Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
Valvoisiko joka yö yhteen, jos saisi päättää? Voisin kuvitella, että jos lapsi saisi mennä nukkumaan, kun väsyttää niin joskus voisi sattua ylilyöntejä, mutta luulisi, ettei montaa kertaa jaksaisi noin pitkään valvoa. Se kun kostautuu sitten aamulla.
Eiköhän tuo valvoisi, sen verran itsepäinen tapaus kyseessä. Ekana aamulla herää ja viimeisenä sammuu.
 
ap:lle
Kannattaa ottaa yhteyttä johonkin juristiin tai poliisiin ja kysyä, mitä tuollaisessa asiassa pitää tehdä Rikoslain piiriin se kuuluu, mutta en ole pykälistä perillä.
 
"raksamiehen muija"
Valvoisiko joka yö yhteen, jos saisi päättää? Voisin kuvitella, että jos lapsi saisi mennä nukkumaan, kun väsyttää niin joskus voisi sattua ylilyöntejä, mutta luulisi, ettei montaa kertaa jaksaisi noin pitkään valvoa. Se kun kostautuu sitten aamulla.
Lapsi sais varmaan herätäkin sitten kun huvittaa? Siinä menis äkkiä työpaikka alta kun ei ehtis töihin kun "minnijiiri" ei jaksanu aamulla nousta :D
Ei meilläkään tiukasti kellonajan mukaan mennä nukkumaan, mutta yliväsynyt lapsi on laitettava sinne petiin kun ei se itse ymmärrä mennä. Jos ei nuku tarpeeksi, ei jaksa aamulla herätä ja se koko aamu menee kiukutteluksi.

Oikeesti, tee ensin lapsia ja ala vasta sitten jakaa noita kasvatusvinkkejäsi :D
 
Valvoisiko joka yö yhteen, jos saisi päättää? Voisin kuvitella, että jos lapsi saisi mennä nukkumaan, kun väsyttää niin joskus voisi sattua ylilyöntejä, mutta luulisi, ettei montaa kertaa jaksaisi noin pitkään valvoa. Se kun kostautuu sitten aamulla.
ei lapsi osaa vielä ajatella syitä ja seurauksia niin pitkälle että "nyt jos valvon, huomenna kiukuttaa" tai "eilen valvoin myöhään ja tänään kiukutti, tänään en valvo"... Meillä lapset valvoisi yöllä varmasti 1-2 jos antaisin niiden itse päättää ja meillä ei syötäisi mitään muuta kuin Reilu paahtoleipää jos lapsen saisivat päättää mitä syövät.
 
omgggg
huoh. oikeasti tytsi-89:n kommentit ovat käsittämättömiä.
säännölliset ruoka ja nukkumaanmeno ajat tuovat lapselle turvallisuutta ja tätä kautta opitaan myös käsitys ajankulusta..
uskon vakaasti, että pieni lapsi ei oppisi menemään ajoissa nukkumaan jos itse määrittelisi nukkumaanmenoaikansa.
kyllä oma lapsi viimeistään muuttaa tytsin harhakuvat :)
 
Valvoisiko joka yö yhteen, jos saisi päättää? Voisin kuvitella, että jos lapsi saisi mennä nukkumaan, kun väsyttää niin joskus voisi sattua ylilyöntejä, mutta luulisi, ettei montaa kertaa jaksaisi noin pitkään valvoa. Se kun kostautuu sitten aamulla.
Mä oon koko ikäni ollut semmoinen että saan unta vasta yöllä kolmen pintaan vaikka olisin edellisenä yönä nukkunut kuinka vähän hyvänsä. Se alkoi jo reilusti ennen kouluikää, eikä sille ole muuta tehtävissä kuin tarttua pilleripurkkin.
En siis ikinä olis itse mennyt nukkumaan järkevään aikaan siksi että väsyttää, mutta ei se nukkumaan vieminenkään mitään auttanut. Sitä kutsutaan viivästyneeksi unirytmiksi eikä se nyt niin harvinaista ole
 
:(
[QUOTE="sivustaseuraaja";24035001]tämä perhe on lähisukua, saisin kaikki vihat niskoilleni kaikilta, kun olen mennyt sotkeutumaan heidän asioihinsa.

Aika hemmetin kinkkinen tilanne...[/QUOTE]

Toisessa vaakakupissa aikuinen ihminen sukulaisvihat niskassa, toisessa pienen lapsen henkinen pahoinvointi ja mahdolliset ikuiset arvet psyykkeessä. Hemmetin kinkkinen. ? Not.
 
huoh. oikeasti tytsi-89:n kommentit ovat käsittämättömiä.
säännölliset ruoka ja nukkumaanmeno ajat tuovat lapselle turvallisuutta ja tätä kautta opitaan myös käsitys ajankulusta..
uskon vakaasti, että pieni lapsi ei oppisi menemään ajoissa nukkumaan jos itse määrittelisi nukkumaanmenoaikansa.
kyllä oma lapsi viimeistään muuttaa tytsin harhakuvat :)
Miten on sitten mahdollista, että 2-vuotias kummipoikani menee nukkumaan ihan itse joka ilta noin klo 20-21 välillä? :D
 
ei lapsi osaa vielä ajatella syitä ja seurauksia niin pitkälle että "nyt jos valvon, huomenna kiukuttaa" tai "eilen valvoin myöhään ja tänään kiukutti, tänään en valvo"... Meillä lapset valvoisi yöllä varmasti 1-2 jos antaisin niiden itse päättää ja meillä ei syötäisi mitään muuta kuin Reilu paahtoleipää jos lapsen saisivat päättää mitä syövät.
Ei ehkä noin tietoisesti, mutta en usko, että lapsi kärsisi jatkuvasti väsyksissä, jos saisi itse mennä nukkumaan, kun väsyttää. Mielestäni aikuinen päättää, mitä ruokaa pöytään laitetaan ja lapsi päättää, paljonko syö.
 
"annas"
Oletteko te Tytsille kuittailevat niitä, jotka pitävät lastaan 2-3 tuntia sängyssä unta odottamassa? Minusta sellainen on ihan järjetöntä, mutta kuulemani mukaan aika yleistä. Minusta lapsen nukkumiset pitäisi säätää sen mukaan, mikä on hänen nukkumisensa kannalta parasta. Olen kuullut monen kertovan, että lapset nukahtavat ihan nopeasti viikonloppuisin, kun ei ole ollut tarhan pakkopäiväunia, mutta viikolla lapsi pitää pakottaa pyörimään monta tuntia sängyssä, kun ei saa unta. Eiköhän tuollaiseen ongelmaan olisi joku ihan muu ratkaisu olemassa kuin lapsen pakottaminen sängyssä pyörimiseen iltaisin..? Se on sitten asia erikseen, jos lapsi ei vaan halua mennä sänkyyn, vaikka on oikeasti väsynyt, mutta sitten kun sänkyyn menee, nukahtaa parissakymmenessä minuutissa.

Meidän poika on nyt 1,5 v. ja hänen kohdallaan näyttäisi olevan niin, että hän itse tietää milloin on aika nukkua. Joskus pistän hänet päivä- tai iltaunille liian aikaisin, kun luulen hänen olevan jo riittävän väsynyt. Silloin poika vaihtaa sängyssä koko ajan asentoa, nousee n. viiden minuutin välein pinnoja vasten ylös huutamaan, jolloin asettelen hänet takaisin ja hän yrittää taas saada unen päästä kiinni, mutta lopulta suuttuu ihan kokonaan. Noissa tapauksissa on minusta selvää, ettei lasta nukuta riittävästi, enkä huudata häntä silloin sängyssä. Normaalistikin kun pojan laittaa nukkumaan, hän saattaa nousta muutaman kerran ylös, mutta yleensä silloin riittää pelkkä sanominen: "nyt nukutaan" tai sitten makuulle laittaminen. Nukahtaminen on varmaan aina melkoista pyörimistä pienillä lapsilla, mutta normaalisti se pyöriminen ei kestä ikuisuuksia ja hidastuu vähitellen. Mielestäni olen koko ajan oppinut paremmin tunnistamaan sen, milloin lapsi kannattaa pitää sängyssä ja milloin ottaa vielä hetkeksi valvomaan. Minulla ei ole mitään havaintoa siitä, että poika osaisi väärinkäyttää noita tilanteita.

Vauvakahvilassa yksi äiti kertoi minulle miten oli ihan nopeasti saanut oman pikkupetterinsä opetettua olemaan temppuilematta sängyssä. Hän sanoi muutamana iltana laittaneensa 9 kk ikäisen vauvansa sänkyyn, eikä ollut mennyt sinne vaikka lapsi itki. Vauva oli huutanut jonkun aikaa ja nukahtanut sitten ja 4-5 päivän jälkeen ei ollut enää inahtanutkaan. Kysyin että olivatko jättäneet oven auki, että lapsi näki ja kuuli vanhempansa, mutta eivät kuulemma olleet jättäneet. Minä en osannut sanoa tuohon mitään, vaikka säälitti tosi paljon heidän vauvansa. Nykyään puhutaan niin paljon unikouluista, että tuollaista saatetaan pitää ihan normaalina, vaikka minä en pystyisi tuollaiseen:(

Ymmärrän kyllä ap:ta, että on vaikea puuttua, jos kyseessä on sukulainen tai muuten tuttu ihminen. Minun yhden sukulaisen perheessä pakkosyötetään lapsia niin, että heille annostellaan ruoka lautasille ja se on pakko syödä. On tosi raskasta istua samassa pöydässä katsomassa kun lapset istuvat kylmien ruokiensa edessä ja koittavat oksennusta pidätellen saada ruuan menemään alas. En ole pystynyt sanomaan asiasta mitään, enkä usko että se auttaisikaan kun kaikissa mahdollisissa lastenhoito-oppaissa sanotaan, ettei lasta saa pakottaa syömään lautastaan tyhjäksi. Siitä tulee kyllä mielenkiintoista kun meidän poika vähän kasvaa tuosta ja hänen ei tarvitse syödä lautastaan tyhjäksi, vaikka muiden lasten on pakko. Saa nähdä miten tuon toisen perheen vanhemmat selittävät asian omille lapsilleen.
 
mg
Mun saman ikäinen nukkuu edelleen mun vieressä. Ehkä mielikuvituksen puutetta tai mitä, kun mustakaan toi ei kuulosta juurikaan sen pahemmalta, kuin tiukan linjan unikoulu. Siis olettaen, että kunnon hätäitkuun sentään reagoitava.
 
"annas"
"En ole pystynyt sanomaan asiasta mitään, enkä usko että se auttaisikaan kun kaikissa mahdollisissa lastenhoito-oppaissa sanotaan, ettei lasta saa pakottaa syömään lautastaan tyhjäksi" Meinaan sitä, että kyllä tuo kolmen lapsen äiti on taatusti lukenut jostain saamastaan neuvolan oppaasta, ettei noin pitäisi tehdä, mutta tekee silti.
 
mg
Mun saman ikäinen nukkuu edelleen mun vieressä. Ehkä mielikuvituksen puutetta tai mitä, kun mustakaan toi ei kuulosta juurikaan sen pahemmalta, kuin tiukan linjan unikoulu. Siis olettaen, että kunnon hätäitkuun sentään reagoitava.
 
Mie myös
[QUOTE="Mä";24035107]Ohi aiheen anteeks!!
mut tytsi, tee ensin omia lapsia, äläkä kato nina TT:n ja muitten kasvatus metodeja! Luulen oikeesti, että ku saat omia lapsia, mieles muuttuu monessakin..[/QUOTE]

Näin!
 
"annas"
Olisi kiinnostavaa kuulla, kuinka pitkä sängyssä pyöriminen on teidän mielestänne vielä ok, 1 h, 2 h, 3 h? Jos lapsi on yliväsynyt, niin silloin tietysti pakotetaan nukkumaan, mutta jos lapsi ei ole yleensä virallisen nukkuma-ajan koittaessa oikeasti väsynyt, niin eikö silloin olisi syytä muuttaa jotakin päiväjärjestyksessä?
 
"argh"
Öh, en. :O Eikä mun mielestä lasta yleensäkään saa pakottaa nukkumaan.
Idiootein kommentti taas aikoihin - tai sitten kotona lorvivan ihmisen. Joo, ei pakottaa pakottaa saa, siis lukita tai sitoa sänkyyn. Mutta kyllä vanhempien PERUSTEHTÄVÄ on varmistaa että lapsi saa tarpeeksi unta. Ja kun moni meistä ei voi jatkaa unia aamulle kuten Tytsi ilmeisesti voi...

Jos lapsi on yliväsynyt niin sehän ei nukkumaan halua. Joskus aikuinen kuitenkin tietää paremmin. Lapsen voi rauhoittaa perusrutiinein ja niinkin arkisilla tavoilla kuin iltasatu/laulaminen ja silittely.

VASTUUNTUNTOINEN vanhempi huolehtii että lapsi nukkuu kunnolla.
 
muul
[QUOTE="annas";24035316]Olisi kiinnostavaa kuulla, kuinka pitkä sängyssä pyöriminen on teidän mielestänne vielä ok, 1 h, 2 h, 3 h? Jos lapsi on yliväsynyt, niin silloin tietysti pakotetaan nukkumaan, mutta jos lapsi ei ole yleensä virallisen nukkuma-ajan koittaessa oikeasti väsynyt, niin eikö silloin olisi syytä muuttaa jotakin päiväjärjestyksessä?[/QUOTE]

KÄYTKÖ TÖISSÄ? Toiset meistä käy. Ja toisten on lapset herätettävä aamulla kun NicoPetterii ei saa jättä kai yksin nukkumaan kotiin kun isi ja äiti menee töihin.

Mutta siis rytmissä musta piilee kaikki nukkumisen salat. Se kun vaan ei sovi nyky"trendiäitien" kuviohin vaan sitä NicoPetterii tartee raahata joka maailman kissanristiäisiin kun äiti tahtoo olla aktiivi...

Meillä 2-v ja 3v muksut ja nukahtavat samaan 19-20 välillä joka riivatun päivä. Ja nukahtamiseen menee 5-20minuuttia (sen jälkeen kun olen heille unilaulut laulanut). Mutta meillä eletään joka päivä samassa rytmissä. Aamuisin heräävät tarhaan klo 6, yleensä omatoimisesti. Sama toistuu viikonloppuisin. Päikkärit nukutaan 12-14. Tää on jatkunut jo kauan ja taistelunukutuksia ei ole muuta kuin silloin jos syytä x rytmi on mennyt sekaisin. Esim jos päiväunet jää väliin, iskee iltasesta yliväsy ja silloin nukkumaan meno on vaikeampaa.
 
"mii"
huoh. oikeasti tytsi-89:n kommentit ovat käsittämättömiä.
säännölliset ruoka ja nukkumaanmeno ajat tuovat lapselle turvallisuutta ja tätä kautta opitaan myös käsitys ajankulusta..
uskon vakaasti, että pieni lapsi ei oppisi menemään ajoissa nukkumaan jos itse määrittelisi nukkumaanmenoaikansa.
kyllä oma lapsi viimeistään muuttaa tytsin harhakuvat :)
Tytsin on sisäistänyt Mentorinsa opit...
 
  • Tykkää
Reactions: Sankkuli
totnt
[QUOTE="vieras";24035421]En pystyis todellakaan, menen vielä meidän 4-vuotiaan viereen joka ilta, kun tykkää nukahtaa niin että äiti silittelee.[/QUOTE]

Mites teet ton kun muksui on kolme? annatko ajan vaan yhdelle?
 
[QUOTE="raksamiehen muija";24035193]Lapsi sais varmaan herätäkin sitten kun huvittaa? Siinä menis äkkiä työpaikka alta kun ei ehtis töihin kun "minnijiiri" ei jaksanu aamulla nousta :D
Ei meilläkään tiukasti kellonajan mukaan mennä nukkumaan, mutta yliväsynyt lapsi on laitettava sinne petiin kun ei se itse ymmärrä mennä. Jos ei nuku tarpeeksi, ei jaksa aamulla herätä ja se koko aamu menee kiukutteluksi.

Oikeesti, tee ensin lapsia ja ala vasta sitten jakaa noita kasvatusvinkkejäsi :D[/QUOTE]

Tuota miäkii just aattelin et jos lapsi saa ite päättää millon menee nukkumaan, saa silloin päättää senkii mihin aikaa herää! Pakkohan se on, koska lapsihan tarvii unta riittävästi.
Mielenkiinnolla odotan työnantajien mielipidettä, kun työntekijä tulee millon tulee, sen mukaan mite työntekijän lapsi on itse halunnut mennä nukkumaan ja miten on itse halunnut aamulla herätä!

Miäkii tahon työpaikan/pomon joka elää miun lasten pillin mukaan
:D

Lisäystä vielä ap:lle että kyllä ottaisin yhteyttä lastensuojeluun, vaikka sit suku/muut arvaisikin ja saisin vihat niskaani. Ei pientä (eikä isompaakaa) lukita huoneeseen!! Tuntuu ihan kauheelta aatella mitä se pien siellä huoneessa ajattelee, pelkää...

(tuo ylempi sit oli vaan siihen tytsin väläykseen :D )
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ihan sairasta!

Meillä 4-vuotias nukkuu vielä samassa makuuhuoneessa omassa sängyssään ja olen AINA nukuttanut hänet, eli yhdessä luetaan satukirjaa ja sitten käydään nukkumaan. Lapsi nukahtaa onnellisena ja rauhallisena hyvin pian ja sitten voin nousta olohuoneeseen jatkamaan iltaa. Meillä lasta ei pakoteta nukahtamaan yksin. Saati lukita omaan huoneeseen. Hyi hemmetti, toi on ihan sairasta
 
"vieras"
Oletko sä tarkemmin kysynyt, että MIKSI? Miksi ei voida olla lähellä, vieressä, niin että olisi lapsella kiva mieli ja turvallinen olo? Millainen tää äiti on muuten?
 

Yhteistyössä