TOUKOKUUN TOIVOTUT marraskuussa

pienitytöntylleröinen:juuri noin=) Lapsilla joidenkin sairauksien kohdalla on se voimassaoloaika, jonka jälkeen tämä rajoitus päättyy... eli esim. jos pienellä vauvalla on todettu maitoallergia ennen vakuutuksenottamista, niin kaikki allergiset sairaudet rajataan vakuutuksesta pois, mutta koska juuri maitoallergia esimerkiksi paranee valtaosalla murkkuikään mennessä, niin sitten joskus vuosien päästä tuo rajoitus voidaan poistaa... käsittääköhän mun sepustuksia kukaan... :whistle:
 
jep, ymmärsin :)
kyllä' me otetaan ainakin vakuutus tulokkaalle oli käyttöö tai ei, sitä kun ei voi tietää :|
millon toi maha alkaa muuten ns.muotoutuun kovaksi...mulla kun on tota ylimäärästä ja ku mulla on tommonen pussi tossa mahan alla tai niinku alamahassa, niin millsekshan se muuttuu oikein :| siis jäänyt sektiosta semmonen.
 
Neuvola käynti taas takana =) Siellä se pikkuinen sydän jyskytti "tuhatta ja sataa". Aina yhtä ihanaa kuultavaa! Hemoglobiini oli vähän laskenut, mutta ei paljoa. Hoitaja kiinnitti lähinnä huomiota painoon joka on tippunut 3 kiloa sitten viime käynnin. Kieltämättä olen sitä itsekin kummastellut kun ylimääräistä ei ennen raskauttakaan ole ollut enkä enää ole voinut pahoinkaan...ja syön kuin hevonen, samanlaisia annoksia kun mies, se tuossa sanoikin että syön tosiaan kahden edestä ;) Hoitaja epäili että painon lasku johtunee tästä unettomuudesta ja väsymyksestä. Ei pitänyt huolestuttavana kuitenkaan vielä tässä vaiheessa. Puolentoista viikon päästä taas aika TAYS:in äitipolilla, tekevät myös rakenne ultran siellä. Menisipä tää aika tässä välissä äkkiä!
 
Miten usein teillä muilla on neuvolakäyntejä? Kun tuntuu että tämän tästä on neuvolakuulumisia :heart: Oon ollut aika hoo moilasena kun olen käynyt vasta kerran neuvolatädin luona, kerran lääkärillä siinä alkuraskauden tarkastuksessa ja sitten np-ultrassa. Vauvan sydänääniä ei esim. ole kuunneltu kertaakaan. Viikolla 17 nyt mennään...
Sain esikoisen eri kaupungissa ja kyllä vaan oli toisenlaiset palvelut... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa pieni:
Miten usein teillä muilla on neuvolakäyntejä? Kun tuntuu että tämän tästä on neuvolakuulumisia :heart: Oon ollut aika hoo moilasena kun olen käynyt vasta kerran neuvolatädin luona, kerran lääkärillä siinä alkuraskauden tarkastuksessa ja sitten np-ultrassa. Vauvan sydänääniä ei esim. ole kuunneltu kertaakaan. Viikolla 17 nyt mennään...
Sain esikoisen eri kaupungissa ja kyllä vaan oli toisenlaiset palvelut... :whistle:
meillä neuvolakäyntejä on nyt ollut yks plus lääkärikäynti ja ultra... eli keskimäärin noin kerran kuussa. seuraava kerta on kolmen viikon päästä, mutta sillon kuunnellaan vaan sydänääniä.

Anteeksi seuraava, mutta nyt on pakko marmattaa kun ahdistaa. Eli olin neuvolan infoillassa. Ihan kivaa muuten, mutta kaikilla muilla oli mies mukana (mun mies työmatkoilla). Sitten siellä oli tää yks pariskunta joka koko ajan hipelöi toisiaan.. Tulee ulkopuolinen olo. Kaikilla muilla oli raskaus jo paljon pidemmällä.. Tuli sitten semmonen olo että mitäs helvattia mä täällä jo nyt teen... Ja viimeseks. Yhdellä pariskunnista on tulossa down-lapsi.. Ja siitäkös mä ahdistuin.. Eli mitä jos meidän vauvalla onkin joku vikana? APUA. Joo.. ollaan sovittu miehen kanssa että otetaan se vastaan mitä annetaan... Mutta SILTI... Nyt sitten murehdituttaa ja kunnolla... Varasin 4D ultran ja se olis sitten 3.1. Eli reilu kuukaus pitäs vielä odotella. No ehkä tää tästä...

Kovasti odottelen että rupeisi jossain vaiheessa potkut tuntumaan.., Ja että saisin kunnon mahan. Jotenkin on epäuskonen olo,että onko tää masu vauvamaha ollenkaan... vaikka monet onkin jo sanoneet että masu näkyy...

No joo.. mutta koitan ottaa positiivisen asenteen ja olla murehtimatta..

Ja mitä tohon vakuutusasiaan tulee, niin otettiin sellanen lauantaina Tapiolasta. Toivon tietenkin ettei sitä tarvita. Mutta jos nyt kuitenkin :)

Oikein paljon jaksamista kaikille. Toivottavasti muilla on pirteempi mieli. Täällä kun hormoonit hyrrää ja itku on herkässä...

Birdie + ahmatti rv14+5 (kohta ollaan jo viidennellä kuulla :))
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa pieni:
Miten usein teillä muilla on neuvolakäyntejä? Kun tuntuu että tämän tästä on neuvolakuulumisia :heart: Oon ollut aika hoo moilasena kun olen käynyt vasta kerran neuvolatädin luona, kerran lääkärillä siinä alkuraskauden tarkastuksessa ja sitten np-ultrassa. Vauvan sydänääniä ei esim. ole kuunneltu kertaakaan. Viikolla 17 nyt mennään...
Sain esikoisen eri kaupungissa ja kyllä vaan oli toisenlaiset palvelut... :whistle:
Neuvola käyntejä meillä on ollut vasta yksi rv10+ ja ensi viikolla on lääkärineuvola rv15+ ja tietty lisäksi np-ultra NKL:n STY:ssä lääkärin tekemänä, kun on ollut hiukan ongelmia aikasemmilla kerroilla. Nyt menossa kuudes raskaus ja niistä on meille suotu vain yksi ihana terve poika.

Mä sain jo silloin ekalla neuvola käynnillä kaikki ajat aina ens toukokuun loppuun asti. Alkuun on kerran kuussa ja sitten kahden viikon välein ja toukokuussa joka viikko. Olin vähän ihmeissäni (ja taikauskoisena järkyttynyt - menee varmasti kesken ja saan perua nämä kaikki...) kun varasi samantien kaikki ajat :eek: ;) Olen kans käsittänyt et ensisynnyttäjän käyvät useammin neuvolassa kuin uudelleen synnyttäjät.

:wave: Vilma rv 14+ risat
 
me täällä sairastetaan koko perheen voimin :headwall: Eilen typy täytti 1vee ja koko päivä meni ihanasti, synttärisankari nautti täysin rinnoin huomiosta, kakusta ja lahjoista :) illalla sitten mies tuli flunssaiseksi ja me tyllerön kanssa aamulla *pyllystä* :(

vakuutusgallub: Tytölle otettiin jo ennen syntymää vakuutus pohjolasta missä muutkin vakuutuksemme ovat, joka sinällänsä ok. kun hän oli muutaman kuukauden ikäisestä syksyyn asti lastenklinikan potilas ummetuksen vuoksi. Epäiltiin vakavampia sairauksia tämän vuoksi ja seurannoissa rampattiin ja polimaksuija kertyi, tyttö onneksi ihan terve :heart: ja seuranta päättyi. Vakuutuksen kautta ssdaan kuitenkin reilu 100e takaisin omavastuusta huolimatta. Nyt tälle masuasukille ollaan ajateltu ottaa myös vakuutus mutta vasta syntymän jälkeen, tulee kuitenkin vähän edullisemmaksi. Yhdyn repaan jos kerran vakuutetaan koti, auto jne. niin miksipä ei sitä maailman atvokkainta asiaa. Mutta jokainen siis omalla tavallaan, joka varmasti ihan yhtä oikea tapa toimia!!

kaisa pieni: Ihana ajattelumaailma tuon niskaturvotusasian suhteen, teidän toivottu vauva jokatapauksessa ja, että otatte elämältä sen vastaan mitä annetaan :) *kaunista* Itse en varmaankaan pystyisi olemaan yhtä tyyni vaan varmasti pelko valtaisi mielen vauvanhyvinvoinnista ja terveydestä, oonkin tämmönen stressiheikko :whistle: nytkin mielessä pelottelee eri asioita, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin... uskon kuitenkin, että pelko ei ota valtaa vaan pystyn nauttimaan tästä ihanasta raskaudesta!!

haaveilija: Toivottavasti pikkuisellanne kaikki hyvin :hug: :heart:

nyt lähden jääkaapille rakentelemaan herkkulautasta eilisistä hyvyyksistä ja yritän epätoivoisesti saada painoa nousemaan ja oloa kohentumaan...

nuhanenä sHv ja hipsu 15+5
 
Ääh, ihan poikki taas. Pakko mennä nukkumaan. Tuohon jännittämiseen ja rakenneultraan liittyen. Kyllä minullakin on alkanut jännittämään ja mietittymään, mutta pakko ajatella, että asiat ovat niin kuin ne ovat suotu olevaksi. Meilläkin on lähipiirissä ollut kaikkea ikävää niin pakostakin pohtii asioita ja sitä miten kirppusella asiat ovat.Onneksi ultra 3 viikon päästä niin näkee miten kirppu voi.

Täällä on näköjään useat kipeänä. Minullakin hiukan kurkku kipeänä. Toipumisia kaikille. Voi kunpa liikkeet alkaisivat pian tuntumaan, ainakin vahvistumaan jos nyt tuntemani jokin on liiketuntemusten alkua.

katrinainen ja kirppu 16+0
 
Tulin lukemaan tänne kirjoituksia kun heräilin ja uni ei tule silmään. Kerrankin on aikaa lueskella näitä rauhassa. =)

Tervetuloa anuliina ja kaikki muut uudet kirjoittelijat! :flower:

Liikunnasta, aikaisemmin oon liikkunut aika paljon, mutta neuvolassa suositeltiin rauhallisempia lajeja. Seinäkiipeily, taekwondo ja ratsastus ei oikein oo sopivia lajeja. :LOL: Oon ollut vähän hukassa että mitä uskallan tehdä, kun sain kehitettyä itselle pelot että kaikessa liikunnassa voi olla jotain riskejä. On tullut käveltyä ulkona ja välillä kävelen työmatkat.

Nyt tein hyvän päätöksen ja ostin raskaana oleville tarkoitetun fit mama -dvd:n prismasta. Siinä on 20 minuutin salsa dance, 20 minuutin jooga rasvanpoltto ja synnytysvalmennus- ja synnytystä edeltävä venyttely ja rentoutus -osiot. Vielä en oo kerinnyt kokeilemaan, mutta noi kuulostaa kivoilta ja varmaan on hyödyllisiä. :)

Lisäkiloja ei vielä itselle ole kertynyt, ja neuvolassa todettiin ettei paino ole vielä noussut, voi johtua alkuajan pahoinvoinnista. Vatsa sen sijaan pömpöttää ja kaksi kolmasosaa vaatteista ei mahdu enää päälle... Isompia paitoja ja pari äippäpaitaa oon käynyt ostamassa, mutta ne on aika väljiä vielä, vaikka äippäpaidat on s-kokoa. Tietäiskö joku jonkun liikkeen netissä tai pääkaupunkiseudulla, joka myy äippävaatteita pienille naisille?

Töissä ei kukaan oo vielä huomannut, tai ainakaan sanonut masusta mitään. Tosin yritän piilotella masua vielä tammikuun lopulle saakka. On kivempi nauttia tästä ihan itsekseen, meillä töissä kun tieto sitten leviää varmaan aika nopeasti.

Päänsärkyä oli itselläkin viime viikon lopulla ja viikonloppuna, helpotti kun venyttelin niskaa ja selkää, särkylääkettä en ottanut vaikka apteekissa käynti oli parin päivän potemisen jälkeen aika lähellä.

Lääkärissä ja neuvolassa kävin taas. Neuvolakäynnin hoiti harjoittelija, samoin lääkärikäynnillä oli lääkäriopiskelija mukana. Kuunneltiin taas vauvan sydänäänet, niin että opiskelija sai harjoitella, oli ihan mukavaa ja itseä ei haittaa vaan hyvä vaan että saavat harjoitella, vaikka gynekologisessa tutkimuksessa vähän huvitti kun oli sitten enemmän yleisöä kuin vain lääkäri.

Doplerin hankinta kotiin kuulostaa kyllä houkuttelevalta! Sydänääniä on niin kiva kuunnella.

Lantionpohjalihaksia oon alkanut jumppailemaan iltaisin ennen nukkumaan menoa kun makoilen sängyssä ja luetaan miehen kanssa ääneen Taru sormusten herrasta -kirjaa. Siitä on tullut mukava tapa, ja hauska ajatella että masuasukkikin kuuntelee kun luen, ja jos vaikka miehenkin ääni tulisi sitten samalla tutuki pikkuiselle, missähän vaiheessa ulkopuoliset äänet alkaa kuulua tuonne masuun selvemmin?

Liikkeiden tuntemista odotan jo innolla, kun vaan osaisi tunnistaa ne kun ensimmäisestä on kyse.

Nyt taidan painua takaisin pehkuihin, jos vaikka alkaisi uni maistumaan kun kellokin on jo vaikka mitä, ja huomenna aikainen herätys taas.

Kivaa viikkoa kaikille! :heart:

Tupuna ja masuasukki 14+1
 
Tupuna: mä luin että 16viikolla masu asukki alkaa kuulemaan ulkopuolisia ääniä, ainakin sen oman äidin äänen.
Tulipas nukuttua huonosti, mulla kauhee flunssa päällä,koko ajan sai niistää, ja heräsin puol neljä aamu yöstä, ja olin valveilla kauan aikaa kun ei uni tullut |O Nyt kyllä väsyttää, mutta odottelen josko tänään pitää töihin mennä.

mä tunnen jo kans liikkeet mutta haluisin että ne alkais vahvistuun kun on niin hentoja.
Josko tänään kävis kuunteluttaan sydänääniä neuvolassa :heart:
ite oon käynyt kerran terkalla, sit np-ultrassa, ja kerran lääkärillä.
Seuraava virallinen neuvola käynti on 18p.
Viikoilla 14+6
 
Viikko 17
Lapsi:

Tästä viikosta alkaen lapsi painaa enemmän kuin istukka ja reagoi ääniin. Iho on vielä niin ohut, että verisuonet näkyvät sen läpi. Vauvan rintakehä liikkuu, ja hän vetää lapsivettä keuhkoihin ja ulos keuhkoista. Koska keuhkot alkavat toimia hengityselinten tavoin vasta syntymän jälkeen, vauva ei voi hukkua lapsiveteen. Lapsi myös nielee lapsivettä, ja se tulee ulos virtsan muodossa. Se vähäinen lapsivesi, mitä keuhkoissa on vielä jäljellä syntymähetkellä, imeytyy keuhkokudokseen.

Koko: Painoa 200 g ja pituutta 16 cm.
Äiti:

Lisääntynyt verimäärä aiheuttaa painetta nenän limakalvon ja ikenien pieniin verisuoniin. Älä siksi ihmettele, mikäli ikenistäsi tai nenästäsi vuotaa hieman verta.

Ajatelkaa miten isoja vaaveja meillä jo on :D

Meillä mies tuumailee et ois kuulema aiemmin pitänyt rueta yrittämään tätä pikkukakkosta niin se olisi jo syntynyt =) taitaa isukki oottaa toukokuuta jo aika lailla..nimiäkin miettii kuumeisesti. Mä en taa osaa ajatella ees niin pitkälle et tää joskus syntyy...Tupunahan : on ollut aktiivinen kun on jumppavideon hankkinut olisinpa itsekkin. Multa lääkäri kielsi pari lajia kun ei selkä kestä :ashamed: ja mä oon harrastanut niitä 10 vuotta. pitäisi keksiä jotain uutta :D

poika04&papu 16+5
 
Heipsan!

Mulla on tänään hyvä päivä kun sain nukkua hyvin. Tyttö ei herättänyt yöllä kertaakaan!!!


Ihan kun olis kauheestikin pidemmät unet saanut. :D

Hoksastiin eilen miehen kanssa että meidän tarvisi mennä pika pikaa passikuviin ja mennä tilaamaan ne passit. Tammikuussa tämä perhe suuntaa kanariansaarille. Tuo meidän mini-ihminenkin tarvii nyt sitten oman passin. Hölmöltä se tuntuu, mutta kai tuollasilla vaahtosammuttimilla on sitten lyhyempi aikainen se passi kuin se 5vuotta?

Noista harrastuksista, että mä en tällä hetkellä harrasta niin mitään. Mutta mietiskelin että jos menisi vesijumppaan....se vois olla hauskaa. Ja on mulla kotona sitten kuntopyörä ja kaksi koiraa. :D
Kävely tai juokseminen ei ole mulle kauheen hyvä vaihtoehto silleen kun mulla on ihan kamalat liitoskivut jo nyt ja ne ei helpota kun lihakset lämpenee yms. vaan entistä enemmän kaakerran mitä enemmän kävelen. :ashamed:

-Liro ja papu-
 
Kaisa Pieni: minäkin kyselin tuota samaa jokin aika sitte... ilmeisesti en siis ole ainoa.... ite kans käynyt vasta 3:sti neuvolassa, ts. neuvola+ lääkärineuvola+ ultra...
Seuraavaksi menen parin viikon päästä...nyt viikkoja 15+6.. Kai on sitten kuntakohtaista tuokin...

Minä olen käynyt vain lenkillä ja pilateksessa, sekä vielä ratsastamassakin... noin viikolle 20 olen edellisissäkin raskauksissa uskaltautunut hevosen selkään :)

Ihanaa eilen tuli postissa uusi turvakaukalo, jonka tilasin... Pakkohan sitä on koko ajan hypistellä ja käydä kattelemassa :D


äippä ja nytty rv 15+6
 
Heipähei!

Täällä käyty neuvolassa tasan kaks kertaa,joista toinen lääkärineuvola ja sitten np-ultrassa tietenkin. Seuraavaa neuvolakäynnin ajankohtaa en tiedä vasta kun puolentoista tunnin päästä kun soitan ja varaan ajan,mutta se tulee olemaan sitten se neuvola missä täyttään ne äippärahalaput yms. :eek: Näin ainakin viimeks täti sanoi,ei ollut oma kylläkään....

Täällä pulahtanut pötsi selvästi esiin,on kyllä peiteltävissä,mutta mitä suotta :D Olen ihastunut kaikkiin pitkiin paitoihin,ne on niin mukavia päällä. Äippä housut tuntuu vähän reiluilta vielä,mutta taas normihousut kiristää pahasti...kasvais nyt äkkiä isommaksi massu =)

Liikkeitä en vielä tunne,kieli pitkällä odotetaan... :p
Mitään tarvikkeitakaan en oo vauvalle ostanut,ajateltiin että aletaan sitten pikkuhiljaa ostelemaan rakenneultran jälkeen :heart:

Eipä kummempia,oikein hyvvee tiistulia kaikille!!!!

Repa ja kutvonen rv 16+0
 
Täällä oli tänään kolmas käynti mulla neuvolassa, plus sitte alkuraskauden ultra. Rv on nyt 13+5 :heart: Sydänäänet kuulu tosi hyvin! :D Kylläpä helpotti kuulla pienen sydämensyke. Hb oli 147, elikkä pikkasen noussu viimekäynnistä, jolloin oli 141, että vielä on hyvä! Kaikki muukin oli kunnossa. Nytte vaan sit ootellaan et tää pahoinvointi loppuu ni voi nauttiakki oikein kunnolla tästä, kyllähä toi neuvolassa meinas et eiköhä tuo parin viikon päästä luulis jo helpottavan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liro:
Hoksastiin eilen miehen kanssa että meidän tarvisi mennä pika pikaa passikuviin ja mennä tilaamaan ne passit. Tammikuussa tämä perhe suuntaa kanariansaarille. Tuo meidän mini-ihminenkin tarvii nyt sitten oman passin. Hölmöltä se tuntuu, mutta kai tuollasilla vaahtosammuttimilla on sitten lyhyempi aikainen se passi kuin se 5vuotta?
:wave: Me lähdetään kanssa tammikuussa samaan suuntaan. Lanzarotelle pariksi viikoksi lämmittelemään. Mihin päin te olette suuntaamassa? Meidän kohta 3-v:llä on oma passi joka on voimassa 10 vuotta: Poika oli 6kk kun otettiin passikuva vähän on kaveri siitä muuttunut :LOL:

Vilma rv 14 ja risat
 
Jospa nyt muutaman sanan ehdin kirjoittaa välillä...

Neuvolakäyntejä on ollut kaksi, joista toinen oli lääkärikäynti. Seuraava käynti on vasta ensi vuoden puolella rv 20-21, joten tulee pitkä tauko (melkein pari kuukautta). Ensi kuussa tosin on rakenneultra, jota odotan jo tosi paljon :heart:

Vauvamaha on nyt "pullahtanut" kunnolla esiin, ei se mikään hirmu iso vielä ole, mutta eihän sen vielä tarvitsekaan. Siihen mahaan ehtii varmasti vielä kevään aikana kyllästyäkin :LOL:

Liikkeitä ei vielä kovin paljoa tunnu. Välillä on pientä muljahtelua, mutta ihan selvää liikettä en ole vielä tuntenut. Esikoisestakin tunsin selvät liikkeet vasta 24.viikolla, joten eipä taida olla vielä kiire. Taitaa meidän vauvatkin olla niin pieniä, että ensimmäiset liikkeet ovat vielä kovin hentoja. Esikoinen painoi syntyessään 2940g ja syntyi viikolla 42 :D

Vakuutuksista oli ollut puhetta. Meillä otettiin tytölle vakuutus kun oli noin vuoden ikäinen ja nyt kun aloitti päivähoidon 1v 2 viikon iässä, niin siitä on todella ollut hyötyä. Aikaisemmin ei sitä olisi tarvittukaan. Toiselle otetaan kanssa vasta syntymän jälkeen, viimeistään ennen kuin aloittaa hoidon. Lääkärillä ollaan käyty tytön kanssa nyt joitain kertoja ja jo nyt on vakuutus maksanut itsensä takaisin ;)

Wilhelmiina rv16 :heart:
 
Kääk mulla on parinpäivän aikaan pullahtanut ihan mieletön pötsi..vois luulla et viikkoja on 25 - 30 :eek: ihailin äsken paitaa peilistä mutta mutta masu paistaa alta en taida sittenkään tätä laittaa asiakastapaamiseen..voihan kökkö suunnitelmat meni uusiksi.

neuvolassa oon käynyt 3 kertaa, np ultra + lääkärissä 1 kerta (1 ylimääräinen kerta kun mulla oli se hiivan pirskatti) Ja huomenna menen 4. kerran sit varataan rakenneultraan aika jouluviikolle tai sit joulun ja uudenvuoden väliin mut toivottavasti pääsisin ennen joulua.

Tietoa risifrutin koostumuksesta? onko pastöroitu?
 
moron. tässä on kauheesti ollut puhetta neuvolakäyntien määrästä yms. Olenkohan mä ainoa kuka ei oo käynyt nt-ultrassa?? Meillä kunta tarjos ultran, jossa todettiin vaan että raskaus on oikeassa paikassa,annettiin laskettu aika ja todettiin syke... Ja samalla sitten näytettiin että käsiä kaks samoin ku jalkoja... Eli vasta tuolla omaehtosessa rakenneultrassa sitten kai nähdään onko vauvalla kaikki ok...

meillä on kunta tainnut minimoida kaikki extra-palvelut.. (esim ultrat...) No onneks omakustanteisesti pääsee...

tänään talvitakkia kattelemaan, niin mahtuu masukin oleskelemaan hyvin.
 
GALLUPPI Mietin tuossa et miten te ajattelette ollanko me jo raskaudessa pitkällä vai alussa?Eikös olekkin viisaita ajatuksia. Mä jotenkin ajattelen et me ollaan alussa mutta yksi tuttava totesi "ai nin pitkällä" Kohta puoliväli huomenna alkaa vko17+. mutta kun musta tuntuu et toukokuuhun on IKUISUUS :ashamed: vaik eihän mullakaan oo kun reilu 5 kk enää jäljellä kun tää kuu loppuu kohta.
 
Heipat! Meillä oli eilen ultra ja odotusten mukaisesti la siirtyi toukokuun puolelle. Odotin myös esikkoa toukokuisissa, onpa mukava että myös tätä toista. Tulee vanhat muistot mieleen :heart:

Tämä toisen odotus on jo helpompaa kuin ensimmäisen, kun kaikki tapahtumat on tuttua. Nyt nautin paljon enemmän raskaudesta ja siitä että masu alkaa näkymään jne.

Teillä on tosi aktiivinen pino täällä, menikin kauan ennen kuin sain edes jotenkin teistä itselleni tietoa =)

Passista: Näillä natiaisilla passi on voimassa 5 vuotta TAI sen aikaa, kun lapsi on kuvasta tunnistettavissa. Toisethan muuttuu tosi paljon, varmaan omakin lapsi sitten.

Neuvolassa en on itsekään käynyt kuin kerran, rv 8. Seuraavan kerran neuvolaan vasta rv 17!!?? Katsovat, että ultra toimikoon yhtenä neuvola käyntinä. No, eipähän harmita sitten ihan koko aikaa painon nousu, kun ei tarvii käydy punnituttamassa itseään. Mulla on jo noussu paino, veikkaisin et 2-3 kg.

Liikuntaa harrastan miltei samoin kuin ennenkin, repivimmät lajit oon jättäny pois (kuten compat). Muuten kyllä teen ihan mitä vaan. Synnytysten erikoislääkäri kertoi eilen, että aiheesta on juuri väitelty. Viesti ole ollut kummoisempi, kuin että tee mikä hyvälle tuntuu. Okei, hyvä niin!

Me kanssa hankittiin esikolle vakuutus ennen syntymää, tällä kertaa siitä ei ollut mitään hyötyä. PItää puntaroida, otetaanko nytkin vai toivotaanko ettei vakuutukselle olisi nytkään mitään tarvetta..hmm..

Tupuna, meillä onkin nähtävästi sama la? 26.5? Kiva! Onko teillä täällä jossain joku lista, mistä voisi katsoa toisten tietoja? Jos on, sinne tiedoksi että tosiaan toinen tulossa 26.5 ja synnäri on kät/kos, miten nyt sitten lyhennetäänkään tuo Kätilöopisto.

Sinuhe ja Onni-Ilona 14.1
 

Yhteistyössä