Voi TSIISUS mikä kakara!

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Yhtä huvittava tämä keskustelu on, kuin se "Annatko lapsesi syödä jo kaupassa ostoksia?".
Siinäkin jokatoinen oli diabeetikko ja oli suorastaan PAKKO repiä karkkipapereista kääreet samantien, kun kauppaan pääsi.

Sama homma tämän keskustelun suhteen. Vähintään jokatoinen on erityislapsi ja siitä syystä heidän on annettava tanssia lambadaa lihatiskillä ja äidin on hymyiltävä vienoa ymmärryksen hymyä.

aloin miettiä samaa. Tulee mieleen, että onko tosiaan 70% palstalaisista erityislapsi? Tämähän on sitten varmasti jo tilastollisesti merkittävää.

Khyl. Palstalla erityisyys tiivistyy.

Meilläkin siis on jotain häikkää, mut jumalauta, pitää ne säännöt olla, enkä puolustele pojan tekemisiä sillä.

Hemmetti, pitäsköhän ettimällä ettiä joku diagnoosi pojalle, voisin antaa sen riehua kaupassa ilman huolen häivää ja sitten läväyttää paperia esiin et "hei katos, diagnosoitu tapaus, ymmärrystä pliis", jos joku tulee valittamaan. :saint: :heart:

Olen jutellut työkaverini kanssa tästä asiasta, koska hänellä on kaksi erityislasta (ihan diagnosoituja ) hän sanoi, että kun hän käy noissa erityislasten kimppatapaamisissa niin siellä vanhemmilla on sellainen käsitys, että he eivät voi liikkua mihinkään koska heillä on erityislapsia ja kun ei voi kieltää ja kurittaa jne. Minun työkaveri oli tästä hämmästynyt ja sanonut, että kheillä eletään normaalia lapsiperheen arkea ja tasan sama kuri on kuin muillakin. He matkustelevat monta kertaa vuodessa ulkomailla jne. mutta yleinen käsitys on tuo ja se hämmästyttää jo niitäkin joilla on erityislapsia. Meillä oli tosiaan erittäin hedelmällinen keskustelu tästä ja voin sanoa, että työkaverini on selvinnyt äärettömän hyvin kahden erityislapsen kanssa vaikka välissä oli yh:na. Nykyään ei enää voi käydä noissa erityislasten tapaamisissa, koska on asioista niin eri mieltä muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Alkuperäinen kirjoittaja dip:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kaikki oo niin kuin sä:
Tuollainen lapsi saa aikuisessa aggressiot aikaiseksi. Ja lastahan ei saa lyödä. Ei ole montaa vaihtoehtoa jäljellä.

Raivon vallassa on tärkeintä keskittyä omien tunteidensa hallitsemiseen, tai lähinnä pitämiseen koossa, se on ihan toissijaista sillä hetkellä mitä muut ajattelee.

Ajattele ap vähän!

Olet kyllä ihan oikeassa. Se äiti näytti siltä, että sen pää räjähtää. Mä ajattelin lähinnä pidemmässä mittakaavassa. Että ei ole lasta kasvatettu. Kyllähän nyt 3-vuotiaan pitää jo tietää, ettei tollasta tehdä.

ei kaikki ton ikäiset tiiä, ootko varma ettei lapsella ollut esim jotain kehityshäikkää tms? kaikkea kun ei nää ulospäin. meiän kuopus on välillä tollainen ja on jo reilusti päälle 4v ei vaan voi itselleen mitään, päälle päin ei näy, mutta kärsii erilaisista kehityshäiriöistä... =)

Tätä mä tarkotin myös vaikka sitä en sitten suoraan kirjottanutkaan

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Yhtä huvittava tämä keskustelu on, kuin se "Annatko lapsesi syödä jo kaupassa ostoksia?".
Siinäkin jokatoinen oli diabeetikko ja oli suorastaan PAKKO repiä karkkipapereista kääreet samantien, kun kauppaan pääsi.

Sama homma tämän keskustelun suhteen. Vähintään jokatoinen on erityislapsi ja siitä syystä heidän on annettava tanssia lambadaa lihatiskillä ja äidin on hymyiltävä vienoa ymmärryksen hymyä.

aloin miettiä samaa. Tulee mieleen, että onko tosiaan 70% palstalaisista erityislapsi? Tämähän on sitten varmasti jo tilastollisesti merkittävää.

Khyl. Palstalla erityisyys tiivistyy.

Meilläkin siis on jotain häikkää, mut jumalauta, pitää ne säännöt olla, enkä puolustele pojan tekemisiä sillä.

Hemmetti, pitäsköhän ettimällä ettiä joku diagnoosi pojalle, voisin antaa sen riehua kaupassa ilman huolen häivää ja sitten läväyttää paperia esiin et "hei katos, diagnosoitu tapaus, ymmärrystä pliis", jos joku tulee valittamaan. :saint: :heart:

Luitteko muuten Meidän Perhe-lehdestä sen erityispedagogin haastattelun...oli sitä mieltä et 90% adhd-diagnooseista on turhia..

En lukenut, mutten ihmettele. Pojan kohdalla olen oikeasti miettinyt ADHD:n mahdollisuutta, mutta uskoisin, että diagnoosi olisi tullut jo, jos olisi, eikä kaikki "oireet" täsmää. :) Muuten vain erittäin vilkas poika, ehkäpä rauhottuu vanhetessaan, en tykkää riehuvista lapsista ja jostain syystä etenkin riehuvat pojat saa veren kiehumaan, oli sitten kyse omista tai muiden lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja ei kaikki oo niin kuin sä:
Tuollainen lapsi saa aikuisessa aggressiot aikaiseksi. Ja lastahan ei saa lyödä. Ei ole montaa vaihtoehtoa jäljellä.

Raivon vallassa on tärkeintä keskittyä omien tunteidensa hallitsemiseen, tai lähinnä pitämiseen koossa, se on ihan toissijaista sillä hetkellä mitä muut ajattelee.

Ajattele ap vähän!

Jokseenkin samaa mieltä erityslapsen äitinä. Lapsen erityispiirteet ei aina näy korvien asennosta!

Luitteko muuten Meidän Perhe-lehdestä sen erityispedagogin haastattelun...oli sitä mieltä et 90% adhd-diagnooseista on turhia..

Tuohan on vain yhden ihmisen mielipide. Meidän lapsella ei ole tuota diagnoosia, kaksi muuta kylläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ja taaskaan ei voi olla kyse mistään muusta ku vaan kasvatusopeista ja tän pohjalta on taas hyvä syy halukkua joku äiti.

Mun sympatia menee tämän tytön äitille kylläkin, vaikka olen kyllä sitä mieltä et olis ollu fiksua pahoitella tönimisiä.

samaa mieltä.

Muoks. Miten sen näkee ulkokuoresta, kuinka lapsensa kasvattaa?

En tiä. Mä en kyllä näe.

Toistaa toistaa: No siitä, et kyllään 3-vuotiaan jo pitää tietää, ettei tollasta tehdä. Vaikka toi kauppareissu oli vain yksi lyhyt pätkä, niin kyllä siitä näki, että ei sitä tyttöä oo pahemmin neuvottu. EN mä ainakaan tunne yhtään samanikäistä, mukaan lukien oma poikani, joka tekis tollaista. Uhma ja kiukku on erikseen. Tarkotan lähinnä ruokien viskomista ja toisten tönimistä...

Kyllä se lapsi aika varmasti tietää miten kaupassa ym käyttäydytään, mutta jos on huono päivä ni on huono päivä eikä lapset ole kovin hyviä pitämään kulissia yllä niinku aikuiset!!! Meillläki on kerrottu miten kaupassa ollaan, mutta jotku kauppareissut on suoraan kauhukuvasta. Toki voihan se olla etten minäkään lapsiani osaa kasvattaa.... joskus sitä kyllä epäilen itsekki...

Alkuperäinen kirjoittaja omg:

Samaa miettinyt tässä sekä muissakin vastaavissa keskusteluissa :whistle:

Niin, onhan se huvittavaa noin, mutta oikeasti välillä vähän rasittavaa käytännössä. :whistle: Meillä esikoinen on kehitysvammainen ja kuopuksella ongelmia paitsi motoriikassa niin lisäksi ainakin puheenkehityksessä, tiedä sitten mihin hänen kohdallaan päädytään kun tutkimukset on vasta alkamassa. Mutta siis usko pois, oikeasti minunkin mielestä olisi kivaa jos voisi edes toisen lapsen kanssa keskustella asioista ja tietty lapsellekin helpompi jos saisi tuotua itseään jotenkin ilmi.

Eikä se erityislapsi meillä tarkoita sitä että lapsi saa tehdä mitä lystää. Olen hyvinkin tarkka siitä ettei lapset häiritse kanssaihmisiä, varmaan tarkempikin kuin monen ns. terveen lapsen äiti. Eli ei huolta siitä että meidän muksut ajelisivat kärryillä toisten päälle tai tönisivät ja koskisivat muiden ostoksiin kaupassa.

Mutta tarkoitan vain sitä ettei välttämättä kannata tehdä kasvatuksesta kovin syvällisiä tulkintoja yhden hetken perusteella. Meilläkin 4v on nyt vasta oppinut kävelemään ja saanut näin uusia ulottuvuuksia. Tämä mielenkiintoinen vaihe kun itsepäiselle lapselle pitää tehdä selväksi se ettei kielletyihin tavaroihin saa koskea. Se että kerhossa joudun hetkittäin olemaan jatkuvasti ottamassa poikaa kiinni ja kieltämässä ei välttämättä kuitenkaan tarkoita sitä että hänen on tuohon asti annettu tehdä mitä lystää.

No, täytyy sanoa, et vaikka mein skideistä ei ole kukaan koskaan noin överisti käyttäytynyt, niin mä ainakin meen ihan lukkoon monasti, jos tulee joku ristiriitatilanne...
Kerran mun poitsu kaatu vahingossa junan leikkivaunussa pienemmän tytön päälle kun juna nytkähti...tyttöä sattu ja mä en oikein tiennyt miten olis pitänyt reagoida, joten menin ihan sanattomaksi...poika tuli heti mun luo ja oli itsekin pahoillaan kun tyttöä itketti..mutta kun se oli puhdas vahinko ja olivat vain kulkemassa toistensa ohi ahtaassa tilassa. :/
Eipä tää nyt ollut SAMA asia, mut yritin vain kuvastaa sellasta lukkoon menemistä..ehkä tuo äiti oli niin tosi nolona omansa puolesta että ei saanut sanaa suustaan!?

Vähän on sulla vertauskuvat kaukana toisistaan...ekassa tapauksessa saattaa olla hengenlähtö edessä... ja vertaat sitä huonoon käytökseen???? HUH HUH!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
juu, ja ääntä mahtuu maailmaan , kun joku sanoi että lapsi kailottaa suureen ääneen, mutta ei erityislapsikaan saa juoksennella holtittomasti ja töniä! =)

No onpa ne kullanmurutkin töniny mun erityislasta, eikä äitejä oo kuin naurattanut, että meidän lapsi ei yleensä tälleen. Itse yleensä kannan lapsen pois, mutta joskus hän ehtii hipaista tai jopa tönäistä jotakin, mistä voi tehdä päätelmän huonosta äidistä...jos satun olemaan ainoana aikuisena kaopassa mitä en yleensä ole. Kyllä olen niin monta kertaa kokenut, että tähän maailmaan ei mahdu ääntä eikä välillä juuri muutakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja erityislapsen äiti:

Tuohan on vain yhden ihmisen mielipide. Meidän lapsella ei ole tuota diagnoosia, kaksi muuta kylläkin.

No niinhän se on.

*huokaa* Okei. Minäkään en omasta mielestäni kehunut, että kylläpä ap:n kuvailema äiti teki hyvin, tai että lapsen pitäs antaa riehua koska on erityislapsi. Lähinnä yritin kaiketi selittää miksi lapsi ehkä käyttäytyi niinkuin käyttäytyi. Ja kun tuolle omallenikaan en mitään mahda, vaikka yritetty on ja tullaan yrittämään, tosin ei hän ihan tuollaista tekisikään, ei heitä ruokia eikä töni toisia tai vie toisten kärryistä tavaraa.

Jotenkin osaan myös asettautua sen äidin osaan, joskus pinna vaan niin kiristyy ettei tiedä mitä suusta tulee ulos jos sen avaa. Helpompaa pitää kiinni. Vaikka siltikin hän olisi voinut edes pahoitella lapsensa puolesta tämän käytöstä, sitä en kiellä.

Ymmärtäkää, tai olkaa ymmärtämättä. Kunhan sitten vaikka lämpimikseni höpisen. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja M:

Vähän on sulla vertauskuvat kaukana toisistaan...ekassa tapauksessa saattaa olla hengenlähtö edessä... ja vertaat sitä huonoon käytökseen???? HUH HUH!!!

Tais kolahtaa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Mielenkiintoinen keskusteluhan tästä syntyi :)
Ymmärrän kyllä erikoislapsia, ja että heidän kanssaan ei taatusti ole niin helppoa.

MUTTA, siinä(kin) tapauksessa tämä äiti olisi voinut edes käyttäytyä oikein ja pyytää lapsensa puolesta anteeksi tai osoittanut jollain tavalla olevansa pahoillaan. Olisi edes näyttänyt esimerkkiä lapselleen...

Tässä olen kanssasi samaa mieltä.

Mulla kyllä on vaikeuksia käyttäytyä "oikein", jos hermot on kireellä ja lapsi huutaa kun hyeena.. en silloin jaksa ajatella välttämättä mikä on juuri silloin se mitä pitäisi tehdä... vahinkoja sattuu muttei silloin kannata rovioita (kuten ap) vielä alkaa sytyttelemään..

muutoin ottaisin kantaa tähän ap:n ja muiden.. kenen lapsi on erityislapsi jne.. jaaritteluun taas..

Poittinahan siinä on että on myös huonosti käyttäytyviä normaaleja lapsia, mutta ei voi koskaan tietää jos taustalla on vaikka jotain, joten tuntemattomien hakkuminen ja parjaaminen ja "minä olen oikeassa" päätelmien tekemien yhden kauppareissun avulla on lapsellista..

Antakaa ihmisten elää ja huolehtikaan vaan omista mussuistanne ettei niistä kasva samanlaisia.. jos siihen niin paljon paremmin kerran muka pystytte, kun lapsenne omaa erilaisen tempperamentin ja käyttäyttyy kuin lapanen jo pikkuisena.. siinä on hyvät lähtökohdat kylmään maailmaan jos ei osaa yhtään ilmaista omaa tahtoaan ja testata rajojaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Eikä se erityislapsi meillä tarkoita sitä että lapsi saa tehdä mitä lystää. Olen hyvinkin tarkka siitä ettei lapset häiritse kanssa ihmisiä, varmaan tarkempikin kuin monen ns. terveen lapsen äiti. Eli ei huolta siitä etteä meidän muksut ajelisivat kärryillä toisten päälle tai tönisisivät ja koskisivat muiden ostoksiin kaupassa.

Juuri näin meilläkin! Taitaa meillä olla jopa tiukempi kuri kuin monessa kaveriperheessä, joissa ns. normaalit lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaboom:

Tais kolahtaa... :whistle:

Niin mikä??

No tuskin niillä kaikilla on hengenlähtö lähellä..ja sillon jos ei ole niin se on vaan huonoa käytöstä..

Tässä on taas luetun ymmärtäminen kohdallaan :laugh:

Mielenkiintoinen keskusteluhan tästä syntyi :)
Ymmärrän kyllä erikoislapsia, ja että heidän kanssaan ei taatusti ole niin helppoa.

MUTTA, siinä(kin) tapauksessa tämä äiti olisi voinut edes käyttäytyä oikein ja pyytää lapsensa puolesta anteeksi tai osoittanut jollain tavalla olevansa pahoillaan. Olisi edes näyttänyt esimerkkiä lapselleen...

Niin kuin aikaisemminkin kirjotin olin myös sitä mieltä et äidiltä olisin sen anteekspyynnön odottanu tulevan.

Nyt kirjotat että ymmärrät erityislapsia, vaikka aloituksessa haukuit vaan kasvatusperiaatteita vaikka sulla tuskin on hajuakaan oliko kyseessä mahdollisesti just erityislaps. Tää ei jotenki uponnu nyt mun kupoliin.

Alkuperäinen kirjoittaja erityislapsen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Eikä se erityislapsi meillä tarkoita sitä että lapsi saa tehdä mitä lystää. Olen hyvinkin tarkka siitä ettei lapset häiritse kanssa ihmisiä, varmaan tarkempikin kuin monen ns. terveen lapsen äiti. Eli ei huolta siitä etteä meidän muksut ajelisivat kärryillä toisten päälle tai tönisisivät ja koskisivat muiden ostoksiin kaupassa.

Juuri näin meilläkin! Taitaa meillä olla jopa tiukempi kuri kuin monessa kaveriperheessä, joissa ns. normaalit lapset.

ihan varmasti onkin, koska erityislapsen kanssa ei yleensä pysty keskustelemaan mistään poikkeusjutuista esim. tänään saat ottaa tuon jutun, mutta huomenna niin ei saa tehdä, vaan säänöt pitää olla aina samat.

Yhteistyössä