Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

En löytänyt sairaalan sivuilta mitään, mutta soitin sinne. Sanottiin, että liikelaskenta aloitetaan vasta vko 30. Kun sanoin, ettei oo illasta tähän asti liikkunut kymentä liikettä, niin sanoivat: "voit sä nyt tulla, jos sä olet huolissasi" Kuullosti vähän siltä, että "taas yksi hysteerinen tuleva äiti..."
Yritin vielä vähän mehua ja kylkiasentoa, jos mitään ei kuulu, niin lähden... Tunsin pari liikettä, mutta tosi vähän edelleen...
 
Viimeksi muokattu:
Vuodoista ja liikkeistä, soittakaa ihmeessä ä-polille tms. jos asia huolestuttaa, sitä varten niitä teidän verovaroilla ylläpidetään, että sieltä saisi apua. Osaavat joskus tosiaan olla asenteeltaan sellaisia, et "mitä sä nyt tänne tunget", mutta ne ovat siellä sitä varten että auttavat, se on niiden tarkoitus.

Mulla on kanssa iskenyt ihan järkky ummetus ja ei auta vesi, luumut eikä kuidut eli huomenissa apteekkiin. Henkeä ahdistaa ja harjoitussupistusta tulee koko ajan, ihmettelen, miten selviän töissä vielä pari kuukautta. No, aika näyttää.
 
Lapsivesi vai valkkari Mulla edellinen synnytys alkoi lapsiveden tihkumisella ja supistuksilla, kalvot puhkaistiin synnytyksessä, mutta ns. "korkee vedenmeno" eli jostain ylempää tuli. Sitä ei tullut niin reilusti, että olisi ihan kuukautissuoja kastunut, vaan ihan pikkuhousunsuojilla mentiin. Väriltään vaaleanpunertavampaa ja reiluummin - silloin kysyivät heti kun soitin, että onko terveysside kastunut kunnolla? Ei hätää jollei ole... Nooh...Päivystykseen lähdin kuitenkin, kun supistelikin. Ekalla kertaa lähettivät kotiin, kun testi ei näyttänyt lapsivettä ja 2 päivää myöhemmin päivystyksessä näyttikin, tuli sitten liikkumiskielto, kunnes 34 viikkoa oli täynnä ja osastolla maattiin sitten. Valkkaria taas mulla on nytkin tullut melkein alusta asti, hyvinkin vetistä ja normaalia reiluumminkin - ei millään tavoin punertavaa ja olo muutenkin erittäin hyvä, niin en ole edes vedeksi epäillyt.

Ummetus Hain apteekista sitä magnesiamaitoa, mutta oon ottanut vain puolikkaan annoksen ja vain tosi tukalan olon aikana. Myös niitä ruiskeita on kaapissa odottamassa, mutta itseasiassa tällä hetkellä tehokkain keino on suht perinteinen: luumuja, vettä, kuituja ja kasviksia - vältän raskaita lihaisia annoksia ja on pikkasen helpottanut. Onko muuten muut miettineet, että onkohan tuosta vessaponnistelusta muuta haittaa lapselle tai voiko se esim. toimia supistuksen tavoin ja pehmentää/avata paikkoja? Oon koettanut välttää, mutta pakkohan se välillä on...
 
hiulu, juurikin viikonloppuna mietin, että voiko tuon numero kakkosen toimittaminen pehmittää paikkoja, kun oikeasti joutuu ponnistamaan ihan kunnolla..peräpukamia se kai ainakin edesauttaa, ei mikään mukava vaiva varmaan sekään.

Mulla oli kanssa esikoisesta ns korkea vedenmeno ja lapsivesi oli tosiaan selkeästi vaaleanpunaista, minkä vuoksi tajusinkin sitten synnärille soitella ja mennä näytille -se oli ihan fiksu ratkaisu, koska herra tulikin sitten todella vauhdilla. Tässä raskaudessa on alakerta muuten toistaiseksi ollut mallia sahara, muistelen, et aikaisemmin olisi ollut tuo valkkari riesana. Ihan hyvä, että nyt ei ole vaivannut.

Viime raskaudessa mulle ei muuten puhuttu mitään liikelaskennasta eikä välilihan rasvaamisesta, joten taitaa tässäkin näkyä kuntakohtaiset erot. Molempia kuitenkin harrastin sitten oma-aloitteisesti.

Ollakovai..? ja 27+5
 
mä kyllä ihmettelen tuota neuvola käyntien supistusta... siis niinku kuminkin olis äärimmäisen tärkeetä nykypäivänä että ees olis joku 15 min pika käynti jossa katsottais pissa ja hb sf sekä paineet.. siihe ei kuuminkaan kauaa menisi.. sitten ihmetellään ku vauva syntyy että on kaiken laista... :(.. ei vaan ymmärrä.. okei joo onhan silloon joskus 50 luvulla vissiin vielä synnytetty terweitä lapsia ilman ainuttakaan tutkimusta mutta herran jumala nyt eletään 2000 lukua..
 
hiulu, mä ajattelin että ratsastan niin pitkään kuin tuntuu hyvältä, olen ratsastanut "aina" (25 vuotta, noin) niin siihen on jo aika kova rutiini, enkä ota mitään isoja riskejä, ratsastan siis vain kentällä ja esteitä hypin viimeksi joskus loppusyksystä, sen jälkeen ollaan vaan humppailtu jotain ihan kevyitä perusjuttuja.

Ah ja voi, huomenna on sokerirasitus, täytyy sanoa että ei _yhtään_ huvita..
 
Liriel juu itsehän jokainen sen päättää että mikä hyvältä tuntuu, ja nyt on vähän kaduttanutkin, että tällä kertaa lopetin yhtä aikaisin kuin esikoisesta, ihan hyvin sinne selkään vielä pääsisi :/ rutiinia täälläkin, ei nyt ihan 25 vuotta, mutta 20 taitaa kuitenkin tulla, niistä viimeiset 15 vähintään 3 kertaa/vk :D Tuo oma leppoisa hurjapää vaan päätti syksyn sänkipelloilla näyttää, että sitä virtaakin saattaa löytyä niin ei oikein uskalla enää.
 
hiulu, en minäkään enää minkään hurjahepan selkään menisi, tämän hetkinen ratsu on hieman arvaamaton (kertaakaan ei ole minun allani mitään typerää tehnyt, mutta sillä on historiassaan ratsastajien kiikutusta) aitojen ulkopuolella niin emme sitten enää mene edes sänkipellolle vaikka sellainen olisi heti kentän vieressä.
Kyseessä ei siis ole oma hevonen (sellainenkin löytyy, 21-vuotias jo eläkkeelle jalkavaivojen takia siirtynyt, tuli minulle 5-vuotiaana) vaan vuokra jota olen muutaman vuoden ratsastanut. Tuskin minäkään enää montaa kertaa selkään möngin, parempaa liikutusta hevonen saa irtojuoksutuksessa kuin meikäläisen alla :D
 
Moro kaikille!

Mulla oli tänä aamuna sokerirasitustesti ja se ei ollut niin kamalaa kuin luulin. Kylmänä imelä litku meni alas, kun joi reippaasti eikä jäänyt maistelemaan. Olo pysyi tasaisena ja kun mukana oli neule ja viereen osui puheliaita pappoja, niin ei ollut tylsää.

Mulla oli yli kymmeneen vuoteen pissatulehdus, johon sain nopsaan lääkkeet ja olen kiskonut kaksin käsin puolukkaa, karpaloa ja maitohappobakteereita. Oli kyllä riemua. Pitäkää te muut housut jalassa kylmillä säillä :) minä käytin tuiskussa ja tuulessa koiraa yöpissillä kalsareissa, niin sen jälkeen iski oikein viluisa olo ja sitä seuraavana yönä alkoi vessaravi ihan uudella tasolla :p

Tyhmä kysymys, mutta mitä nää libero-laukut ja -kirjat ovat, mistä usein mainitaan? Vaippavalmistajan kylkiäisiä?
 
Ihme yllätys tapahtui tänään lääkärineuvolassa!!!!!!!! VAUVA OLI PÄÄ ALASPÄIN!!! :O Ja mä kun olin jo valmistautunut perätilasynnytykseen ja jopa leikkaukseenkin! :D Nyt pitää vain toivoa että se EI kääntyisi enää! ;)

Painoa mulle oli tullut vain edellisestä neuvolasta sellaiset 100 g! :O No lääkäri totesi että ei onneksi tartte omasta painosta olla peloissaan ja että kyllä se vauva ottaa minkä se tarttee :p Ei ole ainakaan hirveesti laihdutettavaa :) Ja mä kun oon mun mielestä syönyt vaikka mitä ja koko ajan :p No ehkä tää sairastelukin on vienyt sitä energiaa...

On nyt jotenkin niiiiiin hassua ajatella että vois synnyttää "normaalisti" kun koko ajan on ajatellut sitä perätilaa :p No pitää nyt sitten ottaa "normaali" synnytyksestä selville KAIKKI... Mä kun en tunne niitä supistuksiakaan että pitää yrittää kuulostella muita oireita ja heti mennä näytille jos jotain uusia juttuja ilmenee...
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Liberolaukkuja saa sairaalasta kun pääsee kotiin. Tai niin ainakin meidän sairaalassa sai... Siellä on vähän kaikenlaista tuote-juttuja testikäyttöön ja laukkua voi käyttää sitten hoitolaukkuna.

Ja Libero-kirjoja näkyy usein neuvolan odotustiloissa, joita saa ottaa mukaan. Se on liberon sivuilla ladattavissa jos ei löydy paperiversiota. Siinä on raskaudesta ja vauvan hoidosta kaikkea kivaa :)
Tässä linkki kirjaan: Raskaana kirjat, neuvolat - Libero
 
Min un seuraava neuvola on jo 8. kerta ja seuraava ultra on neljäs eli ei minusta vähyydestä ole kiinni vaan siitä ettei kaikkia mittauksia tehä....
Teapot se vauva kerkiää vielä monneen kertaan siellä pyöriä ees taas =) Mulla jäi juniori vasta pysyvästi RT rv 37 viimeksi... tosin jokku pysyy alusta asti "oikeassa" asennossa ja osa taas ei millään :D

28+1
 
Nitta, onko teillä päin normaali käytöntö että ultrataan noin monta kertaa? Täällä kuuluu aikatauluun tasan kaksi ultraa, tosin neuvolakäyntejä ainakin näin ensikertalaiselle on monta, joka kk olen tainnut käydä tapaamassa joko neuvolantätiä tai lääkäriä.

Teapot, taidat olla helposti hoikkana pysyvää mallia? Paljonko sulla on tässä raskaudessa tullut yhteensä?
Minä oon yleensä pysynyt samassa painossa tosi helposti, mutta nyt raskausaikana tarttuu kaikki kiinni, ihan mitään erityisempää syömättä on tullut nyt 5,5-6 kg.

Jaahas, tänään tasan rv 28.
 
Niin mun kohtu on tosiaan puolikas eli tila loppuu aiemmin kuin normaalilla kohdulla, pitää toivoa että se olis näin loppuun asti ;)

Ja kiloja jotain 2-3 kiloa tullut. Edellisessä tuli yhteensä jotain 7 kiloa...
 
Heippa!

Tänään oli neuvola.
Väsymykseen ja huonovointisuuteen löytyi syy älyttömän matalasta verenpaineesta.Onko muilla,miten hoidatte sitä?Vielä pitäis reipas kuukausi jaksaa töissä,ja välillä tuntuu,että tähtiä näkyy varsinkin portaita noustessa.Huh!:)

Mitäs muuta.Vauvan syke löytyi etsinnän jälkeen,jotain 140-145 se oli.Terkka kommentoi,että vahvat pojan sykkeet.:DTyttö meille on kyllä tulossa myös 4D:n mukaan,mutta uskooko joku näitä syke-ennustajia?Hetkeksi mieleni valtasi jännä ajatus,että kuinkahan on..Vaikka meillä on kyllä kolme poikaa,joilla on kaikilla ollut aivan oma,yksilöllinen syke.Hauska näitä on silti veikkailla.:D

Mitäs muuta:liiveistä olitte jutelleet.Itse olen nyt ostanut kahdet liivit merkkiä H&M,mutta ovat mielestäni hyvin tukevat tällaiselle entiselle pienirintaiselle,nykyiselle keskirintaiselle.Kaaritukia ei ole(mukavuus!),mutta muuten ovat hyvin jämäkät ja vielä ihan nätitkin.

Löysin muuten myös mekon vihdoin:tummanharmaa kotelomalli,siihen päälle vaalean roosan värinen lyhyt juhlableiseri.Ajattelin jotain isoa nutturaa pään päälle ja voi kun löytyisi kauniit pitsiset sukkahousut vielä!Pitsiset,mutta peittävät.Jalat on kamalat,kun tässä ja edellisessä tuli niitä kohjuja.Visuaalisuus on toinen seikka,mutta ensimmäinen on kyllä se,että ne ovat kipeitä.Ilman tukipolvisukkia en nouse edes sängystä!Onneksi nämä ovat mallia"katoavat sitten,kun synnytys on ohi".Tai ainakin olivat.Onko muilla suonikohjuja?

Tsemppiä kaikille meille!

Mea ja tyttönen ("jolla on kuulemma vahva pojan syke":D)
26+4
 
Siis meillä on np ja rakenne äippäpolilla ja sitten on 2. lääkärinneuvolaa raskaudenaikana, vkoilla n. 27 ja 36 ja siellä ultrataan jos on lääkäri joka osaa ultraa käyttää :D eli välttämättä ei ole ku 2 mutta mulla kävi hyvä tuuri ku pääsin just kyseiselle lääkärille joka osaa ultrata, 20.2 se ainaki on mulla lääkärinnä ja toivon todella että myös tuolloin rv36...

Mulla aina raskauden edetessä laskee rr, nyt oli alussa 110/70 ja nyt viimeksi 100/54, joskus näkyy tähtiä ku äkkiä nouseee ylös ei muuten...

Teapot: mulla on menny ihan tuo sinun juttu ohi, pietetään peukkuja tosiaan että pysyy nyt sitten RT!!!!
 
Viimeksi muokattu:
iltoja =)

nitta siis tarkoitin juurikin tuota että kun olis ne joka kuukaus mittaukset ja tehtäisi kaikki ne mittaukset, selitin jotenki epäselvästi anteeksi. teillä on kyllä tosi hyvin noita käyntejä siellä ja nuo ultraukset on positiivista kyllä.

sokerirasitus täälläkin huomenna, oon sitä lingannt kaikki 3 viikkoa jo edellisestä nla käynnistä. mut nyt pakko mennä ku torstaina se nla josta tuli lääkärinla käynti. :D
eihän se litku sinäänsä pahaa ole kun huitasee ykösellä huiviin maistelmatta mutta kieltämättä sellanen etova/huippaava olo siitä tulee ja varsinkin sen rasituksen jälkeen on sellanen ihme leija olo koko päivän ollut mulla ainakin :D jokkut on ottaneet eväät mukaan että on saanut syödä het suolaasta sen rasituksen jälkeen ja ajattelin nyt itsekkin eka kerran kokeella että jos se auttais tuoho leija oloon.

teapot hienoa että on kääntynyt raivotarjontaan =) on yksi huolen aihe vähemmän. toki se kerkeää kääntyä mutta toivottavasti ei. silloon ku mä oon ollut ulkokäännöksess 41+5 niin se lääkäri sano mulle että yleensä kun vauva on kerran kääntyneet oikeen päin niin se pysyy mutta jotkut on vaan sitkeitä tapauksia jotka on "istuneet" alusta asti niin ne ei sit tahdo pysyä "oikein" päin. yritettiinkös sulla silloon kääntää viimeksi?

Mea vanha keino kokeiltavaksi: syö salmiakkia =) kaverille oli nlassa täti suositellut jatkuvien alhaisten vferenpaineiden vuoksi.

kauheata keksiä tekemistä että unohtais tuon jääkaapin huudon :D mutta kyllä tekee hyvää tämä paasto mun painon nousulle :ashamed: siis ku illalla saa maate muksut niin mun jääkaapin ovien narisuttaminen alkaa. hienoa kuunnella "saarnaa" taas torstaina painosta. millähä keinolla sitä oppisi lapsuuudesta asti tulleesta tavasta eroon että se jääkaappi saa olla rauhassa illalla.. ikinä en ole painanut näin paljon ilman raskautta tai raskauden aikana :( ja se tieto ei todellakaan helpota että synnärille jää tuon ja tuon verran ja imetyksesä lähtee loput.. voin kertoo että laitokselle on jäänyt tasan vauvan paino ja viimeksi vuoden imetyksessä tuli painoa lisää sellaset 6 kiloa. sitten kun kuuluun tähän kastiin että katson pullan päälle niin puntarissa tapahtuu pelkästä katsomisesta sen +500g välittömästi :LOL:

noh mutta sellaasta tällä kertaa =)

Saspa ja tirriäinen 27+4
 
Mulla on verenpaineet tasasesti siellä 92/52 maastossa ja kyllä sumenee aika usein, seisomaan en kauaa pysty - jännityksellä odotan myös huomista sokerirasitusta kun vielä verikokeetkin otetaan näillä paineilla.
Kahvia juon muutaman kupin päivässä nla:n suosituksesta, syön salmiakkia ja lisään ruokaani suolaa... ...ei nouse ei.

Liberolaukun sai muuten PHKS:ssa jo rakenneultran yhteydessä, ennen sen sai synnärillä mutta nyt jakavat jo etukäteen.

Kiloja mulle on tullu nyt vissiin viisi... ...molemmissa aiemmissa tuli 8kg, ja synnärille jäi saman verran - puolivuotta eteenpäin multa imetys oli vienyt vielä 12kiloa (enkä missään vaiheessa ollut ylipainoinen)

Nyt nukkumaan niin jaksan aamulla herätä sinne kokeisiin...
 
Valkovuodosta ja lapsivedestä - tänään olin tays:ssa äippäpolilla. Lääkäri sanoi heti, että se minun vuoto on valkovuotoa, joka on hyvin nestemäistä. Mutta otti joka tapauksessa liuskalla testin. Minulla on vauvan pää niin alhaalla että se mahdollisesti painaa ja aiheuttaa sitä runsasta vuotoa. Vauvan pää on ollut jo ainakin pari edellistä ultrakertaa alaspäin, vaikkakin osaa ja mahtuu varmasti kovastikin pyörimään. Mutta siellä on ja pysyy - koivertaa reittiänsä ulos. Vaikka ei ole saanut mitään aukeamaan - onnekseni! :)

Kotitesti tuosta valkovuoto/lapsivedestä - jos mustiin alkkareihin jää kuivumisen jälkeen valkoinen rengas - tietää sen olevan valkovuotoa. Testasin sen itse silloin kysellessäni asiaa ja näin oli. Varmistuksen sain sitten heti tänään lääkäriltä.

Meillä on joka kuukausi neuvola - joudun myös käymään joka kk siellä äippäpolilla. Eli minulla on kahden vkon välein joku tarkastus. Sitä neuvolakäyntiä en ymmärrä tämän muun seurannan lisänä ollenkaan.
Nuutti 27 + 6
 
Viimeksi muokattu:
Saspa: mulle oli varattu ulkokäännökseen aika edellisessä raskaudessa rv 37-38 mutta ehti syntyä ennen sitä. Ja nyt lääkäri sanoi ettei sitä edes yritettäisi kun on kaksiosainen kohtu kun siellä on niin ahdasta jo valmiiksi. Ilmeisesti ei olisi mitään hyötyä edes yrittää sitä käännöstä kun ei käänny niin helposti :p
 
Viime hetken poksahdus 26+0 :heart:
Mea,meillä tytöllä oli just n.145 syke ja pojilla ollut n.130 :) jossain oli pojat kun on vähän isompia niin sykekin vähän hitaampi mutta höpöhöpö juttu minun mielestä..
Eihän tässä nyt muuta paitsi että täälläkin iltaisin lasten nukkumaan menon jälkeen kutsuu jääkaappi kuten saspalla..Sit yöllä janottaa ja pissattaa :kieh:
 

Yhteistyössä