Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
kyykkyvatkaaja harmaana
No tässä nimenomaan kysyttiin että "miten TE saatte ruuat 200€:lla/kk: mitä ostatte, mistä ostatte, mitä syötte.". Vastasin siis toki miten täällä hommat hoidetaan. Ei aloittaja kysynyt että "miten syötetään 2 suuriruokaista aikuista ja 2 kasvavaa teinipoikaa 200€:lla/kk", vai kysyikö sun mielestä?
Aloituksen otsikossa puhutaan perheistä. Mielestäni sinkulla ei ole perhettä eikä hän yksinään muodosta perhettä, joten kyllä tässä nyt puhutaan yli 1 henk. talouksista.
 
  • Tykkää
Reactions: HippuTAR
mun käsityksen mukaan lähtökohtana oli yksikkö jossa on 2 aikuista ja kaks lasta ja niille asetettiin se 200€/kk haaste


1+1 perheen pitää tietysti pärjätä vastaavasti satasella jos meinaa haasteen kunnialla selvittää
 
"kieppi"
Toki, mut pitää sit mainita että osa tuli kasvimaasta, pakastimesta, pilkkimällä tai muualta.

Moni teinikin pärjää, vaikkei osta ruokaa ikinä. Kun mutsi ostaa joka sunnuntai seuraavan viikon ruokatarpeet tuliaisiksi opiskelijakämppän.
Minulla oli opiskelukaveri, joka retosteli, miten hän opintotuesta säästi reilausmatkaan rahat. Isi maksoi laskut ja antoi ruokaa tosin, niin jäihän sitä rahaa enemmän kuin muille.
 
"katrie"
minäkin ilmoittaa huomenna miehelle ja lapsille että nyt aloitetaan säästökuuri. Kaikille aamupalaksi vesipuuroo tai 6 lusikallista jugurttia ja ruuaksi olisi sitten porkkanakeittoa voisi vähän suupielet vääntyä. Mies ja 2 teinipoikaa joista jokainen käy 5 kertaa viikossa salilla ja lisäksi urheilua harrastava tyttö ja minä. Aamupalalla miesväki syö yleensä esim. rahkapurkin + mehukeittoa/ananasta yms , pari ruisleipää, juustoa ,kalkkunaleikettä ja tomaattia kahvia pari kuppia maidolla.Poikien mitat on 180cm/70kg miehellä 10 kg enemmän. Ruuaksi sitten taas vaikka 200g kanaa/per nuppi lisukkeineen. Ruokaan menee kuukaudessa 800-1000€ ja kaikki ruuat tehdään itse eineksiä ei käytetä. Salaatti ruualle maksaa jo sen 3 € perusaineet ja lisäksi rae tai fetajuustoa yleensä laitetaan. Ettekö te 200€ ihmiset koskaan sitten herkuttele sunnuntaipäivällisillä paistin tai pihvien kanssa. Onko se oma valinta vai pakko? Kasvavien lasten ja itsenikin terveys merkitsee kaikkein eniten vaikka jäis sitten ne muut ostamatta mutta kunnon ruokaa on oltava pöydässä.
 
HippuTAR
Tarkoitin siis perheitä, eli vähintään kahta ihmistä.

Ja uskon kyllä että kaksi ihmistä voi vielä tolla hintaa pärjätäkkin, mutta en vaan usko että neljä vois, ja huonosti kolmekkaan.

Mun äitillä menee kauppaan 200-250€ kuussa.
Käy kerran viikossa kaupassa, syö hyvin pieniä annoksia esim. puolikas pihvi ja pieni peruna + vähän lisukkeita, aamiaista ei syö ollenkaan. Ja jotkut päivät menee pelkällä leivällä. Maitoa menee ehkä 2-3 litraa viikos. Hedelmiä syö vähänlaisesti, kasviksia kohtuullisesti. Leipoo itse pullat ja monesti leivätkin. Ruokaa tekee yleensä isomman satsin kerralla ja pakastaa siitä kerta-annoksia. Käyttää lähes kaiken mitä kaupasta ostaa. Pari suklaalevyä menee kuussa. Hygieniatuotteisiin ei vanhalla yksin asuvalla ihmisellä paljon kulu.

Tohon summaan tosin kuuluu myös 4 pientä kaljaa ja tupakat. Näihin menee n. 80€. Nämä poislukien menee kauppaan siis 120-170€ kuussa, joskus kyllä enemmänkin.

Tolla siis syö yksi pieniruokainen vanhus, eikä kylläkään kovin terveellisesti.
 
2+2 ja 500€ menee
paprika 0,77
tomaatti 1,39
litran jogurtti 0,99
arkimaito 1,5 l 0,96 (x2)
kalafilee 2 kpl (pakaste) 3,09
omena 600 g 0,88
karjalanpaistilihat 2,99
sika-nauta jauheliha 1,99
sämpylät 10 kpl 2,15
peruna 1,7 kg 1,28
appelsiinimehu 0,93 (x2)
rasvaton maito 0,65
banaani 1,2 kg 1,19
oltermanni 4,95
kurkku 0,78
kananmunat 1,49

yht. 28,37 €.

3 päivää noilla elää. Meillä syödään kaikki ateriat kotona (kotiäiti olen), paitsi mies syö arkena sen toisen lämpimän aterian töissä jota ei ruokabudjettiin lasketa. Jos miettis että kuukausibudjetti on sen 200€, niin minä olisin nyt jo yli 8€ minuuksella... toki tuossa oli juusto, mikä kestää koko kuukauden. Toisaalta tuossa ei ollut vielä puhettakaan mistään hygieniatarvikkeista.... + sekin vielä huomioon että moni asia mitä tarvitaan että noista saadaan ruokaa aikaiseksi ei ollut listassa, vaan otetaan kaapista eikä ne sinne ilmaiseksi kävele (mausteet, öljyt, margariinit, jauhot yms).

Taitaa aika höpöhöpöjuttua olla nää jotka muka 200€:lla kuussa ruokkii 4 hengen taloutta, puhumattakaan isommasta perheestä. Ainakaan TERVEELLISESTI ja MONIPUOLISESTI. Jo tuo meidän kauppalasku mikä paukkuu yli budjetin, on aika pitkälle köyhäilyn rajoille viety (halvinta mitä irti lähtee ja tarjouksia).

Ainoa realistinen ja vielä käyttämätön säästövinkki mitä tästä ketjusta sain oli tuo hamppu palashampoo juttu, kiitos siitä. Sitä voisi kokeilla jos oikeasti on niin riittoisaa ja vielä hyvää.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja 2+2 ja 500€ menee;30607499:
paitsi mies syö arkena sen toisen lämpimän aterian töissä jota ei ruokabudjettiin lasketa.
Eli kuitenkin lopulta ihmiset syövät ruokaa, jonka hintaa ei lasketa mukaan ruokakuluihin?


Tällä periaatteella mä sit olen yhden vuoden elänyt 0e ruokakuluilla erään koko vuoden.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Ööö niin? Väitinkö jotain muuta? Mikä ongelma?
Sä olet kertonut vain, miten sä pakahdut täyteen, jos söisit 2 lautasellista puuroa päivässä. Tai 17centillä voi syödä maustamatonta jugurttia aamupalaksi sen 6rkl, joka siis on riittävä määrä.

Mitäs sun lapset sit syö aamupalaksi 17 centillä, jos teillä kyetään ostamaan kaikki ruuat kaupasta 200e/kk? On toki aika iso ero, jos kaikki tai useat perheenjäsenet saavat ilmaisen lounaan, jota ei lasketakaan ruokakuluihin.
 
"2+2"
Eli kuitenkin lopulta ihmiset syövät ruokaa, jonka hintaa ei lasketa mukaan ruokakuluihin?


Tällä periaatteella mä sit olen yhden vuoden elänyt 0e ruokakuluilla erään koko vuoden.
Niin, voi sen tuohon 200 euroon mukaankin laskea, jos haluaa. Sittenhän se budjetti ei ainakaan pidä. Eikai se nyt siitä ruuasta silti ilmaista automaattisesti tee, sitä ei vaan otettu huomioon tässä budjetissa.

Tarkoitus nyt kuitenkin oli mainita, jos perheessä esim. lapset syö koulussa, koska se vaikuttaa osaltaan ruuan menekkiin ja siten budjettiin. Jotta saadaan realistia laskelmia asiasta, eikä sellaisia "meillä menee ruokakauppaan vaan 200€ ja jopa alle, mutta huuups, unohdin mainita että asun yksin ja syön koulussa ilmasen lounaan ja mutsi tekee mulle loput ateriat pakkaseen joka sunnuntai".
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Eli onko täällä enää ketään, joka väittää kykenevänsä hoitamaan perheensä kaikki ruokamenot (ei oteta mukaan hygieniatuotteita yms) 200e/kk 4:lle hengelle? Tämä tarkoittaa, että mukaan lasketaan kaikki ruoka, jota perhe syö (myös töissä).
Mikäli lapset syö päiväkodissa/koulussa, voidaan budjetista sit vähentää se summa.
 
Huoh.
Sä olet kertonut vain, miten sä pakahdut täyteen, jos söisit 2 lautasellista puuroa päivässä. Tai 17centillä voi syödä maustamatonta jugurttia aamupalaksi sen 6rkl, joka siis on riittävä määrä.

Mitäs sun lapset sit syö aamupalaksi 17 centillä, jos teillä kyetään ostamaan kaikki ruuat kaupasta 200e/kk? On toki aika iso ero, jos kaikki tai useat perheenjäsenet saavat ilmaisen lounaan, jota ei lasketakaan ruokakuluihin.
Mä en ainakaan enää mainitse yhtäkään ruoka-ainetta mitä meillä syödään, joka mahtuu 200€:n budjettiin. Kateelliset jotka eivät siihen kykene kun keksivät syyn jokaiseen ruoka-aineeseen, että miksi se on väärä vastaus. Mut hei, sun ei tarvitse uskoa että joku pystyy ruokkimaan 200€:lla/kk 4 hlöä. Jos et usko, niin älä usko.
 
4eliveto harm
Tässä mitä oon ostanu, riittää viikoksi: Yleensä käyn kaupassa vain maanantaisin, torstaina haen ehkä lisää hedelmiä ja maitoa jos päiväys on ollut lyhyt ma, muut ostan aina viikoksi kerrallaan.

Broilerin koipireisi 2,28 kg (2pkt) = 2,28 €
Broilerin filesuikale päiväystuote 2,45
Naudan jauheliha päiväystuote 1,99
Herneet 2 ps = 1 €
Piltti 12 kpl = 3,60 €
Maito 5 l = 4,50 €
Ruokakerma 2dl , 3kpl = 2 €
Meijerivoi 500g 1,79 €
Kaali 0,84 €
Päärynöitä 1 kg = 0,49 €
Maustettujugurtti 1 l = 0,79 € / kpl x 2 = 1,58
Luonnonjugurtti 1l päiväystuote = 0,89 €
Ehrmann rahka 2dl = 0,49 € x 2 = 0,98
Valio rahka päiväystuote = 0,38 €
Banaaneja 1 kg x 0,99 € = 0,99 €
Raejuusto 500g = 1,49 €
Pähkinäsekoitus 2,99 €
Omena Ida Red 1 kg 0,49 € = 0,49 €
Omena kotimainen 0,5 kg = 2,30 €
Navel appelsiini 1 kg =0,99 €
Tomaatteja 1 kg = 4,49 €
3 kurkkua = 2,10 €
Kiivirasia 1 €
Filekalapuikot 2pkt = 2,50 €
Pakastevihannekset 3ps = 1€
Kananmunat 24 kpl =(1€/12-rasia) = 2€

Lisäksi viikossa menee n. 2 pellillistä itseleivottua kauraleipää, ainekset siihen n. 1,50 €

YHTEENSÄ
48,61 € / viikko

MUTTA HUOM: omasta maasta perunat, porkkanat, sipuli, pakkasessa itsekerättyjä marjoja ja sieniä, omenasosetta sekä omenamehua, sekä miehen metsästysharrastuksen kautta saatua hirvenlihaa – jos nekin joutuisi ostamaan kaupasta, niin…en tiedä paljonko menisi silloin...lisäksi lapseni ovat vielä pieniä (n.2ja4v) - ei verrattavissa esim perheeseen jossa urheilua harrastavia teinejä.. lapset kotona ja syö aina kaksi lämmintä ateriaa päivässä, vanhemmat yleensä vain yhden lämpimän, mutta vaihtelee..kun mies töissä niin on eväät kotoa, yleensä voileipää tms koska ei ole lämmitysmahdollisuutta. Joten kukaan ei syö muualla normaalisti. Tietysti käydään joskus ulkonakin syömässä, mutta se kai ei liity nyt tähän..
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Mä en ainakaan enää mainitse yhtäkään ruoka-ainetta mitä meillä syödään, joka mahtuu 200€:n budjettiin. Kateelliset jotka eivät siihen kykene kun keksivät syyn jokaiseen ruoka-aineeseen, että miksi se on väärä vastaus. Mut hei, sun ei tarvitse uskoa että joku pystyy ruokkimaan 200€:lla/kk 4 hlöä. Jos et usko, niin älä usko.
Ai vitsi, se kateuskortti tästä vielä puuttuikin. Olenko myös kateellinen niille, jotka syövät nollabudjetilla dyykkaamalla kauppojen roskiksesta?

Mä en itse halua tuijottaa kaupassa ruokien hintoja, vaan ostan sitä, mitä haluan.

Se ei kuitenkaan poista sitä, että mua kiinnostaa, miten edes teoreettisesti olisi mahdollista, että joku normaali aikuinen tai lapsi saa syötyä terveellisesti 0,17e:llä aamuisin, välipalat ja iltapalan.

Mun mielestä sellaiset henkilöt ovat saitoja, jotka eivät välitä omasta terveydestään, eivätkö tiedä terveellisen ruokavalion perusteista.
 
ei voi uskoa
Broilerin koipireisi 2,28 kg (2pkt) = 2,28 €
Broilerin filesuikale päiväystuote 2,45
Naudan jauheliha päiväystuote 1,99
Herneet 2 ps = 1 €
Piltti 12 kpl = 3,60 €
Maito 5 l = 4,50 €
Ruokakerma 2dl , 3kpl = 2 €
Meijerivoi 500g 1,79 €
Kaali 0,84 €
Päärynöitä 1 kg = 0,49 €
Maustettujugurtti 1 l = 0,79 € / kpl x 2 = 1,58
Luonnonjugurtti 1l päiväystuote = 0,89 €
Ehrmann rahka 2dl = 0,49 € x 2 = 0,98
Valio rahka päiväystuote = 0,38 €
Banaaneja 1 kg x 0,99 € = 0,99 €
Raejuusto 500g = 1,49 €
Pähkinäsekoitus 2,99 €
Omena Ida Red 1 kg 0,49 € = 0,49 €
Omena kotimainen 0,5 kg = 2,30 €
Navel appelsiini 1 kg =0,99 €
Tomaatteja 1 kg = 4,49 €
3 kurkkua = 2,10 €
Kiivirasia 1 €
Filekalapuikot 2pkt = 2,50 €
Pakastevihannekset 3ps = 1€
Kananmunat 24 kpl =(1€/12-rasia) = 2€



YHTEENSÄ
48,61 € / viikko
Mistäs kaupasta sä ostit nämä? Kuullostaa nimittäin sellaisilta hinnoilta, ettei tuollaista ihan hevillä löydä. Jokaikinen tuote tuntuu olleen erikoistarjouksessa.
 
Mutta kukin tyylillään
Meillä minä ja kaksi esiteinipoikaa.
Aamiainen: tuorepuuroa (kotimaisia pakastemarjoja, avokadoa, banaania, proteiinijauhetta), tummapaahtoista kahvia kermalla. Pojat syövät vaihtelevasti maitoon/mantelimaitoon keitettyä puuroa, muroja, leipää, smoothie (tehdään itse, siis taas maustamaton jogurtti, kotimaisia marjoja, hedelmiä) tmv.
Lounas koulussa, itse teen mukaan tuoresalaatin, joka sis runsaasti vihanneksia, n. 100g lihaa/kalaa.
Välipalana (meillä kaikilla) marjoja, hedelmää, maustamatonta jogurttia, ruisleipää tms.
Päivälllinen on lämmin ruoka, jonka teen alusta lähtien itse. Lihaa/kalaa per nassu n. 150-200g. Esim yksi lohimedaljonki painaa 200g, eikä niitä aleta puolittamaan. Lisukkeeksi tuoresalaattia, uunijuureksia tms.
Iltapalalla teen itselleni usein smoothien, tuoreita marjoja jne. Tai munakas (käytetään vain luomumunia), ruisleipää, gluteenitonta kaurapuuroa mantelimaitoon tms.

Leikkeleet on aina täyslihaleikkeleitä, juustot täysrasvaisia aitoja juustoja. Liha on marinoimatonta ja kotimaista. Kasvikset ja juurekset pääosin suomalaista, välillä myös luomuna kuten hedelmät. Marjat on aina kotimaisia marjoja. Pasta on täysjyväpastaa, riisi jasmiinia/basmatia tms. Haluan ostaa perheelleni laadukasta ja aitoa ruokaa, enkä mitään halpiksia joiden ravintoarvot on olemattomat.

Tällä ruokavaliolla kauppaan menee helposti 250-300e/ viikko, eikä se sisällä mitään hygieniatarvikkeita. Mieluummin laitan rahat terveelliseen, monipuoliseen ja ravintorikkaaseen ravintoon, kuin että ruokkisin perheeni jollain halvoilla vehnäjauhomössöillä tai säännöstelisin proteiininlähteitä ja lantraisin maitoja.
 
nuer
:D Meillä ei onnistuisi 200 €:n kuukausibudjetilla, meillä kun menee kauppaan n. 180 € per vko. Urheileva perhe, joka koostuu vanhemmista ja kolmesta teini-ikäisestä pojasta. Eineksiä ei juuri käytetä, lihat ja kalat ostetaan marinoimattomina, paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä. Maitotuotteita menee myös, laktoosittomia suurin osa. Ja yhden perheenjäsenen keliakia lisää myös ruokakuluja.
 
akava
Ei esim huoh ole mitään kunnon esimerkkejä PERHEENSÄ ruokkimisesta antanut. Jahkannut vaan omenoista, marjan poimimisesta yms. Ja kertonut pärjäävänsä itse päivän desillä puuroa ja hyvän aamupalan olevan 6 ruokalusikallista jugurttia ;) ja nyt hän ei enää viitsi kertoa mitään ruokia. Että näin.
Ja kateellinen en ole! Elän syödäkseni ja rakastan ruokaa ja onneksi on varaa hoitovapaalla olosta huolimatta ostaa aika pitkälti sitä mitä halutaan.
 
"hehe"
Ja kertonut pärjäävänsä itse päivän desillä puuroa ja hyvän aamupalan olevan 6 ruokalusikallista jugurttia ;)
Ja kateellinen en ole!
En minäkään ihan ymmärrä, miksi ja miten voisikaan olla kateellinen jollekin siitä, että kituuttaa päivästä toiseen noilla safkoilla ja noin mitättömillä määrillä? Mitä kadehdittavaa tuossa on sellaiselle, joka itse voi nauttia ruuasta ilman ylitiukkaa budjettia? Kummankohan mielummin valitsisin, hmm...
 
lasketaanpa
Yhteenvedon aika, tässä kokoelma vinkeistä jolla 4 hengen perhe (2+2) selviävät ruokakuluista + hygieniatarvikkeista max 200 €/kk

- Perhekoko on 1-2 henkilöä
- Hygieniatarvikkeita ei lasketa
- Kaikki perheenjäsenet pieniruokaisia naisia/tyttöjä ja lapset max 3 v
- Päivittäin syödään päiväkodissa/koulussa/töissä, jota ei lasketa ruokabudjettiin.
- Mausteita, öljyjä, jauhoja yms. ei lasketa. Niitä saa kaapista, joten ei tarvitse ostaa.
- Kalat saadaan naapurilta ilmaiseksi.
- Marjat kerätään itse, marjastuksesta ei tule kustannuksia.
- Lihat ostettiin viime viikolla maatilalta, joten niiden hintaa ei enää lasketa.
- Ruoaksi lasketaan päivällisen kulut, aamupalaa, välipalaa tai iltapalaa ei lasketa. (Lounasta ei lasketa, koska se syötiin muualla.)
- Viikonlopun ruokia ei tarvitse laskea, koska viikonloppu on poikkeustapaus tai silloin syödään mummilassa.

Eiköhän tärkeimmät olleet tässä.
 
4eliveto harm
Mistäs kaupasta sä ostit nämä? Kuullostaa nimittäin sellaisilta hinnoilta, ettei tuollaista ihan hevillä löydä. Jokaikinen tuote tuntuu olleen erikoistarjouksessa.
tokmanni ja kmarket. Ostan vain melkeinpä tarjoustuotteita / päiväystuotteita (alentavat täällä 50% jo kaksi päivää ennen PE). Tänään ostin kilon paprikaa hintaan 1,99€ ja viinirypäleitä 1,29€/rasia. Maanantaina taas kauppaan "suurostoksille".
 

Yhteistyössä