Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";24035430]Ihan sairasta!

Meillä 4-vuotias nukkuu vielä samassa makuuhuoneessa omassa sängyssään ja olen AINA nukuttanut hänet, eli yhdessä luetaan satukirjaa ja sitten käydään nukkumaan. Lapsi nukahtaa onnellisena ja rauhallisena hyvin pian ja sitten voin nousta olohuoneeseen jatkamaan iltaa. Meillä lasta ei pakoteta nukahtamaan yksin. Saati lukita omaan huoneeseen. Hyi hemmetti, toi on ihan sairasta[/QUOTE]

Jatkoa viel tähän juttuuni:

eli meillä todellakin on säännöllinen aikainen nukkumaanmenoaika, josta en tingi. Lapsi ei määrää nukkumaanmenoaikaa, vaan aikuinen. Mutta tämänkin voi tehdä lempeästi ja lapsen kehitystason mukaisesti, mikä monilla tarkoittaa sitä, että lasta ei hylätä yksin hakemaan unta, koska siitä seuraa usein sitä iltarallia.
 
"vieras"
Mites teet ton kun muksui on kolme? annatko ajan vaan yhdelle?
No mulla on 2, joista toinen on kohta 8v. ja menee nukkumaan ihan itsenäisesti, ei siis tarvitse "nukutella". Joten se aika jonka olen pienemmän vieressä, ei ole keltään muulta pois kun itseltäni. Isä on isomman seurana kun minä nukutan pienempää.

Ymmärrän toki, jos jollakin muulla on eri tilanne...esim. kaikki lapset menevät samaan aikaan nukkumaan ja kaikki vaatii äitiä viereen...silloin pitää toimia sen tilanteen mukaan.
Itse on kuitenkin luultavasti halunnut ne lapset pienellä ikäerolla.

Oli tilanne mikä tahansa, en voisi lukita lasta huoneeseensa, kunnes nukahtaa.
 
"minttu"
Minusta on ihan hyvä että lapsi opetetaan nukahtamaan yksin - mutta sitä ennen vanhempien tehtävä on auttaa siinä rauhoittumisessa. Meillä luetaan iltasatu tai lauletaan. Sen jälkeen suukko,hali ja hyvän yön toivotus ja ai kamalaa - ovi kiinni (toki ei lukkoon ja muksu osaa sen itse avata). Useimmiten on 10 minuutin päästä jo unessa kun kurkkaan. Toisinaan haluaa vielä lasin vettä tai käy pissalla. Siitä ohjataan taas omaan sänkyyn ja peitellään.

Alkuunsa palautusta tapahtui useammin, eli lapsi nousi ja tuli ulos huoneestaa. Aina kannoin hänet takaisin nukkumaan, peittelin ja suukotin. JA poistuin. Tätä kesti pienen hetken. Muutaman kerran on tahtonut leikkiä - yhdessä on kerätty lelut pois ja menty takaisin sänkyy. Ei taisteluita, vaan sytemaattista, toistavaa kaavaa. Rauhallisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Hoodrat
"minna"
Ei todellakaan meillä tehdä tuollain. Mä en kestäis ikinä katsoa ja kuunnella kun lapsi on jossain lukitussa huoneessa.

Mä tiedän tytsi perheen, jossa lapset määrää nukkumisen tahdin. He menevät puolen yön aikaan nukkumaan, aamulla poika herää väsyneenä kouluun. Muut nukkuu klo 10-11 asti. Toisinaan heräävät aikaisin, nukkuvat päiväunia klo 17 aikaan. Siellä ei lapset todellakaan ole oppinu menemään klo 20 nukkumaan, vaikka olisi mahdollisuus. Jos sun kummipoika tekee jotain ja hänen kanssaan se toimii, se ei toimi kaikkien lasten kanssa :) Ja siitä lapsen nukkumaan menosta voi tehdä positiivisen asian, silloin lapsi ei sitä koe pakottamiseksi. Aikuisen täytyy asettaa rajat, lapsi ei voi millään itse niitä tehdä, kun ei ymmärrä seuraamuksia.
 
Mun mielestä on ihan normaalia, että lapsi syö sen verran kuin on nälkä ja menee nukkumaan sitten, kun väsyttää. :) Ei aikuinen tunne lapsen nälkää/väsymystä. Tunnen täältä palstaltakin pari perhettä, joissa näin toimitaan ja hyvin tasapainoisia ja terveitä lapsia niissä kasvaa. :)
Jos meidän 2.v. antaisi syödä kuinka paljon tahansa ja valvoa miten tahansa niin sehän söis ja valvois.. En allekirjoita teoriaasi. Meillä on rajat ja vanhemmat määrää. 2-vuotias osaa kysyä saisinko ja nukkumaan menee kun sanotaan. Ovi laitetaan kiinni satujen ja laulun jälkeen ja se on siinä. Eipä näytä 8-vuotiaallakaan olevan mitään ongelmia asian kanssa. Hyvin nukkuu veneestä lähtien vaikka saunamökissä.
 
Mun mielestä on ihan normaalia, että lapsi syö sen verran kuin on nälkä ja menee nukkumaan sitten, kun väsyttää. :) Ei aikuinen tunne lapsen nälkää/väsymystä. Tunnen täältä palstaltakin pari perhettä, joissa näin toimitaan ja hyvin tasapainoisia ja terveitä lapsia niissä kasvaa. :)
Ja varmaan nousee aamulla siihen aikaan kun huvittaa? Ja vanhemmat muokkaavat oman rytminsä sitten mukulan rytmien mukaan ja kelloa ei ilmeisesti teillä käytetä kun kaikki tehdään silloin kun siltä tuntuu.

Et ole ikin kuullutkaan yliväsyneistä lapsista, jotka eivät osaa nukahtaa vaikka elimistö sitä tarvitsisi tai niistä lapsista jotka eivät malta syödä vaikka olisikin se aika. Tosin miten teillä laitetaan ruokaa, jos lapsi syö silloin kuin haluaa? Minulla ei ole ainakaan taikasauvaa, jolla ruoka valmistuu sekunnissa supernälkäiselle lapselle :)
 
"juu"
Ja varmaan nousee aamulla siihen aikaan kun huvittaa? Ja vanhemmat muokkaavat oman rytminsä sitten mukulan rytmien mukaan ja kelloa ei ilmeisesti teillä käytetä kun kaikki tehdään silloin kun siltä tuntuu.

Et ole ikin kuullutkaan yliväsyneistä lapsista, jotka eivät osaa nukahtaa vaikka elimistö sitä tarvitsisi tai niistä lapsista jotka eivät malta syödä vaikka olisikin se aika. Tosin miten teillä laitetaan ruokaa, jos lapsi syö silloin kuin haluaa? Minulla ei ole ainakaan taikasauvaa, jolla ruoka valmistuu sekunnissa supernälkäiselle lapselle :)
Peesi.

Ja sellainenkin asia tarvinnee muistaa että on ihmisä jotka on työelämässä jossa on AIKATAULUT. Toisin kuin näillä älykkö-haahuilijoilla jotka tulevat ja menevät kun siltä tuntuu ja voivat tanssia sen lapsen pillin mukaan. Tytsi ja hänen Mentorinsa ovat unohtaneet että muunkinlaisia ihmisiä on kuin he. Perheitä jossa isä ja äiti käy työssä päivittäin 7-16, ja työssä jossa ei tunneta akateemisia vartteja.

Luetun ymmärtäminen osataan (ehkä) mutta todellisuuden ymmärrys on unohtunut. Ja ennen kaikkea se että kaikki ei elä kuten he.
 
Slen
Mun kaveri teki samaa, paitsi että laittoi lapsen pinnasänkyyn. Sänky on ollu heillä ns. Rankaisukeino, eli jos on huonokäytöksinen komennetaan sänkyyn oli päivä, aamu taikka ilta. Saatto pitää lasta siellä tunnin jos ei toisenkin ja yleensä lapsi sinne nukahtikin jossain välissä. :/
 
Guub
Meillä lapset on aina saaneet mennä nukkumaan ja herätä kun haluavat.välillä on valvottu pidemään ja välillä menty aikaisemmin nukkumaan, ei unentarve ole vakio. Iloisia, luottavaisia ja reippaita lapsia.
 
Miten on sitten mahdollista, että 2-vuotias kummipoikani menee nukkumaan ihan itse joka ilta noin klo 20-21 välillä? :D
Mikä saa sinut luulemaan että kaikki lapset ovat samanlaisia?

Ja ai niin... oletko koskaan kuullut lapsen eri kehitysvaiheista?
Meillä nuorimmainen oli 2-vuotiaana maailman kiltein ja meni nukkumaan muitta mukinoitta ja söi aina mitä eteen laitettiin. Nyt tyttö on 3v ja tilanne on "hieman" muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
alkuperäiseen kysymykseen: en voisi , mutta voin kyllä ymmärtää vuoden omalla kokemuksella, että temppuileva , uhmainen lapsi vie voimat ja ajaa vanhemman äärirajoille mutta väsyttämällä ja lukitsemalla en itsekään meidän ongelmaa ratkaissut. Uskon siihen että voimaton vanhempi tarvitsee apua, eikä selän takana päivittelyä. Eli en voisi katsoa aikuisena vierestä myöskään toisen aikuisen ongelmaa, jonka kärsijänä on lapsi.

Tytsille. Vanha ihana klassikko, onneksi elämä opettaa.

Hienoa jos noin voisi tehdä, ja hienoa että kummipojallasi ei ole vielä ollut mitään uhmaikää liittyen nukkumiseen.

mutta, kuten joku kirjoitti ja S ryhmää lainatakseni "meillä tavallisilla ihmisillä on " mm.
koulua, työtä ja muita aikaisia aamuheräämisiä n. 5 päivää viikossa, ja osalla lapsia, joilla on tapana nostaa kierrokset nollasta sataan mitä väsyneempiä ovat.
Minulla on 3 lasta, keskimmäinen nukahtaa luonnostaan kun sitä nukuttaa. herää aamulla iloisena ja virkeänä. Asiat siis ovat juurikin kuten sun idyllisessä elämässä.
2 muuta: mitä enemmän väsyttää, sitä vaikeampi on nukahtaa. Toinen lapsistani on jo 14, joten oikeasti , tiedän sen varmasti.
Yliväsyneenä ei tule unta, ja kun se tulee, se on täynnä painajaisia. Aamut on kamalia, koska herätä on pakko.

Kerro tytsi: jos voi mennä nukkumaan milloin tahtoo, voiko myös herätä miten tahtoo?
Jos ei, kerro millainen päivä kummipojallasi on, jos joudutaan herättämään kesken vaistonvaraisten unien ?
 
"vieras"
No olenko mä sitten hirviö, kun meillä on nukutettu nyt 3v jo pari vuotta niin, että kun kello on tietynverran, eli useimmiten 19.30 -22 väliltä, vien lapsen sänkyynsä ja laitan oven kiinni. En nyt tietenkään lukkoon, vaan oven kiinni. Lapsi jää sinne, mutta tiedän, että hän saattaa valvoa vaihtelevasti 15 min. joskus tunninkin. Ei itke, mutta saattaa höpötellä ja joskus kuuluu lelujen kolinaa kun sängyssään istuu. Joskus käyn katsomassa, joskus en. kun tiedän, että saattaa muutamalla legopalikalla leikkiä. JOs joskus itkee niin lähinnä silloin on joku hätä ja menen katsomaan, nyt kesällä on itkenyt kun on nähnyt itikan lentelevän, olen käynyt liiskaamassa sen ja lapseni rauhoittuu.

Aamulla tyttö on sellainen, että ei tule huoneesta vaikka herää, jää leikkimään. Vaikka saa ovet auki halutessaan. Hän kuitenkin odottaa siellä aina , että olen herännyt.
 
[QUOTE="sivustaseuraaja";24034982]tekemällä ilmoituksen, paljastaisin itseni tai jonkun ystävistäni. Heidän asioistaan ei niin moni tiedä ja kuinka tuon asian sossut tutkisivat?[/QUOTE]

Jos asialle ei uskalla mitään tehdä, miksi tehdä siitä nimetön avaus. Miten ajattelit että palsta voisi asialle tehdä?
 
Ken guru
Tytsille: mielestäsi siis lapsi määrää milloin mennään nukkumaan, ja milloin herätään? Siirtäisit aikuisen vastuun lapselle? Minulle ainakin olisi raskasta olla silmä kädessä töissä jos ei pääsisi nukkumaan kuin 1-2 aikaan yöllä...ja ainoastaan koska lapsi niin haluaa.
Eihän tuossa ole kysymys vain lapsesta, jonkuhan sen lapsen kanssa on valvottava.

Ap:lle vastauksena, että tee se ls ilmoitus siitäkin huolimatta että välit menevät tuohon perheeseen. Joskus pitää olla selkärankaa toimia oikein menemällä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Siinä minun mielestäni vahvat ja oikeudenmukaiset ihmiset punnitaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
En ole koskaan lukinnut, mutta meillä välillä menee se tunti ennenkuin 3v kaksoset nukahtavat sänkyihinsä. Sänkyyn mennään klo 20.30-21 välillä. Aamulla heräävät seitsemältä.

Ja kyllä, toinen lapsista käy ovella tosi tiuhaan, mutta kuitenkin lopulta nukahtaa sänkyynsä. Jonain iltoinan laulavat läpi kaikki laulut mitä osaavat.

En koe tässä alkuperäisessä kirjoituksessa mitään ongelmaa, paitsi ehkä tuon että ovi pitää lukita? Ja tietysti riippuu siitäkin monelta se lapsi sänkyyn laitetaan.
 
ookei
Meillä mennään nukkumaan sillonkun nukuttaa.
Ite oon lapsena ollut menossa nukkumaan jo ennen kun on käsketty, oikeesti en edes muista onko meitä lapsuuden kodissa komennettu nukkumaan.
Mutta siitä huolimatta meillä ainakin on kaikki nukkumassa ennen iltakymmeneltä.
 
"vieras"
tässä taitaa nyt monellakin mennä sekaisin
pimennetty rauhallinen huone suljetulla ovella, ja rauhallisen lapsen iltaleikit / puuhastelut
JA
panikoiva lapsi joka on lukittuna huoneeseen ilman mitään tietoa pääseekö pois / ilman mitään rauhoittavaa tilannetta siitä, että kaikki on hyvin.
 
ookei
Meillä mennään nukkumaan sillonkun nukuttaa.
Ite oon lapsena ollut menossa nukkumaan jo ennen kun on käsketty, oikeesti en edes muista onko meitä lapsuuden kodissa komennettu nukkumaan.
Mutta siitä huolimatta meillä ainakin on kaikki nukkumassa ennen iltakymmeneltä.
Ja siis itse kysymykseen. EN pystys tekemään omalle lapselle tuollasta, melkein saman ikänen, vajaa 3v.
 

Yhteistyössä