Lapsen rajua retuutusta

nonni, medborgare,täydellisyys on löytänyt ihmisha
Alkuperäinen kirjoittaja MiNihyppy:
Näin kaupan pihasta alkavan hurjan episodin päivällä. Nousin autosta ja jostain kuului lapsen kovaa itkua. Sitten näin isän rattaiden kanssa ja n. 2-3 v. pojan joka huusi ja yritti jotenkin tavoitella rattaiden työntöaisaa. Sitten alkoikin kauhea toiminta, ensin mies karjui jotain että useat kiinnivät heihin huomion. Lapsi yritti välillä roikkua rattaissa ja sitten mies retuutti poikaa kädestä perässään jonkun matkaa pitkin tienreunaa. Onneksi oli siinä nurmikkoa, lapsi raahautui maassa :'(
He olivat jo kaukana kun näin naisen taluttavan pyörää heidän perässään, liekkö sitten äiti. Sitten mies tönäisi pojan maahan ja kuului kauaskin mitä sanoi -Painu helvettiin siitä! Mulla tuli kyyneleet ja katsottiin kahden muun naisen kanssa perään. Varmaan asuvat jossain täällä meidän lähellä, kun olivat kävellen. Jos saisin selville ketä ovat voisinko tehdä tosta jonkun ilmoituksen? En ole aikaisemmin tuollaista nähnyt :eek:



Onhan se hyvä, että edes sinä olet niin täydellinen vanhempi ja ihminen, ettet koskaan, missään tilanteessa menetä malttiasi kenenkään tai minkään kanssa. Ja hyvin ovat tuttavasi (jos sellaisia on?) onnistuneet piilottelemaan kun komentavat lapsiaan. Ai niin, nehän on niin kilttejä ja rauhallisia kaikki lapset, ei ne koskaan raivo, kiukkua tai uhmaa.... Kukkapuska sulle, joo.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja tikru84:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Että miten joku kehtaa, vaikka ihmiset katsovat..! :eek:
ja mitä kaikkea tapahtuu sit kotona ku kukaan ei nää?
Toiset ne ojentavat lastaan juuri siinä kun tilanne on päällä, ihan samalla tavalla kuin kotonakin tekisivät. Toiset taas hyssyttelee kaupassa hymysuin kun lapsi temppuilee, esittäen jotain muuta miltä oikesti tuntuu ja antavat kotona remmistä. Tällöin annetaan muille se kuva, että me olemme kunnon perhe, meillä ei ole väkivaltaa eikä lapsille koskaan sanota pahasti - pelätään sitä että paljastuu se isompi vyyhti mitä kotona tapahtuu. Villi veikkaus okin, että ne ketkä uskaltavat myös kaupassa tai kadulla antaa kurinpalautusta eivät kotona ole sen häijympiä. Ei ole mitään pelkoa esittää kodin ulkopuolella jotain hymyilevää äiti aurinkoista joka ei lapselleen suutu koska ei ole mitään mörköjä kaapissa kotiovien takanakaan. Ja nämä jotka siellä kaupassa hyssyttelee voivat olla kotona jotain ihan muuta ja karmivaa.
 
juu
Ymmärrän kyllä, että uhmikseen saattaa palaa hermo, mutta ihmettelen, kuinka moni tässäkin ketjussa tuota isän käytöstä pitää hyväksyttävänä. Kun joku erehtyy sanomaan, ettei hänen mielestään tuollainen ole oikein, kaivetaan esiin "täydelliset äidit"-kortti. Ei kai se ihan noin mustavalkoista kuitenkaan ole? Itsekin olen lapselleni hermostuessani huutanut, mutta siltikään en sitä pidä oikeana tapana toimia, oli se pieni päivänsäde kuinka vaikealla tuulella tahansa. Toisinaan siis käyttäydyn niin, mutta pyrin kyllä tietoisesti muuttamaan suhtautumistani, ja se on jatkuvaa työtä.

Ja tosiaan: lapsen kiinnipitäminen, kantaminen tms. on kyllä aivan eri asia kuin raahaaminen/retuutus ja töniminen, tällainen vertailu on melko turhaa...

Ymmärrän siis, en hyväksy.
 
Kuulostaahan toi painu helvettiin siitä ja töniminen epäsopivalta, mutta en ala sen enempää miettimään mikä oli todellinen laita, kun ulkopuolisten silmissä voi tollanen tilannekin näyttää joltain mitä se ei kumminkaan ole...

Meidän 3v todella painaa 20kg ja heittäytyy välillä spagettijalaksi kun pitäisi johonkin mennä... ja kun toisessa kädessä kauppakassi ja 12kg pikkusisko niin kyllä siinä joskus lapsi vähän roikkuu mukana jos eteenpäin haluaa päästä. Ja ei, "kävele siitä!" lujempaakin sanottuna ei tehoa.

*muoks* Mutta ei meillä kyllä maassa ketään raahata mut aika... roikottamista se joskus on.
 
vieras
Mä en ymmärrä miten painu helvettiin ja tönäisy voi näyttää joltain mitä se ei ole. Tönäisy nyt vielä voi mennä tulkinnan piiriin, mutta painu helvettiin on suomen kieltä ja jollei tämä perhe ole suomenkielinen, niin olisi kiva tietää mitä tuo tarkoittaa serbokroatiaksi.
 
vieras
On todella sääli, miten toiset lapsiparat joutuvat tuollaisen kohtelun kohteiksi, kun taas toisia hellitään ja lellitään. Tasan ei käy onnen lahjat. Kunpa lasten ei tarvitsi joutua vanhempiensa vihan ja suuttumuksen kohteiksi pienemipiä ja heikompina.
 
mä joudun välillä retuuttaa käsistä uhmaikäisen kotona jäähylle! pahoitteluni kaikille täydellisille äiteille, mutta olen raskaana enkä näin ollen voi kantaa rimpuilevaa potkivaa,lyövää lasta muutenkuin käsistä. ne sano mulle neuvolassakin että jos lapsen aiheuttama isku on kova ja osuu sopivasti saattaa vahingoittaa sikiötä ja jopa irrottaa istukkaa. mutta pakko se lapsi on jäähylle viedä, vai pitäiskö antaa hänen lyödä äitiään? sylkeä naamalle? heittää ruokaa seinille? sylkeä ruokaa/juotavaa pitkin, rikkoa tavaroita? heitellä kovia esineitä? yms. (niin ja lapsella kohta ikää 4v että painoakin on ja mua on raskauden takia kielletty nostelemasta-> supistusherkkä lisäksi 4v jo ymmärtää mitä saa tehdä ja mitä ei, mutta harva se päivä pitää kokeilla rajojaan), jos tää show alkaa kaupassa niin en mä saa sitä tässä tilassa pois sieltä muuta kuin taluttamalla kädestä.

-joo ja kivittäkää mutta aivan kamalan aamun päätteeksi on kerran käynyt näin: lapsi ensin päättänyt ettei liiku mihinkään ja sitten kun olen itse lähtenyt liikkeelle, on tullut roikkumaan rattaiden tankoon,eikä ole päästänyt irti, pikku matkan menin eteenpäin ja ulkopuolisen silmissä toi ois näyttänyt perässä raahaamiselta.

ja mitä tulee tohon kielenkäyttöön, niin isä on varmasti ollut todella väsynyt ja turhautunut, minäkin olen syyllistynyt kerran sanoo lapselle että mene helvettiin. enkä ole ylpeä siitä,en todellakaan! se on ihan kauheeta. mutta tarkoitan ettei pidä tuomita liian rankasti,hätäisesti. vaikka mä olen joskus mokannut niin rakastan lastani, ja haluan antaa hänlle hyvän ja turvallisen lapsuuden. mutta minäkin olen vain ihminen minäkin olen joskus ollut liian väsynyt , eikä just silloin ole ollut kenelläkään aikaa hoitaa lasta ja antaa minulle aikaa levätä.

asiat ei oo niin mustavalkoisia. :kieh:
 
Ymmärrän että lasta tulee komentaa samalla tavalla paikasta riippumatta, ja ymmärrän että pinna palaa jos on koko päivän raivonnut, mutta en silti ymmärrä miten kukaan huutaa omalle lapselleen (tai ylipäätänsä kenellekään) että painu helvettiin... Tämä outoa on, tätä ymmärrä en.. huh
 
Ilmoittaudun!
Alkuperäinen kirjoittaja kettuli:
Ymmärrän että lasta tulee komentaa samalla tavalla paikasta riippumatta, ja ymmärrän että pinna palaa jos on koko päivän raivonnut, mutta en silti ymmärrä miten kukaan huutaa omalle lapselleen (tai ylipäätänsä kenellekään) että painu helvettiin... Tämä outoa on, tätä ymmärrä en.. huh


Tunnustan; olen huutanut noin. Molemmille lapsilleni. Hengissä ovat, ei traumoja. Myös miehelleni olen samoin huutanut. Ei ole vielä erolla uhkaillut ;)
 
Vepasto
Alkuperäinen kirjoittaja Ilmoittaudun!:
Alkuperäinen kirjoittaja kettuli:
Ymmärrän että lasta tulee komentaa samalla tavalla paikasta riippumatta, ja ymmärrän että pinna palaa jos on koko päivän raivonnut, mutta en silti ymmärrä miten kukaan huutaa omalle lapselleen (tai ylipäätänsä kenellekään) että painu helvettiin... Tämä outoa on, tätä ymmärrä en.. huh


Tunnustan; olen huutanut noin. Molemmille lapsilleni. Hengissä ovat, ei traumoja. Myös miehelleni olen samoin huutanut. Ei ole vielä erolla uhkaillut ;)
Niin, että kaikki mikä ei tapa, on hyväksyttävää? :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kettuli:
Ymmärrän että lasta tulee komentaa samalla tavalla paikasta riippumatta, ja ymmärrän että pinna palaa jos on koko päivän raivonnut, mutta en silti ymmärrä miten kukaan huutaa omalle lapselleen (tai ylipäätänsä kenellekään) että painu helvettiin... Tämä outoa on, tätä ymmärrä en.. huh
Samoilla linjoilla ollaan.
 
mää
Mä kyllä ajattelen, että jos julkisesti retuutetaan ja huudetaan noin, niin meno kotona voi olla ihan sanoinkuvaamatonta. Kerran järkytyin, kun joku äiti haki lastaan kerhosta, lapsi vähän hitaili pukemisessa, niin äiti siinä kaikkien nähden antoi luunapin ja huusi.
Kerhontädit ei sanoneet mitään tilanteessa, enkä tajunnut itsekään san0oa.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Miulla joskus oikeen kyyneleet vieri bussissa, kun kuulin kuinka rumasti yksi äiti lapselleen puhui. Se oli vaan sättimistä ja aliarvioimista, kaikesta mitä lapsi puhui. Joku 7-v.
mä kans oon kuullut samaa mut vähän vielä vanhemmalle lapselle..se äiti oli vielä sellanen vähän rassukan näköinen ja varmaan itse saanut paljon samaa haukkumista niskaan niin sit antaa tulla täydellä laidalla omalle lapselle..

ja se äiti korotti ääntään niin et kaikki bussissa kuuli. kyllä ne haukut voi supattaa vähän hiljemmallakin..varsinkin kun lapsi istui vieressä penkillä eikä edes liikkunut.. ei siis mikään kohtaustilanne.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Miulla joskus oikeen kyyneleet vieri bussissa, kun kuulin kuinka rumasti yksi äiti lapselleen puhui. Se oli vaan sättimistä ja aliarvioimista, kaikesta mitä lapsi puhui. Joku 7-v.
mä kans oon kuullut samaa mut vähän vielä vanhemmalle lapselle..se äiti oli vielä sellanen vähän rassukan näköinen ja varmaan itse saanut paljon samaa haukkumista niskaan niin sit antaa tulla täydellä laidalla omalle lapselle..

ja se äiti korotti ääntään niin et kaikki bussissa kuuli. kyllä ne haukut voi supattaa vähän hiljemmallakin..varsinkin kun lapsi istui vieressä penkillä eikä edes liikkunut.. ei siis mikään kohtaustilanne.
Äidin tarkoitus oli nolata lapsi julkisesti. Minulle on tehty samoin, usein.

Toivon totisesti, että itse en tee sitä omalle lapselleni. Onneksi siihen voi itse vaikuttaa...tosin olen realisti ja olen varma, että tulen joskus huutamaan lapselleni rumasti. Yritän välttää sitä, mutta en ole pyhimys.
 

Yhteistyössä