Voi vit.... mitä kakara nyt teki, hajoitti eteisestä ikkunan ja syy....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaisiko lapsi viedä psykologille tutkittavaksi..jyrkästi sanottu joo mutta nuo nukahtamisjutut yms kuulostaa vaan niin tutulle.. 8v pojalla meillä on tosiaan adhd ja asperger. Hän on käynyt tutkimuksissa kauan ja viimein saatiin nämä diagnoosit. Suosittelen jos yhtään epäilyttää..

Tosi hieno asia tässä on se, että aloittaja myöntää aamun menneen päin seiniä ja yrittää nyt tosissaan saada noita aamurutiineja toimimaan. Kuvakortit on hyvä alku. Tsemppiä ketjun aloittajalle! Kyllä se siitä helpottuu, kun keräät voimia ja käyt läpi ne pakolliset muutokset. Toki tule uusia ongelmia iän karttuessa, mutta pääasia, että elät päivä kerrallaan ja hoidat kuhunkin kauteen kuuluvat kriisit pois päiväjärjestyksestä. Jaksamista!

Sporttis, no ei hän ole täällä ennen mitään hajottanut tai särkenyt. Tämä oli ensimmäinen kerta. Tässä aamussa vain itseä harmitti lapsen vitkastelu ja viivyttely, silloin menetän hermoni ja alan huutamaan, vaikka tiedän että ei tuosta hyvää seuraa. Ja aina olen seuraavan aamun valmistellut illalla valmiiksi, eli lapsen päivävaatteet tietyssä järjetyksessä tuolille. Tarkastan että repussa on oikeat tavarat. Aamulla ei ole muuta kuin lapsen herättäminen ja aamupalan teko.

Silja S., juu kuvakortit olen nyt tehnyt valmiiksi ja yritän niiden avulla nyt asioita hoitaa toisella tapaa.

Kolmen äiti, millaisia nukahtamisongelmia sinun pojallasi sitten on?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135570:
vieras, olen toki tehnyt niinkin tässä iltaisin, että olen lukenut iltasadun lapselle ja sanonut, että tulen silloin ja silloin takaisin. Nuku hyvin!! Kyllä lapsi on itsekseen osannut nukahtaa. Mutta monesti hän niin säälittävällä äänenpainolla ruinaa, että hänen vieressään oltaisiin, kun hän nukahtaa, että ei sitä silloin pysty olemaan jyrkkänä ja sanomaan EI!! Toki ymmärrän, että tämän ikäisen kuuluisi jo osata nukahtaa itsekseen. Niinhän itsellänikin oli. Tosin muistan että valvoin jonkin aikaa vuoteessani, ennenkuin uni tuli. Ja sitten pelkäsin pitkin yötä yksin huoneessani, kunnes aamuyöstä sain kipittää vanhempieni viereen nukkumaan. Sitten vasta kunnon uni tulikin.

Madicen 04, neuvosi kuulostavat hyviltä. Pitääpä niitä alkaa ottamaan käyttöön aamuisin.

Tasapainoton lapsi "kiristää" vanhempiaan nukkumattomuudella, syömättömyydellä ja pukeutumattomuudella. Uhmaiässähän yleensä näihin tulee häikkää kun lapsi päättää temppuilla. Lapsellasi ei ole mitään hätää joten säälittävä ääni on ihan vain lapsen tapa testata kuinka johdonmukaisia olette.

Sporttis, lapsella oli 2v iässä melkoinen uhma. Hän sai aivan mielettömiä raivareita, huh huh sitä aikaa, kun muisteleekin. Syömisessä ja pukeutumisessa ei ole siis iltaisin mitään ongelmia, kun ei silloin ole kiire minnekään. Lapsi saa rauhassa tehdä nuo asiat valmiiksi.

[QUOTE="kolmen äiti";26135626]Kannattaisiko lapsi viedä psykologille tutkittavaksi..jyrkästi sanottu joo mutta nuo nukahtamisjutut yms kuulostaa vaan niin tutulle.. 8v pojalla meillä on tosiaan adhd ja asperger. Hän on käynyt tutkimuksissa kauan ja viimein saatiin nämä diagnoosit. Suosittelen jos yhtään epäilyttää..[/QUOTE]

Ei tässä tapauksessa välttämättä mistään diagnoosista ole kyse, lapsi saattaa olla vain tasapainoton ja oireilee huonoa oloaan näin. Ap:lle vielä kysymys, millaiset yöunet lapsi nukkuu ja kuinka paljon ulkoilee/liikkuu päivän aikana?

Paljonko varasit aikaa aamupalalle, entä pukemiselle. Onko korteista lähtöhali? Minusta sinun pitää miettiä myös omia aamupuuhiasi, miten sinun aamuksi menisi, että pystyt olemaan kärsivällinen. Itselläni on ehdotonta, että herään rahassa ja saan juoda kahvini rauhasta. Jos minulle tulee kiire, lastenkin aamu menee pilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135655:
Sporttis, no ei hän ole täällä ennen mitään hajottanut tai särkenyt. Tämä oli ensimmäinen kerta. Tässä aamussa vain itseä harmitti lapsen vitkastelu ja viivyttely, silloin menetän hermoni ja alan huutamaan, vaikka tiedän että ei tuosta hyvää seuraa. Ja aina olen seuraavan aamun valmistellut illalla valmiiksi, eli lapsen päivävaatteet tietyssä järjetyksessä tuolille. Tarkastan että repussa on oikeat tavarat. Aamulla ei ole muuta kuin lapsen herättäminen ja aamupalan teko.

Mutta mistä syystä oot pelännyt jo aiemmin jotain tämmöistä? Niinhän kirjoitit. Vaikka lapsi olisi temperamenttinen, niinkuin munkin tyttäreni niin silti ikkunoiden rikkominen tai yletön raivoaminen ei ole sallittua. Oletko yrittänyt opettaa lapsellesi että tunteet puetaan sanoiksi? Tosin sitä sunkin pitäisi harjoitella kerta satutat lastasi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135693:
Sporttis, lapsella oli 2v iässä melkoinen uhma. Hän sai aivan mielettömiä raivareita, huh huh sitä aikaa, kun muisteleekin. Syömisessä ja pukeutumisessa ei ole siis iltaisin mitään ongelmia, kun ei silloin ole kiire minnekään. Lapsi saa rauhassa tehdä nuo asiat valmiiksi.

Uhmaiät kuuluu lapsen normaaliin kehitykseen ja silloin vanhemman tehtävä on erityisesti olla turvallinen "olkapää" johon itkeä kun kiukuttaa. Aikuisen tehtävä on ottaa paska niskaan ja osoittaa omalla käytöksellään että elämässä ei "ikkunan rikkomisella" pärjää.
Hienoa että myönnät aamujen menevän tällä menolla jorpakkoon ja että myös sinä, lapsen lisäksi tarvitsette muutosta. Pidä huoli lapsen liikunnasta ja ulkoilusta, tarpeeksi pitkästä ja rauhallisesta yöunesta ja varaa aikaa tarpeeksi aamutoimiin. Muista halittelu ennen kouluun lähtöä ja muista kertoa lapsen olevan rakas, sitä lapset haluavat vaikkeivat aina sitä osaa sanoa kaipaavansa.

Sporttis , minusta lapsi nukkuu riittävät yöunet - ainakin 9 tuntia. Ja lapsi mielestäni ulkoilee ihan riittävästi, sekä koulussa että täällä kotona.

Vieras, no tämmöisinä aamuina, jolloin itsellä ei ole menoa minnekään, niin en varaa omille puuhilleni aikaa ollenkaan. vaan lähinnä keskityn siihen, että saisin lapsen ajoissa lähtemään pihalle taxia odottamaan. Välillä vain tuntuu, että nämä aamut vain venyvät ja vanuvat lapsen kohdalta. Vaikka hän vielä maaliskuun alussa oli jo todella reipas ja nopea ulos menijä.

Olen myös pyrkinyt juttelemaan lapsen kanssa kaikenlaisista asioista ja myös siitä kun huomaan, että lasta jokin asia harmittaa tai suututtaa. Silti hän välillä saattaa saada pieniä raivareita.

no sähän palkitsit lapsen siitä, että särki peilin. sä hait sen lelun, jota vaati. ei sun niin olis pitänyt toimia. ei myöskään pöläyttää sitä lasta. vaan laittaa kohti taksia. ilman lelua, ilman sen kummempia raivon osoituksia. kyllä se tekee ton vielä uudestaankin, kun näkee, että raivoamalla saa tahtonsa läpi

[QUOTE="Vieras";26135707]Paljonko varasit aikaa aamupalalle, entä pukemiselle. Onko korteista lähtöhali? Minusta sinun pitää miettiä myös omia aamupuuhiasi, miten sinun aamuksi menisi, että pystyt olemaan kärsivällinen. Itselläni on ehdotonta, että herään rahassa ja saan juoda kahvini rauhasta. Jos minulle tulee kiire, lastenkin aamu menee pilalle.[/QUOTE]

Ihan mahtava tämä iPadin älykäs näppäimistö. Valitettavasti en herää Roope Ankan tyyliin vaan rauhassa

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Kyselit tuosta lapseni nukkumisongelmista.. Hän edelleen huutelee sänkyyn mentyään pitkin iltaa "äiti", vähän välilä. Joka ilta kysyy "onko täällä ketään", ja kyselee kaikki äänet jos kuuluu pienikin rasahdus. Kaikki koneet tuntuu inhottavilta jos ne on illalla päällä, esim. astiampesukone. Tällaisia..

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135779:
Sporttis , minusta lapsi nukkuu riittävät yöunet - ainakin 9 tuntia. Ja lapsi mielestäni ulkoilee ihan riittävästi, sekä koulussa että täällä kotona.

Vieras, no tämmöisinä aamuina, jolloin itsellä ei ole menoa minnekään, niin en varaa omille puuhilleni aikaa ollenkaan. vaan lähinnä keskityn siihen, että saisin lapsen ajoissa lähtemään pihalle taxia odottamaan. Välillä vain tuntuu, että nämä aamut vain venyvät ja vanuvat lapsen kohdalta. Vaikka hän vielä maaliskuun alussa oli jo todella reipas ja nopea ulos menijä.

Olen myös pyrkinyt juttelemaan lapsen kanssa kaikenlaisista asioista ja myös siitä kun huomaan, että lasta jokin asia harmittaa tai suututtaa. Silti hän välillä saattaa saada pieniä raivareita.

Niin kaikki on suhteellista ja jokainen on omanlaisensa mutta mun samanikäinen poika nukkuu 11h yöunet. Ulkoileekin kyllä noin viisi tuntia päivässä ja joinakin päivänä liikuntaharrastukset siihen päälle. Jos tuntuu että aamuisin on väsynyt niin voisithan kokeilla pidentää yöunta koska jostainhan se kertoo jos lapsi on aamuisin tosi väsynyt! Onko hän muuten ainut lapsi?

Sporttis, kyllä usein kyhnytän lasta päästä tai selästä kun hän on leikkimässä lattialla. Sanon myös pitäväni hänestä. Aamutoimiin on kyllä nyt varattava selkeästi enemmän aikaa.

Kieltämäti lapsi isänsäkin kanssa jättää aamuhommat viime tippaan ja usein on heilläkin kiire, että lapsi ehtii taxiin. Sekin toki ärsyttää aamuissa, kun lapsi haluaa katsoa lastenohjelmia ja tuohan kanssa viivästyttää aamupalan syömistä.

Olen tuostakin asiasta monesti sanonut miehellekin, että ei lastenohjelmia aamulla katsota, kun pitää lapsen mennä kouluun. Niin miehen mielestä lastenohjelmat eivät hidastuta aamuhommia lainkaan.

Noh kun minä tänäkin aamuna yritin kieltää lapselta, että lastenohjelmia ei katsota vaan syöt aamupalasi, niin johan lapsi jo tuostakin ekan metakan nosti. Jätin sitten telkkarin hetkeksi auki ja sitten sammutin sen. Usein luoviminenkin eri tilanteissa auttaa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26135816:
Sporttis, kyllä usein kyhnytän lasta päästä tai selästä kun hän on leikkimässä lattialla. Sanon myös pitäväni hänestä. Aamutoimiin on kyllä nyt varattava selkeästi enemmän aikaa.

Kieltämäti lapsi isänsäkin kanssa jättää aamuhommat viime tippaan ja usein on heilläkin kiire, että lapsi ehtii taxiin. Sekin toki ärsyttää aamuissa, kun lapsi haluaa katsoa lastenohjelmia ja tuohan kanssa viivästyttää aamupalan syömistä.

Olen tuostakin asiasta monesti sanonut miehellekin, että ei lastenohjelmia aamulla katsota, kun pitää lapsen mennä kouluun. Niin miehen mielestä lastenohjelmat eivät hidastuta aamuhommia lainkaan.

Noh kun minä tänäkin aamuna yritin kieltää lapselta, että lastenohjelmia ei katsota vaan syöt aamupalasi, niin johan lapsi jo tuostakin ekan metakan nosti. Jätin sitten telkkarin hetkeksi auki ja sitten sammutin sen. Usein luoviminenkin eri tilanteissa auttaa lasta.

Tuollainen luoviminen ei kyllä auta lasta että ensin kiellät ja sitten kuitenkin annat katsoa. Ja vielä jos vanhemmilla keskenään erilaiset säännöt niin sekin sekoittaa lisää. Mä vähän arvelinkin että tässä tapauksessa on taustalla juurikin tuota soutaa-huopaa kasvatusta eli kielletään mutta kuitenkin annetaan. Ja sen tuloksiin törmätään sitten kovinkin usein. Itsellä on se periaate että jos en jaksa kieltää tai katsoa että kielto menee varmasti perille niin en kiellä ollenkaan. Koska ein pitää olla ei, eihän lapsi muuten opi sen merkitystä!

"Kun minä YRITIN kieltää..." siinä olikin olennainen, sinä yritit mutta lapsi kuitenkin päätti puolestasi. Luulen että sinä ja miehesi olette lapsenne pelinappuloita ja se on oikeasti lapsen mielestä todella pelottavaa jos kaksi isoa ihmistä kulkee lapsen talutushihnassa. Ryhdistäytykääpä nyt ISOT ihmiset!

Meillä tuo on hoidettu niin, että aamupala syödään ennen ohjelmien katsomista, sen jälkeen saa katsoa ohjelmia tiettyyn kellonaikaan saakka, jonka jälkeen mennään pesulle. Aikaisemminkin saa mennä. Pesun jälkeen voi sitten katsella vaatteita pukiessa, väliin tosin täytyy muistutella, että onko ne vaatteet jo päällä. Tiettyyn aikaan se katselu sitten loppuu ja pistetään ulkovaatteet päälle, kun pitää lähteä. Tuohon kaikkeen kokonaisuudessaan on varattu puolitoista tuntia aamulla tuon erityislapsen kanssa. Olisihan se mukava nukkua itsekin vähän kauemmin, mutta noista rutiineista poikkeaminen kyllä näkyy ja kuuluu :headwall:

Tuli sitten soitto lastensuojelusta, mutta täti vaikutti hyvin ystävälliseltä. Kyseli vain omasta jaksamisestani ja mitä täällä on aamulla tapahtunut. Tulevat vappuaattona tapaamaan meitä.

Tuli sellainen mieleen, että ei kai lastasi kiusata koulussa, tai jos hänellä on jotain muita harmeja siellä. Jospa kouluun lähteminen on siksi niin ylivoimaista nykyään?

mvdhop, no en luule, että häntä koulussa kiusattaisiin. Ja tässä uudessa koulussa pitäisi mennä lapsella ihan hyvin, ainakin reissarissa on pääsääntöisesti lukenut ihan myönteisiä viestejä lapsesta.

Uusimmat

Yhteistyössä