"yks"
Sossun täti jo sanoi mitä pitäisi tehdä. Kyllä toki äidin kanssakin voisi jutella, kun kerran paikalla on ollut. Itse en ainakaan olisi pystynyt tilannetta sivusta vain seuraamaan.
tähän en viitsi muuta sanoa, kun että kyllä toi 23-24 asti koikkelehtis, jossen itse laittais nukkumaan... vähän liian myöhään mun mielestä. Kyllä aikuisen kuuluu asettaa jonkulaiset rajat lapselle.Näytä mulle lapsi, joka valvoo/leikkii kaiket yöt. Lapsi oppii kyllä tunnistamaan oman väsymyksensä, jos häntä ei pakoteta esim. tiettyyn aikaan nukkumaan.
Anteeks, mutta mua naurattaaVäitän silti, että jos nukkumaanmenosta ei ole tehty peikkoa, menee lapsi nukkumaan silloin, kun häntä väsyttää. Jos lapsi harvoin meneekin liian myöhään nukkumaan niin eipä varmasti mene seuraavana yönä. Mokailutkin on siis ihan sallittuja.
Tähän täytyy sanoa että ainakin meillä myös aikuiset haluaa mennä normaalina arkena ihan ihmisten aikaan nukkumaan eikä lapsi voi mielivaltaisesti päättää perheen nukkumaanmeno aikatauluista.Näytä mulle lapsi, joka valvoo/leikkii kaiket yöt. Lapsi oppii kyllä tunnistamaan oman väsymyksensä, jos häntä ei pakoteta esim. tiettyyn aikaan nukkumaan.
On rakkautta huolehtia lapsen perustarpeista, joita ovat lepo, ruoka, läheisyys jne. Vanhemman tehtävä on turvata, että nämä tarpeet toteutuvat, ja kyllä esimerkiksi iltarutiinit, jotka tähtäävät lapsen nukkumaan lähtemiseen tiettyyn aikaan kuuluvat tähän lapsen perustarpeen, levon, turvaamiseen. Samoin ruoka, vanhempi laittaa ruuan ja usein vielä lautasellekin, lapsen kasvatukseen kuuluu, että lapsi ainakin maistaa uusia ruoka-aineita. Toki lapselle voi tehdä niinkuin hän haluaakin, mutta harva puolivuotias tykkää heti ensimakustelusta jostain ruoka-aineesta, ja jos lapsi sylkee kaiken ulos, niin päätteletkö ettei hän halua syödä ruokaa ollenkaan?Mun mielestä on ihan normaalia, että lapsi syö sen verran kuin on nälkä ja menee nukkumaan sitten, kun väsyttää. Ei aikuinen tunne lapsen nälkää/väsymystä. Tunnen täältä palstaltakin pari perhettä, joissa näin toimitaan ja hyvin tasapainoisia ja terveitä lapsia niissä kasvaa.
Meillä on tuollainen lapsi, joka valvoo vaikka sinne yhteen, pitempäänkin, jos antaa valvoa... Että millä ei lapset todellakaan päätä itse, milloin menevät nukkumaan. Joskaan ei heitä myöskään minnekään lukita.Tunnen monia perheitä, joissa lapset menevät nukkumaan silloin, kun heitä väsyttää. Eikä se yhdessäkään perheessä ole yhdeltä yöllä.
Valvoisiko joka yö yhteen, jos saisi päättää? Voisin kuvitella, että jos lapsi saisi mennä nukkumaan, kun väsyttää niin joskus voisi sattua ylilyöntejä, mutta luulisi, ettei montaa kertaa jaksaisi noin pitkään valvoa. Se kun kostautuu sitten aamulla.Meillä on tuollainen lapsi, joka valvoo vaikka sinne yhteen, pitempäänkin, jos antaa valvoa... Että millä ei lapset todellakaan päätä itse, milloin menevät nukkumaan. Joskaan ei heitä myöskään minnekään lukita.