Huomenta vaan! Mulla alkoi just 29. viikko eli raskauden kolmas kolmannes. Jee!
Kävin torstaina lääkärin kontrollissa, ja valitettavasti siellä oli se sama natsi, joka viime kerralla kehotti liikkumaan ja testailemaan rajoja, kun olin ensin maannut sairaalassa yön yli kivuliaiden suppareiden vuoksi. Tällä kertaa tarkastus alkoi toteamuksella: "Jaahas, oletkin käynyt täällä jo monta kertaa viimekertaisen tapaamisemme jälkeen." (Oikeasti olen käynyt vain lääkäreiden määräämissä kontrolleissa.)
Kun lääkäri teki sisätarkastuksen, hän istui sängyn sivustalla, ja alkoi törkkiä minua sisäultralaitteella. Sattui, koska hän tunki sitä väärään kohtaan, muttei silti viitsinyt nostaa takapuoltaan ylös penkistä ja tehdä tutkimusta huolella. Kun laite ei kivuliaasta törkkimisestä huolimatta mennyt sisälle, lääkäri nousi viimein seisomaan, ja laittoi sen oikeaan reikään.
Lääkäri mittasi kohdunkaulan, muttei missään vaiheessa kertonut minulle, mitkä mitat olivat. Hän ei merkinnyt tuloksia myöskään neuvolakorttiin. Kun kysyin, onko kohdunsuu pehmennyt, hän sanoi: "En tiedä, kun en ole kokeillut."
Tarkastuksen lopuksi lääkäri totesi ettei mitään muutoksia ollut tapahtunut, joten minun olisi paras mennä takaisin töihin. Lisäksi hän muisti huomauttaa (jo kolmannen kerran), että vaikka supistuksia tulisi paljonkin, ja vaikka ne olisivat "hiukan" kivuliaita, ei minulla ole asiaa lääkärille, koska niistä ei näytä olevan haittaa. Närkästyin ja sain sanottua: "Nyt mun täytyy jo toiseen kertaan sanoa, että en ole hypännyt täällä minkään pikku kivun takia. Kun tulin sairaalaan supistusten takia silloin kolme viikkoa sitten, kipu oli niin kova, että miltei pyörryin. Kivuttomia supistuksia on koko ajan, mutten ole välittänyt niistä."
Niin että silllä lailla. Mulla ei ole ollut minkäänlaista synnytyspelkoa, mutta nyt on: en yksinkertaisesti uskalla synnyttää, jos lääkärinä on kuvaamani henkilö. Kysyisinkin nyt, onko kenelläkään kokemusta / tietoa siitä, voiko vaikuttaa siihen, kuka lääkäri on synnytyksessä mukana? Entä jos neuvolassa valittaa asiasta - mahtaako siitä olla hyötyä? Kaikki muut lääkärit ovat olleet asiallisia ja tehneet tutkimukset huolella, jotkut jopa erityisen hellävaraisesti, kun tietävät supistusherkkyydestä.
Töihin menen viikon päästä, ja se jännittää hiukan. Nyt on sellainen olo, etten uskalla mennä lääkärille, vaikka supistukset alkaisivatkin taas rajuna.