalia eurolla. Riittää iso kasa salaattia jokaiselle neljälle, annoksen hinta 0.40 Toki mausteita muitakin joukkoon. Tuoretta ananasta nyt ei varmaan kukaan laita kaalin joukoon?

Pelkästä porkkanakeitosta olen samaa mieltä, ei sillä raavas mies pärjää. Mutta kun laittaa 2dl punaisia linssejä joukkoon, alkaa jo paremmin pärjäämään. Oikein villiksi kun heittäytyy, vielä eurolla kookoskermaa lisäksi ja kasvisliemikuutio, sitten on jo ihan herkkua ja tulee vatsa täyteen.
Tuo on totta että (sose)keitoista saa tosi ruokaisia kun lisää joukkoon linssejä (tai papuja/herneitä). Nekin kun vielä soseuttaa joukkoon, niin ei niitä edes juuri maista sielä. On tosi ruokaisia ja edullisia.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
No aamupalalla voi syödä esimerkiksi maustamatonta jogurttia + mysliä (tai vaikka marjoja jos joku on niiin harvinaisen onnekas että vaikka olisi ilmaiseksikin kerännyt, mutta ei se toki oo kovin realistista), (tai vaikka hedelmiä, esim. omenaa minkä kesäaikaan on tsägällä saattanut kerätä omasta pihasta, mikä sekin toki on hyvin epärealistista), (joukkoon voi ripauttaa kuivattua nokkosta jos on niin onnekas että elää satumaailmassa ja on mahdollisuus kerätä ilmaisia nokkosia ja kuivattaa ne, mikä sekin on hyvin epärealistista). Kyytipojaksi iso lasi vettä, mmm!

Ja minä kyllä pakkaan irtoporkkanani pussiin ja jos joku kysyy mitä ostin, vastaan todennäköisesti että "pussin porkkanoita". Hitto miten mä kehtaan silleen valehdella, olishan mun pitänyt tajuta sanoa että IRTOporkkanoita.
Jos käy ostamassa litran maustamattoman jugurtin halpakauppa Lidlistä, se maksaa 1.5e. Jos aamupala saa maksaa 0.17c, niin siitä saa ottaa 1dl eli 6 ruokalusikallista.
Ihan vain ymmärtääkseen määrän, kyseessä on siis PUOLIKAS JUGURTTIPURKKI.

Kuinka moni teistä syö puolikkaan jugurtin, eikä kokonaista?

Irtoporkkanoista saa 1.30e/kg meidän kaupoista tai nettikaupoista. Yksi keskikokoinen porkkana painaa 75gr, joten porkkanoita saa 400gr eli noin 4,5 porkkanaa. Yksi porkkana maksaa siis 10c.

Jos haluaisin vaikka nauttia välipalaksi kahvin ja yhden porkkanan, ei siihen olisi varaa, koska kahvi (+2 teelusikallista maitoa) maksaa enemmän kuin 0.7c.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
mää laskeskelin että jukurtti olis 40 snt ja mysli 25 snt

aamiaisen pitäs sisältää jotain luokkaa 20% päivän energiantarpeesta eli noin 400 kcal
Älä nyt hyvä mies ökyilemään ala! Myslikin on rikkaille. Tietenkin pitää laskea kaikkein halvimmasta kaupasta halvin jugurtti isossa paketissa. Lidlissa 1l maustamaton jugurtti maksaa uusilla alennetuilla hinnoilla netin tietojen mukaan 1.50e.

Siitä tosiaan saa ottaa 6 ruokalusikallista, että aamupala pysyy alle 17c.

Suositeltu kalorimäärä aamupalasta aikuiselle on 25% energiantarpeesta eli 500kcal.
 
Ja sit jos pitäisi syödä kaksi desiä marjoja päivässä. Tuli siis mieleen, koska mä noudatan tuota siihen asti unnes pakastin on viime kesän marjoista tyhjä. Niin...

Ööö, mö maksoin viime kesänä kymmenen litran mustikkaämpäristä 40 euroa. Litran hinta siis 4 euroa. Ja litrasta saa viisi kaksidesistä. Hinnaksi jää päivän mustikoilla 80 senttiä.

Muu ruoka sais sit maksaa toisen samanlaisen. Joo-o, saahan sillä vaikka mitä...

Tosin puolukkapäivänä tilanne ois pare, kun ämpärillinen maksoi vain kolmekymppiä!
 
Niin, voi olla että tulee yllätyksenä, mutta jogurtteja ja myslejä on aika paljon eri hintaisia.

Ja mun ja sun energiatarpeetkaan tuskin ihan verrattavissa toisiinsa. Ne kun on vähän aina yksilöllisiä.
no laitappa sitte niitä yksikköhintoja näkösälle että mun ei niitä tartte kuuklettaa

ja mää en puhu nyt omasta energiantarpeestani vaan ihan yleisestä aikuisen ihmisen tasosta
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Niin, voi olla että tulee yllätyksenä, mutta jogurtteja ja myslejä on aika paljon eri hintaisia.

Ja mun ja sun energiatarpeetkaan tuskin ihan verrattavissa toisiinsa. Ne kun on vähän aina yksilöllisiä.
Sä voit sit kertoa, mistä saa halpaa jugurttia? Mikä kauppa ja paljon maksaa?

Jos normaalin aikuisen pitäisi saada 500kcal aamupalalla, niin miten sä pärjäät 1dl jugurttia, jossa on 34kcal?
 
Huoh.
Jos käy ostamassa litran maustamattoman jugurtin halpakauppa Lidlistä, se maksaa 1.5e. Jos aamupala saa maksaa 0.17c, niin siitä saa ottaa 1dl eli 6 ruokalusikallista.
Ihan vain ymmärtääkseen määrän, kyseessä on siis PUOLIKAS JUGURTTIPURKKI.

Kuinka moni teistä syö puolikkaan jugurtin, eikä kokonaista?

Irtoporkkanoista saa 1.30e/kg meidän kaupoista tai nettikaupoista. Yksi keskikokoinen porkkana painaa 75gr, joten porkkanoita saa 400gr eli noin 4,5 porkkanaa. Yksi porkkana maksaa siis 10c.

Jos haluaisin vaikka nauttia välipalaksi kahvin ja yhden porkkanan, ei siihen olisi varaa, koska kahvi (+2 teelusikallista maitoa) maksaa enemmän kuin 0.7c.
Mä otan maustamatonta jogurttia 5 ruokalusikallista ja se todellakin mulla vie nälän. Siitä tulee oikeesti ihan täyteen kun on kaverina mysliä tai marjoja tai hedelmiä tai mitä ikinä sekaan laittaakaan. On muutenkin eri asia mun mielestä syödä kunnollista paksua maustamatonta jogurttia kuin joku 2dl valmislitku. Tai ihan sama vaikka ois maustamatonta jogurttia 2dl:n purkissa, mun mielestä se on aika paljon. Ja ihan oikeesti jos sä alat miettimään 200€:n ruokabudjettia, niin alatko sä miettimään ateriakohtaisia hintoja? Aika hankalaks teet itselles tuon. Mitä jos mä syön tänään sen 17snt annoksen jogurttia ja seuraavana aamuna 5 sentin annoksen puuroa. Kun ne hinnat vaihtelee, niin ne saa jakautettua mukavasti koko kuukauden ajaksi.
 
Älä nyt hyvä mies ökyilemään ala! Myslikin on rikkaille. Tietenkin pitää laskea kaikkein halvimmasta kaupasta halvin jugurtti isossa paketissa. Lidlissa 1l maustamaton jugurtti maksaa uusilla alennetuilla hinnoilla netin tietojen mukaan 1.50e.

Siitä tosiaan saa ottaa 6 ruokalusikallista, että aamupala pysyy alle 17c.

Suositeltu kalorimäärä aamupalasta aikuiselle on 25% energiantarpeesta eli 500kcal.
Liiteri ei vissiin ilmota hintojaan netissä?
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Ja sit jos pitäisi syödä kaksi desiä marjoja päivässä. Tuli siis mieleen, koska mä noudatan tuota siihen asti unnes pakastin on viime kesän marjoista tyhjä. Niin...
Yritätkö sä siis väittää, ettei kaikilla näillä tiukkaburjettisilla ole 240litraa marjoja pakastimessa? 2dl x 4 henk x 30 päivää x 10kk = 240litraa.

Kauanko muuten kestää, että tuollaisen määrän saa poimittua? Kuinka monta pakastinta tarvitaan?
 
Mä otan maustamatonta jogurttia 5 ruokalusikallista ja se todellakin mulla vie nälän. Siitä tulee oikeesti ihan täyteen kun on kaverina mysliä tai marjoja tai hedelmiä tai mitä ikinä sekaan laittaakaan. On muutenkin eri asia mun mielestä syödä kunnollista paksua maustamatonta jogurttia kuin joku 2dl valmislitku. Tai ihan sama vaikka ois maustamatonta jogurttia 2dl:n purkissa, mun mielestä se on aika paljon. Ja ihan oikeesti jos sä alat miettimään 200€:n ruokabudjettia, niin alatko sä miettimään ateriakohtaisia hintoja? Aika hankalaks teet itselles tuon. Mitä jos mä syön tänään sen 17snt annoksen jogurttia ja seuraavana aamuna 5 sentin annoksen puuroa. Kun ne hinnat vaihtelee, niin ne saa jakautettua mukavasti koko kuukauden ajaksi.
ei sillä ole merkitystä tämän keskustelun kannalta että monesta lusikasta just sää väität tulevas kylläiseksi

olennaista on se, että mitä esim. aamupalalla voi syödä että a) 500 kcal tulee täyteen ja b) että pysytään 1,67€ päiväbudjetissa
 

Yhteistyössä