***TOUKOVAUVAT 06***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jaksaisiko joku ystävällisesti päivittää meijän 3kk tiedot (vähän myöhässä) 64cm 6280g heh ku ens viikolla on jo 4kk neuvola! kiitos jo etukäteen mä oon niin käsi näiden tietsikka juttujen kanssa:( meillä on pari kertaa äiti vauva jumppaa takana ja siellä kyllä muokataan äitiäkin ihan kivasti:) muuten tyydytään vain vaunu lenkkeihin. meilläkin on jo syöty peruna sosetta 4pv ja tuntuis Severille maistuvan aina odottaa suu ammollaan. asiasta seinään tänään on ihanan raikas ilma todella pitkään aikaan aaaahhhhh täytynee lähteä ulkoilemaan moikkis!

26.4. *E* ja "Neiti" (rv 38+6), 2550g/44,5 cm
3 vko 3125 g/50 cm
2 kk 4380 g/53 cm
3 kk 5020 g/55,5 cm
4 kk 5530 g/59 cm
5 kk 6030 g/60 cm

7.5. sinttu&Tuukka (rv 38+4) 3560g/51cm
1kk 4520g/54cm
2kk 5770g/57cm
3kk 6300g/59,2cm
4kk 6930g/63,3cm

17.5 Antsukka & Ida(rv41+3) 3560g/52cm
1kk 4835g/55cm
2kk 5505g/58cm
3kk 6250g/61,5cm
4kk 7235g/63,5cm

18.5 Lilli & Mikael (rv41+4)
3950g/53cm
3vko 4705g/55,5cm
2kk 6025g/61,5cm
3kk 6975g/63cm
4kk 8015g /66 cm

19.5. macadamia & 'matami mimmi' (rv40+2) 4100g/52cm
1kk 4940g/55,5cm
2kk 6540g/59,6cm
3kk 7830g/63,6cm
4kk 8710g/68,5cm

23.5. Satu & Jenna (rv 39+3) 3790g/50cm
1kk 4450g/54cm
2kk 5650g/58,5cm
2,5 kk 6200g/60cm
4kk 7400g/63,5cm

26.5 Miia & Theo (rv 41+6) 3925g/53cm
1kk 5025g/57,9cm
2kk 6270g/61,5cm
3kk 7100g/65,5cm
4kk 8300g/68cm

26.5 Julietta & Naukumaija-poika (rv 40+2), 4070 g/52 cm
vk 7 5975 g/59,5 cm
2 kk 20 pv 6860g/64,5 cm
3 kk 20 pv 7920 g/66,5 cm

28.5. VP & Essi (rv 40+2) 3620g/50cm
1kk 4690g/55cm
2kk 5480g/57,7 cm
3kk 5930g/61,5cm

30.5. Miira & Poitsu (rv42) 3790g/51cm
1kk 4050g/57cm
2kk 5500g/60cm
3kk 6280g/64cm

Kyllä se näköjään on niin, että ku nukuttaa ni sillon nukahetaan siihen missä ollaan. Jenna simahti just lelukaaren alle. :) Harvinaisen helppo "nukutus". Vein sen sänkyyn ja kävin just kääntämässä vielä mahalleen. Niin hullua kuin se onkin, Jenna nukkuu nyt ekaa kertaa mahallaan. Hän kun ei ole osannut kääntää päätään sivulle ennen kuin alkoi kunnolla kannatella päätänsä. Joten en ole tohtinut aikaisemmin edes yrittää. Nyt onnistui niin hienosti. Ei tykännyt yhtään huonoa, kun oli jo syvässä unessa. Saas nähdä piteneekö yhtään unien pituus asennon myötä.

Tuo äiti-vauvajumppa olis kyllä mahtava juttu. Oon netistä kattonu muutamia ohjeita, mut en oo saanu mitään aikasex. Ei oo viittiny ees kokeilla. Mä tarvin aina seuraa, et jaksan liikkua. Yllättävää kyllä, nykyään saan aikasex käytyä kerran viikossa juoksees muutaman kilometrin. Normaalisti tarvitsisin siihenki kaverin joka pyytäis mukaan.

Joo, raikas on ilma. Tähän aikaan päivästä vain 4 astetta lämmintä. Meikää se ei kauheesti houkuta pihalle. Laitoin sitä vastoin takkaan valakian. Mut nyt täytyy ottaa ittee niskasta kiinni ja ryhtyy viikkosiivoihin. Meillä muuten nää kotihommat on täysin mun vastuulla...

Oon kyllä vähän kade noista vauvakinoista..meilläpäin kun ei semmosia useinkaan järjestetä. Ei voi sanoa koskaan, koska olen kuullut että joskus on ollut, mutta todellakin joskus. Kattelin kesällä kaksplussan mainoksia vauvakinoista, mutta eipä sen vuoksi viittis junalla matkustaa puoltatoista tuntia ja maksaa itteään kipeäksi.

Meillä Ida sairastelee. Se on niin söpön kuulonen, kun sillä ei ihan ääni kulje,mutta asiaa silti olis. Sillä on siis yskää, nuhaa ja tota kurkkuköhää. Ei onneksi vielä kuumetta. Toivottavasti ei tuliskaan.

Me oltais menossa tänään illalla tuonne kaupungille muotia vilkuilemaan muodin yöhön siis(jos tuo Ida ei enempää tuosta kipeydy). Meille on nimittäin ilmottautunu kaks seuraneitiä, niin kai sitä olis mentävä.

Mie puuhasin viikkosiivot eilen, joten nyt oon ottanu rennosti, kun Ida nukkuu. Mie yritän nyt kovasti, ettei jäisi viikonlopuksi siivouksia, että olisi enemmän aikaa olla yhdessä miehen kanssa. Mutta kun se tulee sieltä armeijasta lopullisesti kotiin, niin se saa osallistua ihan yhtä paljon, kun miekin. Niinku meillä on ennekin ollu.

Eilen suoraansanottuna v******I. Löysin nimittäin keittiöstä vielä kolme niitä perskuleen sokeritoukkia. Että ottaa kyllä päähän jo niitten ajattelukin.

Satu: Valittelen aika ajoin samaa kotiongelmaa. Minä teen KAIKEN. Tai siis mies saattaa tehdä, jos sitä pyytää (=käskee). On sillä onneksi huono omatunto siitä, ettei osallistu tarpeeksi. Välillä tulee sitten sellaisia spurtteja, että siivoaa koko huushollin kuin tuulispää.

Essin kanssa menee hyvin ja tänä aamuna oli taas mummu hoitamassa, kun kävin rumputunnilla. Hassua käydä soittarilla aamukasilta, kun koko pienen ikäni ne on olleet iltarutiineja. Herääpähän kunnolla, kun käy paiskomassa kapuloita noin aikaisin :D Oli ihana päästä soittamaan pitkästä aikaa!

Pottukokeilu polttelee jo kovasti mielessä, mutta yritän vielä jaksaa tuon imetyksen kanssa.

Viikonloppuja kaikille! Jatkan siivousta, kun jäi eilen vähän kesken.

täällä rannikolla sataa vettä..... käytiin silti reilun tunnin lenkillä naapurin kanssa - tuukka oli repussa ja koirat naruissa. virkisti, vaikkakin kastuttiin... mutta lämmikkeeksi lenkin jälkeen juotiin kahvit ja syötiin omenapiirakkaa ;o)
nyt poitsu istuu mun sylissä ja katselee kun kirjoitan. ja välillä komentaa koiraa, joka kalvaa kenkää lattialla..

mä siivoilin huushollia aamulla kahdeksan jälkeen, enää olis ulkokuisti imuroimatta ja makkarin lattia luuttuamatta. tää on just ärsyttävää aikaa, kun koirien tassuissa tulee kauheasti hiekkaa sisälle - jatkuvasti sais olla siivoamassa... ja mä kun en ole mikään kodin hengetär, en siis varsinaisesti nauti imuroinnista tms.

otan osaa, Antsukka, tuohon sokeritoukka-asiaan. varmaan on hermo piukassa niiden takia. voin vain kuvitella itseni samaan tilanteeseen......

nyt taidetaan mennä tuukan kanssa sängylle juttelemaan ja touhuamaan. moro.

Antsukka - en tiedä ootko ko. aineesta tietoinen mut kaupoissa myydään sellaista suihkutettavaa ainetta (Baygon) joka tehoaa noihin sokeritoukkiin parhaiten mun kokemuksen mukaan. Pelkällä pesulla tuleevat tosi pian takaisin ja saa joka kerta heittää kaikki ruoat pois. Mut kuten ehkä tiedätkin ne on yleensä koko talon riesa (kerrostaloissa) ja palaavat jokatapauksessa yleensä koska asustaavat esim. viemäreissä jne. putkistoissa. Ja ovat kyl tosi v-mäisiä! *koputtaa puuta*

Miia ollaan käytetty tota baygonia viemäreihin, mut ootko laittanu sitä ihan kaappeihinki? Noi ohjeet tosta torjunnasta oon saanu terveysvirastosta, tai mikä se nyt onkaan.. Ja tiedän et ne palaa/ ei häviä koko talosta kun yhtä aikaa myrkyttämällä ja ei ne mua haittais jo ne olis pelkästään suihkutiloissa, muttaku keittiössä..tuli todennäkösesti sillon, kun se pesukoneen putki oli auki =((

Me ei sitte taidetakkaa lähteä sinne kaupungille. Meillä on ollu tänään aivan ihana sylityttö eli siis toisinsanoen rätinäpäivä ton flunssan vuoksi. Joten takasin sylittelemään ->

kun meillä oli niitä niin tyhjensin kaapit, pesin ne ja sitten suihkutin sen aineen kaappeihin yöksi ja aamulla tavarat takaisin. pysyivät poissa aika kauan aina yhdellä suihkutuskerralla. ne on järkyttäviä leviämään, jos joku muuttaa taloon ja tavaroiden mukana tuleevat niin leviää kyl kaikille. tuleevat myös kaupoista ruokien mukana huonolla tuurilla. meillä on ollut muutamassa ex-asunnossa ja nyt tässä nykyisessä asunnossa on sit riisihäröjä ja viel uusi talo (2003) yleensähän asustaavat vanhoissa taloissa ainakin noi ällöt sokeritoukat... hyihyi...

Just hyihyi... Et siis oo enää sen myrkyn jälkeen pessy niitä kaappeja?

Täytyy nyt seurailla tuota Idaa, kun taitaa tuo tauti vain paheta.. Mikä kumma laki siinä on, että aina viikonloppusin on ne taudit, jotka saattaa kaivata lääkäriä. Eli just silon ku kaikki yksityiset on kii ja kunnalliset täynnä sakkia. Meillä kun ois toi vakuutuskin, joten hinnalla ei olis niin väliä.

Onneksi Ida nukkuu taas, se kun on parasta lääkettä. Mites muuten ootte mieltä lääkkeiden annosta antaisitteko jo varuiksi heti kun alkaa näyttää kipeeltä vai vasta kun on se 38,5 kuumetta mitä pakkauksissa lukee? Oon nimittäin tässä parin päivän aikana saanu niin ristiriitasia ohjeita kaikilta mahdollisilta, et en oikein itekkää oo enää varma omasta mielipiteestä. Oon siis ollu sitä mieltä ettei turhaan niitä lääkkeitä syötetä, että ne sitte tehoo kun niitä oikeesti tarvitaan.

http://koti.mbnet.fi/marma/taaperon%20kuvia/P1010302.JPG

Mie en osaa tehä tosta suoraa linkkiä... mutta vihdoin sain sen kuvan =) Koko kuvaa ei ollu ihan uusissa kuvissa, joten ehkä sitte joskus myöhemmin.

Nyt tuo pikkuneiti heräskin, joten ->

Missäs kaikki luurailee?

En varmaan ikinä pääse eroon noista kirotuista sokeritoukista. Oon löytäny nyt niitä noista puhtaista astioista(jotka ei ees oo vielä kaapissa) =((( Joo mutta se niistä, koska ajattelukin saa pahalle päälle.

Oltiin tänään muskarissa, vaikka Idalla ääni onkin edelleen vähän maassa. Kun tuntuu et jos joka aivastuksen vuoksi jäis pois, ni sieltä sais olla alvariinsa pois.

Meillä oli toissayönä maidonlisäys yö, joten viimeyönä me molemmat vedettiin sikeitä urakalla(eli normaalilla kahdella syötöllä). Musta on outoo, kun mulle on jääny semmonen kuva et maidon lisäys jaksot kestäis pidempääkin, mutta meillä ne menee melkein vuorokaudessa ohi. Ja sen kyllä huomaa rinnoissa seuraavana päivänä.

Jospa sitä lähtis noita puhtaita pyykkejä raivaamaan, että saisi märkiä tilalle kuivamaan.

Jenna kans heräs viime yönä neljä kertaa, jos otetaan aamun heräilytki mukaan. Päikkärit onki ollu sitte puolen toista tunnin luokkaa kahesti tähän mennessä. Edellisenä yönä heräs kans kolmesti. Toivottavasti tää on vaan tämmönen vaihe. Vaikka kyllähän se sitte nukahtaa hyvin syötyään. Mutta ku täs on oppinu niin hyvälle. Jouduin meneen heti itekki aamupäiväunille Jennan seurax. Eipä tuo uni kyllä pahemmin tullu silmään, ja ku tuli ni soi puhelin.

Tuukalla oli eilen rytmi sekaisin - meni nukkumaan jo klo 17 ja sitten heräsi yöllä kaksi kertaa syömään. nousin aamulla klo 4 ylös hänen kanssaan, siinä syötiin ja luin lehden ja kuuden maissa mentiin takas nukkumaan. seitsemältä työnsin tuttia suuhun ja kahdeksalta sitten noustiin.
tunti sitten koetin laittaa häntä päiväunille, mutta eipä tuo nukahtanut. nyt touhuaa tuossa lattialla ja arvatenkin tänäänkin mennään ajoissa nukkumaan. koetan kyllä venyttää tuonne klo 18 ainakin...

me lopetettiin vauvauinti kolmen kerran jälkeen. eka kerta meni hienosti, mutta toinen päättyi itkuun ja kolmas kerta ei ehtinyt kunnolla edes alkamaan kun Tuukka alkoi itkemään. päätettiin lopettaa touhu alkuunsa - ehkä koetetaan myöhemmin uudestaan tai sitten ei. poika kun oppii 100% varmasti uimaan ilman vauvauintiakin...

värikylpy oli ihan ok, vaikka kieltämättä pieni pettymys meikäläiselle. mutta sepä ei olekaan aikuisille tarkoitettu vaan vauvoille, joten koetan asennoitua uudelleen.. vauvat tykkäsivät ja se on pääasia. tuukkakin varmasti tykkää vielä enemmän kunhan oppii liikkumaan ja hallitsemaan käsiä paremmin.

tuukka on nyt alkanut osoittaa elkeitä siihen suuntaan, että halu liikkeelle on kova. ennen ei ole juuri itse kääntynyt, mutta nyt alkaa sekin sujua (harvakseltaan silti vieläkin). jalat vispaavat koko ajan ja kroppa nousee kaarelle. joskus pyörii ympyrää niin että pää on paikallaan ja jalat kiertävät..... kun hänet laittaa istumaan, niin pysyy siinä joskus kauankin - kunnes kellahtaa jonnekin suuntaan. istuessa tutkii varpaitaan innokkaasti ;o)
ihana poju!

Antsukka - ihana typsy teillä!
VP - laita vaan Essin kuva näytille niin saadaan ihastella!!

mä odotan taas eirikuvalta pakettia. tilasin syyskuussa tuukasta otetut kuvat ja odotan innolla että pääsen laittamaan niitä albumiin.
jos meillä olisi videokamera, niin tuukasta olisi varmaan jo tuntitolkulla filmiä...........

ai niin, piti vielä "valittaa", että Tuukan nukuttaminen on nykyään tosi hankalaa kun hän on alkanut nipistelemään sormillaan tosi kipeästi äiskää, yleensä kaulasta... joskus poskista - mistä nyt kiinni saa. kaksi kertaa on raapaissut mun nenäkorun irti.

tuttikaan ei tahdo pysyä suussa, vaan hän haroo sen aina samantien kädellä pois. ja sitten kitisee.. yöllä tuo on aikas ärsyttävää!
että tällaisia hankaluuksia täällä ;o)

Oltiin eilen vihdoin siellä vauvauinnissa ja kyllä oli kivaa! Miklu oli ihan elementissään ja kikatteli sydämensä pohjasta. Miklu oli muuten vauvoista isokokoisin vaikka ei läheskään vanhin :) Siellä oli yksi puolivuotias poika ja voi että kun se oli pieni verrattuna Mikluun :) Oltiin miehen kanssa molemmat altaassa, kyllä siinä hyvä oli kaksi olla, mulla ainakin väsyi kädet aika nopsaan... Viihdyttiin heti se puoli tuntia altaassa, Miklun ei tullut kylmä eikä kyllästynyt muutenkaan. Pari vauvaa alkoi jo alkumetreillä itkemään :(

Tänään maistettiin ekaa kertaa kaurapuuroa, meillä nyt siis viljat vuorossa kun kasvikset ollaan kaikki käyty läpi... Lihan aloitan sitten viljojen jälkeen. Olisin tietysti voinut odottaa viiden kuukauden ikään asti mutta kun muutenkin aloitettiin kiinteät aikaisemmin niin tuskin sillä parilla viikolla niin väliä on. Muutaman lusikallisen annoin kaurapuuroa eikä siitä mitään oireita tullut, huomenna aamulla taas vähän enemmän :)

Tuntuu että Miklun vierastaminen on tältä erää menossa ohi. Oltiin lauantaina lääkärissä (epäilin Miklulla korvatulehdusta mutta eihän siellä mitään ollut) ja Miklu kovin nätisti hymyili lääkärille kun hän kaulan imusolmukkeita tunnusteli :) Olin ihan varma että alkaa kauhea huuto mutta vielä mitä... Vauvauinnissakaan ei vierastanut ohjaajaa joka näytti Miklun kanssa uimaotteita. Ja tänään käytiin mun työpaikalla, kauhea naislauma ympäröi heti Miklun ja hän alkoi vaan juttelemaan ja naureskelemaan kaikille :)

Miklu jo kierähtelee selältään mahalleen ja päin vastoin. Yksi ilta mentiin kauheaa vauhtia olohuoneen lattiaa pitkin tutin perässä, Miklu oli mahalleen ja potki vauhtia mun käsistä joita pidin Miklun jalkapohjia vasten :) Oli poika innoissaan kun pääsi niinkin liikkumaan, heitteli tuttia eteenpäin ja hirveetä vauhtia perässä :)

Miklu on tänään ollut hirveän väsynyt, ei eilen malttanut uinnin jälkeen nukkua vaikka hirmu väsynyt oli. Mun äiti tuli Tampereelta asti käymään ja Miklu oli ihan innoissaan mummin tulosta :) Nukkui tänään aamupäivällä kaksi tuntia, nyt jäi rattaisiin nukkumaan kun käytiin kävelyllä ja on yli tunnin jo nukkunut... Saanpa vähän omaa aikaa kun mies on taas töissä...

Voisin kai mennä syömään jotakin :)

Sinttu, et ole ainoa jota nipistellään kipeästi :) Aamulla raapaisi kipeästi silmään! Tuo tuttijuttukin on kovin tuttua... Ottaa tutin itse pois, tutkailee sitä hetken ja heittää johonkin, sitten alkaa kitinä...

On tuossa peukun syömisessä se etu, että sitä ei noin vain heitetä pois :) Vieroitus on sitten eri asia...

Essin kanssa menee nykyään tosi hyvin. Tyttö ei vielä vierasta, mutta on ottanut sellaisen kehitysharppauksen, että on paljon helpompi hoidettava. Ei kitise "turhaan", vaan viestii selvästi tarpeitaan. Eikä myöskään säiky entiseen malliin, on vain tosi utelias uusissa paikoissa. Eilen oli nelisen tuntia ekaa kertaa papan hoidossa ja hyvin meni. Mun isä on lto+muskariope+aikuiskouluttaja koulutukseltaan ja oli kyllä ihan elementissään vauvan kanssa :) Ei puhettakaan, että olisin saanut lapsen tissille, kun tulin. Pappa syötti pullosta (ja minä kärsin tissit pinkeinä vieressä...). Tänä aamuna oli sitten mummun vuoro hoitaa. Tosi raastavaa opiskella, kun haluaisin olla kotona lapsen kanssa. Melkein joka päivä täytyy jonkun olla hoitoapuna, mutta onneksi mieskin tekee osansa.

Nyt äkkiä pyykit kuivumaan ja tenttikirjan kimppuun.

tutti tosiaan saa kyytiä nykyään. tuttiketjukaan ei auta asiaa (paitsi ettei tutu tipu lattialle asti..) - siitä kun saa niin mukavasti kiinni siitä narusta ja on helppo vetää tutti pois suusta. plops vaan ;o)
toisinaan saa tutin takas suuhun itse, toisinaan ei...

meillä on tuo pienempi koira alkanut oikein hoitaa Tuukkaa, on siis tyttökoira. se viettää lähes kaiken ajan pojan vieressä lattialla ja nuolee tätä ja tarkkailee. juu, nuolee välillä naamaakin... ja Tuukalla on hauskaa ;o) (ei varmaan sitten ihan kaatopaikalla maistu ne nuolaisut...)
Tuukka myös tykkää tukistella Laraa turkista ja Lara vaan vinkuu välillä surkeena, ei ainakaan vielä ole koettanutkaan näykkiä tms...
isompi koira on niin kahju, että sen kanssa poikaa ei voi jättää kahdestaan. ei sekään pahaa tee, mutta ei aina esim. huomaa mihin astuu.... on kaksi kertaa raapaissut Tuukkaa poskeen, mutta onneksi niin hennosti ettei ole tullut jälkeä.. ja tosiaan tepastelee Tuukan alustallakin ihan muina miehinä.

me lähdetään kohta tyttöjä katsomaan - on sellaiset nätit 2- ja 6-vuotiaat kiinalaistytöt. jospa saisi Tukkelin ottamaan pienet sikeät sitä ennen.

palataan!

Jaha, täällä on taas palstan ulkoasua muuteltu. Olin tänään aamupäivästä kampaajalla. Jenna oli isänsä kans sen parituntisen. Ja huh huh, oli menny tosi hienosti. Jennaa ei ollu itkettäny yhtään. Kuulostaa varmaan älyttömältä tuommonen hehkutus, mutta kun... Eilen olin taas jumpassa ja Jenna mummolla. Jenna oli huutanu taas naama punasena koko ajan siihen asti, että nukahti väsymykseen. Jaha, nyt herättiin...

Heipsandee!

Reissu on nyt reissattu. Kaikenkaikkiaan hyvin meni, mut oli kyl viimenen kerta kun lennetään kahdella vaihdolla...KOKO sunnuntai meni matkustaessa. Kaverilta lainassa ollut Ergo oli kyl ihan ykkönen niin lentokentillä kuin Zurichissäkin. Matkarattailla mentiin myös jonkin verran -typy vaan oli hassun näköinen kun jalat roikku jo osaksi rattaiden ulkopuolella, niitä kun ei saa kuin makuu / täysistuvaan asentoon. Ettei nyt ihan pääse sanoon et oli kympin reissu; typy lämpöili ylimmillään 38,4c (yhden vuorokauden ajan) ja nyhayskä jatkuu viä. Isukin kanssa tulivat toimeen _todella_ hienosti -sain jopa sitä kuuluisaa omaa aikaa muutaman tunnin jonka käytin kaupungilla kiertelyyn. Eli ihanaa oli!

On ollut kiva nähä teidän söpöläisten kuvia! Ehkä mäkin saan joku pvä laitettua tuon typyn kuvan...

VP: hatunnosto kun jaksat opiskella!!!

->typy heräsi... (-;

Vitsi, että tänään on ollu niin kakka päivä,et ei uskois...
Aamu alko sillä, kun menin pesee Idan kakkaa(isoa semmoista), niin vedet oli poikki(missään ei vaan ollu muistettu mainita asiasta). Eiku niitä märkäpyyhkeitä käyttämään ja sitä puuhaa riitti. Sitte sokeritoukat vaivas. Lähtiin ulos vähän tuulettuu eli kaupungille ja sitte mentiin lopuksi ystävän kanssa syömään.. No Ida sai kauheen hepulin just kun ruoka saapu pöytään. Se oli syöny, nukkunu ja kaikki piti olla hyvin, joten ainoo hätä minkä mä keksin oli et se vierasti sitä paikkaa, koska kun me päästiin sieltä ulos ni johan hymy tuli takasin huulille. Ja se oli jo aiemmin vähäsen huulia vääntäny siellä alaspäin.

Joten kaiken tämän jälkeen me lähetään Idan kans illaksi mummilaan, jottei seinät ihan kaatuis päälle. Mietin, et ei tuo ehkä niin kamalan pahalle kuullosta, mut tänään se on ollu riittävästi mulle =((

Yhteistyössä