qwen
Montako lasta sulla on ja minkä ikäisiä? Onko teillä ollut lapset paljon sairaana... Mistä noin suuri uupumus tullut ja miksi mieskin alkaa uupumaan. Mitä päiväänne sisältyy, leikkejä, ulkoilua, ohjattua toimintaa??Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Voi kuule, anteeksi vaan mutta minä luulen ettet sinä kauheasti meidän tilanteesta tiedä. En ole itkenyt ettei isovanhemmat hoida, en ole itkenyt ettei ole ulkopuolista lastenhoitoapua. Lapset ovat olleet pari kuukautta hoidossa. En minä ole antanut ymmärtää etten auta heitä vaan olemme keskustelleet ihan YHDESSÄ siitä että tässä elämäntilanteessa on hyvä jos jaksamme hoitaa edes omat lapsemme ja puhuneet avoimesti siitä että ehkä joskus myöhemmin jaksamme tukea toisiamme enemmän konkreettisesti. Minä olen hakenut apua, ollut terapiassa, joutunut terapian ulkopuolelle, romahtanut taas, hakenut apua sossusta, toivonut tukiperhettä, ollut yhteydessä pelaan mutta kustannukset ovat todella korkeat meille, tehnyt itse asiassa 2 lastensuojeluilmoitusta perheestämme, toista ei otettu kuuleviin korviin, meillä on käynyt psykologit, sossut jne mutta ei ole tarvetta jatkaa lastensuojeluasiakkuutta eikä mitään konkreettista apua tullut. Mies alkaa uupumaan ja senkin tietää sossu. Kerro ihmeessä, että miten minä voin enää muuttaa elämääni! Eilen illalla viimeksi itkin sitä, että miksi en voi olla mieleltäni normaali ihminen.Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:Minä jos joku tiedän mitä on masennus ja uupuminen lapsiperheessä ja tiedän myös miten siitä selvitään, vaikka synkältä näyttää. Jos isovanhemmat eivät ole avuksi, niin se ei itkemällä parane etkä voi pakottaa heitä auttamaan. Jos rahat ovat vähissä eikä ole varaa palkata ulkopuolista hoitoapua, ei sekään itkemällä parane. Vain te olette ainoita, jotka voitte muutoksen tehdä! Kaveriporukassa et varmasti saa apua, jos annat heti ymmärtää että sinä et aio tehdä vastavuoroisesti omaa osuuttasi. Jos voit suoraan sanoa, että et jaksa muiden lapsia hoitaa, niin voit ehdottaa jotain muuta tilalle: teet ruokaa, hoidat loman ajan asuntoa / lemmikkejä / kukkia, tms. Jos sinä et jaksa hoitaa muiden lapsia, niin pyydä miestäsi hoitamaan heitä. Usein tosin kun on lapsia kylässä, niin omiaankin jaksaa paremmin kun leikkivät keskenään. Se tosin on eri asia jos itsellä on muutama alle 3v ja siihen päälle laitetaan ystävien vauvat. Mutta tämä tuskin teilläkään on tilanne...
On turha odottaa taivaasta syliin tipahtavaa pelastusta, sitä ei koskaan tule. Vain sinä voit päättää teidän elämästä ja tehdä muutoksia. Mikä teidät ajaa uupumuksen partaalle? Miksi ette enää jaksa? Mitä voitte itse muuttaa ja tehdä?