Voi vit.... mitä kakara nyt teki, hajoitti eteisestä ikkunan ja syy....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134848:
vicy, no ei tenava lähde ilman päivävaatteitaan ulos, se on selvä. Jos hänet puolipukeisena nostaisin ulkokuistille taxia odottamaan, niin raivari olisi taattu eikä hän lähtisi kouluun lainkaan. Päivävaatteet on joko puettava hänelle tai sitten hän pukee ne itse - mutta siinä menee aikaa. Ja kun hän on niin vitkuttelija, niin ei hänelle jää aikaa pukea vaatteitaan itse.

Eikä tuokaan pelitä, että lapsi ei aamulla söisi mitään. Hän olisi taatusti joko aivan väsy aamupäivän koulussa tai hirmuisen levoton. Jos ei siis olisi syönyt mitään.

hohhoijaa.. eli sä teet kaiken tasan lapsen päätösten mukaan! Mitä väliä sillä on jos lapsi raivoaa pihalla ilman vaatteita? tietääpä ainakin sen että kannattaa seuraavalla kerralla pukea päälle. Ja jos kyse on vain siitä että pukeminen kestää kauan niin herätä lapsi aikaisemmin ja käske heti ruveta pukemaan.
Miten niin lapsi ei lähde kouluun? saako se senkin päättää itse meneekö vai ei? Mistä se on edes keksinyt että on sellainen vaihtoehto että kouluun ei mennä?? Kouluun mennään ja piste, asiasta ei lapsen kanssa neuvotella yhtään!

• Tykkää
Reactions: Vanna
Siinähän syötät sitten, älä ihmettele että lapsi vetkuttelee ja joudut syöttämään. Jos joku syöttäisi minua niin en minäkään vaivautuisi itse syömään vaikka osaisin.
Aamuna parina sanot että syö tai tulee koulussa nälkä. Jos ei syö ja koulussa tulee nälkä niin ymmärtää _miksi_ pitä syödä, eikä vain siksi koska sinä sanot ja sitten syötät.

cassidy, taatusti kuulostaa ja mitä olen asiaan perehtynyt, niin koen välillä, että lapsella voi ehkä olla käytöksessään enemmän autismia kuin ADHD:ta. Autistinenkin lapsi voi olla levoton. Lapsella on myös autistisen ihmisen tapaan ns. omat toimintatapansa ja hänen on hirmu vaikea niitä muutttaa toisenlaisiksi.
Tuota on vaikea selittää tarkemmin, sen vain huomaa kun lapsen kanssa on.

Anne, kyllä nyt käykin niin, että lapsi ei saa hetkilleen mitään uusia leluja eikä saa hetkilleen pelata täällä tietokoneella yhtään mitään. ( Tosin vkl:na ollaan menossa mummolaan. Ja ehkä tiedossa on kauppareissu. Mummo haluaa jotain kivaa lapselle ostaa ja sen kyllä hänelle sallin. )

Blue. No ei tietysti lääkkeet olekaan mikään ainoa ratkaisu, mutta kyllä ne helpottavat elämää. Pidäme toisinaan viikonloppusin lääkkeettömiä päiviä ja kyllä silloin vasta huomaakin miten lapsi on pitelemättömissä. Hän on levoton, kovaääninen, pitää räplätä kaikenlaisia tavaroita pöydillä jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134905:
Eikä häntä todella voi laittaa yöpuvussa (hänellä se on vain t-paita ja pikkuhousut) koulutaxiin menemään.

Miksei voi? Laitat päivävaatteet reppuun mukaan. Luulen että poika pukee jo kotipihalla ennen taxiin menoa ja viimeistään taxissa.

Tuntuu että teillä menee silloin hyvin kun poika saa tehdä oman päänsä mukaan eli leikkiä miten haluaa silloin iltapäivisin, mutta kun pitäisi mennä sun tahdon mukaan niin poika ei tottele ollenkaan.

Vaikka olisi erityislapsi niin miten oppii pukemaan ja syömään nopeasti jos ei joudu tekemään sitä itse? Miten pitkään aiot auttaa? Mietin vaan kun meidän 4v on syönyt jo pari vuotta itse ja pukeekin melkein kokonaan itse (vetoketjuissa ym. autetaan). Ei kylläkään ole erityislapsi.

Iltaisin luette yhden sadun, sanotte hyvää yötä ja sitten nukutaan. Voitte toki olla sängyn vierellä kunnes lapsi nukahtaa. Veikkaan että iltaisinkin poika saa vetkuteltua teiltä aina vaan uuden sadun.

Olet itse miehesi kanssa tehneet tuollaisen kurittoman penikan. Kyllä tuon ikäisen pitää osata pukea ja syödä. Olisitte alkaneet opetella sillin kun toistekin, 1vuotiaana. Kuria, pukemista syömistä.

Laitos voisi olla oikea paikka.

just joo, huikkaan vain keittiöstä lapselle, että nousehan jo ylös. Lapsi oli tosin jo hereillä makkarissa tänä aamuna, mutta tuli noin myöhään sieltä pois, kun hänen unipehmonsa oli kateissa peiton alla.

Ja taidat olla just niitä jotka tulevat seuraavaksi syyttelemään koulua, kun "kotona menee niin hyvin ja on kiltisti", "kaikki ongelmat johtuvat kuolusta". No totta helvetissä kun kotona saa penikka pyörittää koko showta mielensä mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134932:
Anne, kyllä nyt käykin niin, että lapsi ei saa hetkilleen mitään uusia leluja eikä saa hetkilleen pelata täällä tietokoneella yhtään mitään. ( Tosin vkl:na ollaan menossa mummolaan. Ja ehkä tiedossa on kauppareissu. Mummo haluaa jotain kivaa lapselle ostaa ja sen kyllä hänelle sallin. )

Eli tää oli provo, eiks niin?

Pitää sitten alkaa toimia noin, että ei aamupalaa ja pukeminen aloitetaan heti kun herätään.

Mmm, myönnän tuonkin, että lapsi on omaehtoinen eli halua mielellään totella toisen käskyjä. Toisaalta kun hän on noin tahtolapsi, niin eipähän tule ainakaan aikuisena kenenkään jyräämäksi. Kun osaa pitää puolensa.

just, miten niin saa tehdä mielensä mukaan? Vaikka lapsi saakiin vapaasti olla ulkona ja leikkiä, niin kyllä täällä on iltaruoan aika tiettyyn aikaan ja samoiten iltapala. Nukkumaankin mennään suunnilleen samaan aikaan joka päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134940:
just joo, huikkaan vain keittiöstä lapselle, että nousehan jo ylös. Lapsi oli tosin jo hereillä makkarissa tänä aamuna, mutta tuli noin myöhään sieltä pois, kun hänen unipehmonsa oli kateissa peiton alla.

Muista muistutella ajoista äläkä vain ala karjua.
Jos huudat tai raivoat, on sinun auktoriteettisi jo rapissut eikä sinulla ole enää määräysvaltaa.
Muistuta lasta että 2minuuttia aikaa tulla, 1minuutti, puoli minuuttia, nyt ulos heti ja jos ei tottele, niin arestiin hiljaiseen nurkkaan miettimään kannattaisiko totella. Aresti ei ole määräämättömän pitkä, niistä ei ole hyötyä. Minuutti per ikävuosi, ei kommunikointia arestissa. Selitä syy, istuta, poistu. Tarvittaessa palauta puhumatta, aika alkaa alusta. Aresti loppuu, selitä syy, vaadi anteeksipyyntöä ja halausta ja sitten asia on unohdettu.

Mitäs jos aloittaisitte tänään ihan uuden jakson elämässänne. Juttele miehesi kanssa uusista järjestelyistä, alatte vaatimaan lapselta ikäisensä veroista toimintaa ja jos se vaatii sitä, että joskus joudutte kuskaamaan lapsen kouluun itse ja myöhässä, se on sitten tehtävä niin. Ihan ensimmäisenä siirrätte lapsen omaan huoneeseen nukkumaan. Kyllä tuon ikäisen lapsen on aika opetella. Lopetatte sen vastaamisen. Luette YHDEN sadun ja sillä selvä, jätätte huoneeseensa nukkumaan, ovi kiinni. Jos höpöttelee, höpötelkööt itsekseen, älkää vastatko vaikka kestäisi puoleen yöhön. Ruokailut hoitaa itse, tai jää nälkäiseksi - siitä ei saa tehdä minkäänlaista poikkeusta, vaikka kuinka laskisi verensokeri. Pistäkää nukkumaan niillä puhtailla alusvaatteilla, joiden päälle aamulla laittaa päällysvaatteet. Ei pyjamaa, se vain pitkittää aamurutiineja. Nämä kolme asiaa: nukkuminen omassa huoneessa, itse pukeminen, itse syöminen. Siinä ensimmäinen askel. Olkaa täysin murtumattomia, mutta välttäkää turhia riitoja. Jos esim. lapselle on luvattu ottaa pehmo kouluun, päättäkää jo illalla mikä pehmo se on, ja laittakaa valmiiksi reppuun. Ei tarvitse siitäkään tapella.

• Tykkää
Reactions: Vanna
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134932:
.

Tämä rapistaa omaa arvovaltaasi taas, kuset tavallaan omille nilkoillesi. Eli kun sinä kiellät niin esim mummo saa kävellä ylitsesi. Lapsesi tulee sitten tekemään samoin.
Jos sinä kiellät lelut koska rahaa tarvitaan ikkunaan, niitä ei myöskään osta mummo. Muuten voit yhtä hyvin unohtaa koko rangaistuksen ja ostella itsekin jos siltä tuntuu.
Jos haluat antaa mummon ostaa leluja niin sitten otat läjän niitä leluja ja myyt niitä alta pois.
Jompi kumpi, ei vähän molempia.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134940:

No en sitten ihmettelee, jos tulee kiire. Sähän tavallaan itse aiheutat ne hankalat tilanteet. Odotat, että lapsi tekee jotain, ja vaikka tiedät, että hän vitkutteleen, niin et valvo hänen tekemisiään. Seuraavaksi puutut sitten asiaan huutamalla ja räyhäämällä??
Jos lasta ei alanut kuulua hetken päästä makkarista, niin miksi et mennyt katsomaan, mikä on hätänä? Auttanut vaikka etsiä sen lelun ja kannustaa pukemaan. Siitä sitten reippaasti syömään.
Oma eskarilainenkin on välillä todella hitas.... Tyyppiä:laitan yhden jalan housunlahkeseen ja tuijotan kymmenen minuuttia kaukaisuuteen :D Mutta jos aamu alkaa näyttää siltä, niin olen itse koko ajan lähettyvillä, juttelen ja ohjaileen pukemaan. Samoin ruokailun kanssa. Ja meillä herätän lapsen klo 7, kun taksi tulee n. klo 7.40.

Anne, no en taatusti aio mummolle kertoa, että tenava sitten hajoitti ikkunan ellei siis tenava sitä kantele mummolle. Lapsi on mummolassa välillä melkoinen kantelupukki.

"jos se vaatii sitä, että joskus joudutte kuskaamaan lapsen kouluun itse ja myöhässä, se on sitten tehtävä niin." / no tuota emme voi kumpikaan tehdä, meillä on työt odottamassa aamulla. no ehkä itse voin mahd. kuskata jos olen iltavuorossa, mutta pääasiassa teen aamuvuoroja. ja kyllä se on taxi mikä lapsen kouluun kuskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135037:
Anne, no en taatusti aio mummolle kertoa, että tenava sitten hajoitti ikkunan ellei siis tenava sitä kantele mummolle. Lapsi on mummolassa välillä melkoinen kantelupukki.

Sitten otat kassillisen nyt olevia leluja ja myyt ne pois. Jos et ota mummoa mukaan kasvatukseen siinä rangaistuksessa, että lapsi ei saa nyt uusia leluja, niin et voi sitä itsekään toteuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135037:

Kantele? Mitä kantelemistä siinä on, jos lapsi kertoo tehneensä tyhmästi? Vai pelkäätkö, että kertoo myös samalla, kuinka hienosti äiti hoiti tilanteen?

Joku taisi aikaisemminkin kysyä: oletteko pyytänyt apua lapsen ohjaamiseen neuvolasta, eritysopettajalta jne?

Silja S. jatkan vielä. Kyllä lapsi illalla syö itse ruokansa, kun on aikaa syödä ja pukee + riisuu itsensä, kun siihenkin on aikaa. Eikä lapsi käytä pyjamaa, hänellä on t-paita ja pikkuhousut jalassa, kun hän menee nukkumaan. Omaan huoneeseen lapsi ei vielä halua, siellä on hänestä pelottava kaappi. Ja tuota kaappia nyt ei voida lapsen huoneesta minnekään muuallekaan siirtää. Sen paikka on lapsenhuoneessa ja piste.

just joo, olemme kyllä saaneet ohjausta lapsen kanssa toimimiseen. Ja kyllä olen ohjeistanut lasta, että mummolle ei tarvitse kaikkia meidän asioita kertoa. Olihan minullakin lapsena noin ,että kaikkia perheen asioita ei kerrota ulkopuolisille ihmisille. Samaa minä vaadin omalta lapseltai.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135059:
Silja S. jatkan vielä. Kyllä lapsi illalla syö itse ruokansa, kun on aikaa syödä ja pukee + riisuu itsensä, kun siihenkin on aikaa. Eikä lapsi käytä pyjamaa, hänellä on t-paita ja pikkuhousut jalassa, kun hän menee nukkumaan. Omaan huoneeseen lapsi ei vielä halua, siellä on hänestä pelottava kaappi. Ja tuota kaappia nyt ei voida lapsen huoneesta minnekään muuallekaan siirtää. Sen paikka on lapsenhuoneessa ja piste.

kaapin paikkalle kyllä ollaan johdonmukaisia ja se on siellä minne se on laitettu, mutta kun pitäisi olla yhtä jämäkkä lapsen kanssa niin sitä ei sitten ollakaan...

• Tykkää
Reactions: Vanna ja Dongxi
Big, mikä ei meistä ole pelottavaa, sitä se saattaa olla lapselle. Eikä lapsen pelkoa saa vähätellä. Minäkin muistan lapsena miten pelkäsin nukkua yksin omassa huoneessani ja ajattelin, että en aio samaa herkkua omalle lapselleni tarjota. Siksi hän nukkuu samassa huoneessa kanssamme ja hyvin on yöt nukkunutkin. Ei ole ollut koskaan levotonta yöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135059:

Entä jos siirrätte lapsen omaan huoneeseen ja toinen teistä menee ensimmäiseksi yöksi sinne lapsen huoneeseen nukkumaan, että toteaa kaapin vaarattomaksi? Yövalo tietenkin päällä koko ajan. Kyllä nyt on aika siirtyä jo. Tiedä vaikka omaan huoneeseen siirtyminen antaisi lapselle itseluottamusta ja uskoa omiin kykyihin. Itseluottamus voisi helpottaa muutakin toimintaa.

Yhteistyössä