[QUOTE="annas";24035288]Oletteko te Tytsille kuittailevat niitä, jotka pitävät lastaan 2-3 tuntia sängyssä unta odottamassa? Minusta sellainen on ihan järjetöntä, mutta kuulemani mukaan aika yleistä. Minusta lapsen nukkumiset pitäisi säätää sen mukaan, mikä on hänen nukkumisensa kannalta parasta. Olen kuullut monen kertovan, että lapset nukahtavat ihan nopeasti viikonloppuisin, kun ei ole ollut tarhan pakkopäiväunia, mutta viikolla lapsi pitää pakottaa pyörimään monta tuntia sängyssä, kun ei saa unta. Eiköhän tuollaiseen ongelmaan olisi joku ihan muu ratkaisu olemassa kuin lapsen pakottaminen sängyssä pyörimiseen iltaisin..? Se on sitten asia erikseen, jos lapsi ei vaan halua mennä sänkyyn, vaikka on oikeasti väsynyt, mutta sitten kun sänkyyn menee, nukahtaa parissakymmenessä minuutissa.
Meidän poika on nyt 1,5 v. ja hänen kohdallaan näyttäisi olevan niin, että hän itse tietää milloin on aika nukkua. Joskus pistän hänet päivä- tai iltaunille liian aikaisin, kun luulen hänen olevan jo riittävän väsynyt. Silloin poika vaihtaa sängyssä koko ajan asentoa, nousee n. viiden minuutin välein pinnoja vasten ylös huutamaan, jolloin asettelen hänet takaisin ja hän yrittää taas saada unen päästä kiinni, mutta lopulta suuttuu ihan kokonaan. Noissa tapauksissa on minusta selvää, ettei lasta nukuta riittävästi, enkä huudata häntä silloin sängyssä. Normaalistikin kun pojan laittaa nukkumaan, hän saattaa nousta muutaman kerran ylös, mutta yleensä silloin riittää pelkkä sanominen: "nyt nukutaan" tai sitten makuulle laittaminen. Nukahtaminen on varmaan aina melkoista pyörimistä pienillä lapsilla, mutta normaalisti se pyöriminen ei kestä ikuisuuksia ja hidastuu vähitellen. Mielestäni olen koko ajan oppinut paremmin tunnistamaan sen, milloin lapsi kannattaa pitää sängyssä ja milloin ottaa vielä hetkeksi valvomaan. Minulla ei ole mitään havaintoa siitä, että poika osaisi väärinkäyttää noita tilanteita.
Vauvakahvilassa yksi äiti kertoi minulle miten oli ihan nopeasti saanut oman pikkupetterinsä opetettua olemaan temppuilematta sängyssä. Hän sanoi muutamana iltana laittaneensa 9 kk ikäisen vauvansa sänkyyn, eikä ollut mennyt sinne vaikka lapsi itki. Vauva oli huutanut jonkun aikaa ja nukahtanut sitten ja 4-5 päivän jälkeen ei ollut enää inahtanutkaan. Kysyin että olivatko jättäneet oven auki, että lapsi näki ja kuuli vanhempansa, mutta eivät kuulemma olleet jättäneet. Minä en osannut sanoa tuohon mitään, vaikka säälitti tosi paljon heidän vauvansa. Nykyään puhutaan niin paljon unikouluista, että tuollaista saatetaan pitää ihan normaalina, vaikka minä en pystyisi tuollaiseen
Ymmärrän kyllä ap:ta, että on vaikea puuttua, jos kyseessä on sukulainen tai muuten tuttu ihminen. Minun yhden sukulaisen perheessä pakkosyötetään lapsia niin, että heille annostellaan ruoka lautasille ja se on pakko syödä. On tosi raskasta istua samassa pöydässä katsomassa kun lapset istuvat kylmien ruokiensa edessä ja koittavat oksennusta pidätellen saada ruuan menemään alas. En ole pystynyt sanomaan asiasta mitään, enkä usko että se auttaisikaan kun kaikissa mahdollisissa lastenhoito-oppaissa sanotaan, ettei lasta saa pakottaa syömään lautastaan tyhjäksi. Siitä tulee kyllä mielenkiintoista kun meidän poika vähän kasvaa tuosta ja hänen ei tarvitse syödä lautastaan tyhjäksi, vaikka muiden lasten on pakko. Saa nähdä miten tuon toisen perheen vanhemmat selittävät asian omille lapsilleen.[/QUOTE]
Minä laitan joka ilta esikoisen klo 20-20:30 nukkumaan. Lapsi on hyvin tyytyväinen siihen että hänet viedään sänkyyn, luetaan, peitellään, annetaan pusut ja hali. Lapsi ei nuku päikkäreitä, joten ei tarvitse taistella ollenkaan, eikä viedä väkisin sänkyyn. Lapsi nukahtaa 10-15min aikana. Ikää lapsella 2v11kk.
Kun olen vienyt esikoisen, on vauvan vuoro. Imetän vauvaa ja siihen hän nukahtaa.
Mä en voi käsittää miksi pienet lapset pistetään tekemään isoja päätöksiä itse/yksin. Ihan oikeasti tytsi, lapset tarvitsee rajoja ja rakkautta. Ei niitä voi "kasvattaa" kuin pellossa, tai sen kyllä huomaa myöhemmin...
Tuttavani lapsi saa päättää koska menee nukkumaan ja yleensä menee klo 24-1 yöllä. Kuinkahan käy kun äiti palaa töihin, eikä pääse sinne ajoissa kun "jessikakaneli" nukkuu! Muutenkin tällä lapsella on paljon käytöshäiriöitä, kun saa tehdä juuri niin kuin tykkää. Häntä ei edes komenneta, kun "se on liian tiukkaa".
Toivon ettet enää jaa lastenkasvatus ohjeita, kun sulla ei selkeesti ole mitään kokemusta.