Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
"minttu"
[QUOTE="minttu";24036102]Mitäs kun meillä lapsien iltarutiini on se että saavat iltapalan jälkeen valita sadu/tuutulaulun ja pesujen jälkeen mennään omaan huoneeseen. Lue/laulan valitun sadun/laulun kummallekin, silitellen (isä yleensä silittelee toista lasta kun olen toisen sängyllä). Peitot päälle, suuko ja hyvän yön toivotukset. Sitten poistumme huoneesta ja lapset on unessa 5-15 minuutin sisällä. Ikinä ei ole taisteltu, vaan toistettu samaa, turvallista rutiinia. Ei ole itketty, ei huudetu. EI mitään showta. Ja jos lapsi ei nukahda, häntä käydään uudestaan silittämässä/ rauhoittamassa. Ja tuokin yleensä vain silloin jos päivärytmi on ollut kovinkin vauhdikas.

että se tuosta teoriasta.[/QUOTE]

Jatkan vielä. Lapset heräilevät öisin ainostaan jos ovat kipeitä. Muutoin vetävät unta palloon. Ja ikää oli 2v ja 3v. Mietimpä vaan, mikä se perusturvallisuus on kotona, jos lapsi ei uskalla kodin sisälläkään päästää äitiä silmistä?
 
Kamalaa :( Lastensuojeluun ilmotus, mikäli toi oikeasti pitää paikkansa.
Tytsin viisauksiin sen verran, et mulla ni vanhemmat muksut kyllä valvois vaikka yöt läpeensä jos heitä ei kehottais menemään nukkumaan. Eivät vaan yksinkertasesti malta. Sama juttu ruuan suhteen, jos he ite sais päätää syömistensä määrän, niin nälkäänhän ne olis kuihtuneet aikaa sitte, malttamattomuuden takia. Se tosiaan ei tarkota sitä et jos yks sun tuntema lapsi "osaa" mennä itekseen nukkumaan (jota hieman kyllä epäilen), että kaikki muut sitä "osais" tehdä. Olis kyllä tullu kenkää duunipaikasta jos täysin lasten ehdoilla mentäs :)
 
[QUOTE="vieras";24036022]Ja pakkoko sitä seksiä on harrastaa siellä sängyssä iltaisin? Meillä ainakin makuuhuoneet on pyhitetty pelkälle nukkumiselle. Kun lapset ovat käyneet ilman taisteluita nukkumaan, niin meillä aikuisilla on monta tuntia aikaa viettää yhdessä iltaa ja se vietetään olohuoneessa, jossa on telkkari ja muhkea sohva. Keittiökin on siinä vieressä, voi kokkailla illalla kaikkea hyvää. Meillä parisuhde hoituu siis ihanassa olohuoneessa, kun muksut nukkuu siellä vanhempien makkarissa ja hyvin nukkuvatkin. Kukaan ei oo väsyny, ku kukaan ei koskaan nouse jalkeille öisin eikä valvota. Illallakin lapset käy sovinnolla ja iloisina nukkumaan, ku tietävät, ettei tarvi nukahtaa yksin eikä tarvi nukkua yksin. Meillä ei ole makuuhuoneessa telkkariakaan.[/QUOTE]

Juu kyllä sitä keittiossäkin on harrastettu :D (Voihan sitä tietty jättää lapset sisälle ja mennä parkkipaikalle autoon harrastamaan, mitä lie perheelliset naapurit sitten siitä mieltä :D :D :D) Lapset kun heräessään saattavat pamahtaa sinne melkoisen huomaamatta, koska ovea siina ei ole. ja edelleen: meillä ei ole erillistä olohuonetta, ainoa ovi on lastenhuoneessa (ulko-ovet loytyy tietysti kyllä) ja siitä vähän kuulee jos ovat heränneet ja tulossa esim. halimaan.
Anteeks nyt, meillä makuuhuone/olohuone ei ole pyhitetty vain nukkumiseen:D koska minusta siinä on ihan mukavaa tehdä muutakin kuin nukkua:D
 
"vieras"
Mun mielestä alle alakouluikäisen ei tarvi osata nukahtaa yksinään. Se on ihan ihmislajille luontainen tarve, nukahtaa jonkun läsnäollessa. Se on luonnollista pienille lapsille.
 
"niin"
[QUOTE="vieras";24036164]Mun mielestä alle alakouluikäisen ei tarvi osata nukahtaa yksinään. Se on ihan ihmislajille luontainen tarve, nukahtaa jonkun läsnäollessa. Se on luonnollista pienille lapsille.[/QUOTE]

Ja kaikki maailman kersat on samanlaisia?
 
[QUOTE="vieras";24036164]Mun mielestä alle alakouluikäisen ei tarvi osata nukahtaa yksinään. Se on ihan ihmislajille luontainen tarve, nukahtaa jonkun läsnäollessa. Se on luonnollista pienille lapsille.[/QUOTE]

Mä korjaisin ton niin että tietäen että apu, tuki ja lohdutus on heti saatavilla tarvittaessa.
 
"torsti"
[QUOTE="vieras";24036173]niin siis on keksitty viltti/peitto, joka levitetään sohvan päälle.[/QUOTE]

Näin on! Meillä on joka päivälle erivärinen viltti. Aina kun tekee mieli ni ei tarvii kuin viltti levittää sohvalle, niin sitten tietää mitä toinen haluaa :) <3
 
"vieras"
[QUOTE="torsti";24036245]Näin on! Meillä on joka päivälle erivärinen viltti. Aina kun tekee mieli ni ei tarvii kuin viltti levittää sohvalle, niin sitten tietää mitä toinen haluaa :) <3[/QUOTE]

:LOL:
 
"vieras"
[QUOTE="torsti";24036245]Näin on! Meillä on joka päivälle erivärinen viltti. Aina kun tekee mieli ni ei tarvii kuin viltti levittää sohvalle, niin sitten tietää mitä toinen haluaa :) <3[/QUOTE]

ai että jos on vaikka torstai ja laittaa maanantain värisen viltin sohvalle, onkin maanantain ?
 
mielikk
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;24036218:
Mä korjaisin ton niin että tietäen että apu, tuki ja lohdutus on heti saatavilla tarvittaessa.
Juuri näin. Mulle heti soi kellot päässä jos lähemmäs kouluikäinen vaatii jatkuvaa vanhempien näkösällä oloa, vallankin nukahtaessa. Silloin kodin perusturvallisuus on jotenkin pielessä. Lapsi, joka kokee kodin turvalliseksi, pystyy varmasti luottamaan myös siihen että hänet kuullaan jos on tarves sille.

Mä en yhtään ihmettele että perusturva katoaa kun vanhemmilta ei tule enää selviä rajoja ja rytmiä elämälle. Samoin se että lasta kiikutetaan kaikkialle "kun aikuiset tahtoo mennä" ...Lapsen maailmassa se saattaa tuntua kaottiselta koska hän ei koskaan tiedä mitä seuraavaki on tulossa tai millaiseen pyöritykseen joutuu...Elämä on hajanaista, väkinkin siinä pelot kasvavat.
 
"torsti"
[QUOTE="vieras";24036263]ai että jos on vaikka torstai ja laittaa maanantain värisen viltin sohvalle, onkin maanantain ?[/QUOTE]

Ei niin voi tehdä, tai sitten ei voi sekstailla. HYI! Pitäähän ne kaikki mehut ja liemet pestä. Puhtaat viltit on järjestyksessä värin ja päivän mukaan. Käytetyt pestään heti, ettei vaan tartu mitään pöpöjä. Viltti pitää myöskin laittaa oikein päin ja se on merkattu näkyvästi. Kukaan ei halua sohvaa vasten sitä puolta jolla on sekstailtu. :)
 
"vieras"
Väitän silti, että jos nukkumaanmenosta ei ole tehty peikkoa, menee lapsi nukkumaan silloin, kun häntä väsyttää. Jos lapsi harvoin meneekin liian myöhään nukkumaan niin eipä varmasti mene seuraavana yönä. Mokailutkin on siis ihan sallittuja.
Tiedätkö mitä tapahtuu,jos antaa eskarilaisen valvoa kymmeneen tai yhteentoista,kun aamulla pitää herätä kuudelta? Lapsi on päiväkodissa väsynyt ja kiukkuinen ja nukkuu luultavasti parin tunnin päiväunet. Illalla kun pitäis olla yhdeksältä sängyssä,niin ta-daa,eipä väsytäkään,kiitos päikkäreiden. Kierre on valmis.

Mun mielestä on ihan tervettä pitää yllä tiettyä rytmiä,johon keho tottuu. Ei lapsi itse tajua kaiken syy-seuraus suhdetta,johonkin on aikuisen se raja vedettävä. Ja kai nyt idioottikin tajuaa että ketään ei voi pakottaa vaipumaan uneen ellei lyö halolla päähän,mutta tietyt iltarutiinit ja tietty sänkyynmenoaika on meillä ainakin toiminut niin että ei ole tarvinnut kauaa unta odotella.
 
"vieras"
[QUOTE="torsti";24036323]Ei niin voi tehdä, tai sitten ei voi sekstailla. HYI! Pitäähän ne kaikki mehut ja liemet pestä. Puhtaat viltit on järjestyksessä värin ja päivän mukaan. Käytetyt pestään heti, ettei vaan tartu mitään pöpöjä. Viltti pitää myöskin laittaa oikein päin ja se on merkattu näkyvästi. Kukaan ei halua sohvaa vasten sitä puolta jolla on sekstailtu. :)[/QUOTE]

:D
mä jotenkin onnistuin kuvittelemaan tämän niin, että punaisella viltillä ollaan lähetyssaarnaajassa, sinisellä takaapäin , vihreellä suihinotto jne :D

eli kun levittää viltin värin mukaan, toinen tietää miten ollaan ..
 
"torsti"
[QUOTE="vieras";24036383]:D
mä jotenkin onnistuin kuvittelemaan tämän niin, että punaisella viltillä ollaan lähetyssaarnaajassa, sinisellä takaapäin , vihreellä suihinotto jne :D

eli kun levittää viltin värin mukaan, toinen tietää miten ollaan ..[/QUOTE]

Taidetaankin vaihtaa vilttien merkitystä. Mutta mitäs sitten, jos punainen on pesussa ja silti haluis lähetyssaarnaajaa?
 
Aloitukseen: en todellakaan pystyisi...

Muuten noihin lasten nukuttamisiin ja vapaisiin nukahtamisiin. En yleisesti ole mikään "hirmuvallan" kannattaja enkä enempää pakota lapsia syömään lautasta tyhjäksi tms. Meillä tyttö temppuilee toisinaan ruuan kanssa ja silloin kyllä sanon esim että tuo on sitä hyvää kalaa mistä olet ennenkin tykännyt ja kehoitan muutamaan kertaan maistamaan, mutta mihinkään kädenvääntöön en lähde. Jos päättää olla syömättä niin siitä vaan, seuraava ruokatarjoilu on sitten aikanaan.

Nukutuksissa oli alkuun se että kumpikin lapsi nukahti rauhallisesti sänkyihinsä (kakkonen alkuun perhepetiin), myöhemmin tyttö oppi itse sanomaan milloin haluaa nukkumaan ja nukahti tuolloin nopeasti. Kun tuo ajoittui sinne 19.30-20.30 välille niin oltiin tyytyväisiä. Mutta kun alettiin menemään puolelle öin ja sinne yhteenkin niin en enää ollut vapaan nukahtamisajan kannalla. Esim toissayönä tyttö kyllä nukahti kahdeksan jälkeen mukavasti mutta heräsi kahdelta yöllä ja valvoi siitä aamuun asti. Ok, ehkä lapsi tietää milloin hängtä väsyttää, mutta perhettä ja päiväkotia ajatellen tuo ei ollut mikään kiva rytmi.

Pojalla on monien autistien ja kehiysvammaisten tavoin vaikea rauhoittua nukahtamaan. Vaikka olisi väsynytkin niin kroppa käy yhä ylikierroksilla ja siksi häntä on pakko pitää kiinni, käytännössö hän siis nukahtaa aikuisen viereen sopivan tiukkaan syliotteeseen. Hyvänä iltana tuohon menee 5-10min, huonona joutuu sitten lopulta luovuttamaan ja kokeilemaan tunhnin päästä uudestaan. Painopeitto on tilauksessa.
 
"Mis"
Mä odotan vieläkin, että milloin tuo minun tässä kuussa 3v täyttävä sitten muka keksii, että nukkumaanmeno on jotain kauheeta ja hirveetä ja sitä pitäisi protestoida ja valvoa puolille öin :D Menee säännöllisesti siinä 21-aikoihin nukkumaan, joskus hieman aikaisemmin, joskus hieman myöhemmin, päivän tapahtumista ja muusta rytmistä riippuen. Palstalla kovasti väitettiin, että 1,5v, sitten 2v, sitten peloteltiin, että kyllä se viimeistään 3-vuotiaana sen ymmärtää. Kolme vuotta tulee täyteen viikon päästä, ehkä se sitten yhtäkkiä rupeaa valvomaan joka yö yhteen :D
Voi Nina rakas pieni, vaikka sulla onkin helppo lapsi, se ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin lapset olisivat yhtä helppoja. Se mikä toimii sulla, ei todellakaan toimi kaikilla.
 
"vieras"
[QUOTE="torsti";24036446]Taidetaankin vaihtaa vilttien merkitystä. Mutta mitäs sitten, jos punainen on pesussa ja silti haluis lähetyssaarnaajaa?[/QUOTE]

Se ei sitten vaan käy. :p
tai sit tuplaat vilttien määrän.

kyllä ihmisen perusturva järkkyy, jos pitää doggystyle viltillä sitten yhenäkin ollakin päällä.
 
"torsti"
[QUOTE="vieras";24036483]Se ei sitten vaan käy. :p
tai sit tuplaat vilttien määrän.

kyllä ihmisen perusturva järkkyy, jos pitää doggystyle viltillä sitten yhenäkin ollakin päällä.[/QUOTE]

Niin. Onhan se miehellekin kamalaa mennä tuttuja rutiineja muuttamaan. Lähdenkin kohta vilttiostoksille! :)
 
samettiruusu
ap:lle pari painavaa asiaa :) Ihan oikeastikko ajattelet, että et voi ottaa esim perheneuvolaan tai sosiaalitäteihin yhteyttä? Ihan oikeastikko sen takia, että sinulle suututaan, jos saadaan tietää kuka asiasta on ilmoittanut? Siis et välitä pienen ihmisen elämästä, ethän oikeasti välitä? Sinä olet käsittääkseni jo aikuinen ja olet oppinut ilmeisesti tunteita ja muita käsittelemään, en usko, että menet kontalleen siitä, jos sinut hoksataan ilmoituksen takaa. Sinä keksit varmasti keinot pärjätä,MUTTA miten se pieni lapsi, kuinka sen käy jos jätät asian käsittelyn tähän.Koko elämä pilalla, traumoja tulee ja ne puhkeaa koko elämän varren ajan eteen elettäväksi yllättävissäkin tilanteissa. Annan haasteen ja toivon, että otat sen vastaan;hae lapselle apua.Kiitos
 
En minä vaan ole ikinä joutunut lapsia pakottamaan petiin. Iltatoimet aloitetaan joka ilta samaan aikaan ja niiden päätteeksi lapset menevät sänkyyn. Nukahtavat puolessa tunnissa. Jos näin ei kävisi ja nukkumaan menosta tulisi kamala show säännöllisesti ts. lapset pitäisi pakottaa sinne sänkyyn, niin miettisin ihan ensin, että mitä MINÄ voisin toisin tehdä. En lähtisi pakottamaan.

Joissakin asioissa olen tälle pakottamisen tielle lähtenyt ja mitään hyvää siitä ei ole seurannut. Minä en enää ala tapella lasten kanssa. Jos näyttää, että tilanne kärjistyy kriisiksi, koetan löytää jonkin muun toimintatavan. Yleensä olen fiksumpi kuin lapsi, joten saan tahtoni läpi joka tapauksessa.
 
söpöö
Väitän silti, että jos nukkumaanmenosta ei ole tehty peikkoa, menee lapsi nukkumaan silloin, kun häntä väsyttää. Jos lapsi harvoin meneekin liian myöhään nukkumaan niin eipä varmasti mene seuraavana yönä. Mokailutkin on siis ihan sallittuja.
Ihanan naiivia. Kaunis ajatushan tuo on, mutta ei ihan oikeasti toimi käytännössä ainakaan suurimman osan kohdalla.
 
siin
Väitän silti, että jos nukkumaanmenosta ei ole tehty peikkoa, menee lapsi nukkumaan silloin, kun häntä väsyttää. Jos lapsi harvoin meneekin liian myöhään nukkumaan niin eipä varmasti mene seuraavana yönä. Mokailutkin on siis ihan sallittuja.
Kai lapsi sitten saa herätäkin silloin, kun haluaa?

Väkisin nukuttamista en kannata, mutta jos lapsella ei ole rytmiä jota vanhemmat edesauttaa, niin se unirytmi siirtyy koko ajan pikku hiljaa eteenpäin. Valvoo ysiin, herää kasilta, valvoo kahteentoista, herää kympiltä, jaksaa valvoa yhteen, herää kympin jälkeen jne. Toihan toimii vain, jos lapsi herätetään tiettyyn aikaan joka aamu.

Unirytmin edesauttaminen ei tarkoita sitä, että lasta väkisin huudattamalla pakotetaan nukkumaan ja käytetään siihen tunteja. Mutta pidetään huolta siitä, että lapselle tulee rutiini, rauhoitetaan iltoja, mietitään päiväunien kestoa ja tarvetta.

Ei ihmisissä ole sisäänrakennettuna sellaista, että jokainen nukkuisi aina riittävästi.
 
Öh, en. :O Eikä mun mielestä lasta yleensäkään saa pakottaa nukkumaan.
Ai jassoo. Kyllä meillä ainakin niin lapsilla kuin aikuisillakin on tietty unirytmi, jota noudatetaan. Lapsesta voisi olla hirveän kiva jatkaa jotain kivaa leikkiä vaikka aamun pikkutunneille, mutta aikuisen tehtävä on huolehtia, että lapsi saa riittävästi unta, ja laittaa nukkumaan. Leikki-ikäinen lapsi ei todellakaan ole tarpeeksi kypsä punnitsemaan tuollaisten asioiden etuja ja haittoja, ja tehdä niitä koskevia päätöksiä. Sen ikäinen lapsi ei osaa edes ajatella sellaista syy-seuraussuhdetta, joka valvomisesta johtuu (--> aamulla hoitoon lähtiessä väsyttää).

Meillä on sinun kanssasi tässä tällainen reilun kymmenen vuoden näkemysero, ja en tiedä miten nykyään, mutta ennen muinoin tuollaista "lapsi saa tehdä mitä lystää" -meininkiä aka lööbailua kutsuttiin pellossa elämiseksi.
 

Yhteistyössä