Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Yhteenvedon aika, tässä kokoelma vinkeistä jolla 4 hengen perhe (2+2) selviävät ruokakuluista + hygieniatarvikkeista max 200 €/kk

- Perhekoko on 1-2 henkilöä
- Hygieniatarvikkeita ei lasketa
- Kaikki perheenjäsenet pieniruokaisia naisia/tyttöjä ja lapset max 3 v
- Päivittäin syödään päiväkodissa/koulussa/töissä, jota ei lasketa ruokabudjettiin.
- Mausteita, öljyjä, jauhoja yms. ei lasketa. Niitä saa kaapista, joten ei tarvitse ostaa.
- Kalat saadaan naapurilta ilmaiseksi.
- Marjat kerätään itse, marjastuksesta ei tule kustannuksia.
- Lihat ostettiin viime viikolla maatilalta, joten niiden hintaa ei enää lasketa.
- Ruoaksi lasketaan päivällisen kulut, aamupalaa, välipalaa tai iltapalaa ei lasketa. (Lounasta ei lasketa, koska se syötiin muualla.)
- Viikonlopun ruokia ei tarvitse laskea, koska viikonloppu on poikkeustapaus tai silloin syödään mummilassa.

Eiköhän tärkeimmät olleet tässä.
:LOL:

En mä tiedä mitä tähän vois enää sanoa...
 
Huoh.
Ai vitsi, se kateuskortti tästä vielä puuttuikin. Olenko myös kateellinen niille, jotka syövät nollabudjetilla dyykkaamalla kauppojen roskiksesta?

Mä en itse halua tuijottaa kaupassa ruokien hintoja, vaan ostan sitä, mitä haluan.

Se ei kuitenkaan poista sitä, että mua kiinnostaa, miten edes teoreettisesti olisi mahdollista, että joku normaali aikuinen tai lapsi saa syötyä terveellisesti 0,17e:llä aamuisin, välipalat ja iltapalan.

Mun mielestä sellaiset henkilöt ovat saitoja, jotka eivät välitä omasta terveydestään, eivätkö tiedä terveellisen ruokavalion perusteista.
Jaha.
 
Huoh.
Ei esim huoh ole mitään kunnon esimerkkejä PERHEENSÄ ruokkimisesta antanut. Jahkannut vaan omenoista, marjan poimimisesta yms. Ja kertonut pärjäävänsä itse päivän desillä puuroa ja hyvän aamupalan olevan 6 ruokalusikallista jugurttia ;) ja nyt hän ei enää viitsi kertoa mitään ruokia. Että näin.
Ja kateellinen en ole! Elän syödäkseni ja rakastan ruokaa ja onneksi on varaa hoitovapaalla olosta huolimatta ostaa aika pitkälti sitä mitä halutaan.
Mä mistään desin puuroista ole puhunu. Ja miks sanoisin mitään? Mä en säilytä mitään kuitteja yleensä että ei mulla nyt ole mitään hirveen kattavaa listaa teille tarjota, Pari muuta sen sijaan on antanut ihan mukavaa listaa syömisistään, mutta eihän nekään tietty teille kelvannut. Enpä oo itsekään teiltä kuullu teidän ruokia ne, että onko kuinka terveellistä jne.
 
äit i ja 3 poikaa
mulla menee puolet palkasta Prismaan, sanoisin että 1000 euroa joka kuukausi, näen sen bonustiliotteesta.
Siinä on ruuat, hygieniatarvikkeet, joskus jos vaatteita menee se yli 1000 euroa sitten.
Urheilevat isot pojat syövät kuin hevoset. ja ovat silti hoikkia.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Mä mistään desin puuroista ole puhunu. Ja miks sanoisin mitään? Mä en säilytä mitään kuitteja yleensä että ei mulla nyt ole mitään hirveen kattavaa listaa teille tarjota, Pari muuta sen sijaan on antanut ihan mukavaa listaa syömisistään, mutta eihän nekään tietty teille kelvannut. Enpä oo itsekään teiltä kuullu teidän ruokia ne, että onko kuinka terveellistä jne.
Mun ruuat ei varmaan kuulu tähän ketjuun, koska meidän perheen budjetti ei todellakaan ole se 200e/kk.

Sinä olet tässä ketjussa just väittänyt, että 200e/kk pärjää ja esittänyt mm kysymykseeni 17 centin aamiaisesta, että se voi olla puuron sijaan vaikka luonnonjugurttia.

Sitä jugurttia sit saa syödä 6 ruokalusikallista.

Eli niillä tässä ketjussa,jotka väittää noudattavansa terveellisti sitä 200e/kk ruokabudjettia perheelleen, pitäisi voida todistaa, mitä ihmettä sillä 17 centillä voi syödä aamulla, välipalalla ja iltapalalla.

Lisäksi moni tässä ketjussa on ilmoittanut kaivavansa marjat pakastimesta, joten tekisi mieli nähdä valokuva pakastimesta, jossa on 240 litraa marjoja. Se on se tarve koko vuodeksi 4 henkilölle, jos aikoo syödä terveellisesti suositusten mukaan.
 
Huoh.
Mun ruuat ei varmaan kuulu tähän ketjuun, koska meidän perheen budjetti ei todellakaan ole se 200e/kk.

Sinä olet tässä ketjussa just väittänyt, että 200e/kk pärjää ja esittänyt mm kysymykseeni 17 centin aamiaisesta, että se voi olla puuron sijaan vaikka luonnonjugurttia.

Sitä jugurttia sit saa syödä 6 ruokalusikallista.

Eli niillä tässä ketjussa,jotka väittää noudattavansa terveellisti sitä 200e/kk ruokabudjettia perheelleen, pitäisi voida todistaa, mitä ihmettä sillä 17 centillä voi syödä aamulla, välipalalla ja iltapalalla.

Lisäksi moni tässä ketjussa on ilmoittanut kaivavansa marjat pakastimesta, joten tekisi mieli nähdä valokuva pakastimesta, jossa on 240 litraa marjoja. Se on se tarve koko vuodeksi 4 henkilölle, jos aikoo syödä terveellisesti suositusten mukaan.
Kenenkään sulle mitään tarvii todistella. Hitto kun jaksat kokoajan takertua johonkin saatanan 17sentin aamiaiseen. Tajuatko että se 200€/kk kokonaisuus ratkaisee, eikä mitkään yksittäiset ateriat. No et tajua, on tullut jo selväksi. Sun ei edelleenkään tarvii uskoa että kukaan selviää tosta 200€/kk. Oot selkeästi päättänyt että se ei ole mahdollista, niin turhaan kukaan ruokiaan sulle alkaa enää kertomaan, kun niissä kuitenkin on jotain vikaa.
 
akava
Huoh en jaksa kelata ketjua niin paljon taaksepäin, mutta sanoit laittavasi puuroon 1/2dl hiutaleita. Siihen tulee siis desi vettä. Ei se annos iso ole. Meillä 2v syö sen iltapalalla, lisäksi vähän leipää, hedelmää ja maitoa(ja puuro tehty maitoon).
Kun sinusta on niin helppo selvitä sillä 200€:lla, niin siksi olisi ollut kiva kuulla mitä syötte... Mutta nuo sinun jorinat taitaa olla ihan diipadaapaa.
Ja minun syömiset ei tähän kuulu, koska en todellakaan selviä noin vähällä rahalla enkä ruualla :D 2 aikuista ja taapero, vähän reilu 500€/kk. Vaipat tietysti vie jonkin verran.
Ja aika monen listaa kommentoitu/kyselty tarkennusta ja sitä ei tule. Esim se yksi esimerkki mini kokoisesta karjalanpaistista. Että moniko siitä syö. Ja jos jonkun margariini, juusto ja leikkele kohdassa lukee 1,50€/vko niin on aika vähän. Minulle ihan sama mikä kenelle on terveellistä, siitä en jaksa jahkata. Jokaisella oma näkemys, ja jokainen luuliso tietävän edes jotain terveellisyydestä tänä päivänä.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Kenenkään sulle mitään tarvii todistella. Hitto kun jaksat kokoajan takertua johonkin saatanan 17sentin aamiaiseen. Tajuatko että se 200€/kk kokonaisuus ratkaisee, eikä mitkään yksittäiset ateriat. No et tajua, on tullut jo selväksi. Sun ei edelleenkään tarvii uskoa että kukaan selviää tosta 200€/kk. Oot selkeästi päättänyt että se ei ole mahdollista, niin turhaan kukaan ruokiaan sulle alkaa enää kertomaan, kun niissä kuitenkin on jotain vikaa.
Yksittäiset ateriat tekevät sen kokonaisuuden. Jos kukaan ei halua kertoa, ja näyttää, miten syödään 200e/kk terveellisesti perheessä, niin eihän tätä sitten kukaan koskaan usko. Helppoahan se olisi kertoa, mitä perhe voi syödä vaikka päivän ajan sillä 6,6 eurolla koko perhe. Se olisi mukava kuulla, miten sitä 6 lusikallisen aamupalaa tasapainotetaan lounaalla.
 
Syökö teidän lapset koulussa? Muistaakseni se ei aikoinaan ainakaan itselleni kummoisesti aina maistunut. Aattelin vaan, että näkee lapset kyllä nälkää joissain perheissä, kun ei kotonakaan saa tarpeeksi energiaa.
 
voi voi...
Voi hyvää iltaa.. tätä keskustelun tasoa. Aika jankkaamista samoista asioista. Joku syö halvemmin, joku kalliimmin. Joku tekee itse ja joku ostaa valmista. Arjen valintoja oman viitseliäisyyden ja kykyjen /halujen mukaan. Mitä se muille kuuluu? Toki vanhemmilla on vastuu omien lasten kasvun ja kehityksen suhteen.
 
Smoke
Kaikki ostettu käytetään tarkasti. Leivät pakkaseen ettei yhtään pääse homehtuun. Eilistä ruokaa tuunataan tälle päivää... Perunaa, porkkanaa jne saa halvalla. Lihaa ei todella tartte olla 100g/ateria/hlö. Halpaa perusruokaa etupäässä, juureksia raasteena, harvemmin kalliita salaatteja jne. Kaikki syö kaikkea eli lapsetkin opetetaan alusta saakka syömään sitä mitä muutkin eikä omia kattauksia tule. Mut kyllä meillä silti liki satanen menee per hlö.
100g/ateria/hlö on liian vähän.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Ja minkäkokoinen on kaali joka maksaa vain 0,84 €?
1,7 kiloinen kaali, oli kaali tarjouksessa 0,49 € / kilo. Ostin sitä kyllä kerralla enemmän mutta tuossa listassa kerroin mitä viikon aikana meni. Ostin myös esim kymmenen pakettia voita kun oli tarjouksessa 1,79 e kpl, mutta laitoin viikkotarpeeksi vain yhden paketin tohon listaan, koska emme kerenneet enempää syömään..
 
Olen yrittänyt tuota selvitellä - meillä kun nykyään on arkimuonavahvuudessa vain 4 henkeä 8 (+ satunnaiset vieraat). Sanoisin tämän kokemuksen perusteella, että 35 euroa on keskivertosumma, mikä menee 5 ateriaan ja hygieniatuottteisiin per päivä - eikä todellakaan eletä kaviaarilla tai hanhenmaksapalleroilla vaan ihan normaalilla arkiruoalla vihanneksineen, kasviksineen ja hedelmineen.

Lähemmäs tonnia siis menee.
200 euron "monipuolisen ja terveellisen ruoan" puolestapuhujat ovat provoja.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
1,7 kiloinen kaali, oli kaali tarjouksessa 0,49 € / kilo. Ostin sitä kyllä kerralla enemmän mutta tuossa listassa kerroin mitä viikon aikana meni. Ostin myös esim kymmenen pakettia voita kun oli tarjouksessa 1,79 e kpl, mutta laitoin viikkotarpeeksi vain yhden paketin tohon listaan, koska emme kerenneet enempää syömään..
Katselin lisää noita sun hintoja ja ei tuollaisia hintoja kyllä löydy noista kaupoista. Raejuustoakin 500gr, 1,49e siis olit ostanut Tokmannilta ilmeisesti. Se olikin siellä erikoistarjouksessa, mutta silloin sen hinta oli vielä enemmän kuin kerroit.
Mistä sait päärynöitä kilon 0.49e?

Voitko sä kertoa, mitä teidän perhe söi esim tänään: paljonko käytit noista ostoksista tälle päivälle? Ihan siis aamupalaksi, lounaaksi, välipalaksi, illalliseksi ja iltapalaksi.
 
Katselin lisää noita sun hintoja ja ei tuollaisia hintoja kyllä löydy noista kaupoista. Raejuustoakin 500gr, 1,49e siis olit ostanut Tokmannilta ilmeisesti. Se olikin siellä erikoistarjouksessa, mutta silloin sen hinta oli vielä enemmän kuin kerroit.
Mistä sait päärynöitä kilon 0.49e?

Voitko sä kertoa, mitä teidän perhe söi esim tänään: paljonko käytit noista ostoksista tälle päivälle? Ihan siis aamupalaksi, lounaaksi, välipalaksi, illalliseksi ja iltapalaksi.
Laitoin tonne toiseen ketjuun, terveellisestä syömisestä. Huomioi etten ole väittänyt missään vaiheessa 200 e riittävän kuukaudeksi ruokaan, vaan että minulla on omasta takaa marjat, sienet, omenasoseet, omenamehu, hirvenliha, porkkanat, perunat, sipuli jne...ja että ostan tarjouksista. Raejuusto oli kkaupasta, kun tulee sähköpostitse niitä talouskohtaisia tarjouksia..sieltä myös mm ruokakermat, ovat yleensä hyviä tarjouksia esim findus pakastenuppuvihannekset iso pussi 59snt MUTTA rajoitettuja maks 5 ps/talous..
 
unohdin päärynät, olivat alennettu ilmeisesti koska olivat "menossa vanhaksi" mutta vanhojen alla, samassa laatikossa, oli uusi erä joten kaivoin sieltä niitä hyvännäköisiä ja ostin samaan hintaan 0,49e/kg..olivat kai ostaneet liikaa sisään..? tokmanni oli kauppa tässä siis
 
Gjlhckhc
Täytyypä sanoa, että kyllä hajoais pää jos joka hetki pitäis vaania niitä "päiväyslihoja" ja erikoistarjouksia ja jotain makaronialennuksia. Ja syödä jotain pullamössön tasolla olevaa reissaria ikuisesti. Ja lihaa joku 30 gr päivä, hyvänä päivänä.

Valinnoistahan tässä on kyse, ja onneksi ei tarvitse tehdä tuollasia valintoja!
 

Yhteistyössä