Voi vit.... mitä kakara nyt teki, hajoitti eteisestä ikkunan ja syy....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135896:
Tuli sitten soitto lastensuojelusta, mutta täti vaikutti hyvin ystävälliseltä. Kyseli vain omasta jaksamisestani ja mitä täällä on aamulla tapahtunut. Tulevat vappuaattona tapaamaan meitä.

Ota nyt apu vastaan ja kerro samat asiat kuin täälläkin! Saatte tasapainon elämäänne ja teidän pitäisi miehenne kanssa myös puhaltaa yhteen hiileen. Juttele rauhassa lapsesi kanssa kun tulee koulusta ja sovitte pelisäännöt ja sanktion ikkunan rikkomisesta, siis että miten osallistuu korvaamiseen. Tsemppiä jatkoon äläkä soimaa liikaa itseäsi. Toivottavasti et loukkaantunut sanoistani, sanon yleensä suoraan vaikka tarkoitan vain hyvää.

Eli, lapsesi rikkoo ikkunan kun ei saa tahtoaan läpi, seurauksena annat mitä lapsi haluaa ja lyöt vielä päälle.

nothing-to-do-here-template.jpg.scaled500.jpg

Juttelen kyllä lapsen kanssa , tietenkin ja kerron pelisäännöistä. Minulle saa myös sanoa asioista suoraan. Minuakin nyt tämä asia todella hävettää, nolottaa ja suututtaa. Kyllä minua pelottaa tuo vappuaatto kun he tulevat täällä käymään. Toivottavasti asia jäisi tuohon kertaan. Kun en koe itse, että minun jaksamisessa on mitään vikana. Kyllä mieskin katsoo ja hoitaa poikaa, niin että voin tehdä omia juttujani. Tämä aamu nyt meni näin pahasti pieleen kuin olla ja voi, tämä ei tule koskaan enää toistumaan. Pitää kyllä miestä yrittää houkutella olemaan työmatkalla vähän pitempään. En kyllä haluaisi häntä tuohon vappuaaton keskusteluun ollenkaan mukaan. Ongelma koskee vain minua , ei häntä.

Mutta kyllä tämä asia nyt sen verran rajusti kalvaa itseäni, että miten pystyn loppuviikon olemaan rauhallisesti töissä? Kun koko ajan vain vatvon tätä asiaa mielessäni.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26136003:
Juttelen kyllä lapsen kanssa , tietenkin ja kerron pelisäännöistä. Minulle saa myös sanoa asioista suoraan. Minuakin nyt tämä asia todella hävettää, nolottaa ja suututtaa. Kyllä minua pelottaa tuo vappuaatto kun he tulevat täällä käymään. Toivottavasti asia jäisi tuohon kertaan. Kun en koe itse, että minun jaksamisessa on mitään vikana. Kyllä mieskin katsoo ja hoitaa poikaa, niin että voin tehdä omia juttujani. Tämä aamu nyt meni näin pahasti pieleen kuin olla ja voi, tämä ei tule koskaan enää toistumaan. Pitää kyllä miestä yrittää houkutella olemaan työmatkalla vähän pitempään. En kyllä haluaisi häntä tuohon vappuaaton keskusteluun ollenkaan mukaan. Ongelma koskee vain minua , ei häntä.

Mutta kyllä tämä asia nyt sen verran rajusti kalvaa itseäni, että miten pystyn loppuviikon olemaan rauhallisesti töissä? Kun koko ajan vain vatvon tätä asiaa mielessäni.

Tottakai mies tulee keskusteluun mukaan, jokainen puhukoon suunsa puhtaaksi ja mietitte yhdessä ratkaisua tasapainoisempaan elämään. Nyt et saa enää tehtyä tekemättömäksi mutta tuleviin aamuihin pystyt vaikuttamaan!

• Tykkää
Reactions: Madicken04 ja Vanna
Sporttis, no en haluaisi todellakaan miestä tähän keskusteluun mukaan. Tämä ongelma on vain minulla. Mies kyllä pärjää oikein hyvin ja mainiosti lapsen kanssa. Minä en läheskään aina.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26136045:
Sporttis, no en haluaisi todellakaan miestä tähän keskusteluun mukaan. Tämä ongelma on vain minulla. Mies kyllä pärjää oikein hyvin ja mainiosti lapsen kanssa. Minä en läheskään aina.

Kerroit kuitenkin että teillä hieman erilaiset säännöt lapsen kanssa. Se on iso asia kun mietitään lapsen käytöshäiriöitä. Ja perheenä teidän pitää selvitellä ongelmia yhdessä. Varmasti myös lastensuojelu haluaa kummatkin vanhemmat paikalle. Samoin lapsi.

• Tykkää
Reactions: Madicken04 ja Vanna
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26136045:

No kyllä se miehellekin kuuluu. Osa syynä tuohon pärjäämättömyyteen on ainakin kertomasi mukaan erilaiset pelisäännöt lapsen kanssa. Nyt ne kaivavat maata jalkojesi alta. Tässä vaiheessa olisi syytä saada ne yhteiset pelisäännöt kuntoon.

Sporttis, no ainoastaan tuosta että toinen antaa lastenohjelmat katsoa aamusta ja toinen ei. Ja kun muuten täällä kotona on kaikki ok ollut. Harmin harmi, että olin näin ajattelematon. Pitäisi aina laskea kymmeneen ja rauhoittua. Pelottaa, ettei lasta vain otettaisi huostaan tai että meitä alettaisiin tarkkailemaan jotenkin esim; kävisivät täällä säännöllisesti. Kun ei tämä tule toistumaan.

Olihan toki nyt jossain perhelehdessä isästä jolla oli 3 poikaa ja isä oli kanssa tiiviisti yhteyksissä lastensuojeluun. Niin hän ei pitänyt lastensuojelua ollenkaan pahana asiana. Hän oli sinut asian kanssa.
Hänestä oli siksi tehty ls-ilmoituksia kun vanhimmat pojat ajelivat pikku lelumopoillaan vähissä vaatteissa päivisin tai iltaisin keskenään tiellä. Tuostahan isä oli laittanut facebokiin hyvä tekstin tyyliin,että kun hän on jotain tekemässä, niin ei hän aina kerkeä huomata, kun lapset karkaavat tielle vähissä vaatteissa "mopoilemaan".

Pitää nyt rauhoittaa oma toimintansa ja olla jämäkämpi. Eikä mennä liiaksi mukaan lapsen temputteluun ja uhmaamiseen. Silti sydän lyö tuhatta ja sataa.. pelottaa.... mitä on edessä?

Voi luoja, jo ensimmäisellä sivulla selvisi, että provo mikä provo. Luulin, että muutkin sen huomaa, mutta eikun juttu jatkuu vaan. Mikäli ap oikeiasti käyttäytyisi ja ajattelisi noin kuten viesteissään tuo ilmi, hänen täytyisi olla jotenkin yksinkertainen. Kuitenkin kirjoitustyyli on sen verran sujuva ja kielioppikin hanskassa edes auttavasti, että enpä usko...

Tän on pakko olla provo - alkuperäinen kirjoittajahan on ihan sekopäähullu. Ja jollei ole provo niin tuollaisen hullun aikuisen ikeen alla ei voi lapsi olla muuta kuin samanlainen raivohullu kuin äitinsä :/

[QUOTE="vieras";26136347]Voi luoja, jo ensimmäisellä sivulla selvisi, että provo mikä provo. Luulin, että muutkin sen huomaa, mutta eikun juttu jatkuu vaan. Mikäli ap oikeiasti käyttäytyisi ja ajattelisi noin kuten viesteissään tuo ilmi, hänen täytyisi olla jotenkin yksinkertainen. Kuitenkin kirjoitustyyli on sen verran sujuva ja kielioppikin hanskassa edes auttavasti, että enpä usko...[/QUOTE]

Juu, en minäkään. Provo tämä on. Välillä huomaa tekstin tyylistä ym. Nopeasti ne kortitkin ap askarteli :D Huvinsa kullakin.

vieras, osaan tehdä monta asiaa yhtä aikaa. Ja käydä välillä täällä. Nyt olen aloittanut taas siivoamisen ja paikkojen järjestelemisen, ettei täällä näyttäisi epäsiistiltä.

[QUOTE="vieras";26136372]Kuvakortitkin ap askarteli ihan kädenkäänteessä samalla kun tässä palstaili...[/QUOTE]

Eipä niissä kauaa mene jos tietää mitä etsii ja sopivat kuvat löytyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26136418:
bb, no tulostin ne valmiit korttipohjat netistä. Leikkelin ne ja laitoin sinitarralla kiiinni paperille. Ei siinä kauaa nokka tuhise.

Kannattaa päälystää kontaktimuovilla tai mielummin laminoida, kestävät paremmin. Sellainen itseliimautuva tarranauha on kätevä niiden kiinnittämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26136117:
Sporttis, no ainoastaan tuosta että toinen antaa lastenohjelmat katsoa aamusta ja toinen ei. Ja kun muuten täällä kotona on kaikki ok ollut. Harmin harmi, että olin näin ajattelematon. Pitäisi aina laskea kymmeneen ja rauhoittua. Pelottaa, ettei lasta vain otettaisi huostaan tai että meitä alettaisiin tarkkailemaan jotenkin esim; kävisivät täällä säännöllisesti. Kun ei tämä tule toistumaan.

Olihan toki nyt jossain perhelehdessä isästä jolla oli 3 poikaa ja isä oli kanssa tiiviisti yhteyksissä lastensuojeluun. Niin hän ei pitänyt lastensuojelua ollenkaan pahana asiana. Hän oli sinut asian kanssa.
Hänestä oli siksi tehty ls-ilmoituksia kun vanhimmat pojat ajelivat pikku lelumopoillaan vähissä vaatteissa päivisin tai iltaisin keskenään tiellä. Tuostahan isä oli laittanut facebokiin hyvä tekstin tyyliin,että kun hän on jotain tekemässä, niin ei hän aina kerkeä huomata, kun lapset karkaavat tielle vähissä vaatteissa "mopoilemaan".

Siinä perhelehden jutussa oli kyse lapsien käytöksestä ei vanhemman niinkuin tuossa sun jutussa

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26134848:
vicy, no ei tenava lähde ilman päivävaatteitaan ulos, se on selvä. Jos hänet puolipukeisena nostaisin ulkokuistille taxia odottamaan, niin raivari olisi taattu eikä hän lähtisi kouluun lainkaan. Päivävaatteet on joko puettava hänelle tai sitten hän pukee ne itse - mutta siinä menee aikaa. Ja kun hän on niin vitkuttelija, niin ei hänelle jää aikaa pukea vaatteitaan itse.

Eikä tuokaan pelitä, että lapsi ei aamulla söisi mitään. Hän olisi taatusti joko aivan väsy aamupäivän koulussa tai hirmuisen levoton. Jos ei siis olisi syönyt mitään.

Ymmärrän ap hyvin tuon aamutilanteen kireyden. Omanikin vetkuttelee ja on aikava lähdöissä, mutta ennakointi on oikeasti meilla ainut toimivaksi osoittautunut keino. Meillä strukturoidaan, aikataulutetaan ja monin eri keinoin lasta kannustetaan lähtötilainteisiin liittyvissä toimissa... ja silti joskus homma ei toimi, joskus menee hermot jne. Väkivaltainen käytös tosin vain pahentaa tällaisen lapsen käytöstä eli siitä kannattaa pyrkiä pois.

Meillä näissä tilanteissa on apuna käytetty kuvia (kuvat vaatteiden pukemisjärjestyksestä, ruokailusta jne.), munakelloa (kun soi, niin syömään... kun soi, niin pukemaan) sekä aikataulutus siten, että aikuinen pitää huolen riittävästä ajasta (ajoissa nukkumaan, herätys jne.). Tämä vaatii aikuiselta todella jämäkkyyttä ja on orjuuttavaa kellon tuijotusta, mutta palkitsee lopulta rauhallisempana toimintana. Lisäksi meillä lasta on hyvin sujuneesta ruokailusta, pukemisesta, nukkumaan menemisestä jne. palkittu tarroilla (kun saa esim. viisi tarraa, saa jonkin pienen palkinnon). Palkinnot hyvin sujuneista toimista voivat olla retki puistoon, uimahallikäynti, uusi pieni lelu, kahvilakäynti... ihan mitä tahansa pientä (meillä ei kyllä suosita uusia leluja näissä). Ja tuosta aamupalan tärkeydestä, niin se on ainakin meillä ihan ehdoton juttu eli ruokaa ja lepoa tarvitaan säännöllisesti, muuten homma menee riehumiseksi ja hermot kiristyvät lapsella. Missään tapauksessa ei voi jättää ruokailuja väliin.

Jos tuo aamuinen olisi meillä tapahtunut, niin siitä seuraisi vakava keskustelu illalla ja tässä sovittaisiin myös ns. rangaistukset eli esim. tietty lelu on takavarikossa, tv- tai pelikielto, pehmolelua ei enää mukaan kouluun (koska siitä tuli tuollainen raivari) jne. konkreettista. Asia myös kirjattaisiin ylös, jotta molemmat muistavat mitä on sovittu. Sitten tulisi samassa myös tuo kannustava tarrakortti tms. jotta lapsi voisi itse korjata omaa käytöstään. Kun asia olisi näin käyty läpi, niin sitten se olisi käsitelty ja sovitut toimet toteutettaisiin seuraavina päivinä. Iltahommat myöskin säännöllisiksi eli samaan aikaan joka ilta iltapala, pesulle ja sänkyyn. Lapsi kannattaa nyt opettaa nukahtamaan itsekseen, jottei näitä asioita äidille tule unta häiritsemään.

Yhden vilkkaan äiti, olet onneksi kanssani samoilla linjoilla, että ei ruokaa missään nimessä voi eikä saa jättää väliin. Meillä on myös niin, että aamulla kun lapsi ei ole vielä ottanut lääkettä, hänelle ruoka maistuu paremmin. Koulussa päiväruoalla tilanne voi olla jo toinen, kun lääke vaikuttaa. Silloin lapselle ei niin ruoka maistu.

Ja tuossa olet kanssa samoilla linjoilla, että kyllä tässä on keskustelun paikka edessä. Nyt olen ajatellut, että astuu voimaan pelikielto, uusia leluja ei tule ja pehmoja ei enää kouluun viedä.

Usein sekin on toisinaan haastavaa lapsen kanssa, että kun pitäisi puhua oikeista ja tärkeistä asioista, niin lapsi ei edes halua kuunnella tai keskustella koko asiasta, vaan alkaa päälle höpöttämään omia juttujaan legoista. Näin hän kai haluaa torjua kuuntelemasta oikeaa asiaa. Mutta nyt hänen on kuunneltava ja ymmärrettävä mitä sanktiota seuraa kun hajoitti ikkunan.

Tuokin kyllä pitää ottaa käyttöön, että lapsi alkaa nukahtamaan itsekseen. En tiedä sitten pitäisikö iltasatu alkaa lukemaan täällä olkkarissa ja sitten kehoittaa lasta menemään sänkyyn nukkumaan.

Minusta on hyvä juttu, että lastensuojelu otti yhteyttä!
Eikä varmaan olisi pahitteeksi vaikka useammin teillä vierailisivat.
Ehkä heiltä saisi kasvatus vinkkejä. Teillähän on täysin hukassa tuo kasvatus. Erisäännöt miehellä ja sinulla ja annat heti lapselle kaikessa periksi kun hän vähän heittäytyy hankalaksi.
Ota apu nyt ihmeessä vastaan kun sitä on tarjolla ja kerro kaikki mitä täälläkin.
Ilman muuta myös isän pitää olla paikalla. Koskeehan se koko teidän perhettä!
Onko teillä muita lapsia?

No ei minusta miehen tarvitse olla paikalla. Hän kyllä tulee juttuun lapsen kanssa ja häntä lapsi paremmin tottelekin kuin minua. Ja pyrin nyt olemaan jämäkämpi lapsen suhteen, periksi en aio enää antaa.

Uusimmat

Yhteistyössä