Voi TSIISUS mikä kakara!

Alkuperäinen kirjoittaja dip:
Eilen kauppareissulla:
Jo hedelmäosastolla kiinnitin huomioni n.3v-tyttöön, joka kiukutteli aivan mahdottomasti rattaissaan. HUusi kurkkusuorana että haluaa pois. Äiti ei nostanut. Hetken päästä tyttö oli kuitenkin lattialla ja alkoi juoksennella sekopäisenä edes takas. Otti hedelmiä käteen ja pudotteli niitä maahan, useita. Sitten tuli meidän viereen, tuijotti hetken mun poikaa ja tönäisi tätä ihan yhtäkkiä. Mä sanoin, että hei, äläpäs töni. Äiti haki tytön ja veti mukaansa - mutta ei sanonu meille mitään pahoittelun tapaista. Raivosi jotain epämääräistä tytölleen.
Meni vähän aikaa, kun oltiin siirrytty toiselle osastolle, tyttö tuli taas yhtäkkiä jostain ja tönäisi mun poikaa. Siinä vaiheessa mä jo hermostuin ja sanoin tytölle tiukemmin, että ei saa toisia töniä. ÄIti veti taas tyttönsä mukaan, ei pahoitellut mitenkään. Äiti yritti saada tytön takas rattaisiin, mutta tämä veti hirveet huutoraivarit, joten äiti antoi periksi. Me mentiin kovaa karkuun...
Kassalla nämä tulivat jonoon meidän perään. Yhtäkkiä tyttö tuli ja nappasi mun korista jugurttipurkin ja lähti sen kaa juoksemaan. Sen äiti lähti perään ja kun se yritti saada sen pois, purkki putosi maahan ja meni rikki. Mulla alkoi kiehua... Onneks se äiti tajusi lähteä hakemaan uuden ja toikin sen. Tällä kertaa jopa vähän pahoitteli. Mun poika seisoi mun vieressä aivan ihmeissään ja tuijotti tätä riehujaa silmät suurena. Siihen asti kun päästin kaupasta ulos, se tyttö huusi ja kiljui koko ajan ja sen äiti oli aivan naama punaisena.
Mutta ei missään vaiheessa puhutellut lasta kunnolla, hyvä että edes kielsi. Saati, että olis vaikka laittanu lapsen remmeillä rattaisiin..
Että sellasta.
Ei voi muuta sanoa, ku että ei ollu sillä äidillä ihan kasvatusopit hallussa.

Huomaa et sulla on vaan poika. Sä et tiedä minkälaisia tytöt on! Mulla on kuule samanlainen tyttö kuin kaupassa näit! Mun tyttö on voimakastahtoinen ja kovapäinen. Vaikka kuinka kasvattaisi niin kovapäiset lapset tekee kuitenkin kaiken miten itse haluaa. Itsekkin olen ollut samanlainen ja äitini on hävennyt mua aina. Mut aikuinen mustakin on tullut. Jos sulla on nynny poika niin et tiedä minkälaisia tytöt voi olla. Tee tyttö niin sittenpähän tiedät!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Mä olen muuten joutunut avaamaan kaupassa hunajapurkin AIKUISELLE diabeetikolle, jonka tajunnantaso oli jo alentunut..

Sun pitää nyt äkkiä mennä natustamaan jotaki syötävää vaikka hunajaa kun sun tajunnantaso on laskenu :) tässä keskustellaan lasten käytöksestä :D

Niinpä, kun siihenkin vaikuutta niin monet asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eilen kauppareissulla:
Jo hedelmäosastolla kiinnitin huomioni n.3v-tyttöön, joka kiukutteli aivan mahdottomasti rattaissaan. HUusi kurkkusuorana että haluaa pois. Äiti ei nostanut. Hetken päästä tyttö oli kuitenkin lattialla ja alkoi juoksennella sekopäisenä edes takas. Otti hedelmiä käteen ja pudotteli niitä maahan, useita. Sitten tuli meidän viereen, tuijotti hetken mun poikaa ja tönäisi tätä ihan yhtäkkiä. Mä sanoin, että hei, äläpäs töni. Äiti haki tytön ja veti mukaansa - mutta ei sanonu meille mitään pahoittelun tapaista. Raivosi jotain epämääräistä tytölleen.
Meni vähän aikaa, kun oltiin siirrytty toiselle osastolle, tyttö tuli taas yhtäkkiä jostain ja tönäisi mun poikaa. Siinä vaiheessa mä jo hermostuin ja sanoin tytölle tiukemmin, että ei saa toisia töniä. ÄIti veti taas tyttönsä mukaan, ei pahoitellut mitenkään. Äiti yritti saada tytön takas rattaisiin, mutta tämä veti hirveet huutoraivarit, joten äiti antoi periksi. Me mentiin kovaa karkuun...
Kassalla nämä tulivat jonoon meidän perään. Yhtäkkiä tyttö tuli ja nappasi mun korista jugurttipurkin ja lähti sen kaa juoksemaan. Sen äiti lähti perään ja kun se yritti saada sen pois, purkki putosi maahan ja meni rikki. Mulla alkoi kiehua... Onneks se äiti tajusi lähteä hakemaan uuden ja toikin sen. Tällä kertaa jopa vähän pahoitteli. Mun poika seisoi mun vieressä aivan ihmeissään ja tuijotti tätä riehujaa silmät suurena. Siihen asti kun päästin kaupasta ulos, se tyttö huusi ja kiljui koko ajan ja sen äiti oli aivan naama punaisena.
Mutta ei missään vaiheessa puhutellut lasta kunnolla, hyvä että edes kielsi. Saati, että olis vaikka laittanu lapsen remmeillä rattaisiin..
Että sellasta.

Huomaa et sulla on vaan poika. Sä et tiedä minkälaisia tytöt on! Mulla on kuule samanlainen tyttö kuin kaupassa näit! Mun tyttö on voimakastahtoinen ja kovapäinen. Vaikka kuinka kasvattaisi niin kovapäiset lapset tekee kuitenkin kaiken miten itse haluaa. Itsekkin olen ollut samanlainen ja äitini on hävennyt mua aina. Mut aikuinen mustakin on tullut. Jos sulla on nynny poika niin et tiedä minkälaisia tytöt voi olla. Tee tyttö niin sittenpähän tiedät!!!!!!!!!!!!!!

Ja tämähän se vasta olikin todella kypsä kommentti. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eilen kauppareissulla:
Että sellasta.

Tytöt on todellakin toista luokkaa ainakin mitä tulee tempperamenttiin ja kovapäisyyteen, mutta jokaisen lapsen tulee kuitenkin käyttäytyä sukupuoleen katsomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja jännää miten:
Aiheki vähän hukku matkalla :whistle: siis kaupassa lapsi käyttäytyi huonosti ja nyt tästä tuli erityislapsi keskustelu :D

Joo, ehkä seuraavaksi pitäis keskustella siitä oliko tän lapsen ÄITI mahdollisesti erityisäiti.... :whistle: ;)

Saattoi vaikka ollakin, mutta ainakin varmasti aivan väsynyt tilanteeseen, siihen, että lapsi riehuu ja siihen, että samalla pitäisi jaksaa ajatella muita ihmisiä sekä nopeasti tehdä ostokset, jotta pääsee tiukasta tilenteesta pois. On erittäin noloa, joutua siihen tilanteeseen ja silloin ei aina aivotoimintakaan niin täydellinen ole

:ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja super:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
mä taasen olen työni puolesta nähnyt paljon tuon kaltaisia 3 vuotiaita... ja vika ei tod ole äideissä..

Toistaa toistaa: No siitä, et kyllään 3-vuotiaan jo pitää tietää, ettei tollasta tehdä. Vaikka toi kauppareissu oli vain yksi lyhyt pätkä, niin kyllä siitä näki, että ei sitä tyttöä oo pahemmin neuvottu. EN mä ainakaan tunne yhtään samanikäistä, mukaan lukien oma poikani, joka tekis tollaista. Uhma ja kiukku on erikseen. Tarkotan lähinnä ruokien viskomista ja toisten tönimistä...

Mä olen... Mun esikoinen, jos sattui sillepäälle 3 vuotiaana, niin teki kyllä kaikki mahdolliset tuhmuudet, jos vain pääsi tekemään. Meillä harvemmin onneksi raivosi kaupassa, mutta muualla kyllä. Ja kun raivo tuli, niin tiukasti mun piti pitää hänet kiinni, ettei olisi käyttäytynyt kuten aloituksen lapsi. Kun vielä lisää, että esikoisen lisäksi mulla oli vielä toinen 2v vilkas poika aina mukana myös... ja myöskään häntä ei voinut vapaasti päästä temmeltämään. Siksi ihmettelenkin, ettei aloituksen äiti saanut lasta pidettyä kiinni, kun kuitenkin lapsia oli vain yksi

:/

Koko ketjua läpi kahlaamatta nii heräs vaan mieleen kysymys et mikähän alotus täällä sit olis ollu jos se äiti olis kunnolla komentanu lastaan? Meillä se joskus tarkottaa kunnon ärjäsyä et toi vauhtisaapas pysähtyy kuunelemaan. "Kamala miten nykyajan äidit huutaa lapsilleen yleisillä paikoilla, kyl on kasvatustavat hukassa kun ei normaal puheääni enää riitä jne"

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Koko ketjua läpi kahlaamatta nii heräs vaan mieleen kysymys et mikähän alotus täällä sit olis ollu jos se äiti olis kunnolla komentanu lastaan? Meillä se joskus tarkottaa kunnon ärjäsyä et toi vauhtisaapas pysähtyy kuunelemaan. "Kamala miten nykyajan äidit huutaa lapsilleen yleisillä paikoilla, kyl on kasvatustavat hukassa kun ei normaal puheääni enää riitä jne"
Mun mielestä huutamalla komentamisessa ei ole mitään vikaa, jos se toimii. Sen sijaan jos vanhempi vain karjuu ja karjuu, mutta lapsi jatkaa edelleen pahantekoaan, mietin, onko siinä huutamisessa mitään järkeä.

Lapsensa kanssa täytyy pärjätä.

Lapsi ei saa kaupassa tai muuallakaan riehua, paiskoa toisten omaisuutta pitkin käytäviä, eikä töniä.

Oli sitten miten erityinen tai tavallinen, hyvin tai huonosti kasvatettu tahansa. Säännöt ovat silti voimassa.

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Mun mielestä huutamalla komentamisessa ei ole mitään vikaa, jos se toimii. Sen sijaan jos vanhempi vain karjuu ja karjuu, mutta lapsi jatkaa edelleen pahantekoaan, mietin, onko siinä huutamisessa mitään järkeä.

Juu sit se on eri juttu. Meillä toimii se et ku vauhti kiihtyy ja kiihtyy ja normaali puhe ei auta niin tietynlainen ärjäsy pysäyttää/herättää kuuntelemaan taas äitiäkin

Turhaan täällä väittelette mikä oli totuus lapsen ja äidin käytöksen syistä. Kukaan teistä ei voi sitä tietää. Se oli yksi ainut kauppareissu, sen perusteella ei voi tehdä suurempia johtopäätöksiä mistään. Musta tuntuu että on helppo yrittää kirkastaa omaa sädekehää haukkumalla tuota äitiä...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Lapsensa kanssa täytyy pärjätä.

Lapsi ei saa kaupassa tai muuallakaan riehua, paiskoa toisten omaisuutta pitkin käytäviä, eikä töniä.

Oli sitten miten erityinen tai tavallinen, hyvin tai huonosti kasvatettu tahansa. Säännöt ovat silti voimassa.

:flower:

Mutta jos ei jollakin hetkellä pärjää, jos epäonnistuu, onkohan siitä paljon apua hänelle tai kenellekään toisellekaan, että muut katsoo kieroon, eivät esim kysy, voinko auttaa jotenkin, vaan moittivat toisia äitejä jossain ihan toisaalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä olen vähemmästäkin kantanut huutavaa muksua ympäri kauppaa ja ihmiset katsoo, mutta heille hymyilen ystävällisesti tai vilkutan. Minun lapsi ja minun kasvatus. Kauppareissulla ei muita häiritä ja totellaan kun sanotaan!

Aina ihmiset kastsoo huutavia lapsia, ja kiinnipitelyä, minäkin katson. Mä katson ja hymyilen et jes, tota kasvatetaan. ;)

Eli ei kaikki pahalla katso. Kyllähän ääni kääntää päät...

täys peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Mutta jos ei jollakin hetkellä pärjää, jos epäonnistuu, onkohan siitä paljon apua hänelle tai kenellekään toisellekaan, että muut katsoo kieroon, eivät esim kysy, voinko auttaa jotenkin, vaan moittivat toisia äitejä jossain ihan toisaalla?
Ennakointi on yleensä hyvä keino. Eli jos tietää, että lapsi ei välttämättä käyttäydykään niinkuin pitäisi, niin silloin sitä lasta ei päästetäkään juoksentelemaan pitkin kauppaa. Mutta kenelle tahansa voi tulla eteen tilanteita, joissa lapsi aiheuttaa vahingossa toiselle harmia. Ja silloin pyydetään anteeksi ja tarvittaessa kysytään, miten aiheutetun vahingon voisi korvata.

Tuskin siitä mitään apua on.
Mutta usein nämä tapaukset ovat sellaisia, jotka eivät yritäkään pärjätä. Eivät pyydä anteeksi kun lapsi tulee tönimään toisia, eivät nappaa lasta kainaloon tai laita kärryihin, yms. Ja mun mielestä sitä voi ihan hyvin hieman ihmetellä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Tuskin siitä mitään apua on.
Mutta usein nämä tapaukset ovat sellaisia, jotka eivät yritäkään pärjätä. Eivät pyydä anteeksi kun lapsi tulee tönimään toisia, eivät nappaa lasta kainaloon tai laita kärryihin, yms. Ja mun mielestä sitä voi ihan hyvin hieman ihmetellä.

No joo, hieman =) En tiedä mitenkä laput silmillä minä oikein kävelen, kun en juuri koskaan ole nähnyt tuon kaltaisia tapauksia. Vilkkaita ja villejä lapsia kyllä, tottelemattomiakin, mutten koskaan vanhempaa, joka ei olisi joko ainakin itse pahoitellut lapsensa käytöstä, jollei ole opastanut (tai onnistunut opastamisessa) lastaan pyytämään anteeksi.

Ennakointi on yleensä hyvä keino. Eli jos tietää, että lapsi ei välttämättä käyttäydykään niinkuin pitäisi, niin silloin sitä lasta ei päästetäkään juoksentelemaan pitkin kauppaa. Mutta kenelle tahansa voi tulla eteen tilanteita, joissa lapsi aiheuttaa vahingossa toiselle harmia. Ja silloin pyydetään anteeksi ja tarvittaessa kysytään, miten aiheutetun vahingon voisi korvata.

Samaa mieltä. Ja vastapuoli voi halutessaan osoittaa, että ymmärrystä tai sympatiaa riittää, nyökätä, että "joo ei se mitään, tämmöistä päiviä on itsellä kullakin". :)

En tiedä mitenkä laput silmillä minä oikein kävelen, kun en juuri koskaan ole nähnyt tuon kaltaisia tapauksia. Vilkkaita ja villejä lapsia kyllä, tottelemattomiakin, mutten koskaan vanhempaa, joka ei olisi joko ainakin itse pahoitellut lapsensa käytöstä, jollei ole opastanut (tai onnistunut opastamisessa) lastaan pyytämään anteeksi.
Et mitkään laput silmillä vaan yleensä pyydetäänkin anteeksi. Siksipä toisenlainen käytös aiheuttaakin ihmetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Kummallista miten täällä puolustellaan. Lapset eivät saa kaupassa tuhota tavaroita ja häiritä muita, piste. Meillä on 3v joskus ruvennu väsyneenä kiukuttelemaan kaupassa. Heittäytynyt lattialle huutamaan. Olen silloin napannut tytön kainaloon, siinä saanut sitten rimpuilla ja huutaa, itse olen jatkanut ostoksia, tuplarattaita työntäen, ostoskori rattaiden työntöaisan nurkassa keikkuen. :D Jos olisin ollut tuo äiti, olisin pistänyt vaikka väkisin rattaisiin takaisin, ei tuollaista käytöstä voi hyväksyä.

mut näillä puolustelijoilla ei ole homma hallussa.

En tiedä mitenkä laput silmillä minä oikein kävelen, kun en juuri koskaan ole nähnyt tuon kaltaisia tapauksia. Vilkkaita ja villejä lapsia kyllä, tottelemattomiakin, mutten koskaan vanhempaa, joka ei olisi joko ainakin itse pahoitellut lapsensa käytöstä, jollei ole opastanut (tai onnistunut opastamisessa) lastaan pyytämään anteeksi.
Et mitkään laput silmillä vaan yleensä pyydetäänkin anteeksi. Siksipä toisenlainen käytös aiheuttaakin ihmetystä.

No Åbon kirjoituksesta ymmärsin, että enemmistö (vai luinko väärin, pahoittelen ) olisi näitä ei-anteeksi-pyytäviä.

Mulla on omia lapsia ja kokemuksia monenlaisista lapsista 17 vuoden ajalta työn puolesta ja mun pitää sanoa, etten olis yhdeltäkään hyväksynyt tuollaista käytöstä kuin ap:n esimerkissä. Jos 3-vuotias ei osaa olla ihmisiksi kauppareissulla on äidin/hoitajan homma pitää raivoava kakru jotenkin aisoissa. Jugurttipurkkien ja hedelmien heittelyä en katsois sekuntia pidempään, se loppuis sillä siunaamalla.

Ja vastapuoli voi halutessaan osoittaa, että ymmärrystä tai sympatiaa riittää, nyökätä, että "joo ei se mitään, tämmöistä päiviä on itsellä kullakin". :)
Aivan =)

Jep. Ja sen ekan tönäisyn kohdalla näin teinkin. Ja samalla selitin omalle hämmästyneelle pojalleni, että tyttöä vaan taitaa joku harmittaa.

Mutta sitten kun tuli vielä toinen tönäisy - joka oli oikein kova, ja sen perään vielä se jogurttikohtaus, niin ei kyllä munkaan ymmärrys enää riittänyt..
JA KOROSTAN, ETTÄ IHMETTELEN ENEMMÄN SEN ÄIDIN KÄYTTÄYTYMISTÄ KUIN LAPSEN. SIIS SITÄ, ETTEI TÄMÄ ÄITI TEHNYT MITÄÄN PISTÄÄKSEEN LASTAAN KURIIN TAI TOISAALTA PAHOITELLAKSEEN MUN POJAN PUOLESTA.

No joo, hieman =) En tiedä mitenkä laput silmillä minä oikein kävelen, kun en juuri koskaan ole nähnyt tuon kaltaisia tapauksia. Vilkkaita ja villejä lapsia kyllä, tottelemattomiakin, mutten koskaan vanhempaa, joka ei olisi joko ainakin itse pahoitellut lapsensa käytöstä, jollei ole opastanut (tai onnistunut opastamisessa) lastaan pyytämään anteeksi.

Mä näin viimeeksi eilen. Noin 6 v poika joka tiputti ensin perunoita lattialle (tahallaan), ja myöhemmin kaatoi yhden hyllyn kokonaan.
Ja äiti vaan punasteli hiljaa vieressä. Ei puhettakaan siitä, että olisi laittanut poikansa siivoamaan jäljet, tai siivonnut itse.

Mun ja lasteni luo on myös tultu huutelemaan "sä oot tyhmä " yms, tönimään, siis ventovieraat pennut kaupassa. Ainoa, joka komensi, olin minä.

Jokaisen lapsilla on tottelemattomuuspäiviä joskus, mutta mun mielestä asian ydin onkin siinä, miten vanhemmat toimivat. Eli pyytävätkö lapsensa puolesta anteeksi/laittavat tämän pyytämään anteeksi, vai ovatko vaan hoo moilasina, vanhemmuus hukassa.

No Åbon kirjoituksesta ymmärsin, että enemmistö (vai luinko väärin, pahoittelen ) olisi näitä ei-anteeksi-pyytäviä.

Öh...siis ne, joita ihmetellään, ovat näitä ei-anteeksi-pyytäviä. Niitä tilanteita, joissa vanhemmat toimivat kuten vanhempien kuuluu, ei mun mielestäni juurikaan ihmetellä.

Yhteistyössä