TOUKOKUUN TOIVOTUT marraskuussa

Iltaa! En ole taas aikoihin ehtiny kirjoitella..mutta viimeksi kun kirjoitin et ultras oli niskaturvotusta liikaan nyt keskiviikkona soitti lääkäri et niist verikokeist...sovittiin et ultrataan 28.11 ja sit samal jatkotutkimuksiin jos tarpeen... mua pelottaa ihan hirveesti ens viikon keskiviikko ja koko raskauden jatko... odottavan aika on niin pitkä...
Maha kasvaa vain eikä piilottaminen enään oikeen onnistu no läheisimmille onneksi kerrottu jo =)
 
sHv täältä työn touhusta toivottelee aikaiset HUOMENET yövuorosta *huomenta touko-odottajat* =) Pääsen varmaan seuraavan kerran vasta maanantaina taas palstailemaan kun työstä kotiudun niin nukun hetken ja sitten alkaa kova siivous-ja leipomisurakka typyn sunnuntain synttäreitä varten, eli palataan!!

*voikaa hyvin ja nauttikaa viikonlopusta* :p

sHv ja hipsu15+3
 
Aikaista lauantaiaamua :flower: On ollut pikkuisen univaikeuksia viime öinä; tiedä sitten onko tullut lepäiltyä liikaa täällä saikulla ja nyt elimistö kertoo, että unta ei enää tarvita :D Tosin tänä aamuna heräsin sihen, että veri alkoi yht'äkkiä vaan valumaan nenästä - nice :/ Eli LC; minä olen jo siinä pisteessä, että niistämistäkään ei "tarvita" vaan verta tulee milloin sattuu :eek: Tulee ihan lapsuusajat mieleen, kun silloin sai kulkea paperitollo nenässä monta kertaa päivässä :ashamed: Kulkee meillä suvussa tämä riesa...

Lirolle suuri kiitos tietoiskusta! On se kummallista miten paljon kaikkia "lieveilmiöitä" raskaudesta seuraa.. On kaiken maailman hepatoosit, myrkytykset, diabetekset jne. jne. Mitenköhän sitä kivikaudella selvittiin? ;)

Vakuutuksista joku kyseli.. Minulla on tuossa sohvapöydällä viiden eri yhtiön vakuutustarjoukset, jotka olen käynyt alustavasti läpi ja joiden välillä pitäisi päätös tehdä tämän viikonlopun aikana. Aika paljon tuntuu olevan eroja, mm. If:n vakuutus on voimassa vain 3 tai 6 kuukautta syntymän jälkeen ja sitten pitää hakea uutta lapsivakuutuksta (jos sen vielä siis saa :attn: ), Tapiola taas maksaa pysyvästä haitasta/vammasta kertakorvauksen lisäksi vuosittaista, n.5t?:n korvausta, Pohjantähti taas korvaa kaikki salvat+muut "ei-lääkkeet" mitä muut vakuutukset eivät korvaa.... Aikamoinen virtuoosi täytyy olla, jos noista sen ns. parhaimman onnistuu seulomaan :LOL:

Nyt valmistautumaan asioille: on aika varattuna tukisukkamittaukseen, haen muutaman joululahjan Stockkalta, käyn ruokakaupassa - ja sitten pika pikaa valmistamaan illallista! Ajattelin muuten ostaa vauvalle sen mobilen tänään Stockkalta; tekee niin mieli hankkia jotain rakkaalle Nirpulle :heart:

[/i]Carmen ja Nirppu 16+6
 
Carmen toi verenvuotaminen nenästä on tooosi hauskaa. Lapsena kärsin samaisesta vaivasta ja perjantai aamuna kun nousin sängystä ylös niin alkoi juoksemaan verta ja ei sit millään meinannut loppua. Lapset nauro ja ihmetteli miks äitil on paperia nenässä, kun oon aina kieltänyt et nenään ei tungeta mitään :ashamed: sit äiti ite tunkee puol rullaa vessapaperia nenään et saa vuodon loppumaan...

No nyt täytyy alkaa valmistautua töihin lähtöön, ja yrittää muistaa ottaa viel eväät mukaan... Sama pää kesät talvet..

haaveilija toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin :hug: täältä ainakin paljon haleja ja tsemppiä

tmvk ja toukka 17+1 ( kylläpäs se aika rientää ja just oli vaan 7 ja nyt jo 17 huh huh koht sit varmaan jännätään ketä lähtee synnyttämään ekana... =) )
 
Lauantai huomenta. Tulipa nukuttua tosiaan melkein 12 tuntia. Ehkäpä tämä väsymys tästä helpottaa. Ihanaa kun on viikonloppu ja saa levätä töistä. Alkaa jotenkin olemaan rankkaa tuo lasten nosteleminen.

Vakuutus otetaan varmaan joko ennen syntymää tai sitten heti sen jälkeen. Pitäisi varmaan alkaa katselemaan sopivaa vakuutusta.

Kyllä minäkin eilen olin huolissani kaikesta ihan älyttömästä, joten kaipa nämä huolestumisetkin kuuluvat raskausaikaan. Jotenkin vaan jännittää tuo rakenneultra joka on kolmen viikon päästä. Sen jälkeen varmaan uskaltaa hengähtää.

haaveilia toivon kaikesta sydämestäni, että teillä on kaikki hyvin. ja eiköhän olekin. Toivottavasti kaikki ratkeaa parhain päin. :hug:
 
mouku: Meillä ei ole esikoisella (vieläkään) vakuutusta, tytöllä ikää kohta 1,5 vuotta. Koko ajan olen ollut sitä hankkimassa, mutta olen samoilla linjoilla kanssasi. Yhteiskunnan täytyy tulla vastaan eikä suomessa kukaan jää hoitamatta, oli vakuutukset tai ei. Ja jos jotain sellaista tulisi, sitä myy sitten vaikka auton että saa rahat. Itselläni on aina ollut vakuutus, mutta se onkin sitä vanhaa lajia että se on korvannut KAIKEN ilman minkäänlaista omavastuuta. Moista ei siis koskaan kannata irtisanoa, eikä vastaavia tule koskaan tulevaisuudessa enää saamaan. Nämä nykyiset vakuutukset omavastuineen ovat mielestäni melkoista silmänlumetta..maksat ensin vakuutuksesta monta sataa euroa vuodessa + vielä omavastuun joka kerta kun avuntarve tulee. Eli uskon melkeimpä siihen että olemalla ottamatta vakuutusta säästän moneen kertaan sen summan mikä sitten joskus tulee eteen maksettavaksi jos jotain tulee. Tämän takia se vakuutuksen otto on vaan aina jäänyt :ashamed: Jokainen tyylillään! Ja kuten sanoin, omasta vakuutuksestani on ollut valtava hyöty ja olen voinut koko ikäni käydä yksityislääkärillä koska vakuutus korvaa aina joka pennin. Myös lääkkeet. Mutta tuollaisia vakuutuksia ei ikävä kyllä enää mistään saa. Tuo minun vakuutukseni on Pohjantähdestä ja sieltä ottaisin lapsivakuutuksenkin jos olisin päätynyt ottamaan. Ihan mielenkiinnolla luen niitä keillä on vakuutus, että minkälaisia ehtoja ja hintoja teillä on sovittu! Ehkä vielä muutan mieleni jos tulee tarpeeksi hyvä tarjous ;)

Väsyttää ja väsyttää täälläkin kuten montaa muutakin, kumpa oliskin mahdollista jonain aamuna nukkua pitkään |O

Haaveilija: meilläkin oli niskapoimu-ultrassa turvotusta "liikaa", mutta kieltäydyin kaikista jatkotutkimuksista. Esikoisella oli turvotusta vielä enemmän kuin tällä, en halunnut silloinkaan jatkotutkimuksiin ja täysin terve tyttö syntyi. :heart: Meillä on ajatuksena että otetaan se mitä elämä antaa ja itse olen mieluummin raskausajan rauhassa ja elä elämää sitä mukaan kun se tulee eteen. Jos synnytyksessä sitten paljastuu että vauvalla on jotain normaalista poikkeavaa, niin murehditaan sitä sitten. Meidän toivottu vauva se joka tapauksessa on :heart: Toivottavasti saat kaipaamasi selvyyden tutkimuksista, kerro sitten meillekin mitä sanovat. Oliko np-ultrassa nenäluussa poikkeavaa? Sehän on paljon varmempi mittari kuin tuo niskaturvotus. Samoin reisiluun mitta kertoo jos on poikkeamaa vauvan kehityksessä. Älä murehdi liikaa, koita ottaa päivä kerrallaan! :hug:
 
Heipähei ja sunnuntaita kaikille!

Haaveilija,toivotaan että kaikki on okei,ei sen välttämättä tarvi tarkoittaa mitään vaikka turvotusta onkin...voimia ja jaksamista oikein paljon :hug:

Täällä ei kummempaa,mietitään tota vakuutushommaa...kun jotenkin sitä ajattelee että vakuutat autos ja kotis,niin kai nyt sitten lapseskin. Kaverillani on vakuutus tullut todella tarpeeseen lapsensa kanssa,tuntuis että sinne puolelle kallistutaan....

Nyt jatkamaan sunnuntai homeilua..... B)
 
Sunnuntaita :flower: Onpas tylsä ilma ulkona :/ Aamulla oli niin kiva pikku-pakkanen ja tehtiinkin lenkki raittiissa ulkoilmassa ja nyt sataa vettä. Kävin pikaseen kaupoilla, mutta palasin aika äkkiä kotiin: ihan hirveä ryysis kaikissa liikkeissä! Jouluhärdelli on virallisesti alkanut :D

Meillä alkoi tänään 18. raskausviikko =) Sen kunniaksi miekkonenkin kuunteli Nirpun sydänääniä ja olihan tuo yhtä hymyä sen jälkeen. Jatkuvastihan hän silittelee ja juttelee masulle, mutta taisi olla aikamoinen kokemus kuulla pienen sydämen syke! Keskiviikkona on neuvola, jossa sielläkin kuunnellaan sykettä, mutta minullehan se ei enää ole niin jännittävä tilanne kuin ennen, kun saa leikkiä tuon dopplerin kanssa täällä kotona, mutta se syke kyllä kiinnostaa ts. kuinkas monta kertaa minuutissa se pumppu siellä hakkaa.. Nirpun syke on nimittäin ollut melkoisen nopea, 170 ja 161, jotka kuulemma viittaavat tyttöön: katsotaan sitten rakenneultrassa pitääkö paikkansa :heart:

Jospa sitä paketoisi muutaman joululahjan taas ja sitten kellahtaisi soffalle köllöttelemään B) Huomenna onkin rankka pudotus arkeen, kun palaan töihin 1½ viikon sairasloman jälkeen :p

Carmen ja Nirppu 17+0
 
huomenia! te keillä on se koti doppleri niin onko hyvä? ja tuleeko se todellakin tarpeen, et kuuntelekko sillä joka päivä?
mä olisin nyt kai ostamassa yheltä palstalaiselta semmosta, vähän halvempaan hintaan. Aattelin vaan et onko se nyt sit tosiaan sen arvonen...

kun ei sitä neuvolassakaan kehtaa joka viikko rampata sydänäänien takia.

Mulla liikkeitä tuntuu harvakseltaan ja tosi hentoja.
Joko te muut tunnette oikein kunnolla?

tyllerö 14+5
 
Pienitytöntyllerö: Kyllä se musta on kiva laite ja kuuntelen melkein joka päivä..miehellekkin kiva kun voi kuunnella sydämmenläpätystä ja liikkeitä. kun hänhän ei viellä liikkeitä tunne. En sit tiiä rahallisesti ajateltuna järkvyyttä mut eipä sitä kaikkea pidä rahassa miettiä tuhlattavaksihan raha on tehty (vai mitä =) )

Mä eilen kuuntelin sohvalla taas ääniä niin vaavi sattu olee kauheessa villissä..tuntu nimittäin ihan tosi kova potku...kauhia elämä siellä tuntuu olevan...karkaa tosi usein pakoja kun kuuntelen...leikkii piilosta :D :D

poika04& papu 16+4
 
Me haettiin eilen mun äidiltä varastosta neljä isoa laatikollista vauvan vaatteita, lakanoita ym. tavaraa. Pieniä bodyjä ja potkareita on kymmenittäin.. Ovat vielä melko unisex-kamaa, niin meidän vauvalle ei tarvi ostaa yhtä ainutta riepua ainakaan ensimmäiselle elinvuodelle. :) Mietin tässä, että joko pesisin ja viikkaisin nuo vai annetaanko olla vielä laatikoissa.. Meijän vaavi saa aika paljon ihania vaatteita suoraan 80-luvulta. On tuossa kyllä uudempiakin. Kastemekkokin on sama kun missä minut on kastettu.

pippa (rv 15+3)
 
Taas on uusi viikko alkanut.

Eilen käytiin turussa ja siellä raision myllyssä...siinä menikin sunnuntai päivä sitten
Itse tykkään kyllä lempäälän idea parkista enemmän kuin tuosta myllystä.

Meillä on tyttö alkanut taas öisin herättelemään ja äitiä väsyttää. |O Sellasta ihmeellistä tutin perään itkemistä on monta kertaa yössä. Eilen sain nukuttaakin neitoa 2,5 tuntia ennen kun nukahti yöunilleen. :headwall:
No toisaalta aika nopeasti meni se aika kun masuvauva antoi aikamoiset jumppa näytteet. Yli tunnin mekasti oikeen kunnolla :heart:

Ensi viikolla on neuvola taas. Nopeasti nämä viikot menee...pian on joulukin. :xmas:

Mutta nyt näyttää päikkäri aika lähestyvän, siispä... :wave:

-Liro ja papu-
 
Taas on uusi viikko alkanut.

Eilen käytiin turussa ja siellä raision myllyssä...siinä menikin sunnuntai päivä sitten
Itse tykkään kyllä lempäälän idea parkista enemmän kuin tuosta myllystä.

Meillä on tyttö alkanut taas öisin herättelemään ja äitiä väsyttää. |O Sellasta ihmeellistä tutin perään itkemistä on monta kertaa yössä. Eilen sain nukuttaakin neitoa 2,5 tuntia ennen kun nukahti yöunilleen. :headwall:
No toisaalta aika nopeasti meni se aika kun masuvauva antoi aikamoiset jumppa näytteet. Yli tunnin mekasti oikeen kunnolla :heart:

Ensi viikolla on neuvola taas. Nopeasti nämä viikot menee...pian on joulukin. :xmas:

Mutta nyt näyttää päikkäri aika lähestyvän, siispä... :wave:

-Liro ja papu-
 
Huomenta, kiitos kaikille vakuutuskommenteista! Kiva kuulla kaisa pieni, että kaikki muutkaan eivät ole suoralta kädeltä ottamassa vakuutusta. Olen juuri sitä miettinyt että jos kuitenkin on omavastuut + mahdollisia porsaanreikiä (kun en osaa välttämättä kaikkia ehtoja tulkita oikein) niin voikin tulla yllättävän kalliiksi. Itse kun ollaan miehen kanssa oltu hyvin terveitä niin en osaa kuvitella että lapsenkaan kanssa tulisi suuria ongelmia, mutta eihän sitä tietysti ikinä tiedä. Ymmärrän hyvin että useimmat haluavat vakuutuksen lisäturvaksi. On ehkä vähän periaatekysymyskin että onko sitä mieltä että yhteiskunnan on turvattava tällaiset asiat vai ei.

Teillä dopplerin omistajilla on kyllä kivaa kun voitte vaikka joka päivä kuunnella noita sydänääniä! Itse odotan jos seuraavaa ultraa innolla että pääsee näkemään onko kaikki ok (siihen on vielä yli 3 viikkoa - blääh).

Hyvää viikon alkua kaikille! Toivottavasti pian tulisi valkoinen talvi, ainakin täällä etelässä on vielä ihan harmaata...
 
Yksi asia tuli mieleen..miten te suhtaudutte kun kerrotte jollekkin kaverille että odotatte lasta ja olette tosi onnellisia että teille on suotu lapsi...ja sitten se toinen alkaakin puhumaan et miten yleisiä kohtukuolemat ovat viellä puolenkin välin jälkeen raskautta??? mä ainakin vähän loukkaannuin mulle nimittäin äskettäin näin...illalla sitten melkein itkin miehelle et kun ei ikinä voi vaan nauttia vaan...MÄ pahoitin tuosta mieleni. Ketokaa te olenko ehkä liian herkkä hipiäinen vai ...mut itse en koskaan menisi raskaana olevalle puhumaan mistää tuommosesta jos hän mulle kertoisi odottavansa vaan kyselisin voinnista ja onnisttelisi yms mukavia asioita.

Ps.vauva potkii =)
 
Poika04: Mulle kans yksi rupes puhuun tollasia ja keskenmenosta ku kuuli että oon raskaana :/ Muutenki jännitti meneekö alkuraskaus hyvin ni vielä rupes et kun voi se myöhemminki siellä kuolleena olla tms :( En tiiä pahoitinko tuosta nyt niin mieltä, kun onnitteli myös kovasti mutta lisää pelkoja se ainakin toi!
Ultrassa ainaki näky sydämensyke että sen puoleen helpotus, nytte oon jännäilly kun huomenna on neuvola että toivottavasti siellä kuuluu jo sydämensyke, kait se näillä viikoilla jo kuuluu?

-sarbba 13+4
 
Sarbba: Kyllä sen pitäisi kuulua..Jos ei ihan aatamin aikaset vehkeet ole. Onnea neuvolaan..kyllä se pumputus sieltä kuuluu.
Tuota minäkin just et kun pelottaa muutenkin et kestääkö vaavi sinne loppuun asti matkassa niin sit viel niinkun puhutaan et kyl se nyt voi kuolla sinne millon vaan..ja ruetaan puimaan syitä miksi ne sinne kuolee. No jokainen tavallaan mut en ainakaan itse tuommosia rupeisi puhumaan jos ei odottava äiti puhu niistä.
 
Tervehdys taas! Minäkin täällä käyn lähes päivittäin mutta ei ole vaan tullu kirjoteltua.. Onnea uusille tulokkaille! :flower:

Meidän pojalla on Pohjolan vakuutus otettu ennen syntymää ja oli kyllä tarpeeseen kun pieni syntyi 2kk etuajassa. Vakuutus korvasi ihan kivasti lääkekuluja ym. Onneksi ei ole tarvinnut käydä muuten lääkärissä, mutta jatkossa ei tarvi jonottaa terveyskeskuksessa kun voi mennä yksityiselle lastenlääkärille tms erikoistuneelle.

En ole vieläkään tuntenut liikkeitä, ekastakin aika myöhään. Maha kyllä on jo aika pömppö. Ei ihme kun avasin siskon joululahjan lisukkeeksi ostamani suklaan ja syön sitä parhaillaan ite :kieh: , muutenkin tää mussutushimo on lisääntynyt.. Omenoita ja porkkanoita kuluu...

Mitenkäs valkohomejuusto.. Jouluna tekis mieli mutta taitaa olla kiellettyjen listalla?

Lumikko71 rv16+2

 
Heips..

poika04, ihmiset eivät aina ajattele, mitä suustaan päästävät. Minä loukkaannuin jopa sellaisesta kommentista, joka koski taloudellista tilannettani. Pärjäämiseni lapsen kanssa tavallaan kyseenalaistettiin: olenko siis huono äiti, jos olen sekä opiskelija että äiti?

Toisaalta taho, josta tämä meille suunnattu kommentti tuli, saattoi erinäisistä syistä halutakin horjuttaa uskoamme pärjäämiseen pienen lapsen kanssa (toisin sanoen kommentoija oli miehen ex). Eli "suodatinta" kehiin vaan tietyissä tapauksissa.. Ne, jotka oikeasti välittävät, myös kannustavat, vaikka haluavatkin puhua erilaisista riskitekijöistä raskauden aikana/ pienen lapsen kanssa.

Omasta voinnista: fyysisesti kaikki tuntuu olevan kunnossa mutta jonkinlainen pieni henkinen ahdistus nostaa päätään. En ole huolissani vauvasta, vaan jotenkin mietin elämää kovasti vauvan kanssa.. Viime yönä pitkän pyörimisen jälkeen sängyssä (ja muutamien äänettömien itkujenkin) näin unta, että olin viettänyt vuoden Etelä-Amerikassa ja kokemus oli mielestäni niiiin mahtava. Herättyäni mietin, ettei perheen kanssa voi lähteä vuodeksi esim. opiskelemaan ulkomaille.

Moni asia tuntuu nyt omassa elämässä hiukan painavan.. yleinen opiskelustressi, pelot niin monista asioista ja menneisyyden taakka. Eikä mulla ole ketään sellaista, jolle purkaa näitä. Sitä vaan hautoo omassa pienessä mielessään kaikkea ja asiat saattavat vääristyä (= on vaikea olla onnellinen).

Elikkäs, onko neuvolan kautta mahdollista päästä neuvontapsykologille? Onko neuvoloilla yleensä omaa psykologia? Mä en ollenkaan haluaisi mielen lipsuvan mustaksi tässä tilanteessa. Järki sanoo, että minun pitäisi uskaltaa olla onnellinen mutta tunteet vaihtelee. Kyse voi olla niistä kuuluisista hormoneistakin.



:ashamed:

Voimia kaikille odotukseen.:) Ja onnea kaikille niille, jotka tuntevat jo masussa liikkeet! Se on varmasti mukava tunne. Täällä niitäkin odotellaan. :heart:
 
Juu inäkin tuohon vakuutusasiaan meillä on ennen syntymää otettu vakuutus pojalla ja voin sanoa etten ole katunut hetkeäkään. Lääkäri käynnit ollaan käyty erikoislääkärillä ja nielu, kitarisa ja korvieputkitus tehtiin yksityisellä ei jonotuksia tai mitään ja ei jäänyt maksamaan kun 85 ekua meillä ja leikkauksen hinta 1500 euroa..
 
Heips!

Mouku80: Sellaista lottoahan tuo vakuutusasia on.. jos sattuukin olemaan terveenä pysyvä lapsi niin turhaanhan silloin niitä maksuja on maksellut...mutta kyllä minä liputtaisin vielä kuitenkin niiden puolesta... Ei nimittäin ole mikään tuo, että terveet vanhemmat, näin myös seillä eikä minkään valtakunnan sukurasitteita, mutta jo vain meidän kakkosella todettiin heti vauvana monenmoista allergiaa ja atooppista ihoa :/ Ja tosiaan, samaa mieltä olen, että yhteiskunnan pitäisi hoitaa ja niinhän se tekeekin, mutta ne jonot, ne jonot...kun on vakuutus, voi mennä yksityiselle ja hyvällä onnella jo samana päivänä leikkaukseen...toki voi siis mennä muutenkin, jos on sitte valmis vaikka myymään sen autonsa, että saa ne kulut katettua :)

Sarbba: Yleensä kuuluu syke jo noilla viikoilla, mutta riippuu paljon dopplerista ja vauvan+ istukan sijainnista....

Lumikko71: minä en siihen listaan ole edes tutustunut, mutta tuskinpa siitä nyt valtavaa haittaa on jos joulun kunniaksi pikku-palan mutustelee :p

äippä ja nytty rv 15+5
 
me myös otettiin tytön kohalla Turvasta vakuutus ennen syntymää..eipä sille ole vielä paljon tullut käyttöä, mitä nyt ollaan yksityisillä lääkäreillä käyty, niin on saanut takas rahaa.
mutta mun kaverilla on kans lapsi ja sillä ei oo vakuutusta, ja sillä siihen vasta käyttöä olisikin kun sairastaa atooppista ihoa ja kamalat määrät allergioita...en oo kyllä viittinyt kauheesti sanoa et oisko kannattanut ottaa..hyödyttääkö se jos ottaa sen vasta myöh? en oo niin kauheesti perehtyny näihin vakuutus asioihin :D
 

Yhteistyössä