Turun seudun odottajat loppuvuosi 2013

Moikka, päätin nyt ilmoittaa itseni myös mukaan ryhmään kun olen täällä aina välillä käynyt keskustelua seuraamassa. En vain ole aiemmin saanut aikaiseksi rekisteröityä, koska varsinkin viime aikoina mulla on tullut tehtyä paljon töitä ja siksi ajan kanssa on aina välillä vähän tiukkaa. Koitan nyt kuitenkin löytää sitä aikaa käydä täällä viestejä kirjoittelemassa, koska mukava olla mukana vaihtamassa tuntemuksia odotukseen liittyen, varsinkin kun itsellä on eka raskaus kyseessä! Lisäksi olen aika hiljattain muuttanut Turkuun ja ei siten ole liikaa tuttuja täälläpäin niin uusien tuttavuuksien löytäminenkään ei olisi pahitteeksi :).

Mutta siis asiaan: ikä 30/1.lapsi/LA 28.11.2013 ja tyttö tulossa. Kunnallinen RU on 8.7, mutta kävin tuossa välissä jo yksityiselläkin ja siellä tuo sukupuoli selvisi.

Raskaus on ollut kovin normaali ja tähän mennessä varmaan jopa helppo: alussa oli pahoinvointeja, mutta kohtuullisissa rajoissa ja sekin meni ohi ennen viikkoa 13. Muuta oiretta ei oikeastaan ole kummemmin ollut, ja vauva on näyttänyt ultrissa terveeltä ja normaalikokoiselta. Toivotaan, että hyvin myös jatkuu kun ainahan sitä huolta jonkun verran kuitenkin on mielessä, vaikka hyvin menisikin.

Liikkeiden tapaista olen tuntenut ehkä viikon, mutta aika kevyttä on, joten en selkeästi tunnista niitä potkuiksi tms. Ultran mukaan kyseessä mulla on kuitenkin varsin paljon liikkuva sikiö, joten niitä potkujakin varmaan on odotettavissa aikanaan :).

Mrs. K ja nasu 16+4

ps.mä en vain ymmärrä tota miten värillisen tekstin saa, joten en saanut faktojani punaisella, sorry :(
 
  • Tykkää
Reactions: Nimia
Heippa vaan kaikille,

Täällä kaikki edelleen hyvin. Tänään mennään viikoilla 22+2. Liikkeitä on alkanut tuntua joka päivä ja tuntuu, että välillä koko ajan. Mulla on istukka edessä, kuten viimeksikin, joten potkujen voima ei ole niin suuri. Istukka tosin ei tällä kertaa ole ihan keskellä vaan hieman vasemmalla. Ehkä liikkeet tuntuvat siksi paremmin nyt, kun viime raskaudessa. Mun sisällä asustaa huomattavasti vilkkaampi tyyppi, kun siskonsa kolme vuotta sitten. Eilen ei millään meinannut rauhoittua, kun olin menossa nukkumaan <3 Eilen pyysin miestäni ekaa kertaa kokeilemaan vatsaani, josko hänkin jo liikkeet tuntisi. Ja kyllä tunsi <3 Tällä tavalla mies pääsi taas lähemmäksi tulevaa lastaan :)

Oliko se Nimia sulle jolle voi laittaa viestiä, jos halajaa faceen mukaan?

Tyttö1982, 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Ketjussa ehkä saattoi olla jo aiemmin puhetta tarvikehankinnoista joten pahoittelut jos kysyn uudestaan, mutta onko suosituksia paikoista mistä kannattaisi vauvan tarvikkeita hommata? Vaunuja monet ainakin tilaa netistä, mutta mistä sitä sit tietää mitkä noista sivustoista on luotettavia jne. Eli vinkit ois tervetulleita! En ole hankkinut vielä kerrassaan yhtään mitään ja toisin ku monella täällä - ei ole varastossa aiemmista lapsista mitään ku ekaa odotetaan. Samoin vaatteet, mistä niitä? Vaatteita en ole kauhean innostunut ostamaan kirpparilta mut jos jollain on joku huippupaikka mielessä niin voisihan sitä käytettyäkin harkita.. Kiva jos täälläkin joku ehtii vastailemaan vaikka pääasiallinen toiminta taitaa olla siellä FB:n puolella.. Kiitos :)!
 
Mrs.k. Olen johannasta jotain käynyt hakemassa vauvan tarvikkeita ja sitten siel entisen kodin Anttilasta nurkalta kun lähetään raision päin niin siin on yksi lasten tarvikeliike. Nyt nimeä en muista. Manhattanin takana on yksi lastentarvike kirppis sieltä olen tehnyt kans löytöjä.

Tänään olin pienellä sauvakävelyllä ja kävin kirjastossa. Torstaina neuvola ja saas nähdä mitä siel sanotaan, joko ens viikolla käynnistettäisiin.

hoika 41+1
 
Me käytiin just siellä Ozbabyssa, mistä ehkä Hoikakin puhui? se on ilmeisesti yksi Suomen suurimmista vauvantarvikeliikkeistä. Ajatuksena meilläkin oli, että kokeillaan vaunuja (kokeilematta ei kannata ostaa), ja sitten kun tiedetään merkki ja malli niin tilataan netistä. No, loppujen lopuksi se on sitten kuitenkin niin, että merkkivaunut maksavat yhtä paljon tai lähes yhtä paljon netissä, takuujutut on helpompia liikkeestä ostettuna, ja Ozbabysta saa vielä 100€ lahjakortin ensivaunujen ostajille, ja sen saa käyttää heti. Eli sieltä lähti meille mukaan upeat Hartanin yhdistelmävaunut. :)

Siellä on kans yllättävän laaja mammavaatevalikoima (mm. mamalicious), ja niitä sain 40% alennuksella! Kävin myös Sesamilla Kaarinassa, mutta olin jopa vähän pettynyt tarjontaan. Lähtipä sieltä yhdet caprit ja t-paita kuitenkin mukaan. Ja kaksi sinistä bodya (vaikkei sukupuoli vielä varmistunut olekaan :D)...
 
Minä myös suosittelen tuota Ozbabya. Jos satut vierailemaan Helsingissä, Kampista löytyy ihana äitiysvaatteita myyvä liike nimeltään Bebes. Itse olen ihastunut love2wait:n vaatteisiin ja tämä liike ainakin myy niitä :) Liikkeellä on myös nettisivut, joskin valikoima siellä on suppeampi.
 
Juhannus takana ja masu pinkeänä. Uskaltauduin menemään kylmään meriveteenkin. Toivottavasti juhannus meni kaikiilla hyvinvoivasti ja aurinkoisesti. :)

Viime viikolla aloin tuntemaan liikkeitä mahassa. Jee! Viime raskaudessa tuntemukset tulivat paljon myöhemmin. Kovin täällä odottelen rakenneultraa. Mahaa ei enää piilotella oikeen enää mitenkään. Kyllä tämä alkaa nyt niin julkista olemaan. Kohta minäkin siis ilmoittaudun sinne FB:n puolelle. Jutustelu täällä on kuitenkin varmasti hieman vaitonaisempaa.

Tällaista täällä! Kuullaan taas!
-joulunuttu 15+3
 
Heiii, täälläkin on juhannuksen vietosta kotiuduttu ja kävinkin itse asiassa tänään alesta vähän hakemassa pienen pieniä bodyja ja pöksyjä <3! On ne niiin ihania! Kiitos hyvistä vinkeistä, toi Ozbaby vaikuttaa hyvältä nettisivujen perusteella, en vaan sinne lähtenyt tänään, mutta jos viikonloppuna kävisi vaunuja katsastamassa... Kampin Bebesin tiedän ja se todellakin on ihana, tosin ei tule kovin usein Hgissä käytyä eli täytyy mennä heti kun siellä liikun! Ajattelin ainakin ostaa Ruskovillan villahaalarin, talvivauvasta kun on kyse ja kovasti on saanut kehuja se villahaalari! Se ilmeisesti kävisi jopa toppahaalarin sijaan kun vaan laittaa sen ja sitten toppapussi vaunuihin. Niitä saa just Bebesistä, kalliitahan noi on, mutta ajattelin että siinä lienee tuote, joka maksaa itsensä takaisin. Ostin myös ekat mammahousut, kympillä Hennesin alesta, nyt vaan kun masu vielä kasvais niin, että saa niihin jotain täytettäkin :). Mulla on mielestäni kovin pieni vauvamaha, mutta se lienee tosi yksilöllistä...kun jos sulla joulunuttu on vaikeuksia jo nyt pitää asia salassa (olen muutaman viikon sinua pidemmällä) niin täällä ei kyllä ilmeiseti ole kukaan arvannut mitään jos en ole erikseen kertonut. Noh, enemmin tai myöhemmin se vatsa sieltä pompsahtaa :). Mukavaa juhannuksen jälkeistä aikaa kaikille!

Mrs. K ja nasu, 17+4
 
Täällä 42-v esikoista odottava. LA on 25.12.2013. TYKSissä tietty synnytetään. Ei jääty seulassakaan kiinni. NT oli 1.1mm. Eka neuvola ja lääkäri on käyty. Ensi viikolla toinen neuvola. Mulla on painoa vähän liikaa, joten kaikki makeat olen ainakin yrittänyt karsia. Jännittäviä aikoja eletään...

Hanne70 13+6
 
  • Tykkää
Reactions: Nimia
Onnea Murmelimamma! Miksi ei kertonut sukupuolta, eikö näkynyt hyvin vai onko niillä joku sellainen periaate etteivät kerro ettei tule virheitä? Ja pitääkö erikseen kysyä suoraan että kertovat? Mulle yksityisellä kertoi arvionsa vaikka asia ei ollut todellakaan selvä, ultraava lääkäri kuitenkin kertoi kummalta pikemminkin vaikuttaa. Täytyy varmaan kehua lääkäriä muuten tässä samalla; L. Mäkäräinen Medisonarissa. Ihan huippu tyyppi, ei ollut kiirettä, teki työn perusteellisesti ja kohteli minua potilaana hyvin kunnioittavan tyyliin jos niin voi sanoa (kun jotkut lääkärit on sellaisia ylimielisiä, jotka antaa ymmärtää että potilas ei tiedä mistään mitään). Olen käyny tosi monella lääkärillä ja tämä oli eka jota voin lämpimästi suositella! Mutta katsotaan sanovatko kunnallisella puolella reilun viikon päästä myös että tyttö se on :D.
 
Tai siis vauveli ei paljastanut jalkoväliään... ;) Meille sattui kylläkin Tyksissä harvinaisen tiukka täti, joka piti sukupuoliasiaa aivan toissijaisena, ja kysyttäessä suostui lopuksi minuutin ajan tarkastelemaan asiaa, ja sitten totesi vain ettei näy... Minkä hintaisia nämä lähiseudun yksityisultrat mahtavat olla, taitaa kuitenkin tuo oma kokemukseni vs-lääkäripalvelusta olla hinnaltaan ja laadultaan kärkiluokkaa? Mietin vain jos mennään tuonne 3D/4D-ultraan, että onkohan niissä kauheita hintaeroja? Vs:ssa tuo on 180€.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Mun viimekertainen rakenneultra oli jotain 160 euroa eli kyllähän ne kalliita on. 4D on mun käsityksen mukaan vielä vähän kalliimpikin, tosin sain viimeksi ihan kaupan päälle niitä 4D kuviakin mukaan. Mutta jos se ylimääräinen löytyy niin 4D on paitsi kiva niin myös ihan hyödyllinen; sillä näkee vauvan sisäelimet eri tavalla kuin normi ultrassa, esim. sen, onko vauvalla sydänvika (rakenteessa näkee vain rakenteet, ei mahdollisia kudosvaurioita). Lisäksi 4D kertoo mm. millainen virtaus istukassa on. Suuri osa kohtukuolemista johtuu siitä, että istukan veren virtaus on heikko mikä taas johtaa helposti siihen, että napanuora ei pysy tarpeeksi "tiukalla" ja riski siitä, että lapsi kuristuu siihen, on suurempi. Jos tilanne on tuo niin raskaus vaatii luonnollisesti tarkempaa seurantaa. Eli kyllä siitä 4D:stä on ihan hyötyäkin, itse ajattelin mennä kyllä! Aion silloin pyytää lääkäriltä lausuntoa juurikin vauvan kudoksista ja istukan toiminnasta. Sain eilen myös mielenkiintoista tietoa äidin mielentilojen vaikutuksesta lapen kasvuun ja kehitykseen (oma äitini on äitiysneuvolan lääkäri, joka jakaa aina mulle mielenkiintoisia tutkimustuloksia) ja yhteenvetona voin todeta: äidit rentoutukaa ja nauttikaa ja olkaa iloisia (tiedän, ei ole aina kovin helppoa), mutta siitä vauvanne tykkää ja kehittyy sitä paremmin mitä vähemmän stressiä koette :)!! Eli rentoa kesämieltä kaikille!

Mrs. K 18+2
 
Lääkäreistä löytyy tosiaan eroja. Me kävimme kunnan tarjoamassa rakenneultrassa ja kovin epävarma olo jäi. Lääkäri ei oikeastaan kertonut mitään, vaan itse jouduin utelemaan asioita. Ensimmäisestä raskaudesta kun on kyse, en oikein osannut edes kysyä oikeita asioita. Moni asia sitten mietityttikin jälkeenpäin. Päädyimme siksi käymään Medisonarissa. Lääkärinä oli myös L. Mäkäräinen ja voin myös yhtyä Mrs. K:n kommenttiin. Ihanan rauhallinen ja asiantunteva lääkäri! Käynnistä jäi tosi luottavainen mieli. Hintaa käynnille jäi Kelakorvausten jälkeen 120€, joka ei mielestäni ole kovin paljon verrattuna moneen muuhun paikkaan. 4D:hen olisi myös kiva mennä. Ei kuvien vuoksi, vaan juuri Mrs. K:n perustelemien asioiden takia. Se mitä olen googlaillut muiden kokemuksia ja yksityisten lääkäriasemien hintoa, näyttää siltä että vs-lääkäripalvelu on paikka jonne minäkin sitten suuntaan. Joillain lääkäriasemilla ei edes ole hintoja saatavilla, vaan hinta määräytyy läärien omien taksojen, käynnin pituuden jne. mukaan. Hinta olisi minusta kiva tietää etukäteen. Jos jollain teistä on hyviä kokemuksia 4D:tä tekevistä lääkäreistä/paikoista, antakaa kuulua :)
 
Juu vs-lääkäripalveluista tosiaan itselläni jo varhaisultrasta hyvät kokemukset, eli luulenpa että suunnanaan sinne 4D-ultraan elokuussa. Rakenneultraan meidän on ehkä vähän turha mennä, se taisi olla juuri sen 120€, eli vain hippasen enemmän maksamalla päästään vähän myöhemmin ihastelemaan vauvaa aivan eri sfääreistä.
En viitsi tuota 120€ ihan pelkästä sukupuolen tiedosta maksaa, 4D:ssä on kiva muutenkin nähdä vauva, onhan se hassua ettei enää ultrata kertaakaan kunnallisella, ja sentään vielä melkein puolet jäljellä raskaudesta! :O
 
VS-lääkäripalvelusta olen mäkin kuullut hyvää palautetta monelta eli varmaan kannattaa sitä kokeilla. Itse en ole käynyt, joten sen enempää en siitä tiedä.

Ja sitten kävin siellä OzBabyssa, jossa oli kyllä hyvä valikoima, mutta myyjä yritti myydä meille jotain ihan muuta kuin mistä oltiin kiinnostuneita. Kyselin tietyn vaunumallin ominaisuuksista ja myyjä tyyliin oli, että "joo et sä kyllä tota halua, mullakin on nää" ja sitten se vaan vei meitä ympäriinsä katsomassa epärelevantteja juttuja kuten juoksurattaita ja 4-vee kokoisille tarkoitettuja rattaita kun me nimenomaan haetaan vauvanvaunuja. Noh, menen vielä uudestaan sinne ja toivon, että olis joku muu myyjä auttamassa meitä... :)

Olen koittanut sinne FB-ryhmään yksityisviestein päästä mukaan, mutta ei nyt ole onnannut. Osaisiko joku ihana ihminen vähän infota, että onko se nyt sitten suljettu uusilta eli ei kannata viestejä sen osalta lähetellä? Kiitos tiedosta!!

Mrs. K ja huomenna alkava 20. rv!
 
Heippa! Anteeksi, olen ollut reissussa, enkä kännykällä koskaan kirjaudu tänne, niin en edes tiennyt viestejä tulleen :( Muistattehan laittaa aina myös tänne viestiä, jos olette laittaneet yksäriä! :) Nyt on Murmelimammalle ja Mrs. K:lle laitettu viestiä! :) Nimia

Akku on ihan loppu, samoin voimat, joten päivittelen etusivun listan myöhemmin!
Reissuterveisin Nimia 27+3/26+3 ja juuri pullahtanut vauvamasu
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heiii, kiitos ja sorry, että en huomannut täällä aiemmin laittaa viestiä asiasta. En ihan hirveästi luota itseeni näiden viestien kanssa niin en ollut varma, että tuleeko edes perille :). Nyt kuitenkin homma kunnossa!
 
Voin kyllä suositella tuota VS-lääkäripalvelua Kaarinassa, me käytiin siellä sekä varhaisultrassa 6+3 että "rakenneultrassa" 17+1. On jotenkin varmempi olo, kun kunnallisella puolella ainakin sen ensimmäisen ultran jälkeen jäi epävarma olo.

Mullakin on istukka, tai siis istukat aivan etuseinässä joten potkut tuntuvat melko vaimeina. Ensi alkuun olin todella huolissani kun ei selkeitä potkuja meinaa tuntua, vain sellaista epämääräistä kutinaa mutta neuvolantäti sanoi, että voit olla onnellinen että potkuilla on vaimennin kun vatsassa kuitenkin kaksi potkuttelijaa on :)

Ozbabysta, en ole koskaan käynyt liikkeessä mutta tänään pitäisi sinne suunnata katsomaan josko sieltä löytyisi kunnon odotusliivit. Eilen kiersin Skanssissa liikkeitä mutta ainakaan mun silmiin ei osunut odotusajan/imetysliivejä. Ozbabyssä ilmeisesti on?

Kesalka ja tuplapojat 23+1
 

Yhteistyössä