Vasta-alkajat (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tehotyttö, kiva kuulla että kokeneempaakin meinaa jännittää! :-)

Täällä menossa kp 16/26-31. Oviksen ajankohdasta ei oikein mitään hajua… Viime kuussa ensimmäistä kertaa elämässäni sen ajankohtaa vähän laskeskelin ja melko varmasti sen sitten tunsinkin, mutta nyt ei oo yhtä selviä tuntemuksia ollut. Tosin tässä kuussa on mahanpojassa nipistellyt koko ajan lievästi… Taitaa johtua ihan vaan siitä, että olen niin kovasti asioita miettinyt ja pohtinut…

Niin se vaan taitaa olla,että kun itseään tällätavalla kyttäilee,niin kaikenmaailman tuntemuksia sitä löytää ! :-D Itsekin olen kerennyt jo vaikka kuinka monta kertaa olla "varmasti"raskaana,mutta sitten kun olin,niin eniten odottelin niitä menkkoja alkavaksi!Joten mene ja tiedä sitten ;-)

Taisi joskus aikasemmin olla sellanen finnigallup,johon kyllä nyt ilmottaudun mukaan!Mulle on jo parissa -kolmessa kierrossa tullut otsaan sellanen kamala "sarvi" (eli paise),joka oikeen jomottaa!Ja mä siis olen (vaikka itse sanonkin)ollut kuuluisa hyvästä ihostani :-D Se ilmestyy näin ennen ovista ja kuolee ennen menkkoja.Tunnen itseni etanaksi!Ihanaa tämä pilleritön elämä!

Heips vaan taas kaikille! Minäkin olen Ilonan lailla vasta nyt alkanut oikein pohdiskelemaan ovulaation ajoittumista kiertoon. On näet oltu aina aika "aktiivisia" ja oon ajatellut, että natsaa se kuitenkin.

Menkat on olleet aina (e-pillerreiden aikaan ja ilman) tosi säännölliset 28-29 kpäivää, mutta sen kohdun ulkoisen raskauden (tähystysleikkaus rvk:lla 7) jälkeen ilmaantui normaalia pidempi 31kp ja seuraavaksi lyhyempi 25 kp. Ymmärrän toki, että hormonit voi moisen jälkeen olla sekaisin ja kiitollinen saisi olla, että on palautunut noinkin normaaliksi heti seuraavissa kierroissa, mutta ovulaation ajankohdan laskemista tuo vähän vaikeuttaa...

Millaisia oireita tunnette tai tiedätte olevan mahdollista tuntea ovulaation aikana? Noista munanvalkuaislimoista olen jotain kuullutkin. Lämmön mittaamisen tiedän, tosin monet sanovat lämmön noustua olevan jo myöhäistä. Erityisesti kiinnostaisi, millaisina koette ovulaatiokivut? Vinkkejä ovulaation metsästäjille, please! :-)

Huh mikä päivä! ja ei yössäkään mitään kehuttavaa ollut, nukuin niiiin huonosti, että aamulla oli itku silmään tulla kun kello vaati nousemaan. Tän päivän juoksuista on onneksi selvitty ja iltapäivätorkut otettu.
Ovulaatiosta... itse juon greippimehua edelleen litra tolkulla ennen ovista, en tiedä huomaisko limoja ilma (en ole kokeillut). Pikkarit kyllä niistä limoista kastuu ihan tosissaan ja tikulla vielä varmistus. Mä en ainakaan pysty varmasti sanomaan noista kivuista mun kohdalla. Onhan niitä vihlaisuja, mutta aika epämääräistä ehkä(?) tai sitten en vaan ole tutkiskellut tarpeeksi tätä asiaa omalla kohdallani.

huomenia,

pikainen viesti kiireisen työpäivän keskeltä; tein sitten eilen kaapissa lojuneen viimeisen raskaustestin ja negaahan se näytti. Eli taitaa nyt olla menossa kp10 eikä kp 43. Pitää siis vaihtaa raskaustestin tekeminen ovistestiin...

Nyt ehdin ikävä kyllä kommentoimaan vain omaa napaa. Yritän iltasella kirjoittaa paremmalla ajalla!

Päivänjatkoja!

Moi kaikille,

Joanna, kai se on sitten pakko uskoa :( Ikävää, että sua pidettiin piinassa näin pitkään. Missä sä kävitkään lääkärissä? Luulisi, että sunkin kierto-ongelmiin olis jotain apua. Tosin nythän kierto ei ollutkaan kovin pitkä... menkat vaan oli niukat? Eikö?

Munkin pitäis ensi kierrossa muistaa juoda ahkerasti greippimehua. Kyllä mullakin toimii hyvin limanvahvistajina;)
Ewa; minä todellakin TUNNEN ovulaation. Munasarjoja kivistää ja kolottaa, vatsa on turvonnut, ulostamisen kanssa on vaikeuksia ja viime kierrossa oli huimausta ja pyörrytystä. Kuitenkin jos ei kunnolla tunne ovistaan, niin ainoa varma tapa on ovistikut. Ja hyvät sellaiset. Suosittelen!

Vasta oli eilisen illan ja yön ihan älyttömän kipeä. Menkkakivun kaltaista jomotusta... Nyt vähän parempi.

Ajattelin tänään mennä kuumemittariostoksille :) Yhdellä työkaverilla on sellainen joku infrapunasädemittari, jolla vaan osotetaan otsaan ja painetaan nappia ja kas siinä. Paljonkohan sellainen kustantaa...

Tänään pitäisi mennä sormuksia kattelemaan. Jännää.

Monsku, olen kiinnostunut myös kyseisestä kuumemittarista. Olin tuossa pari syksyä sitten sairaalahoidossa niin pikkasenko ekana yönä pelästyin kun yöhoitaja osoitteli muo punaisella valolla pimeessä :) Kerro jos löydät niitä jostain ja mitä ne maksaa!
Mites ne korvamittarit toimii??
Sormussuosituksia myös :) gerstner-trauringe:lla on aivan ihania sormuksia, mut makuasia... käy tsekkaan niiden kotisivuilta, saksalainen firma. Oon itse ainakin ollut tosi tyytyväinen, meillä on sellaset kihloina :D

Huomenia täältäkin!
Tylsää Joanna,täytyy se varmaan nyt uskoa!Mutta kuten Monsku jo sanoi,kierto ei tainnut sitten olla mitenkään kamalan pitkä!?Sehän on positiivista kumminkin!

Ovistuntoja:Mulla tilanne vähän vaihtelee.Greippiä en ole koskaan juonut(on muuten hirveetä hampaille ;-) ),mutta limat(yök)on silti tooodella havaittavat.Ja yleensä samana päivänä kp15.Pahimmillaan maha on kuin pallo ja sattuu koko ajan,tai sitten ei tunnu miltään.Kun nyt olen tikutellut pari kiertoa havaitsin,etten plussaakaan sillon kp15 vaan 1-2 päivää myöhemmin!Ja kun se oviskin on plussan jälkeen n.12-36h ,niin pieleen menis mun arviot ilman tikkuja!Tosin nyt olen siis viisaampi...Mutta noita tikkuja voi kyllä suositella-jos uskoo,ettei itse(tai mies)niistä stressaannu :-D

Mikäs tuo Monskun tilanne oikeen on-vatsakipuja? ;-)
Hauskaa sormusmetsästystä,se on hauskaa hommaa!

Ainiin kuumemittari!Kaverillani on sellanen korvamittari,jota kans käytetään sairaaloissa.Mittaa n.sekunnissa!Heillä on 1,5v poika eikä muuten olis toivoakaan mittaamisesta ;-) Maksaa varmaan muutaman kympin,mutta sillä olis varmaan käyttöä myös tulevaisuudessa... :-D

Niin oviksen bongailusta, eipä taida olla oikein meikäläisen alaa :-) Olenkin yleensä kääntynyt muiden ovisexperttien puoleen, kun on ollut kysyttävää. Siis ei ovi-sex-perttien vaan ovis-experttien;-) Tässä kierrossa bongasin kolme kertaa ovulaation :-D Ja lopultakaan en nyt oikeasti ole varma, milloin se sitten oli. Kolme lasta on kaikki tehty bongailematta ovista. Nyt se neljäs raskaus alkoi siitä kierrosta, jolloin elämäni ekan ja vikan kerran tikuttelin. Tikuttelin ihan vaan nähdäkseni, että ovuloin oikeasti, kun tuo kierto on ollut niin julmetun pitkä. No, enhän minä sitä sitten niillä nähnyt, kun tikut näytti viikon hailakkaa viivaa, välillä vähän tummempaa. Lopetin siihen. Mutta kyllä se ovis sitten oli, kun kerran raskaaksi tulin. Mulla oli Mammaksin tikut, että en tiedä oliko vika niissä vai minussa vai molemmissa. Tuo LH:han pysyy korkealla pitkään, jos on taipumusta monirakkulaisuuteen.

Niin, Monskulla siis lähestyy testipäivä? ;-)
Harmi Joanna, että testi oli nega.

Täällä ollaan kyllä taas ihan pihalla tämän oman tilanteen kanssa. En mä enää oikeasti tiedä millon se ovis sitten loppujen lopuksi oli. Kolmena iltana mulla on ollu niin hirveet hampaat-kalisee-palelut. Ja se kuumeiluolo on ollu nyt taas päällä. Eilen illalla kun menin nukkumaan, niin päällimmäisenä oli mielessä, että raskaanahan tässä ollaan. Se olo oli niin vahva. Mutta siinä tapauksessa ovis ei voinut olla vasta viime perjantaina, koska eihän ne oireet vielä olisi päällä. Jos se sitten kuitenkin oli jotain muuta. Mutta voihan tämä edelleenkin olla sitä flunssaa, joka kyllä muuten on ihan parantunut, höh.
Nyt siis kp 24/?.

Joo, olipa pakko vielä tulla yksi asia sanomaan ja samalla näyttämään teille, että ihan oikeasti YRITÄN olla etsimättä niitä oireita.
Tajusin nimittäin tuossa yhtäkkiä, että mulla vatsa toiminut äärettömän huonosti varmaan noin viikon verran. Ja jonain päivänä taisi olla vähän sekaisinkin. Ihania kertomuksia :-) Siis tuon sokerittoman dieetin myötä toiminta oli äärettömän loistava, muutenkin normaalisti ok. Tämä on yleensä ollut mulla oire, mutta mitähän se tällä kertaa merkkaa... Varmaan sitä flunssaa kans. Mutta nyt vasta tajusin tämän, joten tämä "oire" jääny bongaamatta aikasemmin :-D

Monsku on päättänyt testata vasta jos menkat eivät ole alkaneet 18 päivää oviksesta!
Eli vielä pitäis viikko venata :)
On kyllä sellainen olo, että kyllä ne sieltä tulee ja vieläpä pian. Nyyh nyyh.
Toisaalta välillä tuntuu, että oiretta pukkaa... palelua, väsymystä, rintojen vihlontaa jne. toisin sanoen kaikkea mitä voi helposti kuvitella. Vatsakivut on ainoa asia, jota en varmana kuvittele. Tosin sekin on nyt aamupäivän aikana tauonnut...
Samarinia jouduin eilen illalla juomaan pussin jos toisenkin...

Kyllä Tehiksen oireet edelleen kuulostaa lupaavilta! Etkä meinaa testiä ostaa :) Vieläkö olet pysynyt tässä mietteessä?

Kuumemittari-asiaa; kävin äsken Sokoksella ja Stockalla. Eipä ollut sitä infrapunamittaria kummassakaan, mutta kaverini sanoi, että Stockalta on omansa hankkinut eikä maksanut juuri enempää kuin korvamittarit. Korvamittari maksoi Sokoksella viiskymppiä, mikä kyllä tässä vaiheessa oli mulle vähän liikaa. Päädyin siis ostamaan kympillä ihan normaalin 60 sek. mittaavan digitaalisen mittarin. On sekin huomattavasti parempi kuin antiikin aikainen mittarini, jota saa kainalossa pitää kymmenen minuuttia. Hmmm. olen taas ottanut askeleen kohti digiaikaa :) Digiboxi ja digikamera löytyikin jo. Hihii. Odotan että pääsen mittailemaan lämpöjä. Fantsua.

pakko nyt vielä ihmetellä tätä lämpöasiaa!
Miten te sen käytännössä hoidatte? Aina kun kello lyö 7 vai silloin kun herätyskello soi, entäs sitten viikonloppuna???

Lämpöasiaa; siis mä tiedän ettei saisi mittailla illalla, mutta itse mittaan aina samaan aikaan illalla eli silloin ei pitäisi kai olla mitään merkitystä sillä milloin mittaa tai mikä se lämpö on, koska MUUTOS lämpötilassa kertoo totuuden. Eli mittaan kun tulen töistä kotiin. Jatkossa tosin aion tehdä niin kuin suositellaan, eli kun kello soi, mittari kainaloon. En usko, että sillä on merkitystä onko kello 7 vai 9 aamulla, jos mittaa ennen kun nousee sängystä...
Ja vielä sanottakoon, että en esim. tässä kierrossa ole juurikaan mittaillut. Havahduin asiaan vasta taas kun lämmöt on jo tosi korkeella... tekis mieli kaivaa toi mittari laukun pohjalta :) ehkä teenkin niin.
Miten muut?

Mä en ole mittaillu lämpöjä virallisesti eli oikeaoppisesti. Olen aina mitannu ne päivällä ja hyvää osviittaa on antanu niinkin. Mutta eikös se oikeaoppisesti ole niin, että heti herättyä ennen kuin on noussut, syönyt, juonut, pissinyt jne.

Kuumemittariasiaa. Meillä ihan toi digimittari käytössä. Korvamittari on kaapissa pölyttymässä. Jonkun aikaa sitä käytettiin, mutta musta se oli hankala. Siinä niin kauheen tarkka se oikea asento tai joku, en tiä, mut ei toiminu mun käsissä. Ehkä nekin on kehittynyt, toi jotain viis vuotta vanha.

Monskun jutusta tulikin mieleen, että yhden oman oireeni vielä unohdin. Eilen iltalenkillä luulin niiden päivällisellä syötyjen kurkkujen tunkevan ulos kurkusta. Siis aivan törkeä närästys. Mulla aina sillontällön lievää muutenkin, mutta tuota kovempaa ollut kyllä yleensä aikas harvoin ;-) En silti millään näitä raskausoireiksi oikein järjellä osaa aatella, kun mun mielestä se ovis oli viime perjantaina! Ja ei kyllä vielä oireilis. Mutta vaikee noita vatsan toimintoja on kyllä kuvitella :-)
Tota testihommaa oon tässä kyllä mielessäni pyöritelly. Plääh, en tiiä. Jos ei ostais, ni ei kiusais kaapissa.

Tuli muuten mieleen, että jos oot raskaana Monsku, niin kannattaakohan Samarinia käyttää? En oo ihan varma, onko sallittu. Närästysvaivoihin Rennie , se on ok. En oo kylläkään itse käyttäny närästykseen mitään lääkettä, kärsiny vaan :-)

Jaha, Monsku kerkis väliin.
Mä oon nyt taas vähän mittaillu, kun tätä kuumeiluoloa on. Siellä se huitelee lähellä 37 astetta. Poskia kuumottaa kauheesti :-) Ja tosiaan mittailen aika usein puolen päivän mais, ennen päiväkaffetta.

Voi hitsin hitsi! Nyt jää sitten Samarinit varmuuden vuoksi kaappiin. Siinä paketissa ei kyllä sanota yhtään mitään?! Harmi vaan kun mulla Rennie ei auta mitään! Eikä mun närästys ole sellaista tavanomaista polttavaa närästystä. Vaan vatsa vaan jostain syystä tuntuu tarvitsevan välillä niitä Samarinin hedelmähappoja...
Ja hyvä kun Tehis kerroit tosta korvamittarista. Ehkä se ei sitten ole hintansa väärti...

Mut mä en tosiaankaan ole varma tuosta Samarinista. Mulla sellainen muistikuva, että suositellaan vaan sitä Rennietä, et se olis turvallinen. Löytyiskö googlettamalla varmempaa tietoa, ku mun hatara muistikuvat... ;-)

Närästyksestä...
minua ei ole koskaan aikaisemmin närästänyt ja alkoin viime oviksen jälkeen jossain vaiheessa. En edes alussa tajunnut että kyse on närästyksestä. Eroon siitä en ole vielä päässyt. Mitään "lääkettä" en edes harkitse jos ei ole pakko.
Mutta miten sitä vois "kotikonstein" yrittää tasottaa?? Ihan pihalla koko jutussa, mutta tunteen tiedän kuitenkin... Tehiksellä jotain vinkkejä/elämänkokemusta :)

Pikagoogletus vahvisti mun muistikuvia :-) Eli Samarin olis kiellettyjen listalla.

Tietyt ruoka-aineet sitä närästystä aiheuttaa. Mulla itsellä on just toi tuore kurkku ihan pahimpia. Kahvi, ruisleipä, rasvainen kala... Varmaan vähän yksilöllisiä, mikä kelläkin sitä aiheuttaa. En tiedä, onko sitten jotain millä vatsaa sais rauhotettua, siis ilman lääkkeitä. Ehkä jollain hapanmaitotuotteilla.

Jepu. Samarin viikoksi pannaan siis :)
Jogurteista ja piimästä monet on kai löytäneet avun. Itse syön välillä Danone Activiaa ja se auttaa jonkun verran. Miinuspuolena vain se kauhea mainos... tiedätte varmaan.
Mittasin juuri lämpöni uudella hienolla mittarillani suun kautta ja 36,9 näytti.

Huhhuh mikä määrä viestejä!Täähän käy jo työstä tää lukeminen!

Tuntuu tosi oudolta,jos samarin on tosiaan "kielletty".Eihän se ole mikään lääke,hedelmäsuolaa vaan ja sitä saa maitokaupastakin!Mistä Tehis löysit tiedon?Tää ei ole mikään epäluottamuslause,ihmettelen vain aidosti :-)

Tehis tuntuu olevan todellinen "oirekimppu" :-D Mitenkähän mahtaa hermo kestää ton testin oston kanssa ;-) Jäämme odottelemaan...

Ja Monskulla lupaava lämpöä...Mikäs kp nyt olikaan?