Turkulaisia odottajia OSA II

Minille :hug: Ja paljon voimia.

Tapaamisesta Mulle käy 27.11 ja 28.11 SITTEN 7.12 ja 12.12 Ja 15.12 siitä eteenpäin mitkä päivät vaan.

Viikonlopuista 1.12 ja 2.12 / 8.12 ja 9.12

Hansan ascaani kuulostaa hyvältä. Opiskelijan pussille tosin hiukan hintava mutta kyllä yhdet pullakahvit hyvässä seurassa on sen arvoistakin. ;)

Ehkäisystä

Perhevalmennuksen tunneilta saatiin lippulappusia aika monta ja mieheni kanssa ruvettiin pohtimaan mikä sopisi meille parhaiten.

Eli tällähetkellä olisimme kallistumassa kapseliin KUN kondomi kuten tässä lapussakin lukee "kondomiehkäisy kuitenkin yleensä päättyy ennemmin tai myöhemmin raskauteen." Eli emme ole ikinä olleet tyytyväisiä kyseisen ehkäisymenetelmän tuloksesta. Ja varsinkin kun sitten on se vauveli siinä tuhisemassa ja aikaa ei ole rajattomasti siihen kahdestaan oloon. Ja tulee meidän käytössä tosi kalliiksi. :ashamed: :LOL:

Minipillerit hmm... en ole kuullut ikinä niistä mitään hyvää. Tuttu sai lapsen vaikka söi säännöllisesti pillereitä.

Kupari tai hormoonikierrukka en pidä ajatuksesta että minuun laitettaisiin mitään antennin muotoisia vempeleitä. Ja voivat kuulemma aiheuttaa kipuilua yhdynnän aikana ja muutenkin.

Ehkäisypillerit joo-o kerran syönyt niin en ikinä enää vapaaehtoisesti söisi ja tulevat ajan myötä kalliimmaksi kuin tuo kapseli.

Eli olikos täällä joku joka omistaa tälläisen härpäkkeen käsivarressa?
Voiko sen ostaa valmiiksi ja että osastolla jo laitettaisiin?
Mistä niitä sitten voi ostaa ja mitä maksaa siis se kapseli ilman laittoa?

Sillasta tää elämä on kaikkee pitää aina miettii ja miettii... :headwall:

TJ 22 :D Sit alkaa äippäloma! joista on 11 päivää koulua loput on viikonloppuja ja vapaapäiviä. :D

Pikkuneidin liikkeistä on tullut rauhallisimpia ehkä jo tila hiukan pienentynyt. Käsillä kuitenkin eniten duunaa jotain. Eikä ole selviä potkuja enää vaan lähinnä tönimistä ja puskemista.

Niisku-neiti & rinsessa 29+2 :heart:
 
Hei vielä sellainen kysymys... Kun rupesin eilen illalla pohtimaan että kun mulla on kohdun kaulaa jäljellä 3 cm tai no ei sitä ole koskaan edes ollut enempää. Niin kuinkakohan kauan mahtaa mennä sen lyhenemiseen/ avautumiseen. Miettisin vaan tällä naisen logiigalla että mitä lyhyempi on sen vähemmän aikaa kestää... noh se nyt vaan on ajatus... ja ei kovin tärkeä ainakaan vielä.

Ihmettelen kyllä sitä että kaikki 4 neuvolan tätiä 2 mies lääkäriä kyselleet hämillään minulta onko supistanut!?!? Siis äänen sävy on ollut sillainen että miksi sulla ei ole vieläkään tuntunut supistuksia. :LOL:

Noh kait mä sit olen vaan niin rento ihan löysä ihminen ettei lihaksetkaan supistele. :LOL:

Tarttee vissiin äitiä hiukan haastatella. 4 mukulaa kuitenkin tähän maailmaan synnyttänyt ilman epiduraalia(kirjoitinko edes oikein) ja ei ole ollut vissiin kun se paikallis puudutus... en tierä. Ja kaikki olemme olleet +-4kg :whistle:

Äitini on kärvistellyt aina kotona viimiseen asti. Itse en kyllä ajatellut voi mennä vaikka hermo huonoon kuntoon kun mies ei vaan pysty käsittää kuinka paljon jokin voi sattua. :LOL:

noh.. taas tuli ei niin tärkeää tekstiä mut tulipahan nyt laitettua ajatuksia...

niisku-neiti &rinsessa 29+2
 
Minille paljon voimia ja toivottavasti saadaan sut takaisin palstalle ennen pitkää. Kurjaa että kävi näin.. :'(

Mulla oli pitkään ehkäisynä yhdistelmäpilleri (mercilone) ja se toimi hyvin, ei tullut sivuvaikutuksia. E-neuvolassa eivät kuitenkaan suostuneet jatkamaan reseptiä, koska mulla on paha migreeni ja sen myötä laajentunut riski saada aivoinfarkti mikäli käytän yhdistelmäpillereitä. Vaihtoivat sitten minipilleriin nimeltä Cerazette, ja kas kummaa, lihoin vuodessa ainakin 10 kiloa, selkä oli täynnä kutisevia näppylöitä ja kuukautiset tuli vuoden aikana ehkä 2 kertaa (mikä oli toisaalta ihan mukavaa, mutta mun mielestä äärimmäisen luonnotonta). Lopetin pillerit vuoden käytön jälkeen ja käytettiin hetki kondomia, kunnes sekin jäi harkitusti pois ja tässä sitä ollaan! :) Pillerit jätettyäni kilot on pysyneet, ja lisääkin on raskauden myötä tullut, mutta selän näppylät hävisivät ja olen kyllä tyytyväinen että jätin ne pillerit pois. Ystävälläni oli tuo kapseli, ja hän sanoi että siinä on samaa hormonia kuin minipillereissä. Hän myös lihosi vuoden aikana 10 kiloa, ja kun kapseli poistettiin laihtui entiselleen. Hän ei suosittele kenellekään.
Koska mulle ei noita yhdistelmäpillereitä suostuta antamaan, ajattelin kokeilla sitä kuparikierukkaa, vaikkakin olen itse aikoinani puskenut tieni kyseisen vekottimen läpi ;) Minipillereihin/vastaaviin en enää kajoa vaikka mikä olisi.
 
Lispetti On mullakin yks tuttu jolla nyt kapseli ja sanoi että näppylöitä on ihan kaikkialla finnejä vielä enemmän ja kilojakin ihan mukavasti. Itse en haluaisi niistä mitään kun olen menossa naimisiin ja jos olen yhtä pyöreä kuin nyttenkin ja vielä täynnä näppyjä ja rumia finnejä tulee unelmien päivästä kaamos.

Ehkä sittenkin pitäisi vielä harkita tota kuparikierrukkaa.. mutta miksi se on niin halpa vaan 40e kun taas tuo hormoonikierrukka maksaa 170e
 
äh ei tää on taas niin vaikeeta... :headwall:

ei toi kuparikierrukka ole mikään kiva vaihtoehto... kun jos tulee jotain ongelmia niin aina joutuu menemään lääkärille ja olemaan ilkosillaan tutkittavana... joten pakko kait sitä on kallistua noihin yhdistelmäpillereihin joiden käytön voi aloittaa vasta kun on lopettanut imetyksen. Ja kun olen niitä syönyt aikasemminkin niin iho ei kärsinyt kauheasti.

Noh kerkiihän sitä vielä miettimään.

Liirah joko olette varanneet synnärille tutustumisen. Itse en ole vielä kerinnyt/muistanut/jaksanut... :LOL:
 
Olisin kanssa mielellään tulossa sinne tapaamiseen, mutta tuo suunniteltu sektio on ensi tiistaina, joten taitaa jäädä väliin minulta tämä erä... Onneksi tässä ei ole enää pitkälti kärvistelyä jäljellä...
Minä olen kanssa popsinut noita Mercilon-pillereitä. Niitä ei vissiin enää paljoa määrätä, koska ovat yksiä pahimmista haittavaikutusten tekijöistä ja veritulppariskin kohottajista (liian suuret pitoisuudet hormoneja). Muutama vuosi sitten siitä oli kovastikkin juttua lehdissä, mutta en viitsinyt vaihtaa kun kerran olivat toimineet.
 
Mitä mieltä olette olleet tuosta TYKSiin tutustumisesta? Mä jotenkin odotin vähän enemmän... Se oli meillä ainakin aikalailla vain läpikävely ja pääasia että tietää mistä ovesta sitä sitten tulee sisään kun menee synnyttämään! Tv:sta satuin näkemään pätkän jostain Helsingin alueen synnytyssairaalasta, jossa oli tutstuminen menossa, ja siinä kätilö esitteli mm. ilokaasun ottoa ja miten voi helpottaa oloa pallon päällä. TYKSissä ei mitään tuollaista esitelty, musta ois kiva ollu nähdä noita kivunlievitysvaihtoehtoja ja vähän mallia miten niissä ollaan yms. Sit ainakin jossain sairaalassa on synnytyshuoneessa tv, cd-soitin.. Niin TYKSissä on sitte vaan yhdessä huoneessa telkku ja koko osastolla kaks cd-soitinta, joita voi lainata jos on vapaana. Eroa löytyy...
 
mini :hug: jaksamista sulle!

niisku-neiti ei me olla mitään valmennusta vielä varattu.. en oo muka kerenny.. :D ja turhahan sinne on nyt soitella jollei kert ota ku vast kuukautta ennen. mitä tykkäsit eilisestä valmennuksesta? mulle se oli TODELLA tylsä kun tiedän noi jutut ja paikatkin on tutut. mutta kuitenkin musta on kiva kuunnella aina kaikkea synnytyksestä. tarttis varmaan josain vaiheessa varailla sitä aikaa..
eikö sulla ollukin se sokerirasitus jo? mulla oli tänään ja oli niin lähellä etten oksentanut sitä litkua ulos. sitten se labratäti vaan totes että voipi olla arvot hiukka koholla kun niin paha olo tuli. :|

tapaamisesta mäki voin osallistua, mutta mulle käy loppujen lopuksi niin harva aika. joten sopikaa te niin sitten mä ilmotan joskos pääsen tulemaan.

onko teillä muuten tietoa että kännistetäänkö raskausdiabetes lapset aikaisemmin? :saint:
 
Liirah No juu hiukan oli tylsän puoleista kun kaiken jo tiesinkin. Mut aina on kivaa katsella pikkuisia vauvoja ja jotenkin kivaa katsoa miten muut siitä selviävät. Mies oli tosi levoton ja ihan taas hävetti hänen möläytykset. Esim kun siinä videossa mies kannusti naista että anna mennä niin mies siihen naurahti ja rupesi sitä toistamaan. Myös hän sanoi ääneen senkin että kun se terveydenhoitaja joka pitää meille sitä niin sanoi että olisi hyvä jos nännejä jo alkaisi venyttämään... niis mies siihen että kyllä hän niissä voi roikkua :LOL: ohhoijaa kyllä hän sitten on ihana.

Äitilläni käynnistettiin aikasemmin hänellä sokerit hiukan koholla viime raskaudessa.Loppujen lopuksi siskoni painoi 3385g ja me muut lapset ollaan aina oltu siinä 4 kilon huitteilla itse olen ollut melkein 5 kilonen ja 56cm pitkä joten ei ihme jos joku haluaa vauvamme käynnistystä. Ajattelin jopa suostua siihen vaikka perseestä onkin.

Juu mulla on se sokerirasitus heti maanantai aamulla. Hiukan jo ottaa valmiiksi päähän! mut minkäs sille voi sit 12.12 on tavallinen verensokeri paastoarvo mittaus ja 14.12 neuvola... koska oikein ruvetaan useimmin käymään kun mulla nää ajat menee vieläkin siinä kk välein. Pitäiskö ruveta valittaa kaikesta niin pääsis enemmän käynneille menis tää aikakin nopeemmin kun sais jutella aiheesta... ANTEEKS ei näin sais ajatella mut olen niin paljon hiljaa vaivoistani et ne luulee oikeesti mun olevan joku sisukas odottaja! Onhan mulla vaivoja ja varmaan tulis lähete fysioterapiaan sun muihin lisäkäynteihin.

Selkä on ihan lopussa kun vatsa painaa. Oikein vihloo välillä että pitää pysähtyä. Siihen auttaa liikunta ja tukivyö.

Nivuset/lantio on todella kipee. Eli diagnoosi olisi lantion löystyminen ja hoitona ei mikään. Tee niitä hommia mitä pystyt ja ota kaikki ilo irti päivistä jolloin ne eivät satu. Muista myös kertoa niistä epäilyistä synnärillä niin mietitään sitä lapsivuodenaikaa ja blaah.

Suonenveto öisin ja äskenkin veti niin julmetusti. Siihen auttaa magneesium.

Turvotusta. Juo vettä vältä suolaa.

unettomuus/levottomuus. Nuku silloin kun voit.

Huimaus. Juo vettä. Ota rauhallisesti

Ja mitä vielä ärsyttää kun ovat noin tollasia yrittää saada neuvolasta tietoa niin tietää itsekkin paremmin. Olen siis suomeksi kyllästynyt tähän odotukseen pakko se on myöntää. Odotin enemmän neuvolakäyntejä kun on noi sokerit olleet koholla ja suvussa kehitysvammaisuutta ja minulla ennestään 2 km.

ja minua kohdellaan ihan kuin ei kukaan olisi edes kertonu heille näistä!

joo aneeks vali vali ja jäkä jäkä...

tarttis olla onnellinen et kaikki on mennyt hyvin. Mut joku täs mättää ja se vaivaa mun mieltä.
 
Niisku-neiti Ei täälläkään päin Turkua kovin usein neuvolaan pääse, ja mulla kun oli noita supisteluita niin passittivat aina suoraan äippäpolille, koska eivät saaneet mulle aikaa omaan neuvolaan. Keskimäärin olen käynyt neuvolassa ekat 6 kk n. kerran kahdessa kuukaudessa, seuraavat 2 kk n. 1 krt kuussa ja nyt tämä viimeinen kuukausi näyttäisi siltä, että pääsen tosiaan sen 1 krt/ vko neuvolassa näyttäytymään. Että nyt siellä sit pitää rampata ku ei meinaa enää vatsan kanssa liikkeelle päästä.. ;)
Tämä viimeisen kuukauden tarkempi seuranta johtunee siitä, että mikäli meinaa raskausmyrkytys iskeä niin se huomataan hyvissä ajoin. Onneksi mulla ei ole mitään sen suuntaista vaivaa ollut. Eli kai tämä sitten on se aika yleinen käytäntö täällä Turussa, ja varmaan ihan resursseista kiinni. Mutta onneksi on tuo äippäpoli jonne pääsee nopsaan jos tulee ongelmia.
Meikäläisen olo on jokseenkin helpottunut, ehkä siksikin, että nyt on viikkoja niin paljon, etten enää murehdi vaikka synnytys käynnistyisi. Yöunet on ihan onnettomia, mutta onneksi on loma ja saa sitten päivän mittaan ottaa univelkaa kiinni. Supistukset on muuttuneet pidemmiksi, joskaan ne ei erityisemmin satu. Niiden aikana tulee usein suonenveto nivusiin, ja se ei sitten olekaan mukavaa se. Onneksi menee melko nopsaan ohi. Maha on ollut laskeutuneena jo kolme viikkoa, ja kohdunsuu oli pehmeä silloin rv 32 kun keräilin TYKSissä vko:nlopun yli, joten ei liene mahdotonta että tämä meidän pikkukaveri putkahtais ulos jo ennen virallista laskettua aikaa. Olis se vaan ihanaa jos sais olla joulun kotona, en edes muista koska olisin joulua odottanut samalla tavalla kuin nyt. Jännästi sitä mieli rauhoittuu loppua kohden, en oikeastaan osaa jännittää lainkaan. Odotan vaan innolla! :)
 
Tapaaminen:

Osallistujat ja päivät-toiveet:

Sanna ja Nipsu, mikä pvä vaan
Amalia ja Ilona, mika pvä vaan
Niisku-neiti, 27.11,28.11, 7.12, 12.12, 15.12 siitä eteenpäin mitkä päivät vaan. Viikonlopuista 1.12 ja 2.12 / 8.12 ja 9.12
Liirah

Ehkäisystä Niin mä en saa ku syödä pillereitä noiden mun kaiken maailman endojen ja leikkausten jne takia. Ja paree olis kirjoittaa mulle ne samat pillerit mitä olen syöny, kun ne on ainoot, jotka on edes hiukan lievittäny kipuja. Nimeä en kyl nyt muista..
 
Tapaaminen:

Osallistujat ja päivät-toiveet:

Sanna ja Nipsu, mikä pvä vaan
Amalia ja Ilona, mika pvä vaan
Niisku-neiti, 27.11,28.11, 7.12, 12.12, 15.12 siitä eteenpäin mitkä päivät vaan. Viikonlopuista 1.12 ja 2.12 / 8.12 ja 9.12
Liirah
Sssalla ja lapset, arkipäivisin

Meillä vedetään täällä nyt sit sikeitä, vauva ja mies. Molemmat nukkunu ysistä asti.. Vois toi neiti kohta herätä niin päästäs peppupesulle, syömään ja omaan sänkyyn nukkuun. Alkaa olee itelläkin väsy.. Jaahans, nyt taidetaan heräillä..
 
Täällä oli vähän aikaa sitten puhetta siitä synnytystapa-arviosta, niin nyt on mullakin omakohtaista kokemusta asiasta :) Ei tehnyt lainkaan kipeää, käytännössä ihan samaa "ronkkimista" kuin ennenkin, hiukan enemmän vaan käytettiin voimaa. Tutkimus kesti kokonaisuudessaan ehkä 5 minuuttia (ja siihen sisältyi ja vatsan painelu vauvan tarjonnan tarkistamiseksi).
Mulla oli asiat mukavasti, kohdunkaulaa jäljellä enää 1,5 cm ja vauvan pää alhaalla, ja lääkärin vahva veikkaus oli, että saadaan vaavi ulos ennen laskettua aikaa. Voi kun se pitäis paikkansa ja päästäisiin jouluksi kotio..! Oli muuten mielenkiintoinen kokemus pyöräillä neuvolaan ja takas viimeisillään raskaana ja kaatosateessa! :p
 
lispetti Kuulostaa tosi mukavalta toi pyöräily vesisateessa mahan kanssa :D

Meen piti kans niin lähtee ulkoilee mut mua ei huvita lähtee sateeseen. Vaunuihin on hyvä sadesuoja jne ja on mullaki sadetakki, mut ei kyl mua ulos saa lenkille tällasella ilmalla muuten vaan..
 
Hoitajalla oli naurussa pitelemistä ku marssin sisälle sen näköisenä et niskaan olis kaadettu saavillinen vettä.Mun vaatteista siis ihan kirjaimellisesti valui vettä ja meikit oli ku pandakarhulla. Ja sainpahan vielä takin vetoketjunkin jumitettua. Hoitsu sitten sai sen auki ku mun sorminäppäryyteni loppui kesken. Mutta niin se kyllä on, että jos asiat menee tarpeeksi päin mäntyä, niin sitten ne vaan naurattaa. Eli oikeastikin oli aika hauska reissu :) Tai sit mä olen vaan nyt lopullisesti seonnut tänne neljän seinän sisälle.
 
Minille ja tietysti miehellekin voimia ja jaksamista. Ihan sanattomaksi vetää, toivottavasti pian tulet takaisin palstailemaan :hug:

Mun maha on kyllä lösähtänyt ihan selvästi alemmas, mutta mistä ihmeestä sen tietää onko se nyt sitten laskeutunut...? Ei muita fiiliksiä, kuin että masu tuntuu roikkuvan tuolla alempana. Aika alkaa täälläkin olla kohta lähellä, voi kun olen innoissani lähenevästä synnytyksestä! :D Hypistelin eilen minivaatteita eri pinoihin kokojärjestyksen mukaan, ja ensi viikolla alkaa armoton pyykkisavotta. Anoppi lupasi laittaa heidän suvussaan kulkeneen "vauvanpesän" (ensisängyn) kuntoon ja ommella uudet tekstiilit siihen :heart:.

Ensi viikolla mulla on edessä tuo synnytystapa-arvio ja sen jälkeen käynnit viikon välein neuvolassa. Vähän jännittää, miten päin vauva tällä hetkellä yksiössään oleilee. Toissapäivänä hikka tuntui tuossa kyljessä (?), ja välillä on sellainen olo, että potkuja satelee taas tuonne alaspäin! :eek: Hassua, mutta en tosiaan varmasti tunne, mitenpäin vauva tuolla nyt on...:ashamed:

Onpas taas omanapaista juttua... Tapaamista kovasti järkkäilette. Itse jättäydyn suosiolla pois joukosta, kun ei tämän pötsin kanssa jaksa kauheasti missään liikuskella :ashamed: Kyllä tää äitiysloma alkoi ihan kreivin aikaan, en olisi jaksanut enää päivääkään töissä! Ihana olla kotosalla ja huilailla. FB:iin olen itsekin jäänyt jumiin, täällä taisi olla muitakin naamakirjailijoita :D

Kelit on ihan per**stä! Syksy on ihan jees, mutta ei jaksa enää kun on pimeää aamusta iltaan ja nyt tuolla satelee jo jalkarätin kokoisia räntähiutaleita! :x Koirakin on onneksi sen verran mukavuudenhaluinen, että tekee tarpeensa supernopeasti ja tahtoo takaisin sisälle. Ei mitään ulkoilukelejä ei! Luotetaan ja toivotaan, että se talvi sieltä vihdoin tulisi...d:)b
 
Minille ja miehelle hurjasti jaksamista, toivottavasti pääset pian takaisin palstailemaan! :hug:

Naureskelin minäkin mielikuvalle lispetistä pyörän selässä kaatosateessa :D Mulla ei ehkä ois huumori riittänyt, vesisade on jotain niin ärsyttävää mun mielestä. Siksipä tänään kävin heti ulkoilemassa ja kevyellä kävelylenkillä, kun kerrankin aurinko paistaa, ihanaa! Ei ainakaan tuntunut aiheuttavan supisteluita.

Vielä ens viikko saikkua ja sit katotaan, onko musta vielä töihin menijäksi...

t. Piipi + typykkä 28+1
 

Yhteistyössä