Voi TSIISUS mikä kakara!

Minä olen vähemmästäkin kantanut huutavaa muksua ympäri kauppaa ja ihmiset katsoo, mutta heille hymyilen ystävällisesti tai vilkutan. Minun lapsi ja minun kasvatus. Kauppareissulla ei muita häiritä ja totellaan kun sanotaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Kummallista miten täällä puolustellaan. Lapset eivät saa kaupassa tuhota tavaroita ja häiritä muita, piste. Meillä on 3v joskus ruvennu väsyneenä kiukuttelemaan kaupassa. Heittäytynyt lattialle huutamaan. Olen silloin napannut tytön kainaloon, siinä saanut sitten rimpuilla ja huutaa, itse olen jatkanut ostoksia, tuplarattaita työntäen, ostoskori rattaiden työntöaisan nurkassa keikkuen. :D Jos olisin ollut tuo äiti, olisin pistänyt vaikka väkisin rattaisiin takaisin, ei tuollaista käytöstä voi hyväksyä.

Aivan, ei pidäkkään antaa periksi ja lapsi on napattava kainaloon eikä antaa ravata pitkin kauppaan.
Mun niin vaan särähti korvaan, kun muutaman kerran näkemisellä ap arvostelee toisen kasvatusta vaikka ei koko ihmistä tunne!

Onhan täällä tehty nopeita johtopäätöksiä ennenkin. :) Ja varmaan itse olisin samanlaista päätellyt myös, koska itse tekisin toisin, vaikka kuinka väsynyt ja uupunut olisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Meilläkin 4v on villi ja vilkas, ja tietää kyllä mitä pitäis tehdä, mutta siltikään ei käyttädy niinkuin odotetaan. Samoin kaikki lapset kasvatettu, ja isommat kyllä osaavat käyttäytyä. Tuon voisi hyvin odottaa tältä tytöltäkin, tosin tönimään toisia ei mene, jos ei ensin suututeta. Kaikkeni olen yrittäny, ja edelleen yritän, mutten voi tuota lasta väkisinkään muuksi muuttaa.

Meillä 5v käyttäytyy joskus hölmösti kaupassa (karkaa hyllyjen taa jne.) ja silloin joko otan kädestä kiinni, takavarikoin siltä pienet ostoskärryt tai pistän nurkkaan (kyllä, kaupassa) tai jos on herkuttelut suunniteltu, jää pojalta namit saamatta ja on kyllä melko harvoin kuitenkin tuota käytöstä. Mutta kuriin saan kyllä muksut kaupassakin. Siltikin sitä tulee mietittyä, että miksi tuo käytös kuitenkin joskus toistuu, koska lapsi tietää vallan mainiosti, että saa jonkinlaisen rangaistuksen huonosta käyttäytymisestä.

Näin meilläkin. Yhden varoituksen annan. Ja sen jälkeen tulee rangaistus. Sama juttu niin kotona kuin julkisillakin paikoilla. Ja onneksi pojan kiukut on todella lieviä verrattuna tohon tyttöön...

Ja sitten lisään, että iän takia ilmeisesti ollaan suvaitsevaisia nyt? Jos kyse olisi vaikkapa 8-vuotiaasta, olisitte kummasti toista mieltä. Äiti olisi silloin ihan onneton kasvattaja, lapsi lellitty piloille jne. ;) No, kunhan 5 vuotta kuluu, eikä tyttöä opeteta tavoille, millainen 8v se sitten on? :whistle:

En tiedä tytöstä, toivottavasti sitä lasta kasvatetaan kuitenkin...

Tiedän vain, että uskon 100 varmasti että meidän raivopää muuttuu fiksuksi kasvaessaan, koska me kyllä kasvatetaan ja ollaan tiukkoja.

Mut kuinka monta törkeästi käyttäytyvää teiniä tiedät, mä tiedän aika monta - valitettavasti! Ja uutiset on täynnä kaikkea raakaa luettavaa, mitä lapset tekee. =(

Alkuperäinen kirjoittaja ei kaikki oo niin kuin sä:
Tuollainen lapsi saa aikuisessa aggressiot aikaiseksi. Ja lastahan ei saa lyödä. Ei ole montaa vaihtoehtoa jäljellä.

Raivon vallassa on tärkeintä keskittyä omien tunteidensa hallitsemiseen, tai lähinnä pitämiseen koossa, se on ihan toissijaista sillä hetkellä mitä muut ajattelee.

Ajattele ap vähän!

kyllä mä tän peesaan

Ja sitten lisään, että iän takia ilmeisesti ollaan suvaitsevaisia nyt? Jos kyse olisi vaikkapa 8-vuotiaasta, olisitte kummasti toista mieltä. Äiti olisi silloin ihan onneton kasvattaja, lapsi lellitty piloille jne. ;) No, kunhan 5 vuotta kuluu, eikä tyttöä opeteta tavoille, millainen 8v se sitten on? :whistle:

pienenä se vitsa on väännettävä! tosin tämä tulee lisääntymään kun vahempia pelotellaan kaikesta (varsinkin sosiaalityöntekijöillä)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä olen vähemmästäkin kantanut huutavaa muksua ympäri kauppaa ja ihmiset katsoo, mutta heille hymyilen ystävällisesti tai vilkutan. Minun lapsi ja minun kasvatus. Kauppareissulla ei muita häiritä ja totellaan kun sanotaan!

Aina ihmiset kastsoo huutavia lapsia, ja kiinnipitelyä, minäkin katson. Mä katson ja hymyilen et jes, tota kasvatetaan. ;)

Eli ei kaikki pahalla katso. Kyllähän ääni kääntää päät...

Meilläkin 4v on villi ja vilkas, ja tietää kyllä mitä pitäis tehdä, mutta siltikään ei käyttädy niinkuin odotetaan. Samoin kaikki lapset kasvatettu, ja isommat kyllä osaavat käyttäytyä. Tuon voisi hyvin odottaa tältä tytöltäkin, tosin tönimään toisia ei mene, jos ei ensin suututeta. Kaikkeni olen yrittäny, ja edelleen yritän, mutten voi tuota lasta väkisinkään muuksi muuttaa.

Meillä 5v käyttäytyy joskus hölmösti kaupassa (karkaa hyllyjen taa jne.) ja silloin joko otan kädestä kiinni, takavarikoin siltä pienet ostoskärryt tai pistän nurkkaan (kyllä, kaupassa) tai jos on herkuttelut suunniteltu, jää pojalta namit saamatta ja on kyllä melko harvoin kuitenkin tuota käytöstä. Mutta kuriin saan kyllä muksut kaupassakin. Siltikin sitä tulee mietittyä, että miksi tuo käytös kuitenkin joskus toistuu, koska lapsi tietää vallan mainiosti, että saa jonkinlaisen rangaistuksen huonosta käyttäytymisestä.

Tottakai minäkin pistän tytön kuriin, ja opetan miten tulee käyttäytyä jne. Ja rangaistaan kun aihetta on. Ja silti hän jaksaa kerta toisensa jälkeen koetella josko kuitenkin nyt saisi.. En tiedä onko taustalla jokin ylivilkkaushäiriö, näin epäillään, muttei vielä tutkita tuon ikäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä ei lapset määrää:
. Minä olisin jo moisen riehujan vieny autoon odottamaan tai pitänyt kunnon puhuttelun sille mukulalle.

Yksin ei voi lasta autoon jättää ja puhuttelu tuossatilanteessa ei ehkä auta, jos lapsi on jo niin levoton. Mutta siltikään ei ole mikään pakko päästää lasta yksin juoksentelmaankaan.

Juuri näin ja tenava kainaloon niin loppuu riehuminen oli sitte kyseessä vaikka mikä kehitysviivästymä/adhd ei ne ongelmat minusta ole sopiva syy siihen että voi käyttäytyä rumasti niinku töniä ja muuta tollasta riehumista :/ Ja jos ei saa tollasta paatintappia kuriin joka on todellakin vielä fyysisesti hallittavissa (siis syliin nosto tms.) niin mitä on edessä kun se lapsi on vaikka 14v ja isompi kuin vanhempi :o

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Aina ihmiset kastsoo huutavia lapsia, ja kiinnipitelyä, minäkin katson. Mä katson ja hymyilen et jes, tota kasvatetaan. ;)

Eli ei kaikki pahalla katso. Kyllähän ääni kääntää päät...

Sama homma :D ja saatan jopa mielessäni onnitella itäni että mun tenavat käyttäytyy just sillä hetkellä hyvin tai on ja tää on paras kotona ja oon yksin kaupassa :D
Ja siis tämä vaikka mun lapset osaa kyllä olla, mut joskus tulee kaupassa kohtaus - silloin ne kaapataan kainaloon, sullotaan kärryyn tai viedään ulos piste )

Mun käsittääkseni 5v ja 8v ymmärtää jo paljon enempi, kuin 3v ja voi vaatiakkin enempi. Toki kasvatus aloitetaan pienestä pitäen ja käyttäymistä opetellaan ja kuri pidettävä. MUTTA. Mitäs teet, jos 3v rupeaa kuuroksi kaupassa? Siinä on tehtävä ostokset pikapikaa, koska ainakaan minä en vie noin pientä yksin autoon istumaan.
Ja eikös täälläkin ole mammoja, jotka suureen ääneen saarnaavat, että lapsia ei saa jättää autoon edes maidon haun ajaksi... sitten kumminkin ollaan viemässä isosta marketista (jossa menee kauemmin kuin 5min) autoon odottamaan?? Jossain menee ristiin.

Sitä minäkään en ymmärrä, että annetaan pienenkin juoksennella pitkin kauppaa, töniä ihmisiä ja levitellä tavaroita, pistäis sitten kärryihin ja huutakoot siinä.

Näin meilläkin!
Ja näinhän sen tulee ollakin, eihän lapset saa riehua ympäri kauppaa niin että tavarat lentelee ja toisten ostosreissu häiriintyy!

Tottakai lapsen häiriökäyttäytymiseen tulee puuttua välittömästi eikä vasta kotona, vaikka sillä hetkellä kuinka raivostuttais! Eihän koiraakaan saa jälkikäteen rangaista. (joo, huono vertaus mut kuitenki. ;) )

Alkuperäinen kirjoittaja Kaboom:

Näin meilläkin!
Ja näinhän sen tulee ollakin, eihän lapset saa riehua ympäri kauppaa niin että tavarat lentelee ja toisten ostosreissu häiriintyy!

Tottakai lapsen häiriökäyttäytymiseen tulee puuttua välittömästi eikä vasta kotona, vaikka sillä hetkellä kuinka raivostuttais! Eihän koiraakaan saa jälkikäteen rangaista. (joo, huono vertaus mut kuitenki. ;) )

Tämä on niin totta, siitä ei juurikaan ole hyötyä ripittää 3 vuotiasta tunnin päästä kotona, tuon ikäinen kerkee unohtamaan jo asiayhteyden.

Veikkaan, että ap:lla on ollut suht helppo lapsi, jota on myös ollu helppo kasvattaa, uskoo melko helposti mitä sanotaan jne. Silloin onkin varmasti tosi helppo arvostella muitten lapsia. Toisilla lapsilla on vaan sellanen temperamentti, ettei kaikki käy niin helposti. Vähän ymmärrystä peliin, ap.

Alkuperäinen kirjoittaja vilkkaan pojan äiti:
Veikkaan, että ap:lla on ollut suht helppo lapsi, jota on myös ollu helppo kasvattaa, uskoo melko helposti mitä sanotaan jne. Silloin onkin varmasti tosi helppo arvostella muitten lapsia. Toisilla lapsilla on vaan sellanen temperamentti, ettei kaikki käy niin helposti. Vähän ymmärrystä peliin, ap.

Vaikka mullakin on kaksi railakasta poikaa jotka saattaa lyödä pelin joskus ihan lekkeriksi niin en mä silti tuollaista äitiä ymmärrä joka antaa lapsensa helhua mielinmäärin kaupassa häiriten muita!

Vilkas lapsi ja huono käytös on kaksi aivan eriasiaa. Mulla on useampi vilkas lapsi eikä ne ole ikinä tehny kaupassa vastaavaa kuin mitä ap kuvasi. Enkä ole tuollaista käytöstä nähnyt muillakaan vastaavan ikäisillä.

Tosin samassa muskariryhmässä on 3v lapsi jonka vanhemmat kehuu ja hihkuu sille teki se sitte mitä tahansa esim. se paukuttaa patteria kun muut laulaa tai kiipeää pöydälle ja äiti sekä isi taputtaa käsiään ja hihkuu että kyllä se meidän "Maija" sitte keksii kivoja hommia :/ kasvatuksen tulosta juu :/ voin hyvin kuvitellä miten just tää lapsi vois tehdä tollasta kuin ap:n tapauksen lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaboom:

Vaikka mullakin on kaksi railakasta poikaa jotka saattaa lyödä pelin joskus ihan lekkeriksi niin en mä silti tuollaista äitiä ymmärrä joka antaa lapsensa helhua mielinmäärin kaupassa häiriten muita!

Sanotaan, että mun poika on vilkas kyllä, mutta järkevä. Mutta olen hoitanut paljon lapsia, joiden tempperamentit on ihan laidasta laitaan - ja jokaisen kanssa on ihan sama periaate. Käyttäytyä pitää! Villien kanssa joutuu vaan käyttämään vähän tiukempaa käsittelyä, esim. laittamaan kiinni rattaisiin remmeillä tms.

No huh. Ei todellakaan saa lapsikaan ruveta tönimään. Onhan ap:n lapsella oikeus koskemattomuuteen. En tiedä, jos mun ipanalle joku tekisi noin..niin ei hyvä seisoisi. Ja jos omani(vaikka olisi mitä perhanan häiriöitä) kävisi toiseen lapseen käsiksi, homma loppuisi tasan siihen. Kantaisin vaikka kakaran ulos putiikista.

Eiköhän kaikki lapset ole suhteellisen vilkkaita, joten vilkkaus ja huono käytös eivät kuulu samaan pakettiin. Meillä vilkas poika, joka saattaa keksiä kaikkea hölmöä, mutta tasan tarkkaan tietää miten kaupassa käyttäydytään, koska olen sen selväksi tehnyt. 2,5v tyttö on niin tempperamenttinen, että jaksaa vielä huutaa ja raivota kun ei saa tahtomaansa, mutta ei todellakaan kauppareissulla terrorisoi muita tai muiden ostoksia. Huudolle ei mitään voi ja sitä maailmaan riittää, mutta toisten ihmisten häiritseminen on ihan muuta ja siihen pitää puuttua välittömästi.

Alkuperäinen kirjoittaja dip:
Toistaa toistaa: No siitä, et kyllään 3-vuotiaan jo pitää tietää, ettei tollasta tehdä. Vaikka toi kauppareissu oli vain yksi lyhyt pätkä, niin kyllä siitä näki, että ei sitä tyttöä oo pahemmin neuvottu. EN mä ainakaan tunne yhtään samanikäistä, mukaan lukien oma poikani, joka tekis tollaista. Uhma ja kiukku on erikseen. Tarkotan lähinnä ruokien viskomista ja toisten tönimistä...

Tuota... meillä on kesällä 3v täyttävä, ikäisekseen pitkä eli vanhemmaltakin näyttävä tyttö enkä oikeasti edes ole selvillä miten hyvin hän tietää kuinka missäkin pitää käyttäytyä. Meillä kun lapsen viivästyneen puheen (tässä vaiheessa sanoo vain pari sanaa eikä niitäkään aina oikeisiin paikkoihin) takia tuo keskustelu on aika hankalaa. Ihan joka asiassa.

Tyttö kuitenkin tykkää käydä kaupassa ja on alusta asti työnnellyt nätisti niitä pikkukärrejä, väistelleen vielä hienosti mitei päälle käveleviä ihmisiä. Ei ottele itse hyllyitä tavaroita eikä laita korista pois keräämiäni ostoksia. Eikä ole noilla kauppareissuilla vielä mitään raivareita ottanut, niin kuin joskus aikaisemmin rattaissa istuessaan teki.

Mutta jos sitten kävisikin niin että sattuisi huono päivä ja tyttö heittäytyisi mahdottomaksi. Keskustelua lapsen kanssa en saisi aikaiseksi sitten millään, josta varmaan joku palstalainen tekisi omat johtopäätöksensä kasvatuksestani. :ashamed: Todennäköisesti vaan kieltäisin ettei noin saisi tehdä ja nappaisin lapsen mukaan. Toisia en päästäisi tönimään ja voisipa olla että jos tilanne olisi ihan mahdoton eli ei mukana rattaita mihin lapsen sitoa (kehitysvammaisen isoveljen ansiosta meille liki kaikissa rattaissa on kunnon valjaat joista pikkusiskokaan ei pääse omin avuin irti) niin voisipa jäädä kauppareissu lyhyeksi. Väärintoimittu varmaan sekin mutten halua lapsen terrorisoivan muita joten mies saisi sitten käydä puolestani kaupassa, meillä kun kauppa on ihan nurkillä eikä sinne lähteminen ole ongelma.

Mutta siis ikävä kyllä löytyy myös näitä 3v lapsia joiden kanssa kommunikointi on vaikeaa ja varsinkin noiden kiukkukohtausten aikana jopa mahdotonta. Tottakai itsekin toivoisin että meillä pystyttäisiin tuon ikäisen ja sen vanhemmankin kanssa ihan keskustelemaan asioista ja vanhemmatkin tietäisivät miten lapsi ne kokee. Mutta kaikkea ei voi aina saada.

En lukenut koko ketjua, mutta täytyy sano että sympatiat menee täysin tuon lapsen äidille. Meillä on 3 lasta, joista keskimmäinen 5v erityislapsi. Sekin saattaa kaahailla pikkukärreillä ympäri kauppaa eikä usko vaikka kuinka kieltää. Ei tosin visko ruokia tai töni toisia, aiheuttaa muuten vaan hammastenkiristyksiä äidilleen.
Jo ennen kauppaan menoa sovitaan AINA pelisäännöt vaan annas olla kun "kohtaus" iskee... :kieh: Oikeastaan kukaan ei koskaan ole meitä mitenkään tuijottanut, mutta jos tuijottais, saattaisin sano että: "kyllä, lapsella on diagnoosi. Kyse ei ole kasvatuksen puutteesta"

Tottakai minäkin pistän tytön kuriin, ja opetan miten tulee käyttäytyä jne. Ja rangaistaan kun aihetta on. Ja silti hän jaksaa kerta toisensa jälkeen koetella josko kuitenkin nyt saisi.. En tiedä onko taustalla jokin ylivilkkaushäiriö, näin epäillään, muttei vielä tutkita tuon ikäistä.

Meillä tuolla 5-vuotiaalla on jotain häikkää. Dysfasiaa ensin arveltu, mutta diagnoosia ei ole tullut. Erittäin vilkas, aloillaan ei pysy, puheessa ja ymmärtämisessä jotain lievää häiriötä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:

Mun käsittääkseni 5v ja 8v ymmärtää jo paljon enempi, kuin 3v ja voi vaatiakkin enempi. Toki kasvatus aloitetaan pienestä pitäen ja käyttäymistä opetellaan ja kuri pidettävä. MUTTA. Mitäs teet, jos 3v rupeaa kuuroksi kaupassa? Siinä on tehtävä ostokset pikapikaa, koska ainakaan minä en vie noin pientä yksin autoon istumaan.
Ja eikös täälläkin ole mammoja, jotka suureen ääneen saarnaavat, että lapsia ei saa jättää autoon edes maidon haun ajaksi... sitten kumminkin ollaan viemässä isosta marketista (jossa menee kauemmin kuin 5min) autoon odottamaan?? Jossain menee ristiin.

Sitä minäkään en ymmärrä, että annetaan pienenkin juoksennella pitkin kauppaa, töniä ihmisiä ja levitellä tavaroita, pistäis sitten kärryihin ja huutakoot siinä.

Vastasitkin itse tuohon kysymykseen. Eli kärryihin tai vaikkapa kainalossa kantaa, jos ei muuta keksi.

Alkuperäinen kirjoittaja erityislapsen äiti:
En lukenut koko ketjua, mutta täytyy sano että sympatiat menee täysin tuon lapsen äidille. Meillä on 3 lasta, joista keskimmäinen 5v erityislapsi. Sekin saattaa kaahailla pikkukärreillä ympäri kauppaa eikä usko vaikka kuinka kieltää. Ei tosin visko ruokia tai töni toisia, aiheuttaa muuten vaan hammastenkiristyksiä äidilleen.
Jo ennen kauppaan menoa sovitaan AINA pelisäännöt vaan annas olla kun "kohtaus" iskee... :kieh: Oikeastaan kukaan ei koskaan ole meitä mitenkään tuijottanut, mutta jos tuijottais, saattaisin sano että: "kyllä, lapsella on diagnoosi. Kyse ei ole kasvatuksen puutteesta"

Ja annat sitte sen ottaa ne pikkukärryt?? :o ei todellakaan ole ymmärrystä tuollaisella "kasvattamiselle" että jos on erityislapsi niin hän saa käyttäytyä miten vaan sen erityisyytensä vuoksi :o

Mielenkiintoinen keskusteluhan tästä syntyi :)
Ymmärrän kyllä erikoislapsia, ja että heidän kanssaan ei taatusti ole niin helppoa.

MUTTA, siinä(kin) tapauksessa tämä äiti olisi voinut edes käyttäytyä oikein ja pyytää lapsensa puolesta anteeksi tai osoittanut jollain tavalla olevansa pahoillaan. Olisi edes näyttänyt esimerkkiä lapselleen...

Yhteistyössä