Mitä tässä maailmassa voi tehdä, jos ajattelee kaiken eettisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ei voi syödä lihaa koska eläimet kärsii. Kasviksiinkin varmaan sattuu, sillä onhan nekin tietyllä tapaa elollisia.

Juustolla on kuulemani mukaan iso vesijalanjälki...mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Vaatteitakaan ei voi käyttää, koska niissä on käytetty joko lapsityövoimaa, tai ne on teetetty muutoin epäeettisissä oloissa kiinassa 16 tuntisilla työpäivillä kuumissa tehtaissa.

Muovia ei saisi käyttää, kun se ei maadu ja puutakin saa toisaalta käyttää vai vähän ettei sademetsät tuhoudu ja happi katoa maapallolta.

Säköäkään ei saa käyttää kuin vähän koska...niin...en kyllä tiedä miksi. Vettäkin pitää käyttää vähän, mutta tässäkin kohtaa syy on mulle epäselvä.

No nyt mulle selvis, että timantitkin on epäeettisiä. En kyllä tiedä miksi.

Siis voisko joku rautalangasta vääntää että mitä mä voin tehdä ja mitä en jotta maapallo säästyy ja olen muutoinkin eettinen ihminen?

Toki ymmärrän että lyhyet matkan ettemmin pyörällä/kävellen kuin autolla ja että luomua ja suomalaista tulisi suosia...joskaan mulle ei ihan se luomukaan ole auennut.

Kertokaa vaikka muutama suurin vääryys maailmaa kohtaan (olkoot se sitten luonto tai ihmiset) jotta mä voisin koittaa vähän sitä asiaa sitten vältellä. Ihmeisiin en pysty, mutta kai sitä voi edes vähän yrittää?!

Arvasin että joku vetää herneet nenuun timanteista. Jos puhuttaisiin mistä tahansa muusta tuotteesta, reaktio ei olisi sama.

Mun mielestä ei tarvitse aina ajatella eettisesti, varsinkaan asioista, joista ei tiedä. Mutta sitten, kun kuulee asioita, niin kyllähän se hieman velvoittaa kumminkin. Kai.

Muuta pois länsimaista ja elä vaatimattomasti ja omavaraisesti jossain pöpelikössä vahingoittamatta ympäröivää luontoa. Siinä olisi eettistä elämistä. Vois tuon varmaan Suomessakin toteuttaa. Kasvukausi on vaan kovin lyhyt. Niin ja kyllä kasvejakin voi syödä, kuolleita kasveja nimittäin. Eli sellaisia omenoita, jotka ovat pudonneet puusta jne :) Onnea ja menetystä yritykseen :D

Itse suosin riistaa, se on kohtalaisen eettistä lihaa.

Maailman makeanvedenvarannot eivät ole loputtomat. Sulla paljon juttuja tossa, mun pitäs mennä nukkumaankin, kertoisin kyllä mielelläni. Luomu siis meinaa luonnonmukaisesti kasvatettua; eli ei mömmöjä ja myrkkyjä pelloille.

Timantit - iso asia. Kimberleyn prosessista lisää tässä linkissä: Kimberleyn prosessi – Wikipedia

Se juustohomma on sitä, että aina jalostettuun tuotteeseen menee enemmän luonnonvaroja kuin jalostamattomaan. Esim. me voisimme syödä sen viljan itse, jota syötämme teuraskarjalle.

[QUOTE="hankey";21934678]kai tämä maapallon väestömäärä on sellainen, joka meidän olisi syytä pitää kurissa. ;)[/QUOTE]

Tässä on kyllä asia jonka suhteen en taivu. Lapsilukuamme en rupea maailman vuoksi säännöstelemään :)

Ei voi syödä lihaa koska eläimet kärsii. Kasviksiinkin varmaan sattuu, sillä onhan nekin tietyllä tapaa elollisia.

Jos olet kasvisten kipukokemuksista huolissasi niin kasvissyönti ratkaisee sen siinä mielessä, että kasveja tarvitsee määrällisesti kasvattaa vähemmän kun ne menevät suoraan ihmisen ravinnoksi eikä niin että niitä ensin syötetään iso määrä eläinten ravinnoksi ja sit osa siitä eläimestä lopulta syödään.

Noista muista asioista löytyy kyllä hyvin netistä juttua, kannattaa vähän googletella :)

En kuvittele olevani eettinen, moraalinen, luomu, ekologinen jne. kaikessa. Valitettavasti. Toisaalta se on inhimillistä. Jokainen tekee itse ne valinnat omalta kohdaltaan, mitä haluaa tukea ja mitä ei; mitä asioita pitää itselleen tärkeinä ja mitä ei.

"No nyt mulle selvis, että timantitkin on epäeettisiä. En kyllä tiedä miksi."
Osa näistä timanteista on ns. veritimantteja tai konfliktitimantteja.

Nimitys johtuu lyhyesti sanottuna siitä, että näillä timanteilla on rahoitettu ja rahoitetaan
konflikteja ja sotia.
Esim.Sierra Leonen tapauksessa kapinallisjoukot valtasivat timanttikaivoksia ja myivät timantteja pimeillä markkinoilla aseita ja muita tarvikkeita saadakseen.
Sierra Leonen sisällissodassa kuoli noin 50 000 ihmistä, amputoinnit ja lapsisotilaiden käyttö olivat arkipäivää. RUF myös käytti siviilejä orjatyövoimana timanttikaivoksissa, joiden työolot olivat surkeat. Jokaista RUF:ia vastustanutta rangaistiin armotta
– usein juuri amputoimalla jäseniä.
Sierra Leonen veritimantteja myytiin ympäri maailmaa, myös Euroopassa jne jne

:D Timantit on epäeettisiä koska jotkut Afrikan valtiot rahoittaa timanteilla asekauppaansa, tai lähinnä vaihtaa timantteja aseisiin tai myy niitä saadakseen aseita, joiden avulla taas harrastetaan ko. maassa terrorismia, kansanmurhaa, sortoa ja sisällisotaa. Kai. :O

Mutta totta se on, että kun yhdelle kumartaa, niin toiselle pyllistää, ei sitä voi koskaan täysin eettisesti toimia. :p

Viimeksi muokattu:
Arvasin että joku vetää herneet nenuun timanteista. Jos puhuttaisiin mistä tahansa muusta tuotteesta, reaktio ei olisi sama.

Mun mielestä ei tarvitse aina ajatella eettisesti, varsinkaan asioista, joista ei tiedä. Mutta sitten, kun kuulee asioita, niin kyllähän se hieman velvoittaa kumminkin. Kai.

Siis oletko sä nyt tosissasi?
Meinaatko että mä olen ensinnäkin a) vetänyt herneet nenään? ja b) vetänyt herneet nenään TIMANTEISTA? :laugh: Siis ihan totta...pilailetko sä? :O

Mä HALUAN tietää, koska kyllä mua eettisyys kiinnostaa. Eettisyys on osittaissyy sille että meillä on kestokasseja, kestohedelmäpusseja, kestositeitä, kestovaippoja yms. Mutta mä olen pihalla kuin lumiukko suurimmasta osasta kaikista eettisyysjutuista.

Muuta pois länsimaista ja elä vaatimattomasti ja omavaraisesti jossain pöpelikössä vahingoittamatta ympäröivää luontoa. Siinä olisi eettistä elämistä. Vois tuon varmaan Suomessakin toteuttaa. Kasvukausi on vaan kovin lyhyt. Niin ja kyllä kasvejakin voi syödä, kuolleita kasveja nimittäin. Eli sellaisia omenoita, jotka ovat pudonneet puusta jne :) Onnea ja menetystä yritykseen :D

Tota...ei sitä mitenkään vähän pienemmässä mittakaavassa vois aloittaa? :D

Juustolla on kuulemani mukaan iso vesijalanjälki...mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Eli juuston valmistamiseen alusta loppuun kuluu paljon vettä, lähtien aivan prosessin alusta kaupan hyllyille.

Vaatteitakaan ei voi käyttää, koska niissä on käytetty joko lapsityövoimaa, tai ne on teetetty muutoin epäeettisissä oloissa kiinassa 16 tuntisilla työpäivillä kuumissa tehtaissa.

Vaateasia on vaikea, sillä myös kotimaiset merkit teetättää vaatteensa nykyään halpatyövoimamaissa.

Muovia ei saisi käyttää, kun se ei maadu ja puutakin saa toisaalta käyttää vai vähän ettei sademetsät tuhoudu ja happi katoa maapallolta.

Puista tulisi suosia niitä, jotka kasvaa nopeasti, eikä ole ns. jalopuita sieltä sademetsästä. esim. bambu on eettistä, kun kasvaa helposti ja nopeasti.

Säköäkään ei saa käyttää kuin vähän koska...niin...en kyllä tiedä miksi. Vettäkin pitää käyttää vähän, mutta tässäkin kohtaa syy on mulle epäselvä.

Riippuu, miten se sähkö on tuotettu. Esim. aurinkoenergialla tuotettu sähkö ei ole keltään pois. Raaka-aineita ei ole loputtomasti tällä planeetalla ja siksi energiankulutusta tulisi vähentää.

Siis voisko joku rautalangasta vääntää että mitä mä voin tehdä ja mitä en jotta maapallo säästyy ja olen muutoinkin eettinen ihminen?

Toki ymmärrän että lyhyet matkan ettemmin pyörällä/kävellen kuin autolla ja että luomua ja suomalaista tulisi suosia...joskaan mulle ei ihan se luomukaan ole auennut.

Luomuruoan viljelyssä ei käytetä ympäristömyrkkyjä ja lannoitteita, jotka valuvat vesistöihin ja pohjaveteen ja tuhoavat puhtaan veden. Esim. järvet on rehevöityny ja niistä kuolee kelpo kalat ja vesi muuttuu uimakelvottomaksi, sen aiheuttaa pelloilta valuvat lannoitteet. Luomulannoitusta on esim. apila, joka ei valu eikä ole myrkkyä :)

Suomalaisen suosiminen on parempi, koska ulkomainen ruoka kuljetetaan tänne pitkien matkojen päästä. on järjetöntä, että lentokoneilla roudataan tänne ruokia, joita kasvaa täälläkin.

Kertokaa vaikka muutama suurin vääryys maailmaa kohtaan (olkoot se sitten luonto tai ihmiset) jotta mä voisin koittaa vähän sitä asiaa sitten vältellä. Ihmeisiin en pysty, mutta kai sitä voi edes vähän yrittää?!

Lentokoneella lentely on epäekologista. Vääryyttä on se, että me länsimaissa sairastetaan liikasyönnistä johtuen diabetesta ja sydän- ja verisuonitauteja, kun suuri joukko ihmisiä näkee nälkää meidän itsekkään elämäntapamme vuoksi.

Siis oletko sä nyt tosissasi?
Meinaatko että mä olen ensinnäkin a) vetänyt herneet nenään? ja b) vetänyt herneet nenään TIMANTEISTA? :laugh: Siis ihan totta...pilailetko sä? :O

Mä HALUAN tietää, koska kyllä mua eettisyys kiinnostaa. Eettisyys on osittaissyy sille että meillä on kestokasseja, kestohedelmäpusseja, kestositeitä, kestovaippoja yms. Mutta mä olen pihalla kuin lumiukko suurimmasta osasta kaikista eettisyysjutuista.

No kyllä tää sun aloitus on aika paljon sen sävyinen, että olet vetänyt herneet nenään. Pahoittelut siitä, että tulkitsin sen väärin.

Niin, liha on epäeettistä ja epäekologista. Kasviksiin ei satu. Kasvisruokaa voi syödä huoletta.

Juustolla on iso hiilijalanjälki. Hiilinjalanjälki liittyy ekologisuuteen, ei eettisyyteen.

Mikset voisi ostaa suomalaisia vaatteita?

Ei kaikkia puuastioita yms. valmisteta sademetsän puista.

Riippuu mitä sähköä käytät. Ekosähkö totta kai parempaa kuin ydinvoima!

Louhimisessa syntyy kaivosjätettä ja pohjavedet saastuvat.

Tiedät jo paljon mitä voit tehdä. :) Käytä autoa mahd. vähän, osta ekosähköä, kierrätä lasit, metallit ja muovit erikseen, ja biojäte tietenkin. Suosi kotimaisia vaatteita ja lähiruokaa. Älä lennä. Älä jätä virtaa päälle telkkariin tai laturia seinään, jos et käytä niitä sillä hetkellä. Älä tue suuryrityksiä, kuten Shelliä tms. Älä osta eläimillä testattuja meikkejä. Syö paljon kasvisruokaa.

Huomasit varmaan itsekin, että puhuit paljon ekologisista asioista, et vain eettisistä. Mutta sillä ei sinänsä ole väliä. Sekä ekologisuus että eettisyys ovat arvokkaita asioita! Hyväksy, ettet voi olla täydellinen. :)

Jos olet kasvisten kipukokemuksista huolissasi niin kasvissyönti ratkaisee sen siinä mielessä, että kasveja tarvitsee määrällisesti kasvattaa vähemmän kun ne menevät suoraan ihmisen ravinnoksi eikä niin että niitä ensin syötetään iso määrä eläinten ravinnoksi ja sit osa siitä eläimestä lopulta syödään.

Noista muista asioista löytyy kyllä hyvin netistä juttua, kannattaa vähän googletella :)

Meistä jäävä energia ruokkii taas kasveja. Jos siis vain hautaus luonnonmukainen tai tuhkat levitetään luontoon.

[QUOTE="bella";21934765]

Louhimisessa syntyy kaivosjätettä ja pohjavedet saastuvat.
[/QUOTE]

Tämä liittyy tosiaankin vain timanttien ekologisuuteen, ei niiden eetiisyyteen. Suurin ongelma timanttien suhteen ovat juuri nuo veri- ja konfliktitimantit, ja sitä ap tässä uskoakseni tarkoitti, puhuihan hän nimenomaan eettisyydestä. Sinänsähän voidaan pohtia myös sitä, onko epäekologisuus eettistä. Siinä mielessä kyseessä ovat toisiaan sivuavat kaksi arvoa.

No tässä tuli jo aika paljon selvennyksiä...tuo timanttisotajuttu oli mulle kyllä täysin uusi asia...ikinä ennen en ole moisesta kuullut :O

Mutta eihän mulla riitä rahat...kotimaista luomuruoka...melko kallista. Kotimaisia vaatteita pikkuputiikeista...melko kallista. Entä kelpaako tuo mun kirppistely...siis vaikka vaate ei ois kotimainen, niin se on sentään käytetty eli kierrätetty? Ja mä kierrätän kaiken kierrätettäväksi kelpaavan eteenpäin.

Sähkölaskut on meillä talvella reippaasti yli 300€, jotta en kyllä voi sitä kalliimpaan tuulisähköön (vai mitä se nyt oli) vaihtaa tai joudutaan muuttamaan johonkin pikkutönöön.

Kylläpäs tää meni nyt hankalaksi.

Uusimmat

Yhteistyössä