Turkulaisia odottajia OSA II

Tsau..

Vipan työpäivän aattoa viettelen. Takana tänään 11 h työpäivä ja olo ihan sen mukainen... Tuli oikein kunnon väsymysitku kun kotiin pääsin, onneksi enää huominen loppurutistus ja tämä mamma jääpi äitiyslomalle!!! :D Arvatkaapa nukunko keskiviikkona pitkään...! :p

Vauvan pitäisi näillä viikoilla kaikkien opusten, lehtien ja infobrosyyrien mukaan rauhoittua ja liikuskellakin vähemmän. Ei tämä tapaus. Päinvastoin hytkyy, kääntyy, tärisee(?), hikkaa, monottaa ja takoo hurjasti hereillä ollessaan.

Itsellä on pitkästä aikaa ihan hyvä fiilis. Yöt menee ihan ok, enää harvemmin tulee herättyäkään keskellä yötä. Kävely tosin on välillä todella vaikeaa, kun vapeli puskee päätään tuonne alakertaan. Supistuksia on edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti, niihinkin on jo alkanut tottua. Vatsa tuntuu päivä päivältä valtaisammalta (sitähän se onkin!) ja olo on todella kömpelö.

Minillä harmittavan pitkä aika neuvolaan, kun kerran tuollaisia vuotovaivoja on... Mutta voin lohdutella, että itsellä vuosi "vanhaa verta" (ei kirkasta vuotoa siis) viikon verran ja kaikki siitä huolimatta ihan ok.

Pääsin minäkin joulun makuun viime viikonloppuna. Anoppilassa oli lounaaksi joululaatikoita. Ai vitsi, kun maistui! ...mut sitten sen jälkeinen närästys olikin ihan omaa luokkaansa... Prkl kun korvensi koko illan, vaikka nappailin rennieitäkin kuin karkkia ikään :x

Joulu me aiotaan (jos pysyn siihen saakka kasassa) viettää sekä miehen että mun vanhempien luona. Anoppilassa on jouluisin aina ihan hirmuisesti väkeä, vilskettä, koohotusta ja melua, jollaisesta en jouluaattona piittaisi pätkääkään. Siksipä ollaan useampana jouluna vietetty aattoilta omien vanhempieni luona ja päivällä oltu anoppilassa.

Mitäs mieltä muuten olette... Miehen sukulaiset (aikuiset ihmiset siis) ostelevat toisilleen ihan hulluna lahjoja ja odottavat itse kukin myös saavansa kasan paketteja itselleen. Tämä touhu on multa mennyt jo kauan yli ymmärryksen |O ! Ajattelin, jos tänä jouluna näpäyttäisi koko porukkaa ja ostelisi niille vain "eettisiä" lahjoja! Tarkoitan niitä vuohia, koulureppuja, tarvikkeita, vettä yms. kehitysmaan lapsille. Mahdanko saada koko suvun vihat päälleni...? Muutenkaan tuota rahaa ei ylimääräistä ole, ja joutuu nekin vähät sijoittamaan vanhojen ihmisten tavaralla lahjomiseen.. Ei käsitä ei...

Snuupi ja dude 34+5
 
Hola! Mä vähän laskeskelinkin että sä viettäisit huomenna viimeistä työpäivää, se on mahtavaa se! Mä en kyllä kanssa käsitä että kuka senkin on keksinyt että se potkotus vähentyisi, meillä se tuntuu vaan lisääntyvän. Vai voihan se hotua siitäkin, että nyt vaavilla on tuota mittaa sen verran että saa tungettua jalat mukavasti kylkiluiden alle ja niin poispäin.. Nyt on kyllä ehkä pari päivää ollut vähän rauhallisempaa, mutta sitten kun potkitaan niin potkitaankin kunnolla. Mä olen ollut nyt about viimeiset 4 päivää ihan koomassa, yöunet on ihan onnettomia ja päivällä ei silmät pysy auki. Onneksi saa surutta vedellä päikkäreitä. Jotenkin niistä tulee aina vaan niin syntinen olo, en tiedä miksi. Vauva puskee päätään alaspäin, ja välillä tulee tosi ikävä suonenveto nivusiin :x Tähän asti en oo pahemmin huomannu turvotustakaan, mutta eilen mun nilkat oli aika paisuneet. Eli nyt niitä vaivoja alkaa tulla. Luonto hoitaa tän homman kyllä hienosti! Loppuajasta on jo niin vaikea olo et tuskin malttaa odottaa synnyttämään pääsemistä! :p
 
Niin juu ja noista joululahjoista. Olen itsekin pohtinut josko ostaisin niille, jotka ei mun mielestä ole mitään vailla, niin noita kanapaketteja tai koulupukuja. Tosin mä olen kyllä ihan varma että mun kohderyhmä tykkäisi tuollaisista eettisistä valinnoista. Jos ne sua vähääkään tuntee niin eivät kai ne nyt nokkiinsa ota siitä että olet oma itses joululahjoja hankkiessas. Ja varsinkin nyt, kun on vauva tulossa, niin kyllä mäkin olen ajatellut olla pihi jotta selvitään vauva-ajasta rahallisesti paremmin. Siskojen lapsille olen ostanut jotain pientä, ja sellaista, että koko sisarusparvi saa yhteisen paketin eivätkä kaikki omaa. Aikuiset taitaa jäädä tänä vuonna ilman. Eli mä ainakin olen sitä mieltä että otat surutta eettiset lahjat kehiin!
 
Kiitos Snoopy rauhoitteluista. Huomenna menen labraan, aika nopeasti sain ajan, kun soitin sinne tänään. :p
Miehellä joku ihme kurkkukipu, ei pysty nielemään kunnolla ilman että sattuu, eikä nukkumisesta tullut oikeen mitään viime yönä kun oli niin kipeä. Mutta kuumetta ja yskää ei ole, nielurisatkin leikattu. :(
 
liirah Nii, en oo itteni näköinen varmaan jos kerran jostai punatukasta unta olit nähny :LOL: :LOL: Ja sitä kohdunkaulaa mulla oli muistaakseni sen 3cm ja se oli hyvä, kuulemma.

Snoopylla alkaa sitte äippäloma vihdoinkin. Saat levätä jne vaikka sen mahan kanssa se ei varmaan niin kauheen helpooa enää ole..

Mut suosittelen sitä nukkumista kaikille joilla maha vielä tallella, kun ei välttis sen pikku-ihmisen kanssa saa nukuttua niin paljon ku haluis eli lispetin ei kannata potee mitään huonoa oloa nukkumisesta.

mini83 jaksamista :hug: Olisko miehelläs joku kurkkutulehdus tms, ei ne aina kuumetta ja yskää vaadi. Mulla ollu monet kerrat kehkoputken tulehdus ilman mitään suurempia oireita.

Mut nyt aamupalaa ku meillä nukutaan.

S ja N :heart:
 
Tsau.

Varmaan elämäni hurjin neuvolakäynti. Melkein tuntui siltä kuin olisi ollut makkarapakettina hk liukuhihnalla. :LOL:

Omasta navasta paino muutos 2kg/vko :eek: onneks ei ollu oma neuvolan täti ottamassa lukemia vastaan.
Verenpaine noussut 120/70
Pissa puhdas.
Kohdun suu kiinni/kiinteä 3cm eli sama tilanne kuin viikoilla 12
Sf-mitta 26cm keskikäyrillä mennään.

Vauvelille kuulu ilmeisesti hyvää tosin syke 133-135 Eilen ja tänään ollut rauhallinen. Ja heikki sanoi vaan että vauvan on liikuttava ja äiti sen parhaiten tietää. Passitti mut sokerirasitukseen TAAS! Vaikka käyn joka kk antamassa paastonäytteen. :kieh: Ja ei edes miettinyt vauvelin kokoa??? Eikö joku painoarvio olisi tässä vaiheessa pitänyt tehdä. Olin huoneessa maks 5 min ja hän kertoi kaiken tämän.

Kuinka kauan te siellä lymyätte kun saatte siitä äijästä niin paljon tietoa irti?

No hauska käynti naurattaa vieläkin ku oli toi mieskin mukana joka äimänkäkenä pyöritteli silmiään.
:LOL:

Niisku-neiti & rinsessa 29+0
 
Niisku-neiti en tiedä että mikä käytäntö tuolla kokoarvion tekemisellä noin yleensä ottaen on, mutta mulla setehdään vain ja ainoastaan rv 37. Siinä vaiheessa vauva on kehittynyt niin pitkälle, että jos vaikuttaa jättiläiseltä niin voidaan alkaa suunnittelemaan käynnistämistä. En usko että niitä kokoarvioita hirevästi tehdään aikaisemmin, vaikka kyllähän niitä mittoja tarkastellaan kaikissa ultrissa ja katsotaan vastaako ne viikkoja. Silloin kun menin osastolle keräilemään niin synnytyslääkäri yritti tehdä kokoarviota "varan vuoksi", mutta hän käytti ultrakonetta niin harvoin, ettei sitten lopulta saanut painoarviota tehtyä. Ei muistanut mitä nappia piti painaa ;)

mini 83 Mä kävin ekalla neuvolareissulla itsekseni, olin jotenkin niin pyörällä päästäni etten osannut edes ajatella että mies olis voinut tulla mukaan. Seuraavalla kerralla tuli sitten mieskin, ja olikos se sitten just lääkärineuvola..? Nolotti ku olin siellä housut kintuissa enkä ollu henkisesti varautunut siihen että mies olis semmosta näkemässä. Nyt kun raskaus on pitkällä ja olen tuolla äippäpolillakin välillä vieraillut, niin ei tunnu missään vaikka huone on aina täynnä kandeja ja hoitajia ja vaikka ketä. Nyt ollaan oikeastaan tehty niin, että mä käyn itsekseni neuvolassa, ja sit jos tiedän että ultrataan niin mies tulee mukaan. Se kun ei oikein töidensäkään puolesta voi olla läsnä jokaisella neuvolakäynnillä. Ihan kiva siellä on itsekseenkin käydä, saa rauhassa puhua omista asioistaan, esim. siitä että pelottaa miten mies selviytyy tukihenkilönä olosta.. ;)
 
mini83 Juu miesten on jostai kumman syystä niin hankala mennä lääkäriin, ehkä sit ku on pää kainalossa niin voi alkaa harkitsee.. Meillä mies ei ollu ku ultrissa mukana, neuvolassa kävin yksin.

Kokoarvioita ei vissiin pahemmin tehdä Turussa, siltä vaikuttaa. Mä nyt sai niitä kokoarvioita ku siel TYKSissä jouduin ramppaa.. Sit vissiin jos Sf-mitta hyppää kauheen isoks niin tehdään kokoarvioo.. Tuntuu muutenki eri neuvoloissa Turussa olevan eri käytännöt asioissa vaikka pitäs varmaan samat olla kaikissa..

amalia Koska ja missä sulla oli jälkitarkastus? Entä motkottajalla?
 
mini83, meidän miesi on ollut mukana (logistisistakin syistä) kaikissa neuvoloissa noin puolenvälin jälkeen. Varhaisultraan eikä rakenneultraan päässyt kumpaankaan mukaan. Neuvolassa kuitenkin on ultralaite, ja on siellä päässyt meidän pientä katsomaan ihan livenä.

Niiskis, siitä paino/kokoarviosta sen verran, että en ole kuullut täälläpäin (Turussa) moista kauheasti harrastettavan. Meidän vauvalle on kanssa tehty äippäpolilla karkea painoarvio kun siellä kävin suppareiden takia kääntymässä (painoarvio viikolla 30+3 oli siinä 1,8 kg, eli ruoka-aikaan on oltu kotosalla...! :) ).

Hmmm... Mitähän puuhaa sitä keksisi lomalla. Tiedän ihan varmasti, että nyt kun ei tarvitse enää herätä kukonlaulun aikaan nousen kuin taikaiskusta ennen kuutta ylös. On muuten ollut jännä huomata, miten ainakin itsellä on unentarve vähentynyt ihan huomattavasti näin loppuraskauden aikana. Ennen olin varsinainen murmeli, eikä tehnyt tiukkaakaan koisia yli kymmenen tunnin yöunia. Tätä nykyä nukun ehkä n.7 tuntia ja piisaa ihan riittämiin. Hommasin itselleni ihan tätä lomaa ajatellen kaikki rimakauhua ja rakkautta -jaksot dvd:llä, siinä puuhaa ainakin pariksi päiväksi :heart: Se on niin ih-q sarja!

Ja sitten vastauksia kaikilta synnytystapa-arvioinnin läpikäyneiltä; mihin on syytä ko. tutkimuksessa varautua...? Siitä kun olen kuullut kovin kirjavia lausuntoja... :x
 
Muistaakseni olin jälkitarkastuksessa 10 viikkoa synnytyksen jälkeen ja olin ehkäisyneuvolassa. Kuulin ettei jälkitarkastuksia tehdä muualla kuin ehkäisyneuvolassa nykyään. En tiiä pitääkö toi asia paikkansa.


Synnytystapa-arvioinnissa lääkäri teki sisätutkimuksen ja kokeili lantiota ja totes vaan et mahtuu tuleen kesti n.5min koko toimenpide. Eikä sattunu yhtään. Itsekin jännitin sitä.

Mites sen tapaamisen kanssa? yritetäänkö järjestää sitä? =)

Nyt syömään ku Ilona nukkuu.
 
amalia Ihan mielenkiintoista toi jälkitarkastus asia. Täytyy soitella neuvolaan. Juttelin vaan Ilmarinäidin kanssa ja hän kans sano et ehkäisyneuvolassa on jälkitarkastus ja ei muuta. Mulle on omaan neuvolaan äippäpuolelle varattu aika jälkitarkastuskeskusteluun ja jälkitarkastuksesta itsestään ei sanottu mitään et koska on tai mistä varata. Mä meinaan haluun sinne jälkitark. mahd pian ku tien et mun kuukautiset on taas yhtä helvettiä niin sais apuja ennen niitä.

Snoopylle hyvää äippälomaa =)
 
Ehkäisyneuvolassa tehdään Turussa synnyttäjille jälkitarkastukset ja olikos se 5 - 12 vkoa synnytyksestä kun pitää käydä siellä, sit saa todistuksen vanhempainrahakautta varten Kelaan. Ehkäisyneuvola palvelee synnyttäjiä 2 vuoden ajan synnytyksestä. Viimeksi synnytyksen jälkeen valitsin ehkäisykapselin ja otatinkin sen pois 2 vuoden sisällä joten poisottokin hoidettiin ehkäisyneuvolassa.
 
huh huh mikä melske päivä ollut tänään ja eilen. siis olen siivonnut, pyykännyt ja leiponu! oon ollu aivan valtavan ahkera. joulua olen tehnyt, laittanut jouluverhoja jne. aivan ihanan näköistä kotona kun on kaikki jotenkin jo niin jouluista, kyllä sitä pienellä vaivalla saa ihanan näköisen joulun. :heart:

mymmy on edelleen aika rauhallinen, tosin tunnen sellaista painetta tuolla kylkiluiden alla että joskos ne olis mymmyn jalat mutta sellaisia kunnon potkuja tulee enää iltaisin. jotain ihme möngerystä tämä kyllä pitää!! :D ajattelin että voiskos se johtua siitä kun tilaa alkaa olemaan jo niin vähän ja tämä kuitenkin oli jo niin iso! luin tuolta helmikuun helmistä että jollain oli viikolla 30+ ollut painoarvio 1300 g ja mymmyllähän painoarvio oli 27+6 1400 g. hmm... voi äitin PIKKUSTA! :LOL:

ois niiin paljon kaikkea kirjallista kun pitäisi tehdä, mutta ei jaksa. jos sitten huomenna, tai ylihuomenna. tai no viimeistään ensi viikolla. :D

mitäs sitten muuta? meillä mies ollut mukana jokaisella neuvolakäynnillä, paitsi viimeksi. joten siis yhdellä ei ole ollut. ja myönnän että oishan se kiva välillä mennä yksinkin puhumaan asioista mutta toisaalta onhan se ihanaa kun mies on niin innoissaan. :heart: eilen justiisa taas tajusin että kuinka paljon rakastankaan miestäni. ja oikeasti tästäkin suhteesta / avioliitosta saa kiittää kyllä niin sattumaa. vaikka oltiinhan me jo samassa koulussa mutta silti. no joo, kylläpäs mä nyt hempeilen taas. :LOL:
 
Ehkäisyneuvolaan soitettu ja aika varattu. Siel on vähän kuulemma ruuhkaa ja jos olisin kierukan halunnu niin olis menny ens vuoden puolelle ja tullu kiire sen Kelan todistuksen kanssa kuulemma. Nyt ku haluun pillerit niin sain ajan 17.12

Se tapaaminen niin järkätään ihmeessä. Onko paikasta, ajasta jne toiveita? Mulle käy periaatteessa miten vaan, kunhan hyvissä ajoin tietää.. Olisko joku esim. sunnuntai päivä hyvä, kun varmaan suurimmalla osalla ainaki vapaata sillon, luulisin? Ja varmaan on rauhallisempaankin jossai kahviloissa sunnuntaisin..

liirah Noh, on ainaki jotai mistä kiinni pitää jos on iso vauva =) Kumpis hän nyt sit on? Jos saa udella..
 
tavataan vaan =) meille taas kävis viikot, vloput ollaan aika pitkälti perheen kesken kun viikot mies on poissa, niin meillä on tekemisen puutetta kovasti välillä viikolla =)
ma oli nla, 3750 eli melkein syntymäpaino (3790) saavutettu. ikää oli tuolloin 2 vkoa.. ja pe olis uusi punnitus, samaa ravaamista mitä esikoisen kanssa. mitähän vikaa näissä mun lapsissa on kun alkavat kasvaa hitaasti ja saadaan juosta sata kertaa nlassa.. esikoisella tuli varmaan ekan vuoden aikana jotain 20 kertaa käytyä nlassa jos kaikki punnitukset lasketaan mukaan.. jeejee.
neiti nukkuu edelleen hyvin, ja on nimetön vielä :)
 
Heippasta pitkästä aikaa,
oon NIIIIN koukussa facebookiin et ei meinaa muuta netissä ehtiä..
Tapaaminen kuulostaa hyvälle, päivällä ei niin väliä eikä paikallakaan. Sanna-78:lle tossa just kehuin Cafe Art- nimistä paikkaa MUTTA sinne ei taida päästä vaunuilla joten mielellään joku sellanen mihin pääsisi.
Meillä kans ravattiin punnituksissa, musta jo alko tuntumaan et enemmänkin sen takia et se neuvolan täti halus hempeillä vauvan kans, niin pyörryksissä se oli aina neidistä kun siellä käytiin :) maanantaina oli sit eka lastenneuvola ja paino oli noussut oikein hyvin 4340 ja pituuttakin tullut pari senttiä lisää eli 55cm nyt. Eli alkaa kohta jäämään pieneksi noi 56cm vaatteet, osaa en ehtinyt käyttää kertaakaan ( ja mä kun mielestäni en ees ostanut paljoa..)
Mulla tehtiin se kokoarvio rv 38, terkkari mut siihen passitti kun vaavi tuntui masun päältä hänestä isolta ja miehen kanssa molemmat ollaan oltu yli 4 kilosia syntyessämme. Heikki sen sitten ultrasi ja arvio olikin se 4 kiloa ja tyttö syntyessään 4160 eli ihan hyvin osui kohdilleen. Mun ymmärtääkseni sitä ei automaattisesti tehdä, tai jotain sellasta mun terkka sillon selitti.
motkottaja tekee mieli udella tosta ehkäisykapselista, millaset sun kokemukset siitä?
Pitäis tosiaan varata se aika sinne ehkäisyneuvolaan, pitkät jonot taitaa olla nyt vähä joka paikassa kun tota työtaistelujutskaa puretaan. Tai emmä tiä vaikuttaako se nyt e-neuvolaan..
Ainiin, meillä vauvalla on ollut nyt samanlainen rytmi kuin mulla loppuraskaudesta eli heräilee 2-3 aikaan yöllä syömään, seurustelemaan ja torkahtelemaan ja ei meinaa nukkua kunnolla ennenku 6-7lta aamulla JOTEN hyvät odottajat, nukkukaa yönne jos voitte :)
 
Huomenta!

Harmittaa joka aamu kun verhot avaa niin aina on harmaata ja maa märkänä :( . Tahtoo auringonpaistetta ja vähän lunta vaikka!

Mun mielestä meidän pieni on aika laiska syömään, ei kovin kauan kerralla ime ja monta syöttökertaa menee niin että hän vain hotkii ja vetää henkeensä ja menettää hermonsa. Silti viime viikolla lastenneuvolassa paino oli jo 4530 g, joten kaipa hän jotain ravintoa on sisuksiinsa saanut, onneksi.

Ilmarinäiti kyseli kokemuksia kapselista. Siinä oli paljon hyvää, ei tarvitse muistaa ehkäisyä sen kummemmin ja kapselin olemassaolon unohtaa eli ei tunnu millään laillam käsivarressa. Hinta mielestäni ok siihen nähden että pystyy pitämään useamman vuoden. Positiivista oli myös se, että kuukautisia ei minulla ainakaan tullut kovin usein ja vuoto oli niukkaa. Negatiivista taasen jonkinasteinen akne tai muu näppylätauti, jonka kapselin hormonit minulle aiheuttivat. Nämä tietysti aivan yksilöllisiä juttuja.

Sanna-78 sun muut facebookia käyttävät. Valaiskaa nyt minua mitä siellä kuuluu tehdä??? Tunnukset on ja sivulla olen käynyt, mutta mulla ei ole harmainta aavistusta mitä mun kuuluu siellä tehdä? Olen vissiin vähän aikaani jäljessä näissä jutuissa
=)
 
sokokselle mahtuis mutta paikkana ei oo musta kovin viihtyisä.. mites achanit? ainakin se hansan ekassa kerroksessa oleva on että mahtuis, toki riippuen monta on tulossa :D
ei tälläsiä pistä merkille niin, yleensä lapsettomien kanssa kahvittelee ja yhdet rattaat nyt mahtuu ihan mihin vaan oikeastaan..
 
Sokoksen kahvila ei juu ole mikään kauheen viihtyisä. Oltiin siellä Ilmarinäitin kanssa ja aika "tukkeena" oltiin siel vaikka ikkunan vieressä oltiin, ku molemmilla vaunut. Achan ainaki siinä Hansan alakerrassa on juu sellanen mihin pääsee vaunuilla ja nyt ku se remppakin siel valmis niin siihen ulkopuolellekin pystys varmaan mahtuu isompiki joukko.. Niin ja käy mulle ainakin ihan arkenakin tavata.

Miten olis jos eka otettas vähän lukua, et kuin moni olis halukas tulee ja mikä vkonpvä olis paras?!

Eli me Nipsun kanssa ja periaatteessa mikä tahansa päivä käy.

motkottaja Mä olin alkuun kans ihan pihalla koko Facebookista, mut kaverit lähetteli kaikkia "juttuja" ja sit vaan hyväksyin niitä ja aloin tutkii mitä kaikkee sinne omaan profiiliin kertyi. Ne "kutsut" yms löytyy siittä, ku painat home ja siihen oikeeseen yläreunaan tulee niitä ilmoituksia.. ootko liittäny sinne omaan Faebookiin kavereita? Laita tänne Kaksplussalle yv:llä vaikka nimitiedot niin voin liittää sut omaani ja koittaa sitä kautta opastaa, jos haluut.
 
Vuoto sitten muuttui punaiseksi tiistai-iltana ja eilen Tyksissä todettiin että ei ole sykettä, eli tuulimuna siellä oli. Joten minä taidan poistua nyt täältä. :ashamed: :'(

Onnea ja tsemppiä kaikille jatkossa! :heart:
 

Yhteistyössä