Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
Huoh.
http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/images/vrn/2014/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf

Ihan suoraan tulta kun katsoo niin 5-6 desiä nestemäisiä maitovalmisteita. Ja tosin perässä mainitaan että ne voi korvata soija tai kaurajuomilla, mutta ne sit vasta maksavatkin.
No ei luulisi olevan ongelma saada tuo suositusten määräinen maitovalmistemäärä kasaan. Etenkin kun sen tarvittaman kalsium määrän voi saada muistakin tuotteista kun syö monipuolisesti. Että en kyllä pidä puolen litran päivittäistä maidon juontia lainkaan perusteena terveelliselle ruokavaliolle.
 
Huoh.
booty peppi on kyllä tässä ketjussa hieman kaksijakoinen. toisaalta 200e/viikonloppu voi mennä ihan hyvin, mutta kuitenkin heillä menee 0-400e/kuukausi. aika jännä.

ja tämä eräs nimimerkk,i joka on olevinaan niin fiksu ja filmaattinen ja vähäruokainenkin vielä, voisi miettiä mitä kirjoittelee ja miten ihmisiä puhuttelee. taidat ruokailuistasi päätellen olla sinkku, enkä ihmettele. kuka tuollaista vi...n pelleä ottaisi.
Jos musta puhut niin kerro mullekin miten jonkun ruokailujen perusteella voidaan päätellä onko joku sinkku vai varattu? Haluun tietää. :D
 
"Martta"
......Ja sit jos pitäisi syödä kaksi desiä marjoja päivässä. Tuli siis mieleen, koska mä noudatan tuota siihen asti unnes pakastin on viime kesän marjoista tyhjä. Niin...

Ööö, mö maksoin viime kesänä kymmenen litran mustikkaämpäristä 40 euroa. Litran hinta siis 4 euroa. Ja litrasta saa viisi kaksidesistä. Hinnaksi jää päivän mustikoilla 80 senttiä.*

Muu ruoka sais sit maksaa toisen samanlaisen. Joo-o, saahan sillä vaikka mitä...

Tosin puolukkapäivänä tilanne ois pare, kun ämpärillinen maksoi vain kolmekymppiä!

----
Martta vastaa: Eikö ollut mahdollisuutta mennä itse metsään poimimaan?
Muutenkin tällä korostuu hedelmien ostaminen. Hyviä ovat vaan ei unohdeta kotimaan marjoja. Niille ei juuri kukaan ole edes allerginen, mansikkaa lukuun ottamatta. Sehän onkin kai alunperin tuontikasvi.
 
justjust
Joku on tainnut unohtaa mainita olleensa ns.lihavuusleikkauksessa? ;) Silloin pärjää muutamalla lusikallisella ruokaa per ateria. :) Tai jos on oikein hidastunut aineenvaihdunta. Toki me kaikki ollaan yksilöitä ja oli mullakin aikoinaan ex, joka eli hiirenannoksilla, oli myös sen näköinen sitten. Luuta ja nahkaa. Mies oli.

Kyllä minäkin olen elänyt alle 50e kuukauden muinoin. Kaukana siinä oltiin terveellisyydestä tai monipuolisuudesta.

Toivottavasti "huoh." lapsi ei tykkää juoda maitoa tai käyttää maitotuotteita ylipäätään. Muuten käy sääli, jos pitää koulussa maitonsa tankata. :(
 
"meh"
Jos musta puhut niin kerro mullekin miten jonkun ruokailujen perusteella voidaan päätellä onko joku sinkku vai varattu? Haluun tietää. :D
No sun kohdalla voi varmaan sinkku-kuvaan antaa se, että kerrot ainoastaan siitä, miten ITSE pärjäisit, etkä osaa katsoa isompaa kuvaa? Tässä on kuitenkin ollut puhetta 2+2 perheistä, jossa on jo neljä erilaisilla tarpeilla olevaa ruokailijaa. Se tekee budjetista haastavamman ;)

Minua ainakin kiinnostais, miten saat ruokittu sen kasvavan teinipojan 1,67€ päivässä? Koska hän ei todellakaan tulee kylläiseksi 5rkl jogurttia aamuapalalla taikka siitä pelkästä porkkanasosekeitosta päivälisellä. Pelkkä puuro ei myöskään pidä kovin hyvin nälkää ja desi raejuusto puuron sekaan nostaa jo kummasti hintaa....
 
akava
no sinä puhut vain omasta ruuan kulutuksestasi ja miten helppoa on selvitä 200e/kk. ja että syödä voi 6 lusikallista sitä ja 5 lusikallista tätä. tai elää kuukauden mannapuurolla. toivon todella että et ruoki noin kovin monta lasta. ja näytä noin tyhmää esimerkkiä syömisestä lapsille. yhdessä jos syödään ja lapsi syö kotona 2-5 ateriaa niin on se aika karmivaa jos vanhempi syö 2 kertaa päivässä puoli desiä puuroa. on siinä esimerkkinä ruokapöydässä lapselle. jep jep. mutta joo tosiaan, sinähän halkeat jos syöt ihan normaalin annoksen vaikkapa sitä puuroa(desi hiutaleita, 2 desiä vettä).
 
Martalle vastaukseksi. Oli! Mutten kyllä viitsi kykkiä metsässä itikoiden syötävänä. Mulla on rahaa maksaa mustikoistani jollekulle viitseliäämmälle.

Mutta koko ketjun ideana olikin se, että miten joku muka pystyy ostamaan vain kahdellasadalla ne sapuskat neljälle. Ite poimittuja tai leipäjonosta haettuja ei siis lasketa!
 
Huoh.
Joku on tainnut unohtaa mainita olleensa ns.lihavuusleikkauksessa? ;) Silloin pärjää muutamalla lusikallisella ruokaa per ateria. :) Tai jos on oikein hidastunut aineenvaihdunta. Toki me kaikki ollaan yksilöitä ja oli mullakin aikoinaan ex, joka eli hiirenannoksilla, oli myös sen näköinen sitten. Luuta ja nahkaa. Mies oli.

Kyllä minäkin olen elänyt alle 50e kuukauden muinoin. Kaukana siinä oltiin terveellisyydestä tai monipuolisuudesta.

Toivottavasti "huoh." lapsi ei tykkää juoda maitoa tai käyttää maitotuotteita ylipäätään. Muuten käy sääli, jos pitää koulussa maitonsa tankata. :(
Jaa että minä olisin käynyt lihavuusleikkauksessa? :D Hauska olettamus. Jos ei joku vedä hirveetä kasaa safkaa kerralla ja tulee täyteen pienestä ruokamäärästä, niin on siis automaattisesti ollut lihavuusleikkauksessa tai sitten on pelkkää luuta ja nahkaa. No, mun kohdalla ei näin ole, sori.
 
Huoh.
[QUOTE="meh";30607243]No sun kohdalla voi varmaan sinkku-kuvaan antaa se, että kerrot ainoastaan siitä, miten ITSE pärjäisit, etkä osaa katsoa isompaa kuvaa? Tässä on kuitenkin ollut puhetta 2+2 perheistä, jossa on jo neljä erilaisilla tarpeilla olevaa ruokailijaa. Se tekee budjetista haastavamman ;)

Minua ainakin kiinnostais, miten saat ruokittu sen kasvavan teinipojan 1,67€ päivässä? Koska hän ei todellakaan tulee kylläiseksi 5rkl jogurttia aamuapalalla taikka siitä pelkästä porkkanasosekeitosta päivälisellä. Pelkkä puuro ei myöskään pidä kovin hyvin nälkää ja desi raejuusto puuron sekaan nostaa jo kummasti hintaa....[/QUOTE]

No tässä nimenomaan kysyttiin että "miten TE saatte ruuat 200€:lla/kk: mitä ostatte, mistä ostatte, mitä syötte.". Vastasin siis toki miten täällä hommat hoidetaan. Ei aloittaja kysynyt että "miten syötetään 2 suuriruokaista aikuista ja 2 kasvavaa teinipoikaa 200€:lla/kk", vai kysyikö sun mielestä?
 
Huoh.
no sinä puhut vain omasta ruuan kulutuksestasi ja miten helppoa on selvitä 200e/kk. ja että syödä voi 6 lusikallista sitä ja 5 lusikallista tätä. tai elää kuukauden mannapuurolla. toivon todella että et ruoki noin kovin monta lasta. ja näytä noin tyhmää esimerkkiä syömisestä lapsille. yhdessä jos syödään ja lapsi syö kotona 2-5 ateriaa niin on se aika karmivaa jos vanhempi syö 2 kertaa päivässä puoli desiä puuroa. on siinä esimerkkinä ruokapöydässä lapselle. jep jep. mutta joo tosiaan, sinähän halkeat jos syöt ihan normaalin annoksen vaikkapa sitä puuroa(desi hiutaleita, 2 desiä vettä).
Ei kuule mitään hätää, täällä syödään oikein hyvin. Tottakai vastaan omasta kokemuksestani kysymykseen, kun sitä kysyttiin. Jos tässä olisi kysytty että miten ruokitaan 100€:lla kuukaudessa kaksi nälkäistä teinipoikaa, en olisi avannut koko ketjua.
 
Huoh.
Martalle vastaukseksi. Oli! Mutten kyllä viitsi kykkiä metsässä itikoiden syötävänä. Mulla on rahaa maksaa mustikoistani jollekulle viitseliäämmälle.

Mutta koko ketjun ideana olikin se, että miten joku muka pystyy ostamaan vain kahdellasadalla ne sapuskat neljälle. Ite poimittuja tai leipäjonosta haettuja ei siis lasketa!
Ei aloituksessa sanottu että itse poimittuja/kasvatettuja käyttävät ihmiset ei saa vastata. Kuka sä luulet olevas että sä voit määritellä että kuka tähän nyt sit voi vastata ja kuka ei? Jos joku saa suuret sadot kasvimaasta ja saa sadon avulla ruokalaskun pysymään 200€/kk, niin kai nyt jumalauta sekin saa vastata? :D
 
  • Tykkää
Reactions: 4eliveto
viieras
Kyllä mä uskon että jotkut saattaa 200€ selvitä, mutta täytyykö selvitä...? Ei minusta. Perheetkin on niin erilaisia, esim meidän ystävissä on pieniruokainen kasvissyöjäopiskelijapariskunta jotka kierrättävät jne ja syövät opiskelijaruokalassa arkisin ja eivät varmasti heitä mitään syötäväksi kelpaavaa pois, kuukuppi, pesupähkinät ja käyttävät ekologisesti muutenkin tosi vähän mitään hygieniatuotteita. Taatusti ihan minimaalinen ruokalasku heillä, nyt lapsi tulossa, mutta ei kulutus todennäköisesti vuosiin kasva juuri nimeksikään. Sitten on perhe jossa neljä urheilevaa poikaa ja fyysistä työtä tekevä isä, juovat maitoa, syövät lihaa, pyykkikone pyörii... Voi laskea että varmasti siinä perheessä kaikki muut syövät enemmän kuin toimistotyötä tekevä äiti, jolle se viis ruokalusikallista (tai mitä tahansa) jogurttia riittää aamupalalla... Turhaa vertailua, mutta säästövinkkejä on ihan kiva saada. Ja voin kuvitella että vaikka perheessä jossa on teinityttöjä voi ne shampoot, hoitoaineet, hygieniatuotteet maksaa ihan kivasti... Ja jos on vaikka pienet kaksoset ja muita lapsia saattaa pesuaine-, vaippa-ym kustannukset olla melkoiset.
 
"meh"
No tässä nimenomaan kysyttiin että "miten TE saatte ruuat 200€:lla/kk: mitä ostatte, mistä ostatte, mitä syötte.". Vastasin siis toki miten täällä hommat hoidetaan. Ei aloittaja kysynyt että "miten syötetään 2 suuriruokaista aikuista ja 2 kasvavaa teinipoikaa 200€:lla/kk", vai kysyikö sun mielestä?
Onko sinun perheessäsi kaikki yhtä vähänruokaisia kun sinä itse? Se tuli selväksi, että pystyt ruokkimaan itsesi 50€/kk, mutta saatko myös miehen ja kaksi lastasi (minkä ikäiset?) ruokittu 200€/kk? Ja ruoka on terveellista ja kaikki saavat riittävästi ruokaa?

Kysymys oli 2+2 perheistä, sen tarkemmin kokoonpanoa erittelemättä. Selvä on se, että kokoonpanoja on erilaisia, niinkun ihmisten ruokatarpeetkin. Meidän 5hlö pitäisi saada ruokittu 250€/kk ja olen todennut sen mahdottomaksi. Vähintään tuplaten menee, normaalisti kolme kerta niin paljon.
 
akava
tulihan se kiroilu taas heti kehiin kun joku on eri mieltä kun sinä. niin aikuista.

mutta joo, aloitushan oli miten perhe, vaikkapa 2+2, ruokitaan 200e/kk. jos huoh ruokit vain itsesi(ainakin niin kirjoitat), niin vastaatko siis alkuperäiseen kysymykseen itsekkään...
 
Huoh.
[QUOTE="meh";30607280]Onko sinun perheessäsi kaikki yhtä vähänruokaisia kun sinä itse? Se tuli selväksi, että pystyt ruokkimaan itsesi 50€/kk, mutta saatko myös miehen ja kaksi lastasi (minkä ikäiset?) ruokittu 200€/kk? Ja ruoka on terveellista ja kaikki saavat riittävästi ruokaa?

Kysymys oli 2+2 perheistä, sen tarkemmin kokoonpanoa erittelemättä. Selvä on se, että kokoonpanoja on erilaisia, niinkun ihmisten ruokatarpeetkin. Meidän 5hlö pitäisi saada ruokittu 250€/kk ja olen todennut sen mahdottomaksi. Vähintään tuplaten menee, normaalisti kolme kerta niin paljon.[/QUOTE]

Kokoperhe on pieniruokaisia ja miestä eikä poikia kuulu perheeseen ollenkaan. Selvähän se toki on että jos sulla vaikka on rankkaa fyysistä työtä tekevä isokokoinen mies ja pari teinipoikaa jotka harrastaa urheilua, että hankala voi olla päästä samanlaisiin kauppalukemiin (kokemusta ei ole, mutta näin se varmasti on). Sinäänsähän tää keskustelu onkin oikeestaan aika typerä. Jokainen voi kertoa vaan ja ainoastaan sen oman perheensä puolesta miten asia on, mutta ei yhden perheen toimintatapoja tietysti kaikki voi soveltaa. Ehkä tääkin keskustelu ois aika haudata typeränä keskusteluna kaksplussan arkistoihin... :D
 
Huoh.
tulihan se kiroilu taas heti kehiin kun joku on eri mieltä kun sinä. niin aikuista.

mutta joo, aloitushan oli miten perhe, vaikkapa 2+2, ruokitaan 200e/kk. jos huoh ruokit vain itsesi(ainakin niin kirjoitat), niin vastaatko siis alkuperäiseen kysymykseen itsekkään...
4 hengen perhe on että vastaan kyllä. Tuolla nyt vaan tuli monta sivua jankkaamista ihan aiheen vierestä missä tuli höpötettyä omia henk. koht. tottumuksianikin. Ne ei toki liittynytkään tähän ketjuun millään muotoa, karkas aihe vähän väärään suuntaan.
 
Martalle tiedoksi: joka vuosi ei marjoja tule juur lainkaan eikä niitä kasva hyvinäkään vuosina joka metsätilkussa

vaatii reilusti paikallistuntemusta ja osaamista että saa satoja litroja marjoja pakkaseen

en millään jaksa uskoa että moinen olis mahdollista kaikille, varsinkaan kaupunkilaiselle
 
Vie ras
[QUOTE="Martta";30607234]......Ja sit jos pitäisi syödä kaksi desiä marjoja päivässä. Tuli siis mieleen, koska mä noudatan tuota siihen asti unnes pakastin on viime kesän marjoista tyhjä. Niin...

Ööö, mö maksoin viime kesänä kymmenen litran mustikkaämpäristä 40 euroa. Litran hinta siis 4 euroa. Ja litrasta saa viisi kaksidesistä. Hinnaksi jää päivän mustikoilla 80 senttiä.*

Muu ruoka sais sit maksaa toisen samanlaisen. Joo-o, saahan sillä vaikka mitä...

Tosin puolukkapäivänä tilanne ois pare, kun ämpärillinen maksoi vain kolmekymppiä!

----
Martta vastaa: Eikö ollut mahdollisuutta mennä itse metsään poimimaan?
Muutenkin tällä korostuu hedelmien ostaminen. Hyviä ovat vaan ei unohdeta kotimaan marjoja. Niille ei juuri kukaan ole edes allerginen, mansikkaa lukuun ottamatta. Sehän onkin kai alunperin tuontikasvi.[/QUOTE]

Jää meiltä marjat pakastamatta. Pieni pakastin johon ei ämpärillistä mahdu, tai mahtuu mutta muuta ei sitten mahdukkaan. Siksi joudumme ostamaan pieniä määriä kerrallaan ylihintaan. Mutta en valita. Meillä on enemmän kuin 200€ varaa laittaa ruokaan kuussa.
 
"kieppi"
Martalle tiedoksi: joka vuosi ei marjoja tule juur lainkaan eikä niitä kasva hyvinäkään vuosina joka metsätilkussa

vaatii reilusti paikallistuntemusta ja osaamista että saa satoja litroja marjoja pakkaseen

en millään jaksa uskoa että moinen olis mahdollista kaikille, varsinkaan kaupunkilaiselle
Vaatii myös aikaa. Minä kerkisin viime kesänä marja-aikaan kökkiä metsässä neljä tuntia. Kyllähän tuo harmitti, mutta kun sinne marjaan pitää erikseen lähteä ja varata aikaa myös matkoihin. Ei voi vaan piipahtaa metsässä silloin tällöin sopivassa välissä puoli tuntia niin kuin maalla asuessa pystyi.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Liiteri ei vissiin ilmota hintojaan netissä?
Ei ilmoita, mutta ystävällisesti Iltalehti oli siellä nyt käynyt tekemässä hintavertailua, kun hinnat tässä tippuivat monessa tuotteessa. Pitäisiköhän meidänkin nyt sit tiputtaa tätä kk-budjettia vaikka 160e/kk tässä keskustelussa?

Vertailu uusista hinnoista paljasti selv

Pitäisiköhän tänne palstalle nyt sit perustaa uusi ruokahaaste-ketju, jossa 4 henkinen perhe (saa toki myös olla vähemmän) syö 200e/kk ja ruuan pitäisi olla terveellistä, täytää keskimääräiset ravintoarvot ja kalorimäärät keskimääräisille aikuisille ja lapsille ja naapurin pellosta ei saa varastaa? Ketjulle vaan pitäisi löytää joku, joka kertoo miten haaste toteutetaan....
 
Ei aloituksessa sanottu että itse poimittuja/kasvatettuja käyttävät ihmiset ei saa vastata. Kuka sä luulet olevas että sä voit määritellä että kuka tähän nyt sit voi vastata ja kuka ei? Jos joku saa suuret sadot kasvimaasta ja saa sadon avulla ruokalaskun pysymään 200€/kk, niin kai nyt jumalauta sekin saa vastata? :D
Toki, mut pitää sit mainita että osa tuli kasvimaasta, pakastimesta, pilkkimällä tai muualta.

Moni teinikin pärjää, vaikkei osta ruokaa ikinä. Kun mutsi ostaa joka sunnuntai seuraavan viikon ruokatarpeet tuliaisiksi opiskelijakämppän.
 

Yhteistyössä