Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
Huoh.
[QUOTE="meh";30609341]Syökö vegaanit maitotuotteita? Mulla on mielikuvaa, että eivät söisi mitään eläinperäistä?[/QUOTE]

Sorry, ei syö. Mutta sekasyöjä tod.näk. syö.
 
Jaa te syötte lihana vain siipikarjaa ja kalaa? No sehän hyvä sitten. 500g sisältää kaiken muun lihan + kananmunat. Mutta kiva että ette sellaisia mössöjä syö ollenkaan. Hyvä te. ;)
Mä en ole sanonut, että meillä syödään vaan siipikarjaa tai kalaa. Totesin, että meillä ei syödä makkaroita tai muita niinkutsuttuja lihatuotteita/mössöjä. Punaista lihaa vedetään ihan törkeesti, kun se on niin hyvää.

Ja siis jos toi sun 500g viikossa tosiaan sisältää kaiken lihan ja vielä kananmunatkin (mistä lähtien kananmunat on olleet lihavalmisteita tai lihaa?) niin eihän sillä nyt yksikään aikuinen ihminen pärjää.
Ihan täyttä puppua.
 
Mä en ole sanonut sanaakaan ravintosuosituksista, vitun pelle.
Protskua on aika vaikea saada riittävästi kasviksista, kun puhutaan aikuisesta miehestä, joka tekee ruumiillista työtä. Se nyt vaan on aika mahdotonta. Tietysti, jos se vetää ämpärillisen rahkaa ja toisen papuja, niin proteiini saattaa riittää, mutta ei semmonen varmaan ole terveydelle, saati ympäristölle hyväksi.
Juuri siksi, mun mielestä noi vitun suositukset voi heittää kaivoon ja käyttää ihan omaa järkeä.
Proteiinin korvaamisen mahdottomuus on kiinni vaaín omasta viitselisäisyydestä korvata se. Proteiinia saa muualtakin, kuin lihasta, rahkasta ja pavuista.

Mm. halloumjuustossa on proteiinia 20g/100g.
Saksanpähkinlöissä about 14g/100g.
Jopa manteleissa sitä on 24g/100g.
Tai tofu näyttäis sisältävän 12g/100g.
Vihreät linssit 24g/100g

Mahdollista on myös korvata vain osa päivän proteiinin saannista jollain muulla, ja syödä lihaa esim. vain sen suosituksen verran (500g/viikko).


Ei nyt kyllä liittynyt mitenkään alkuperäiseen aiheeseen, kunhan sanoin.
 
Huoh.
Tofu ja siemenet ja pähkinät ovat ainakin ihan hiton kallista jos vertaa lihaan. Ja mitä ympäristöystävällistä siinä sit on, että popsii jostain hemmetin kaukaa tänne raahattuja soijapapuja (muodossa tai toisesa) ja pähkinöitä?
Eilen ostin tofua 250g paketin, hinta 1,75€, eli kilohinta 7,00€. Uuden iltasanomien hintavertailun mukaan esimerkiksi halvin naudan jauhelija löytyi Lidlistä ja se oli kilohinnaltaan 7,48€.
 
Ömh. Tuota. Jossain vanhetuneissa mielukuvissa ja mainoksissa lehmät taitavat onnellisina märehtiä heinää, totuus on kylläkin varsinkin lihakarjan kohdalla toinen. Lihakarjalle syötetään melkoisia määriä viljaa ja soijaa, lisäksi tulee vedenkulutus.

Turhaa mun taitaa olla saarnata, mutta jos sattuu kiinnostamaan, niin tuossa on aika hyvin kottuna tuollainen pieni ensiapuapaketti
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html

Nää on sellaisia asioita joista saattaapi mututuntumalla tehdä aika höpsöjä päätelmiä. Kannattanee tutkia ennen kuin hutkii. Kysymys ei nyt todellakaan ole mistään yhdestä porkkanan voimalla bodaavasta jampasta (edes vegaanibodari ei bodaa porkkanoilla, jestas :D ..).

Ja pieruista.. no, meitä on iso perhe kasvissyöjiä eikä me missään kaasukammiossa elellä.. eikä työ- tai koulukaveritkaan joudu kärsimään..
Mutta mun taitaa olla nyt parasta keskittyä töihini.
Öö... joo ja sun mielikuvissa kasvisten ym. tehoviljely on jollain tasolla ympäristöystävällistä touhua?
Vai miten veikkaat, että ne kiinassa soijapapujaan kasvattelee?
 
Huoh.
Mä en voi yleisesti ottaa kantaa siihen, miten miehet syö. Mutta uskallan väittää, että fyysistä työtä tekevät ja vapaa- ajallaan urheilevat kyllä syö aika paljon kasviksia, kuten myös lihaa.
Protskua EI saa helposti kasviksista. Protskua saa helposti lihasta.
Tofu, se on suoraan sanottuna niin hirveetä paskaa, etten ymmärrä miten kukaan voi sitä syödä. Minulle ruualla on muukin merkitys, kuin ravintoarvot.
Sulla näköjään aika pieni tieto noista proteiininlähteistä, jos sun mielestä liha on ainoa lähde mistä protskua saa helposti. Suosittelen lukemaan lisää proteiinistä.

Toiseksi. Tämän ketjun aiheena oli ruuan terveellisyys ja ruuan hinta. Jos joku syö terveellisesti ja monipuolisesti käyttöen osana ravintoaan esimerkiksi tofua, niin turhaan itket siellä. Nyt ei puhuttu siitä että tykkäätkö sinö tofusta vai et. Jos jonkun 200€/kk/4hlö ruokabudjettiin kuuluu tofu, niin sitten kuuluu - ihan sama tykkäätkö sä tofusta vai et, pelle.
 
Proteiinin korvaamisen mahdottomuus on kiinni vaaín omasta viitselisäisyydestä korvata se. Proteiinia saa muualtakin, kuin lihasta, rahkasta ja pavuista.

Mm. halloumjuustossa on proteiinia 20g/100g.
Saksanpähkinlöissä about 14g/100g.
Jopa manteleissa sitä on 24g/100g.
Tai tofu näyttäis sisältävän 12g/100g.
Vihreät linssit 24g/100g

Mahdollista on myös korvata vain osa päivän proteiinin saannista jollain muulla, ja syödä lihaa esim. vain sen suosituksen verran (500g/viikko).


Ei nyt kyllä liittynyt mitenkään alkuperäiseen aiheeseen, kunhan sanoin.
Öööö... siis joo, varmaan keskivertoihmisen toimistoduunarin on suhteellisen yksinkertaista korvata lihasta saatu proteiini jollain muulla.
Mä nyt olen kuitenkin puhunut henkilöstä, joka on mies, painaa 100 kg, tekee ruumiillista työtä ja urheilee vielä kaupanpäälle. Se on ylipäätään ihan hemmetin vaikea saada päivässä kasaan tarvittavaa määrää proteiinia, saati, että se pitäisi vielä kerätä monipuolisesti kasviksista.
 
Huoh.
Mä en ole sanonut, että meillä syödään vaan siipikarjaa tai kalaa. Totesin, että meillä ei syödä makkaroita tai muita niinkutsuttuja lihatuotteita/mössöjä. Punaista lihaa vedetään ihan törkeesti, kun se on niin hyvää.

Ja siis jos toi sun 500g viikossa tosiaan sisältää kaiken lihan ja vielä kananmunatkin (mistä lähtien kananmunat on olleet lihavalmisteita tai lihaa?) niin eihän sillä nyt yksikään aikuinen ihminen pärjää.
Ihan täyttä puppua.
Nämä kaikki tiedot revin ihan sieltä ravintosuosituksista, mitä monet muutkin tässä keskustelussa näköjään lähteenä käyttävät kun terveellisestä ruokavaliosta keskustellaan. Pakkohan meillä kaikilla olla joku yhteinen selkeä kuva siitä terveellisestä ruokavaliosta ja tässä keskustelussa tämä terveellisyys on selkeästi määräytynyt just noiden ravintosuositusten mukaan, että päätinpä sitten itsekin samasta lähteestä tietoni onkia.
 
Öööö... siis joo, varmaan keskivertoihmisen toimistoduunarin on suhteellisen yksinkertaista korvata lihasta saatu proteiini jollain muulla.
Mä nyt olen kuitenkin puhunut henkilöstä, joka on mies, painaa 100 kg, tekee ruumiillista työtä ja urheilee vielä kaupanpäälle. Se on ylipäätään ihan hemmetin vaikea saada päivässä kasaan tarvittavaa määrää proteiinia, saati, että se pitäisi vielä kerätä monipuolisesti kasviksista.
Sama täällä! Ja kun vielä huomioi sen, että kasviproteiini imeytyy eläinproteiinia huonommin...

Mä tykkään käyttää papuja ja linssejä lihapatojen seassa. Siloin saa hieman pienennettyä lihan kulutusta mutta tarpeeksi proteiineja ja miehellekin tulee ole, että on syönyt kunnon ruokaa :D
 
Proteiinin korvaamisen mahdottomuus on kiinni vaaín omasta viitselisäisyydestä korvata se. Proteiinia saa muualtakin, kuin lihasta, rahkasta ja pavuista.

Mm. halloumjuustossa on proteiinia 20g/100g.
Saksanpähkinlöissä about 14g/100g.
Jopa manteleissa sitä on 24g/100g.
Tai tofu näyttäis sisältävän 12g/100g.
Vihreät linssit 24g/100g

Mahdollista on myös korvata vain osa päivän proteiinin saannista jollain muulla, ja syödä lihaa esim. vain sen suosituksen verran (500g/viikko).


Ei nyt kyllä liittynyt mitenkään alkuperäiseen aiheeseen, kunhan sanoin.
Laskelmien mukaan fyysisesti kuormittunut 100 kg painava mies tarvitsee 150g proteiinia päivässä.
Sen pitäisi siis syödä 200g halloumjuustoa, 100g saksanpähkinöitä, 100g manteleita, 300g tofua ja 200g linssejä pelkästään tyydyttääkseen proteiinintarpeensa.
 
Nämä kaikki tiedot revin ihan sieltä ravintosuosituksista, mitä monet muutkin tässä keskustelussa näköjään lähteenä käyttävät kun terveellisestä ruokavaliosta keskustellaan. Pakkohan meillä kaikilla olla joku yhteinen selkeä kuva siitä terveellisestä ruokavaliosta ja tässä keskustelussa tämä terveellisyys on selkeästi määräytynyt just noiden ravintosuositusten mukaan, että päätinpä sitten itsekin samasta lähteestä tietoni onkia.
Sä luit siis väärin. Se 500 grammaa oli todellakin vain sen punaisen lihan ja lihavalmisteiden (makkara, leikkeleet) yläraja. Broileri, kalkkuna, riistalinnut ja kala eivät ole punaista lihaa.

Ja munien viikkosuositus taisi olla kolme kappaletta. Tän saatan kyllä muistaa väärin.
 
Huoh.
Öö... joo ja sun mielikuvissa kasvisten ym. tehoviljely on jollain tasolla ympäristöystävällistä touhua?
Vai miten veikkaat, että ne kiinassa soijapapujaan kasvattelee?
http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/images/vrn/2014/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf

Siellä on tietoa kestävistä ruokavalinnoista, suosittelen lukemaan. Tule sen jälkeen jatkamaan keskustelua, kun vähän olet kartuttanut jotain tietoakin asiasta.
 
Huoh.
Öööö... siis joo, varmaan keskivertoihmisen toimistoduunarin on suhteellisen yksinkertaista korvata lihasta saatu proteiini jollain muulla.
Mä nyt olen kuitenkin puhunut henkilöstä, joka on mies, painaa 100 kg, tekee ruumiillista työtä ja urheilee vielä kaupanpäälle. Se on ylipäätään ihan hemmetin vaikea saada päivässä kasaan tarvittavaa määrää proteiinia, saati, että se pitäisi vielä kerätä monipuolisesti kasviksista.
Tiedätkö sä paljon lihoissa on proteiinia? Ja vertasitko niitä määriä esim. noihin kahvikirahvin listaamiin proteiininlähteisiin?
 
Sulla näköjään aika pieni tieto noista proteiininlähteistä, jos sun mielestä liha on ainoa lähde mistä protskua saa helposti. Suosittelen lukemaan lisää proteiinistä.

Toiseksi. Tämän ketjun aiheena oli ruuan terveellisyys ja ruuan hinta. Jos joku syö terveellisesti ja monipuolisesti käyttöen osana ravintoaan esimerkiksi tofua, niin turhaan itket siellä. Nyt ei puhuttu siitä että tykkäätkö sinö tofusta vai et. Jos jonkun 200€/kk/4hlö ruokabudjettiin kuuluu tofu, niin sitten kuuluu - ihan sama tykkäätkö sä tofusta vai et, pelle.
Jos sä vaikka sitten lukisit jotain muuta, kun niitä ravintosuosituksia.
Mikäli sulla olis minkäänlaista kykyä arvoida lukemaasi tietoa ja soveltaa sitä todellisuuteen ja käytäntöön, niin varmasti ymmärtäisit, että ne voi päteä keskiverto- ihmiseen. Se ei silti tarkoita sitä, että ne pätisivät kaikkiin.

Ja kyllä, mun puolesta kuka tahansa voi syödä tofua, vaikka se onkin hirveetä paskaa, mutta se ei estä mua ihmettelemästä, miten joku voi syödä sitä hirveetä paskaa. Sitäpaitsi tässä ei ole aikoihin puhuttu enää mistään 200 euron budjetista.
Kai 200 eurolla nyt saa syötyä kuukauden, jos on valmis syömään mitä tahansa paskaa.
 
Huoh.
Laskelmien mukaan fyysisesti kuormittunut 100 kg painava mies tarvitsee 150g proteiinia päivässä.
Sen pitäisi siis syödä 200g halloumjuustoa, 100g saksanpähkinöitä, 100g manteleita, 300g tofua ja 200g linssejä pelkästään tyydyttääkseen proteiinintarpeensa.
Niin? Onko noi määrät sitten sun mielestä hirveen isoja? Mikä on ongelma? Paljonko täytyy lihaa syödä?
 
Huoh.
Sä luit siis väärin. Se 500 grammaa oli todellakin vain sen punaisen lihan ja lihavalmisteiden (makkara, leikkeleet) yläraja. Broileri, kalkkuna, riistalinnut ja kala eivät ole punaista lihaa.

Ja munien viikkosuositus taisi olla kolme kappaletta. Tän saatan kyllä muistaa väärin.
Mä sanoin että kalaa ja siipikarjaa voi syödä enemmän, mutta muut lihat sisältyy siihen 500g, mukaanlukien kananmunat. Eli oliko tässä nyt joku ongelma? En ole lukenut mitään väärin, olet itse tainnut lukea väärin. Syöpäjörjestöjen mukaan muuteb punaisen lihan kulutus kannattaisi olla maksimissaan 300g per viikko, mutta ehkä voidaan tyytyä näihin ravintsemussuosituksiin pelkästään, ettei mene teille liian hankalaksi.
 
Huoh.
Jos sä vaikka sitten lukisit jotain muuta, kun niitä ravintosuosituksia.
Mikäli sulla olis minkäänlaista kykyä arvoida lukemaasi tietoa ja soveltaa sitä todellisuuteen ja käytäntöön, niin varmasti ymmärtäisit, että ne voi päteä keskiverto- ihmiseen. Se ei silti tarkoita sitä, että ne pätisivät kaikkiin.

Ja kyllä, mun puolesta kuka tahansa voi syödä tofua, vaikka se onkin hirveetä paskaa, mutta se ei estä mua ihmettelemästä, miten joku voi syödä sitä hirveetä paskaa. Sitäpaitsi tässä ei ole aikoihin puhuttu enää mistään 200 euron budjetista.
Kai 200 eurolla nyt saa syötyä kuukauden, jos on valmis syömään mitä tahansa paskaa.
No tässä puhuttiin todellakin 200€ budjetista terveelliseen ruokaan ja mä todellakin sitten luon ravitsemussuosituksia, minkä perusteella kaikki muutkin täällä aikasemmin tossa tuomitsi toisten ruokia. Munkin puolesta kuka tahansa voi syödä vaikka 10kg lihaa viikossa, vaikka se onkin hirveetä paskaa - mutta se ei taas liity tähän ketjuun millään tavalla, niinkuin ei sun mielipiteet tofustakaan liity.
 
Huoh.
Ongelma on se, että se nälkäkin pitäis lähteä jollakin.
Vai meinaatko, että asfalttimiehen nälkä pysyy ihan yhtä tehokkaasti pois 200g halloumjuustoa ja 100g pähkinöitä kuin 200g kanaa 100g vihanneksia?
No miks ihmeessä ei nälkä menis vastaavasta annoksesta halloumia tai pähkinöitä kuin kanaa? Minkä logiikan mukaan se nälkä lähtis paremmin kanasta kuin vastaavasta määräatä halloumia tai pähkinöitä? Ootko sä tosissaan noin tyhmä??
 
Laskelmien mukaan fyysisesti kuormittunut 100 kg painava mies tarvitsee 150g proteiinia päivässä.
Sen pitäisi siis syödä 200g halloumjuustoa, 100g saksanpähkinöitä, 100g manteleita, 300g tofua ja 200g linssejä pelkästään tyydyttääkseen proteiinintarpeensa.
Eiko mun pointti olikin, että osan lihan proteiinista voi korvata muilla proteiininlähteillä. En väittänyt, että lihan käyttäminen täytyisi lopettaa.

Ja tietty proteiinirikkaita tuotteita on (yllätys yllätys) noiden mainittujen lisäksi vaikka kuinka paljon. Viitseliäisyys ja monipuolisuus on se juttu. Tietenkin voit/te, kuten kuka tahansa, syödä lihaa niin paljon kuin haluatte, mutta lihaproteiinin korvaaminen ei silti ole lainkaan mahdotonta.
 
  • Tykkää
Reactions: TiiBii

Yhteistyössä