Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
"yks"
Sossun täti jo sanoi mitä pitäisi tehdä. Kyllä toki äidin kanssakin voisi jutella, kun kerran paikalla on ollut. Itse en ainakaan olisi pystynyt tilannetta sivusta vain seuraamaan.
 
humps
Näytä mulle lapsi, joka valvoo/leikkii kaiket yöt. Lapsi oppii kyllä tunnistamaan oman väsymyksensä, jos häntä ei pakoteta esim. tiettyyn aikaan nukkumaan.
tähän en viitsi muuta sanoa, kun että kyllä toi 23-24 asti koikkelehtis, jossen itse laittais nukkumaan... vähän liian myöhään mun mielestä. Kyllä aikuisen kuuluu asettaa jonkulaiset rajat lapselle.
 
"miuku"
Tytsin tulevia lapsia en haluis hoitaa... Lapsia ei saa laittaa maistaan ruokia, eikä niitä saa laittaa nukkuun, jos ne ei haluu. Ei niitten varmaan tarvi mennä kouluunkaan, jos ne ei haluu. Ja varmaan ne saa lyödä muita, jos ne haluu. "Mutku mä haluuuun!!!" Onnea vaan Tytsi lastes kanssa, jos sellasia joskus saat! ;)
 
[QUOTE="torsti";24034968]Joopa joo mitä soopa. Huomaa ettei sulla ole lapsia! :)[/QUOTE]

Väitän silti, että jos nukkumaanmenosta ei ole tehty peikkoa, menee lapsi nukkumaan silloin, kun häntä väsyttää. Jos lapsi harvoin meneekin liian myöhään nukkumaan niin eipä varmasti mene seuraavana yönä. Mokailutkin on siis ihan sallittuja.
 
  • Tykkää
Reactions: Raitapaitainen
"sivustaseuraaja"
ei todellakaan ole ainoa epäkohta. Meidän lapsi leikkii aika useinkin tämän perheen lapsen kanssa ja kyllä siitä lapsesta huomaa, ettei ihan kaikki muumit oo laaksossa... :(
 
[QUOTE="miuku";24035004]Tytsin tulevia lapsia en haluis hoitaa... Lapsia ei saa laittaa maistaan ruokia, eikä niitä saa laittaa nukkuun, jos ne ei haluu. Ei niitten varmaan tarvi mennä kouluunkaan, jos ne ei haluu. Ja varmaan ne saa lyödä muita, jos ne haluu. "Mutku mä haluuuun!!!" Onnea vaan Tytsi lastes kanssa, jos sellasia joskus saat! ;)[/QUOTE]

Mun mielestä on ihan normaalia, että lapsi syö sen verran kuin on nälkä ja menee nukkumaan sitten, kun väsyttää. :) Ei aikuinen tunne lapsen nälkää/väsymystä. Tunnen täältä palstaltakin pari perhettä, joissa näin toimitaan ja hyvin tasapainoisia ja terveitä lapsia niissä kasvaa. :)
 
Hyi helvetti, ei ole normaalia käytöstä :(

Jos loppu suku on sellasia puusilmiä etteivät tajua ettei tollanen ole normaalia niin siinä sitten vihaavat (luultavasti joku muukin miettii mitä asialle tekisi mutta ei saa mitään aikaiseksi kun miettii että loppu suku alkaa vihata). Sun kuitenkin täytyy jotain tehdä, jos ei muuta niin puhu äidille ja katso sen jälkeen onko tarvetta millekään muulle toimenpiteelle.
Älä jätä sitä pientä yksin selviytymään, hän ei voi puolustaa itseään.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"torsti"
Väitän silti, että jos nukkumaanmenosta ei ole tehty peikkoa, menee lapsi nukkumaan silloin, kun häntä väsyttää. Jos lapsi harvoin meneekin liian myöhään nukkumaan niin eipä varmasti mene seuraavana yönä. Mokailutkin on siis ihan sallittuja.
Anteeks, mutta mua naurattaa :D

Meillä nukkumaanmeno on lapsesta kiva asia. Lapsi sänkyyn, luetaan satu ja sitten halit + pusut. Jos antaisin alle 3-vuotiaan päättää niin hän ei haluaisi mennä nukkumaan ja kiukuttelisi väsymystä vaikka maailman tappiin. Vanhempien tehtävä on asettaa lapsille rajoja=turvallisuuden tunne. Pienet lapset ei kykene ymmärtämään syy ja seuraussuhteita, he vasta harjottelevat. Meillä laitetaan jopa vauva aina tiettynä kellonaikana nukkumaan. HUI! Lapset on iloisia ja onnellisia näin.
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
"joku"
En mäkään ymmärrä tollasta et lapsi lukitaan johonkin.

Eikä lasta voi pakottaa nukkumaan ainakaan meillä, mutta voi pakottaa sen olemaan sängyssä sillon, kun on se aika sinne mennä.

Mun lapsi olisi kuollut, jos sitä ei olisi pakko ruokittu. Nykyään toki syö sen verran mitä jaksaa.
 
[QUOTE="torsti";24035052]Anteeks, mutta mua naurattaa :D

Meillä nukkumaanmeno on lapsesta kiva asia. Lapsi sänkyyn, luetaan satu ja sitten halit + pusut. Jos antaisin alle 3-vuotiaan päättää niin hän ei haluaisi mennä nukkumaan ja kiukuttelisi väsymystä vaikka maailman tappiin. Vanhempien tehtävä on asettaa lapsille rajoja=turvallisuuden tunne. Pienet lapset ei kykene ymmärtämään syy ja seuraussuhteita, he vasta harjottelevat. Meillä laitetaan jopa vauva aina tiettynä kellonaikana nukkumaan. HUI! Lapset on iloisia ja onnellisia näin.[/QUOTE]

Niin mäkin ennen kuvittelin. Jostain syystä pian 2-vuotias kummipoikanikin menee ihan itse sekä päivä- että yöunille, kun häntä väsyttää ja on tehnyt niin jo kauan.
 
Näytä mulle lapsi, joka valvoo/leikkii kaiket yöt. Lapsi oppii kyllä tunnistamaan oman väsymyksensä, jos häntä ei pakoteta esim. tiettyyn aikaan nukkumaan.
Tähän täytyy sanoa että ainakin meillä myös aikuiset haluaa mennä normaalina arkena ihan ihmisten aikaan nukkumaan eikä lapsi voi mielivaltaisesti päättää perheen nukkumaanmeno aikatauluista.
esim mun pitää painua ysiltä petiin jos on aamuvuoro enkä voi nukahtaa jos täällä ipanat huutaa "kun ei nyt vaan väsytä", joten on ihan loogista että myös lapsilla on tietty nukkumaanmeno aika. Jos ei väsytä niin silloin voi maata sängyssä ja kuunnella musiikkia. Joka ilta mennään kuitenkin suht samaan aikaan sänkyyn, luetaan iltasadut, annetaan pusut ja annetaan unelle mahdollisuus.
Sellasessa kiireettömän rennossa elämäntilanteessa valvominen siihen saakka kun väsyttää toimii varmasti hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
her
Mun mielestä on ihan normaalia, että lapsi syö sen verran kuin on nälkä ja menee nukkumaan sitten, kun väsyttää. :) Ei aikuinen tunne lapsen nälkää/väsymystä. Tunnen täältä palstaltakin pari perhettä, joissa näin toimitaan ja hyvin tasapainoisia ja terveitä lapsia niissä kasvaa. :)
On rakkautta huolehtia lapsen perustarpeista, joita ovat lepo, ruoka, läheisyys jne. Vanhemman tehtävä on turvata, että nämä tarpeet toteutuvat, ja kyllä esimerkiksi iltarutiinit, jotka tähtäävät lapsen nukkumaan lähtemiseen tiettyyn aikaan kuuluvat tähän lapsen perustarpeen, levon, turvaamiseen. Samoin ruoka, vanhempi laittaa ruuan ja usein vielä lautasellekin, lapsen kasvatukseen kuuluu, että lapsi ainakin maistaa uusia ruoka-aineita. Toki lapselle voi tehdä niinkuin hän haluaakin, mutta harva puolivuotias tykkää heti ensimakustelusta jostain ruoka-aineesta, ja jos lapsi sylkee kaiken ulos, niin päätteletkö ettei hän halua syödä ruokaa ollenkaan?

Ap:n aiheeseen vastaan, että tapana ei meillä ainakaan ole lukita ovea, jotta lapsi kävisi unille, sairasta.
 
"mä"
[QUOTE="sivustaseuraaja";24035001]tämä perhe on lähisukua, saisin kaikki vihat niskoilleni kaikilta, kun olen mennyt sotkeutumaan heidän asioihinsa.

Aika hemmetin kinkkinen tilanne...[/QUOTE]

Niin mullakin oli/on... silti tein asian eteen jotain....
 
Tunnen monia perheitä, joissa lapset menevät nukkumaan silloin, kun heitä väsyttää. Eikä se yhdessäkään perheessä ole yhdeltä yöllä. :)
Meillä on tuollainen lapsi, joka valvoo vaikka sinne yhteen, pitempäänkin, jos antaa valvoa... Että millä ei lapset todellakaan päätä itse, milloin menevät nukkumaan. Joskaan ei heitä myöskään minnekään lukita.
 
Meillä on tuollainen lapsi, joka valvoo vaikka sinne yhteen, pitempäänkin, jos antaa valvoa... Että millä ei lapset todellakaan päätä itse, milloin menevät nukkumaan. Joskaan ei heitä myöskään minnekään lukita.
Valvoisiko joka yö yhteen, jos saisi päättää? Voisin kuvitella, että jos lapsi saisi mennä nukkumaan, kun väsyttää niin joskus voisi sattua ylilyöntejä, mutta luulisi, ettei montaa kertaa jaksaisi noin pitkään valvoa. Se kun kostautuu sitten aamulla.
 

Yhteistyössä