Tuplamammat 2013-2014

Maibei, laitoin sulle viestin:)

Täällä on muuten paljon A-kirjaimella alkavia tyttöjä. Niin siis meilläkin... Maibeillä ja Jenniferillä meidän lisäksi. Mä en jotenkin oo nimiä halunnu paljastaa täällä, mut ois kiva tietää, et ollaanko päädytty samoihin nimiin :)

Onnea Minttuma ja tervetuloa.

Mä täällä taas kuikuilen, et mitähän kuuluu Sallalle, Elmeriinille ja Karccille? Kiirettä pitää ilmeisesti :)

Pohjoistuuli ja A&N
 
Hei

Onpas pitkä aika kun viimeksi olen täällä käynyt :ashamed:

Nukkumishommista ollut ilmeisesti puhetta viimemmäksi. Meillä niin, että ensin eivät sitten millään suostuneet nukkumaan öisin muualla kun sittereissä (jotka saa aivan selälleen). Oman unen vähyyden vuoksi neuvolasta suosittelivat nukuttamaan siinä osan yöstä, että saan edes hetken levätä. Pian muutettiinkin joten alusta asti ovat nukkuneet omissa sängyissä samassa huoneessa. Painotan eritoten noita iltarituaaleja, samaan aikaan samat rituaalit niin ajan myötä oppiivat tunnistamaan.

Meillä oli aina telkkari päällä iltahommien aikaan (menneenä syksynä) ja kas kummaa kun alkoi salkkareiden tunnari soida, jopas alkoi poikien silmiä hierotuttamaan :p Nyt jaksetaan jo salkkareiden yli valvoa, mutta niiden aikana syödään puuroa ja maitoa. Sitten vielä pikkasen touhuillaan lattialla.

Nicci ja v1+v2 7 kk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Siis nyt tulee totaalinen purkaus. Mä en jaksa enää. Siis toi kaksikko syö 1,5-2h välein ja ihan sama onko maitoa vai sosetta sitä syödään ja syödään. Toi menis, mutta kun ollaan niin väsyneitä, että itketään vaan ja ei suostuta nukkuu. Just kun saat nukahtaa syömisen jälkeen niin nukutaan vaan 0,5h kun on jo taas nälkä. Ja kun enään nukahdetaan vaan pinnikseen ja sitä pitää heijata 10-30 minuuttia. Ja yölläkin tankataan 2 kertaa, vähän tätä mammaa väsyttää...

Meillä sairastettiin viime ja tällä viikolla, pojat säästyi vanhemmat ei :D

No niin ja eka huuto tuli eli ruokaa naamariin. Että tällästä täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Minttuma vauvoista ja tervetuloa tänne! :)

Maibeille ja tytöille onnea ristiäisten johdosta!


Voi Sunshine, toivottavasti tuo on vaan ohimenevä tankkausvaihe ja loppuu piakkoin!

Täällä kattelin vanhempien muksujen vauvakirjoja, ja kyllä olivat isomaisia 5kk iässä, mitä nää tirviäiset kohta täyttää. Osattiin jo istua tuettuna, hyöriä, pyöriä.. Tää kaksikko sen sijaan on ollu "pikkuvauva" tasolla vimoset 5kk!!! Jäätävän pitkä aika :( Nooh, ehkä he tästä pikkuhiljaa alkavat kehittyä..

Ihan laiskuuttani koitin vaihteeksi nukuttaa pojat ekat päikkärit sisällä. Ensin meni eka tunti melko sikeästi, sen jälkeen tuli tutinnostovaihe, jossa jo hetken näytti siltä että pojat ovat hereillä. Annoin heidän kuitenkin rauhassa olla ja välillä kävin tuttia laittamassa suuhun. Nukkuivat vielä tunnin, eli 2h yhteensä, jonka ulkonakin. Saattaa olla että turhan herkästi olen ennen ensimmäisestä silmienaukaisusta olettanut, että ovat heränneet :D

Nicci kirjoitti, että pojat nukkuvat omissa sängyissään. Kuinka monella muulla nukkuvat eri pinniksissä? Meillä nukkuivat noissa pikku kehdoissa erikseen, mutta nyt tämän viikon olleet samassa pinniksessä. Haluaisin erilleen, mutta ongelma on ettei kaksi sänkyä mahdu meijän makkariin. Voiko toinen nukkua olkkarissa? Jotenkin tuntuu tyhmältä...?

Aurinkoista keväänjatkoa!!
 
Heippa!

Tuolta odottajien puolelta tulin kysymään neuvoa teiltä vauvautuneilta. Tää on ehkä taas sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta:
Minkä kokoisia vaatteita teillä on käytetty syntymän jälkeen?

Esikoista kun odotin, kaikki sanoivat ettei pieniä vaatteita kannata hankkia, kun vauva kasvaa niin nopeasti. Ja silloin meillä ei ollutkaan kuin pari vaatekertaa kokoa 56 ja loput 62. Poikaa (3 660 g ja 51 cm) oli kuitenkin ensimmäiset viikot hieman hankalaa pukea niihin 62 kokoisiin vaatteisiin, kun olivat niin isoja. Äkkiähän tuo toki kasvoi.

Nyt olen Ipanalle ja Pirpanalle hankkinut 56 senttisiä vaatteita, kun ajattelin että ovat syntyessään varmasti pienempiä vaikka "täysille viikoille" päästäisiinkin. Muutamaa blogia luettuani olen kuitenkin alkanut pohtia, että pitäisikö hankkia vielä pienempää vaatetta eli kokoa 50? Neuvokaa nyt te, joilla on kokemusta.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
 
Timmutar meillä pojat käyttivät lasketussa ajassa 50-56. Mullakin oli alussa liian vähän 50 koon vaatteita, kun aiemmat lapset käyttäneet vain 56->. Meillä noi 50 koon vaatteet meni tosi kauan ja olivat isojakin aluksi, sillä pojat syntyivät ennenaikaisesti. Lasketusta ajasta ne meni vielä n. kuukausi eteenpäin. Toisella tällä hetkellä 56-62, ja toisella 62-68, pojat nyt 5kk. Tartteis olla tuplasti enemmän vaatteita, jos käyttäisivät samaa kokoa. Sun kannattaa oottaa syntymään ja hankkii vasta sitten niitä vaatteita, kun tiiät minkä kokosia tartteet. Fb:n Tuplien lastentarvikekirppis on hyvä, helppo ja luotettava paikka hankkii niitä vaatteita kotisohvalta jos ja kun tulee tarvis. Kannattaa liittyy jos et vielä oo jäsen :)
 
Timmutar - Meillä käytettiin ehkä ekat 3-4vkoa pääsääntöisesti koon 50 vaatteita. Jotain pienempiä 56 cm vaatteita oli kans käytössä. Esim. Name itin vaatteet on melko pientä mitotusta. 50 cm bodyt ei päässy käyttöön asti ollenkaan ja koon 56 yökkärit oli ehkä pari vkoa käytössä. Mä olin varautunut ostamalla muutamia 44 cm vaatteitakin, mut ne sai siirtää samantien pois. Olin siis ajatellut, että jos olis syntyneet etuajassa.

Nyt ovat kohta 2 kk ja pikkuhiljaa ollaan siirtymässä kokoon 62. Viime viikon neuvolassa siis molemmat oli n. 57 cm. Meidän tuplathan oli aika hyvän kokoiset syntessään eli molemmat 50cm ja 3300 & 3380.

Mä oon heittäny pesusta tulevia pieneksi jääneitä vaatteita pois ja pitäis alkaa varmaan jotain laittaa myyntiin. Mä ostin pieniä just noilta fb-kirppiksiltä, kun ei jaksanu metsästää noita pieniä tavallisilta kirppiksiltä.

Tätä ei varmaan pitäis sanoa ääneen, mut en ees muista, et milloin meillä on viimeksi syöty yöaikaan :O Mä siis lasken yöksi 00-06 välisen ajan. Eilen illalla syötettiin vauvat siinä 22-23 ja sitte mentiin nukkumaan makkariin. Joskus kolmen maissa oli joku kitinä ja laitoin tuttia (kai?). Sitte seuraava mekkala tuli 6.45 ja annoin "aamupalaa" vauvoille. Mun esikoinenhan alkoi nukkua koko yöt 2,5kk iässä. Ehkä nämä seuraa hänen viitoittamalla tiellä.

Eilen esikoinen täytti 4v. Sunnuntaina onkin sitten juhlat. Tarvittavat Salama McQueen -rekvisiitat on hommattu :)

Ihanan aurinkoinen pakkaspäivä. Pitää kohta pakata muksut vaunuihin ja mennä vähän ulkoilemaan ja kauppaan. Tänään olis eka testi, et miten sitä pärjää illan yksin. Miehellä on iltameno, joten pitäis yksi hanskata kaikkien lasten iltatoimet yms. Tarvii varmaan ostaa kaupasta vähän karkkia ja suklaata rauhoittamaan mieltä ;)

Pohjoistuuli ja A&N
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen info jos ette jo tienneet :) Mullekin vinkattiin naamakirjassa syyskuistenpinossa. Saa ilmaisia soseita nestleltä kun on kaksoset. "PILTTI ja BONA
Saat ruokatavarapaketin kun ilmoitat yhteystietosi ja lastesi syntymäajat numeroon 0800-0-6161 tai kuluttajapalvelu(at)fi.nestle.com.
Huom! Etu tarkoitettu vain vauvaperheille, perheille joissa yli 4kk ikäisiä vauvoja!"
 
Mä olin näkevinäni jossain fb-keskustelussa siellä kaksos & kolmosryhmässä, että Semperiltä ja Muumi-vaipoiltakin sais jotain ilmaislahjoja. Pitäis varmaan googlailla pitääkö paikkaansa ja mihin pitää ottaa yhteyttä.
 
Meidän tytöt käyttivät ekat viikot 44 cm vaatteita. En niitä paljoa hankkinut, mutta puolipotkuhousuja, boduja sekä muutamat potkuhousut.

Jaa, että ilmaiseksi jotakin :). Eli siis nestlelle laittaa sähköpostia niinkö?
 
Viimeksi muokattu:
Mä olin saanu ison läjän 50 cm vaatteita, esikoisella kans pääasiassa 56 cm. Olin kans saanu muutaman kokoa 44 cm, ihme ja kumma menivät alkuun vähän aikaa vaikka tytöt syntyessään 48 cm 2,8 kg ja 50 cm 3,2 kg. Hommaisin kyllä vähän noita 50 cm vaatteita niin ettei heti tarvi lähteä kauppaan kun vauvat on tullu kotiin ;) Ja pienempi tyttö käyttää vieläkin 50 cm vaatteita vaikka ikää jo kohta 2 kk! Isommalla nyt pääsääntöisesti 56 cm käytössä.

Suomen monikkoperheiden sivujen jäsenedun kohdalla lukee tuo bona-paketti ja siellä sanotaan, että semperi puolestaan olis jo luopunu tästä edusta? Muumivaippapaketista en oo kuullukaan, sellanen ois kiva, noita vaippoja kun menee ;)

Muokkaus: SMP:n sivuilla sanotaan että semperin etu ois vain kolmosperheille mutta käsittääkseni niitä on saaneet kakssosperheenkin vanhemmat?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä me ainakin saatiin semperiltä ilmaseks iso paketti puuroa, kaks ruokalappua ja pari smoothia, tästä aikaa noin kuukausi. Bonalle laitoin s.postia ja sieltä tulikin takaisin viestiä, että lähettävät paketin kun kerkeevät pakkaamaan :) sieltä onkin tulossa iso satsi ruokaa ja puuroa :D muumille pitäis kans laittaa viestiä.. ja pampersilta sai nyt ilmaiseksi jonkun paketin missä on tarvikkeita, en tiedä mitä.

T: minde ja typyt
 
Minde - joo ei noista nukkumista asioista kannata huudella :) Mun pitikin just kysyä sulta, että mihin aikoihin typyt syö ja minkä verran. Musta tuntuu, et meilläkin vois pärjätä pienemmillä määrillä tai tota aikataulua vois vähän hioa. Tällä tarkoitan siis sitä, et tulee vielä ehkä liikaa tuijotettua sitä, et söisivät sen 5 krt per päivä.

Tiistaina käytiin 2kk neuvolassa. Molemmat kasvaneet hyvin. Poika on 5840g ja 58,8cm. Tyttö on 5275g ja 57,8cm. Tänään olisi vuorossa esikoisen 4v neuvola.

Muutoin mennään samaan tahtiin kuin ennenkin. Tytöllä on kasvoissa aika paljon ihottumaa. Täytyy hakea tänään jotain rasvaa apteekista, kun ei noi vauvojen hoitovoiteet tunnu auttavan.

Jaahas, täytyy mennä.

Pohjoistuuli ja A&N 2kk
 
pohjoistuuli: tytöt syö vrk 4-5kertaa. aamulla 150-200ml maitoa ja sit puuroo, sit ennen päikkyjä eli joskus ennen yhtä syövät maitoo taas 150-200ml ja jotai kasvista. sitten syödää siinä viiden aikaan pelkkää maitoo 150ml ja klo 19 syödää puuroo tai hedelmää ja tankkaavat maitoa 220ml :D varmaankin yötä vasten tankkaavat. joskus tossa klo 13-17 välillä syövät vähä maitoa, mutta ei joka päivä.. riippuu vähän. noin vajaa litra menee korviketta päivässä per vauva. ennen söivät aina ruokailulla sen 200ml, mutta kun soseet astu kuvioihin niin se 150ml on aika yleinen.

T: Minde
 
Täällä alkoi sitten "uusi arki" kun mies lähti töihin, tytöt on jo 2kk 2 päivää :) Yksinoloa tyttöjen kanssa on tullu paljon harjoteltua pienemmissä pätkissä, joten sinänsä uusi arki ei jännitä. Mökkihöperöyttä ajattelin vastustaa lähtemällä tohon kilometrin päähän kerhoon, kun siltä tuntuu :)

Täälläkin nukutaan pääsääntösesti ihan hyvin öitä, melkeen aina tulee yks 4-6h unipätkä plus muita pätkiä päälle, niillä unilla mä jaksan ihan hyvin :) Toki joskus kohdalle osuu risasempikin yö.

Mua kans kiinnostais tietää mistä noita muumi- ja pamperslahjuksia saa? Mitä niiltä saa, krääsää vai vaippoja?

Miten muilla menee?

Hyvää ystävänpäivää kaikille!

T. Maibei + tytöt
 
Mä laitoin just sähköpostia/palaute lomakkeen kautta Piltille, Muksulle, Muumi-vaipoille ja Semperille. Saas nähdä mitä vastaavat :) Mä voin sitä ilmoitella.

Lisäksi laitoin kyselyä tästä Pampersin paketista

BabyBox

Lähinnä kiinnostaa tosiaan tietää, et mitä noissa paketeissa on... Käyttökelpoiset lahjukset voin ottaa vastaan ;)

Esikoisen aikaan tais olla joku pampers-laatikko, mikä piti hakea Lindexiltä.. Toi babybox on varmaan korvannut sen. Sairaalasta lähti tietty mukaan pari Liberon vihreää laukkua.

Meillä on mies nyt kaksi viikkoa lomalla. Jotenkin kaikki tuntuu nyt vähän nihkeämmältä. On kuitenkin omat toimintatavat ja -ajat sekä rutiinit. Hän on nyt jotenkin ollut tosi kiukkuinen, kun ei pääse mihinkään. No, tätä kotonaoloahan tää on. Sääkin on niin perseestä, ettei paljon ulkoilukaan nappaa... Saa nähdä meneekö riitelyksi :(

Maibei - kuinka paljon teidän vauvat nukkuu / on hereillä vuorokaudesta?

Pohjoistuuli ja A&N
 
jk laitoin s.postia semperille, bonalle ja muumille. se riittää. pampers jakaa noita boxeja ilmaseks, pitää vaan pampersin sivuille mennä ja tilata. mihinkään kerhoihin ei tarvii liittyä. Semperiltä tuli puurojauhetta paketti, kaks ruokalappua ja kaks smoothiee. Bonalta tulee todella reilusti bonan ja piltin ruokapurkkeja sekä puuroo. saattavat lähettää jopa 30 purkkia!!! bonalta tuli s.postia että pakkaavat niitä muun työn ohella joten toimitus saattaa hiukan kestää, noin kuukauden verran. muumi lähettää vaippoja.

t: minde

T
 
Hei mammat!!!

Terkkuja meiltä :) Speedy&Gonzales on jo 5vkoa 5pv. Yllätys ettei hirveästi oo tulli kirjoitettua ;) mut kaikki luppoaika menee sir kotitöiden/lepäämiseen/tms kanssa. Ehkä tää helpottuu jahka noi saa vähän rytmiä elämäänsä.
Päivät kun annan molempien mennä omilla rytmillään, mut yöt on rytmitetty. Ihanasti yöt meneekin 19 iltasyöttö ja siirrytään makuuhuoneeseen nukkumaan alakerrasta (päikkärit siis olohuoneessa pienessä hälinässä) sit syödään klo 23, ~03-04 ja aamu alkaa klo 7 jolloin siirrytään taas alas :)

Pikkusen on tullu masukipuja pojalle mut ei mitään kauheen pahaa. Tosin nyt herra ei oo kakannut 6päivään :eek: eilen oli vähän tullu paukun mukana vaippaan mut that's it.

Ke mennään neuvolalääkärille ja saadaan rotavirusrokote. Eli katotaan kuin sit käy :p

Pikkuset on kasvanu hyvin...Poju paino reilu vko sit 3540g ja 52,2cm. Tyttö taas 2980g ja 50,5cm. Poju on jo äitin jötikkä ja neiti on tollai linnunpoikanen :heart:

Blogia päivitän useammin, jos kiinnostaa enemmän mein elämä ;) tuplarakkaus.blogspot.fi

Mut yritän kunnostautua nyt täälläkin. :)
Anteeksi omanapaisuus, mut jostain on taas lähdettävä mukaan :D

-K,S&G-
 
Viimeksi muokattu:
Karcci, kiva kuulla sieltäkin taas!

Minde ja Pohjoistuuli, kiitti noista etuusneuvoista!

Pohjoistuuli, apua, kyselit noista vauvojen hereilläoloajoista... En paljon kelloa yleensä kattele muuta kuin öisin ja aikalailla lapsentahtisesti mennään... Mitähän mä nyt sanoisin, siinä 22-24 nukkumaan, syövät 4-5 maissa ja sit ehkä vielä 7-8 ja yleensä ovat aika uneliaita varmaan vielä jonnekin 9-10, joskus ovat sen jälkeen hereillä jonkun pari tuntia, voi olla niin että toinen nukkuu, toinen hereillä ja sitten vaihtavat vuoroa. Iltapäivästä kans nukkuvat jonkun välin, ehkä 14-16 ja sit pikkuhiljaa alkaa iltakähinät, ehkä jostain 18 hereillä melkeenpä sinne 23 asti vähän väliä tankaten.... ehkä noin ;) Paljon en tosiaan kelloa kattele ja välillä sekoaa, et kumpi se nyt viimeks söikään ;) Aamulla ovat unisia ja illalla kähisevät ja tankkaavat ja nukahtaminen kestää. Muuten imetän kaikki syötöt paitsi illalla saavat lisäks korviketta :)

Maibei ja tytöt
 
Heipä hei kohtalotoverit! Mä olen nyt törmännyt tähän astisen tupla-arkiuran haastavimpaan vaiheeseen. Tytöt 8kk ja halu mennä, tehdä ja kokea on suuri, taitoa tehdä edellä mainittuja asioita ei nimeksikään. Istumaan oppiminen jaksoi viihdyttää neitejä hetken, nyt niitä pitäisi seisottaa pyykkikoneen luukkua vasten, kantaa ympäri huushollia ym. Ja aika rajoitetut on mahdollisuudet kanniskella molempia yhtäaikaa, joten kitinää, kiukkua ja parkua riittää.

Lisäksi ne hampaat. Toinen sai ekan hampaan tammikuun lopulla, toisella puski läpi pari päivää sitten...ei ainakaan helpottanut kitinää. Olisko tulossa toiset hampaat heti perään.

Ja vielä! En tiiä liittyykö noihin hampaisiin vai onko allerginen oire, mutta molemmilla on ollu maha löysällä. Vatsaongelmat alkoivat, kun lisättiin perunaa ja vähennettiin bataattia, joten ensin liitin sen perunaan, mutta tilanne ei ole juurikaan helpottanut vaikka heivattiin peruna pois ruokalistalta. Yritin varata asian tiimoilta lääkäriä, mutta eioota myytiin. Mietin yksityistä, mutta sitten tilanne näytti pari päivää paremmalta, joten en varannut. No nyt tiistaina on neuvolalääkäri niin saa hän ottaa asiaan kantaa.

Mutta on meillä opittu paljon myös! Molemmat tytöt on verbaalisesti todella taitavia. Osaavat sanoa äiti, isi, kis (kissa), eikkii, ittuu ja toinen sanoo myös vaapa ja ottaa varpaistaan kiinni :D

Jaa nyt herättiin, uusi päivä täynnä kitinää alkakoon!
 
  • Tykkää
Reactions: Nicci
Kiva kuulla karcista! Olen pari kertaa käynyt vilkaisemassa blogiasi, että oletkohan vielä elossa :).

Pohjoistuulen ja keiden vauvat vielä (ei näyttänyt mobiili jostain syystä nikkejä) vauvat nukkuvat kyllä kadehdittavan hyvin. Minäkin miellän yösyömiseksi noin 23-24 ja aamu 05-06 välisen ajan yösyömiseksi. Nykyisin meilläkin yöt ovat inhimilliset. Eivät nämä yksistään olisi yhtään hankalia olleet öiseen aikaan, mutta yhdessä vähän erilaisten rytmien ja masuvaivojen kanssa yöt eivät kyllä olleet hyviä. Nyt meillä tytöt syövät kertaalleen yössä. Eri aikaan ja se on hyvä. Aliina syö pullosta ja nukahtaa heti ja Alli on rinnalla minun vieressäni. Tyttö ei edes syö paljoa. Lojuu tissi suussa.

itselläni todettiin jonkin tyyppinen reuma. Vielä tutkitaan, mutta verikokeet osoittavat sairastavani jotakin kroonista reumasairautta. Ei olisi tätä kaivattu, mutta minkäs teet. Nyt ovat kivut hellittäneet, mutta kyllähän tämä henkisesti painostaa.

Aliina kävi allergia lääkärillä ja nyt kokeillaan, jos tavallinen korvike kävisi eli tytön suolisto sietäisi maitoa. Hyvältä näyttää. Vähän ripulointia ja itkuisuutta, mutta ehkäpä suoli kestää pian maitoa.

Tytöt täyttivät eilen 4 kk. Hurjaa miten aika menee. On tämä ollut helpompaa kuin meitä peloteltiin, mutta raskaampaa, mitä yhden vauvan kanssa. Esimerkiksi kenenkään muun vauvan kanssa en ole ollut näin nihkeä lähtemään hoitamaan asioita tai ylipäätään ulos. Ei vauvat sinäänsä tätä aiheuta, mutta yksikseen kuuden lapsen kanssa tai kuuden lapsen hoitajien organisointi on haasteellista. Jos yhden saa sinne ja toisen tänne, niin sitten pitää asioilla kiirehtiä, jotta pääsee hakemaan hoidokkeja sieltä ja täältä sovittuihin aikoihin. Vauvat ovat helppoja. He vain ovat. Itseasiassa luonteiltaan helppoja ja joustavia. Ehkä helpoimpia, mitä yksikään meidän lapsista. Alli varsinkin ei kaipaa kuin ruokaa. Nukahtaa lattialle, jos kesken vaipanvaihdon nukuttaa ja viihdyttää itseänsä katselemalla eteensä. Alli saattaa nauraa yksikseen ja kun sitä mennään ihastelemaan, niin vakavoituu kuin hänen rauhaansa ja omaa kivaa olisi häiritty. Aliina kaipaa seuraa hieman enemmän, mutta viihtyy hänkin kummallisen hyvin siinä, mihin hänet laitetaan. Kunhan ei ole kakka housussa ja nälkä.

Lapset viettävät hiihtolomaa ja kaksi oli ystävälläni viikonlopun ja eilen kolmas lähti sukulaisten kanssa mökille kahden palatessa takaisin. Esikoinen menee yökylään vielä kaverilleen. Uimaan pitäisi lähteä eli saada vauvoille hoitopaikka siksi aikaa. Leffaa suunniteltiin myös. Risto Räppääjä ja Onneli ja Anneli olisi mielessä.

Hauskaa keväistä talviviikkoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci

Yhteistyössä