Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
hintoja
Alotetaanpas tästä:



Tämän viikon ruoat:
6prk rasvatonta maitoa: 3,9€
1prk kevytmaitoo: 0,79€
Rahkat 15prk: 9,75€
luonnonjogurtti: 2,35€
perunajauhoo: 0,2€ (mehukeittoon)
mannaryyni n. 0,3/vk
1/3prk kauraryynejä 0,33€
kana 1pkt: 2,49€
kala 0,7kg: 7€
karjalanpaisti: 2,3€
vehnälese 1/3pkt: 0,33€
naudan jauheliha: 2,69€
paprikaa: 1,9€
jäävuorisalaatti 2 kerää: 2,2€ (emme osta ruukkusalaattia, sillä sitä sais ostaa vinot pinot, kun niin paljon menee salaattia)
kesäkurpitsaa: 1,2€
Kurkkua: 1,8€
porkkanapussi: 0,5€
sipulia: 0,3€
tomaatti: 2€
perunaa: 1,23€
riisiä: 0,4€/vk (meidän riisipaketti kestää ehkä 3kk)
täysjyvämakaroni: 0,8€
kananmuna: 0.99€
reissumies 2pkt: 0,8€
moniviljamuro: 1,2€/vk (1pkt kestää 2vk)
vehnäjauho (kastikkeeseen) : o,2€ (kestää toooodella kauan)
margariini: 0,5€/vk (kastikkeeseen, kestää koko kuukauden)
Rypsiöljy: 0,2€/vk (vähäiseen paistamiseen ja salaatinkastikkeeksi)
omena: 1€
banaani: 2€
päärynä: 2€
mandariini: 2€
levite, leikkeleet, juusto: 1,5€/vk
kerma: 0,85€
mausteet: 1€/vk
Mansikka omasta maasta ja mustikka metsästä.

Mitä noista teemme. Kanapataa, makaroonilaatikko, karjalanpaisti, lohesta saamme kaksi ateriaa lohi-pottumuusilla, lohikeitto, kananmunakastike, jauhelihapihvi, smoothieita, porkkanasosekeitto, Kasvis-juusto munakas. välipalaksi: mm. hedelmiä, leipää, muroja, smoothie.

Ilmeisesti karjalanpaistia syö vain 2 henkeä ja kerran? Koska mihin muuhun tuollainen 2.3e karjalanpaisti (200gr?) riittää?

Ilmeisesti ette syö paljon salaattia, koska noista aineksista ei saa edes salaattia koko viikoksi. Kuinka monta tomaattia saa 2e:llä?
 
Huoh.
[QUOTE="hmmm";30606543]Mä en söisi edes yksin 200 eurolla kuussa. Meitä on 4 ja ruokaan menee n. 800-1000e/kk. Satsataan laadukkaaseen ruokaan ja se maksaa.[/QUOTE]

Et söisi yksin 200€/kk mutta te kaikki 4 syötte yhdessä 800€/kk. 800 : 4 = 200, joten mitä vittua?

Ja ootte te jankkaajat kyllä oikeesti naurettavia. Jo vaikka kuinka moni on kertonut miten he pystyvät syömään 200€/kk ja aina te keksitte jotain uutta. "No ettekö te muka osta pumpulia", "No mutta mä en vois syödä noista mitään koska oon allerginen maidolle ja viljalle ja gluteenille ja appelsiinille ja jäävuorisalaatille", "No muttä MÄ en oo ikinä nähny ton hintasta porkkanapussia kaupassa, eli ei toi sun lista nyt kyllä oikeen toimi". Siis mitä vittua oikeesti?!? :LOL: :LOL:
 
"Maarikka"
Neljälle 0-400€ riippuen asioista.
Lainaan omaa tekstiäni:
Jos väittää, että nelihenkinen perhe pärjää 200 euron ruokaostoksilla, niin kyllä silloin on todella oleellista mainita myös ne ilmaiset tai lähes ilmaiset ruuat. Muuten antaa kuvan, että sillä 200 eurolla muka ostetaan neljälle ruoka ja hygienia kuten täällä on nyt jotkut väittäneet. Toki sillä voi pärjätä, mutta ei se ruoka terveellistä ja monipuolista ole. Sitä on turha väittää.
 
[QUOTE="Maarikka";30606806]Lainaan omaa tekstiäni:
Jos väittää, että nelihenkinen perhe pärjää 200 euron ruokaostoksilla, niin kyllä silloin on todella oleellista mainita myös ne ilmaiset tai lähes ilmaiset ruuat. Muuten antaa kuvan, että sillä 200 eurolla muka ostetaan neljälle ruoka ja hygienia kuten täällä on nyt jotkut väittäneet. Toki sillä voi pärjätä, mutta ei se ruoka terveellistä ja monipuolista ole. Sitä on turha väittää.[/QUOTE]

Itse olen testannut tuon ja meidän ei tarvinnut luopua paljon mistään. Tarkemmin vain piti hankkia ja tarjouksia katsella mutta muutoin ei muutoksia tullut. Suurin merkitys on sillä, että ostetaan hirvittäviä määriä ruokaa jota ei tarvita. Osta vähemmän ja monipuolisemmin.
 
vierassss
Meillä menee suurinpiirtein 0-400/kk. Lihaa ostetaan yleensä tarjouksesta ja sellainen vajaa kilon mötikkä josta saa lihakeittoa ja myös hyvät piffit :) jokiravunpyrstöjä meillä ei ole ollut aikoihin ja iso paketti maksaa 3€ viini 13€, piffit noin 12€ neljälle, uuniperunat 1€, salaatti 2€, kermaviilikastike 1€. Hyvin riittää 200€ viikonlopuksi.
Apua, kilon mötikkä lihaa keittoon ja piffeihin

joko on tosi kengänpohjaa piffeinä tai sit filettä sopassa - tosi järkevää
 
"Maarikka"
Itse olen testannut tuon ja meidän ei tarvinnut luopua paljon mistään. Tarkemmin vain piti hankkia ja tarjouksia katsella mutta muutoin ei muutoksia tullut. Suurin merkitys on sillä, että ostetaan hirvittäviä määriä ruokaa jota ei tarvita. Osta vähemmän ja monipuolisemmin.
Lainaan tähän nyt erään tässä ketjussa kirjoittaneen paukapään nimimerkkiä: huoh.

200 eurolla EI syö nelihenkinen perhe terveellisesti ja monipuolisesti. Se on kylmä totuus. Moni kuvittelee, että syövät terveellisesti ja monipuolisesti, mutta lähempi tarkastelu paljastaa totuuden. Ja, että tuolla summalla muka ostettaisiin ruuan lisäksi vielä hygieniatuotteet niin ei ole mahdollista. Se on FAKTA.
 
"Maarikka"
Kiinnostaisi tietää minkä painoisia te olette jotka ette millään usko että voi olla mahdollista saada ruuat sillä 200€/kk.
Mä en ole ainakaan missään väittänyt, että sillä ei saisi ruokia kuukaudeksi neljälle, MUTTA sillä EI saa TERVEELLISTÄ ja MONIPUOLISTA ruokaa kuukaudeksi neljälle. Ja sen lisäksi vielä tuohon summaan sisältyisi hygieniatuotteet. Ymmärrätkö.

Olen normaalipainoinen kuten koko perhe on.
 
  • Tykkää
Reactions: HippuTAR
Huoh.
[QUOTE="Maarikka";30606823]Lainaan tähän nyt erään tässä ketjussa kirjoittaneen paukapään nimimerkkiä: huoh.

200 eurolla EI syö nelihenkinen perhe terveellisesti ja monipuolisesti. Se on kylmä totuus. Moni kuvittelee, että syövät terveellisesti ja monipuolisesti, mutta lähempi tarkastelu paljastaa totuuden. Ja, että tuolla summalla muka ostettaisiin ruuan lisäksi vielä hygieniatuotteet niin ei ole mahdollista. Se on FAKTA.[/QUOTE]

:D

Maarikka, kerro sä vaikka viikon esimerkki terveellisestä ruuasta niin edes nähdään sitten millainen se sun käsitys terveellisestä ruuasta on.
 
Huoh.
[QUOTE="Maarikka";30606829]Mä en ole ainakaan missään väittänyt, että sillä ei saisi ruokia kuukaudeksi neljälle, MUTTA sillä EI saa TERVEELLISTÄ ja MONIPUOLISTA ruokaa kuukaudeksi neljälle. Ja sen lisäksi vielä tuohon summaan sisältyisi hygieniatuotteet. Ymmärrätkö.

Olen normaalipainoinen kuten koko perhe on.[/QUOTE]

Ymmärrän, mutta silti kiinnostaa. Etenkin kiinnostaa ettäkö paljonko ne terveellisesti syövät painavat.
 
vieraana nyt
Et söisi yksin 200€/kk mutta te kaikki 4 syötte yhdessä 800€/kk. 800 : 4 = 200, joten mitä vittua?

Ja ootte te jankkaajat kyllä oikeesti naurettavia. Jo vaikka kuinka moni on kertonut miten he pystyvät syömään 200€/kk ja aina te keksitte jotain uutta. "No ettekö te muka osta pumpulia", "No mutta mä en vois syödä noista mitään koska oon allerginen maidolle ja viljalle ja gluteenille ja appelsiinille ja jäävuorisalaatille", "No muttä MÄ en oo ikinä nähny ton hintasta porkkanapussia kaupassa, eli ei toi sun lista nyt kyllä oikeen toimi". Siis mitä vittua oikeesti?!? :LOL: :LOL:
Onhan tuossa listassa nyt oikeasti ihan todella vähän ruokaa neljälle hengelle viikoksi. Ei kovin monelle päivälle lihaa eikä kalaakaan. Kasvisruoista ei ollut mainintaa mitä ne ovat.

Totta on että kaurapuuroa ja kananmunia syömällä selviää ruokakuluista aika pienellä mutta kovin terveellistä se ei ole pitemmän päälle jos ruokavalio on kovin yksipuolinen.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Postatkaa tähän nyt herraihme se 200e/kk ruokalista 4:lle henkilölle ja se kauppa, mistä ne ostetaan, niin kokeilen millaista pöperöä tuolla summalla saa kuukaudeksi!

Itse en nimittäin kyllä löydä tuollaista 2,3e karjalanpaistia ja 0.5e porkkanapusseja yms.

Kertokaa myös, kuinka monta henkilöä ja kuinka monta kertaa tuota 2.3e (180gr) karjalanpaistilihaa pitää syödä?

Aloituksessa siis kysyttiin, miten voi syödä TERVEELLISESTI. Se ei siis tarkoita, että koko kuukausi vedetään pelkkää puuroa tai samaa ruokaa viikko.
 
Jiii
Ihan bullshittiä kyllä tuo 200€ per kuukausi ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin yms. Sinkkutaloudessa kyllä tuolla summalla pärjää, mutta meillä menee 500 - 600 euroa kuussa noihin perhekoon ollessa 2 + 2. Ja ei todellakaan tuhlata, eikä syödä valmisruokia. Mutta kun laskee aamupalan, iltapalan, päivällisen joka päivälle ja sitten vielä osalle päivistä toinen lämmin ateria + hygieniatarvikkeet jne. niin kyllä noihin se 15 - 20 € menee päivässä. Tuon kun kertoo kolmellakymmenellä niin se on 450€ - 600€ kuussa.

Liha, broileri, hedelmät ja osa kasviksista on aika kalliita, samoin maitotuotteet, marjat myös.
 
Huoh.
Onhan tuossa listassa nyt oikeasti ihan todella vähän ruokaa neljälle hengelle viikoksi. Ei kovin monelle päivälle lihaa eikä kalaakaan. Kasvisruoista ei ollut mainintaa mitä ne ovat.

Totta on että kaurapuuroa ja kananmunia syömällä selviää ruokakuluista aika pienellä mutta kovin terveellistä se ei ole pitemmän päälle jos ruokavalio on kovin yksipuolinen.
Et tainnut lukea kunnolla jos et kasvisruokia bongannut. Tarkkaavaisuutta, ennenkuin alat mussuttamaan mitään. Mun mielestä tuossa listassa on ihan hirveesti ruokaa. Mä en saisi tollaista määrää syötyä yksin kuukaudessa.

Ja ihan oikeesti, tää alkaa olla NIIIN kulunut juttu että kaikki aina valittaa sitä kuin "no ehkä jos pelkkää kaurapuuroa syö" ja "ruoka on tosi yksipuolista tolloin". Siis sitä kaurapuuroakin voi ostaa vaikka yhden paketin ja syödä sitä vaikka kerran kuukaudessa yhden annoksen, niin koko paketti riittää yli vuodeksi. Toiseksi puuroksi voi ostaa vaikka ruismannapuuroa, sekään ei maksa paljoa paskaakaan ja sitäkin voi syödä sen yhden annoksen kuukaudessa ja paketti riittää varmaan kahdeksi vuodeksi? Vuodeksi vähintään.

Ei se tarkoita että sitä yhtä halpaa ruokaa tarvii joka päivä syödä. Ootte te kyllä uskomattomia.
 
"meh"
Kiinnostaisi tietää minkä painoisia te olette jotka ette millään usko että voi olla mahdollista saada ruuat sillä 200€/kk.
Mä olen ylipainoinen, mies ja kolme poikaa normaalipainoisia. Olen yrittänyt kanssa nipistää ruokakauppalaskua mahdollisimman pieneksi: tuloksella, että meidän 5hlön perhe pärjää kohtuullisesti 500€/kk. Alle sen ei enään onnistuu. Tai noh, onnistuisi, mutta monipuolisesta ja ravitsevasta, mielekkäästä ruuasta ollaan silloin erittäin kaukana..... Normaali kauppalasku on meillä siinä 600-800€ välillä, sisältäen hygeniatuotteet.

Muuten, eniten meidän perheessä syö 9v urhelevä poika. Jätkä kun vetää neljät treenit viikossa ja se näkyy kyllä ruuassa.

Uskon kyllä sinäänsä, että ruokakaupassa pärjänee nelihenkinen perhe sillä 200€. Mutta siihen yhtälöön, että se 200€ hankittu ruoka on samalla myös monipuolista ja ravitsevaa, en enään usko. Jos siis käytetään normaalia kauppaa, eikä kavereiten / sukulaisten lihatiloja ja vihannespeltoja.
 
Huoh.
Postatkaa tähän nyt herraihme se 200e/kk ruokalista 4:lle henkilölle ja se kauppa, mistä ne ostetaan, niin kokeilen millaista pöperöä tuolla summalla saa kuukaudeksi!

Itse en nimittäin kyllä löydä tuollaista 2,3e karjalanpaistia ja 0.5e porkkanapusseja yms.

Kertokaa myös, kuinka monta henkilöä ja kuinka monta kertaa tuota 2.3e (180gr) karjalanpaistilihaa pitää syödä?

Aloituksessa siis kysyttiin, miten voi syödä TERVEELLISESTI. Se ei siis tarkoita, että koko kuukausi vedetään pelkkää puuroa tai samaa ruokaa viikko.
Sanon sullekin että ei se tarkoita että sitä kaurapuuroa tarvii joka päivä syödä. Ja ps. en noihin muihin ota kantaa kun mä en lihaa koskaan ostele, mutta porkkanoita myydään ainakin Prismassa sellaiseen jännään tapaan kuin IRTOPORKKANOINA :O :O Niitä voi siis ostaa vaikka yhden pienen ja se ei varmaan maksa paljoa. :O Tuli varmaan ihan yllärinä. :O Ei ne kyllä paljoa maksa vaikka suuremmankin kasan ostaisi. :O Voitko uskoa että porkkanat ei ole kalliita. :O :O
 
"Maarikka"
Sanon sullekin että ei se tarkoita että sitä kaurapuuroa tarvii joka päivä syödä. Ja ps. en noihin muihin ota kantaa kun mä en lihaa koskaan ostele, mutta porkkanoita myydään ainakin Prismassa sellaiseen jännään tapaan kuin IRTOPORKKANOINA :O :O Niitä voi siis ostaa vaikka yhden pienen ja se ei varmaan maksa paljoa. :O Tuli varmaan ihan yllärinä. :O Ei ne kyllä paljoa maksa vaikka suuremmankin kasan ostaisi. :O Voitko uskoa että porkkanat ei ole kalliita. :O :O
Oletko tietoinen sellaisesta asiasta, että kaikki ei asu paikkakunnalla jossa on Prismoja yms. Meidän käyttämässä kaupassa ei ole porkkanaa myytävänä irtona. Ajattele. Sitä kauppaa käytetään sen takia, että se on halvin paikkakunnan kolmesta kaupasta.
 
[QUOTE="Maarikka";30606823]Lainaan tähän nyt erään tässä ketjussa kirjoittaneen paukapään nimimerkkiä: huoh.

200 eurolla EI syö nelihenkinen perhe terveellisesti ja monipuolisesti. Se on kylmä totuus. Moni kuvittelee, että syövät terveellisesti ja monipuolisesti, mutta lähempi tarkastelu paljastaa totuuden. Ja, että tuolla summalla muka ostettaisiin ruuan lisäksi vielä hygieniatuotteet niin ei ole mahdollista. Se on FAKTA.[/QUOTE]

Oma kokemus on osoittanut toisin. Toski asiasta voi vääntää miten paljon tahtoo :)
 
Huoh.
Ja lisään vielä kun jaksatte siitä monipuolisuudesta jankata. Onko teidän käsitys monipuolisuudesta se, että yhden ja saman päivän aikana on pakko syödä mahdollisimman paljon kaikkea erilaista, jotta ruoka todella on monipuolista? Jos joku siis syö vaikka 3 päivän aikana kaikkea erilaista monipuolisesti, eikö se enää ole monipuolista? Kuinka tiheä se ruoan erilaisuuden/monipuolisuuden väli täytyy olla että se ruoka on monipuolista? Mun mielestä se ei ole järin oleellista, mutta monen mielestä näkyy olevan. Jos joku syö kerran kuukaudessa vaikka aamupalaksi yhden annoksen kaurapuuroa sellaisenaan, ette te oikein voi sanoa ettei se tyyppi syö monipuolisesti, jos ette tiedä mitä kaikkea muuta se syö.
 
vierass
Välillä. Riippuu jos tuttava kalastaa paljon niin osa kalasta tulee meille, syksyisin käyn auttamassa ystävää jonka pihalta saan omenat ja marjat, kaverin tilalta tulee joitain vihanneksia ja munat, syksyllä myös sienet ja marjat saadaan metsästä. Lampaanliha tulee suvultani. Eli välillä ei mene ruokaan rahaa.
Eli ette syö leipää (edes itse leivottua), käytä juustoja, rasvoja tai mitään maitotuotteita? Vihannekset ja kala toki ovat terveellisiä mutta ei niillä kyllä ehkä ihan koko kuukautta pärjää..

Meilläkin menis tosi vähän kauppaan rahaa jos käytäis joka päivä syömässä naapurissa tai sukulaisella. Tässä keskustelussa nyt taidettiin kuitenkin miettiä paljonko keskivertoperheellä ruokakauppaan hupenee ja mikä on se määrä millä terveellistä ruokaa on mahdollista valmistaa riittävä määrä.

200g lihaa per ruoka ei kyllä ainakaan meidän perheelle riitä (kuten joku oli aikaisemmin listannut). Mä en muutenkaan tykkää tehdä ruokaa niin, että annokset laitetaan lautasille ja sitten on padat tyhjänä vaan lisää pitää saada ottaa ja sen jälkeenkin pitäis jotain jäädä tai tuntuu että ruoka on loppunut kesken. (Ja normaalipainoinen olen).
 
[QUOTE="vieraana";30606827]Meillä melkein menee neljälle se kilo lihaa jos tehdään pihvejä. Ei siitä ainakaan kahteen ruokailuun jää.[/QUOTE]

Se taas ei ole enää terveellistä jos kilo menee piffeihin.
 
Huoh.
[QUOTE="Maarikka";30606878]Oletko tietoinen sellaisesta asiasta, että kaikki ei asu paikkakunnalla jossa on Prismoja yms. Meidän käyttämässä kaupassa ei ole porkkanaa myytävänä irtona. Ajattele. Sitä kauppaa käytetään sen takia, että se on halvin paikkakunnan kolmesta kaupasta.[/QUOTE]

Vittu taas. Monta kertaa pitää sanoa ennenku pässit tajuatte! Se on tosi vitun ikävää jos sulla ei oo Prismaa siellä mutta mua ei vois vitun vertaa kiinnostaa. MULLA on Prisma tossa, ja MULLA on myös cittari tossa, MULLA on myös siwa ja alepa ja LIDL, r-kioski, etnisiä kauppoja, MULLA on paljon varaa valita mistä MÄ ostan ruokani pienellä budjetilla. Mä en voi sille mitään jos SÄ et kykene ostamaan safkojas pienellä rahalla, mutta MÄ kykenen. Kateudesta vissiin kaikki itkette. Voi itku, no mutta aina ei mee nallekarkit tasan, sorry.
 
"Maarikka"
Tämä keskustelu jankkaa paikallaan enkä mä ainakaan tätä jaksa enää jatkaa. Menen nyt syömään lounasta ja sitten lähden töihin. Oli huvittavaa lukea teidän joidenkin tekstejä, kiitos monista nauruista!
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Juuh
Minun pikkuperheessä 1+1 200€/kk riittää helposti, MUTTA saan uskomattoman paljon sukulaisiltani ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Äidiltäni saan vessapaperia, kampaamotuotteita ja yleensä kun hän tulee kylään hänellä on mukanaan pieni ruokakassi. Mummoni kutsuu n.3 kertaa kuussa syömään ja aina hän pakkaa ison kassin täyteen ruokaa, myöskin hän leipoo usein joten meidän pakastin on puoliksi täynnä pullaa ja leipää. Toisen puoliskon on täyttänyt toinen mummo hänen kasvimaansa herkuilla. Eli jos näitä lahjoittajia ei olisi niin mun pitäisi ainaskin tuplata budjettini jos haluaisin syödä samalla lailla kuin nyt.
 

Yhteistyössä