TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 HUHTIKUUSSA

Illan vika ja aamun eka :D

Meillä meni yö aika loistavasti, kuuden aikaan juotiin maitoa ja sit nukuttiin tonne kasiin asti. Ja marmotta, jäi se hereilläolovaihekin väliin ku sain venytettyä nukkumaanmenoa sinne ysiin asti ja ite menin sit puolen yön aikaan perässä nukkumaan. :)

Voi harmauden harmaus, eipä oo houkutteleva ulkoiluilmakaan... huoks, tää päivä enää :( Ai että mä ootan torstaita, mennään ekaks aamulla värikylpyyn ja sit päiväretkelle Ikeaan :)
 
Meilläkin meni yö ok,jotain nuris yhden aikoihin,mut sain sit loppujenlopuiks jatkamaan unta ja sit heräskin 3.30 ja juotiin maitohömpsyt,aamumaito 5.30 ja sit herättiin ennen seiskaa taas :headwall: Hitsi kun tovi sitten nukku vielä 7.30 asti.... ja jos nukkuiskin niin vois kokeilla yksiä päikkyjä mut ei,kun pitää herätä ennen sianpiarua...pimennysverhot eivät siis auttaneet :/ Hieroksii kuitenkin silmiään mut ei malta jatkaa unta...

Ajattelin tänään josko veis tota poikaa sinne hiekkalootalle....ellei rupee satamaan tms...

Nyt pitää mennä katsomaan eilen alotettu bondi loppuun :wave:
 
Meilläkin oli ihan ok yö! Heräs ekan kerran vasta puol 3 ja 3 mais annoin maitoa josta nukkui puol 7 --> viereen ja herättiin 8 maissa. Aina kun J herää, hän on vielä tosi väsynyt kaatuilee vaan koko ajan mun päälle sängyssä ja tulee halailemaan ym. En tajua miks ei vois nukkua vaikka ½h myöhemmin nii sit jaksaiski paremmin.

Ihme meillä ei olla vielä menty ekoilla päikkäreille eikä tua niin väsyneeltä tunnukkaan, lattialla pörräilee posket lommolla :LOL: Ajattelin koittaa jos tänään menis yhdillä päikkäreillä! :)
 
Jaahas, se olisi toinen pääsiäispäivä sitten ja melkein kaikki suklaamunat syöty! Hyvä niin, niin ei niitä tarvitse enää himoita! :D :p Tais painokin nousta yhden viisi kiloa nyt pääsiäisen aikaan. No ei ehkä niin paljoa, mutta kuitenkin. Huomisesta alkaen taas normiruotuun!

Äiti ja pikkuveli olivat käymässä, joten ei jäänyt paljoa aikaa roikkua palstalla, netistä puhumattakaan. Kiva oli nähdä heitä taasen ja kohtahan me A:n kanssa lennetään Vantaalle. Hip hei hurraa!

Täällä kanssa on vaikeuksia tuon nukkumaanmenon kanssa. Ehkä päikkäreille saanti on kaikista vaikeinta, yöunille malttaa suht hyvin mennä. Heti vain kun sänkyyn pääsee, täytyy kiepsahtaa masulleen ja siitä sitten konttausasentoon. Eilen konttaili sängyssään päästä päähän.... Ja kamala kitinä ja välillä ihan kunnon itkuhuutoa! Mitähän se sitten on, kun tyttö oppii nousemaan itse tukea vasten...?

A sai perjantaina taaperokärryn ja sillä ollaan nyt harjoiteltu kävelemistä. Kovin pitkää matkaa ei vielä jaksa kävellä, mutta ihan hyvin ne jalat tepsuttelee. :) Konttaus ei onnistu kuin sängyssä, mikä on jännä juttu. Lattialla konttaa, jos autan jaloista, ts. työnnän aina toisen jalan masun alle jne ja tyttö sitten itse siirtää käsiä eteenpäin. Myös tukea vasten nousemista ollaan harjoiteltu vähäsen, ja alun jälkeen nouseekin aivan itse esim. sohvaa vasten. Kovasti tykkää seisoa, vähän sivullepäin jo liikkuu. Ai niin, kyllähän typyliini liikkuu istualtaan eteenpäin pikku matkoja! :D Ja istualtaan kääntyy 360 astetta. Niitä harjoittaa vain silloin, kun kukaan ei katso!

Äiti sanoi, että kun tuleevat kesäkuussa seuraavan kerran meille, niin meidän täytyy miehen kanssa lähteä vuorokaudeksi pois talosta. Kyllähän mie olisin jo valmis jättämään tytön yöhoitoon, mutta taitaa miestä vähän jännittää ajatus, että lähdettäisiin kahdestaan jonnekin. Edes baariin. Hieno juttu, kun Repa ja Nemika "uskalsitte" jättää lapsukaisenne hoitoon! Kyllähän pikkuiset pärjäävät hienosti, vaikka uusi tilanne se heille onkin. Kahdenkeskistä aikaa tässä odotellessa....

Tisuttelusta, jätin iltatissin pois, on ollut kuvioista poissa jo reilun viikon. Ihan unohdin toissa viikon lauantaina antaa iltatissin ennen nukkumaanmenoa (tiedä häntä mikä häiriö iski ) ja siitä lähtien on imuteltu neljästi päivässä. Yllättävän helposti se vika imuttelu jäi. Oon tässä miettiny, että vähennän sieltä iltapäästä ennemmin kuin aamusta, kun miusta tuntuu, että se aamutissi on se kaikista tärkein. Hapanmaitotuotteita menee vaihdellen 2-4 dl päivässä eli piimää n. 3 dl ja viiliä/jogurttia/rahkaa puoli purkkia + raejuustoa menisi niin paljon kuin vain tyttö jaksaisi syödä!

Taitaa olla taas yksi pitkä tarina.... Sitä se teettää, kun ei käy joka päivä tsekkaamassa juttuja ja kirjoittelemassa!
 
Huomenta!

Pääsiäinen alkaa olla ohi - vaan eipä se meillä mitenkään edes näkynyt, mutta kiva kun mies pyöri kotosalla kolme päivää putkeen. Äsken lähti American Car Show'hun Helsinkiin ja sieltä jää sitten työreissuun torstaihin saakka. Kova pudotus arkeen siis :/

Ilmat on olleet kyllä mitä ihanimmat ja ollaankin oltu 1-2 krt/pvä Nean kanssa ulkona keinumassa tai hiekkalaatikolla. Lauantaina grillattiin marrakaa takapihalla ja Nea istui patiolla ja maisteli kuivunutta ruohoa :D Eilen taasen oltiin Seikkailupuistossa kaverin kanssa ja Nea sai touhuta kaikenlaista kivaa. Otan varmaan jo nyt päivärutiineihin ulkoilun, ainakin kauniilla säällä.

Yksiin päikkyihin ei olla valmiita: kaksia on vedellyt sitä yhtä päivää lukuunottamatta. Näillä mennään, kunnes pimu toisin päättää :whistle:

Hedelmäraasteista kysyisin, kun ei oo tullut tarjottua niitä vielä Nealle näiden meidän syöntionglemien takia.. Annatteko ihan lusikalla suuhun vai onko lapsen tarkoitus syödä sitä itse sormin? Voisi kai alkaa kokeilemaan esim. jugun seassa..

D-tipoista mun on pitänyt kysyä miljoona kertaa, että miten annatte ne? Ruokaan sekoitettuna? Maitopullossa? Lusikalla? Olen monasti miettinyt, että näinköhän Nea saa ne kaikki tipat massuunsa, kun tipat on maitoon sekoitettuna :/

Ja sitten vielä tavismaidosta: onko joku jo siirtynyt kokonaan? Olen nyt silloin tällöin sekoittanut suunnilleen puolet tavismaitoa korvikkeen joukkoon eikä siitä mitään oireita ole tullut. Mietin, että voisiko siirtyä kokonaan jo, kunhan nuo 12prk Nannia tuolta on tuhottu??? Nea täytti eilen 11kk eli aika lähellä sitä vuoden ikää ollaan :whistle:

Ja VIELÄ pps. :D Suola Kertokaas nyt tyhmälle vielä kerran, että missä vaiheessa lapsi saa alkaa saamaan suolaa ruoan mukana??? Ja mihin se tarkka rajanveto perustuu ts. on niin outoa ajatella, että 11kk ei saa syödä jotain, mutta 1- vuotias saa :/ Nea meinaan nuolee aivan huumassa Oivariinit mun leipäni päältä ja Aromat- purkin jos saa pöydässä käteensä niin ai ai sitä maiskutusta :LOL: Ajattelin vain, että liekö typyllä jo ihan tarvetta natriumiin :p
 
Carmen, ai sinne teille se aurinko sit karkaskin.... ja tervetuloa meidän tylsyyden täyttämän työleskeyden pariin... :( Kiva et toit vähän keskustelunaiheita tänne :)

D-tipat annan ihan lusikassa neidille. Tunnustan -mun muistini on maailman pa*kin tässä suhteessa :ashamed:

Hedelmäraasteista sekä että, siis sekoitettuna johonkin tai sitten sormiruokana. Osaa annan myös palana pureksittavaksi. Viimeisestä tykkää ehdottomasti eniten.

Mä alotan nyt viikolla tavismaidon lisäämisen. Tähän mennessä on vaan saanut puuroissa tai jonkun ruoan seassa.

Suolasta, alle 1-vuotiaan munuaiset eivät ole vielä täysin kehittyneet eivätkä kestä suuria suolamääriä. Eli 1-vuotiaalla ovat jo riittävän kehittyneet munuaiset suolan käsittelyyn. Mä olen aina välillä antanut leipää jossa on suolaa tai sit raejuustoa. Eli kai sitä voi jo ennen 1-vee päivää antaa, onhan meillä ihan neuvolan lupa mm. raejuustoo, et kai ne munuaiset nyt jo jonkun verran kestää.

Jaa-a, tein eilen munakastiketta neidille ja tarjosin sitä potun kanssa ja se oli likasta tooosi hyvää ja nyt saa vielä toisen erän sitä :p
 
Voi mikä yö. Normaaliakin enemmän actionia kun Eeva huiteli ympäri sänkyä ja huuteli vaikka mitä. Ja leikki sitä hämä-hämähäkkiä unissaankin. :LOL:

Edla, Eeva menee aina siinä 9 pintaan unille, mut jotenkin se vaan hilluminen alkaa silti. Luulen että se on niin tottunut nukkumaan vieressä, että herää ihan vaan siihen kun on yksin. Jos siinä vaiheessa tulee joku kevyemmän unen vaihe ja havahtuu sen verran. Jos joku yö sais itsensä unille ennen yhtätoista ja ottais sen viereen, testais miten käy.

D-tipat ihan lusikalla menee. Ihan ensimmäisen kerran sekoitin maitoon, mutta siihen tuttiosaanhan ne jäi. Ne on aina ollut herkkua (outo makuaisti tytöllä ), että hienosti menee lusikalla. Aina kun näkyy Jekovit-pullo, Eeva huutaa "tpat, tpat" kun tietää että saa tipat. :)

Suola on vähän kysymysmerkki mullekin. Ja samaa miettinyt kun Carmen.. että jos vuoden ikäisenä saa niin miksei sit 11kk. Italiassa muistaakseni oli lastenruokapurkkeja 11kk joissa oli jo pieniä määriä suolaa. Toki siellä on eri tavat ja suositukset, mutta hengissä senkin maan lapset on. En mä Eevalle ole suolaa varsinaisesti antanut, mutta onhan sitä leivässä mitä se syö ja pastan keitinvedessä, kun syödään jo samaa pastaa. Ja varmaan monessa muussakin mitä se napaansa vetää..

Hedelmäraasteet ei Eevalle oikein uppoa ellei niitä ole keitetty pehmeäksi tai sit raastettu pienimmällä terällä ihan mössöksi. Puuron sekaan oon laittanut tai hedelmäsoseen, ei se sormin syömällä laita suuhunsa mitään.
 
hiukset Meillä kans J tykkää väsyneenä silitellä mun hiuksia. Omiaankin joskus hipsuttelee nukahtaakseen.

hedelmäraasteista Varsinaisia hedelmäraasteita en ole antanut ollenkaan. Haarukalla joskus muussasin esim. puuron päälle banaania, marjoja, päärynää, kiiviä tms. Nyt monesti annan sormiruokana lautaselle, saa neiti itse napostella esim. puuron syönnin aikana. Näin maistuu puurokin namilta :p .

D-tipat Annan lounaan yhteydessä lusikalla.

tavismaito Meillä tää maitokokeilu on viivästynyt niiden mystisten ripulointi viikkojen takia. Mutta nyt viikolla ajattelin alkaa keittämään puuron maitoon. Siitä sit pikkuhiljaa siirrytään myös juomaan tavismaitoa. Kyllä carmen jotkut vauvat juovat tavismaitoa jo ennen 1v. päivää, jos vaan lapsen masu sen kestää.

suola en ole lisännyt neidin ruokiin. Leivissä ja raejuustossa on saanut pieniä määriä.

J on oppinut menemään taaperokärrynsä kanssa jo aika pitkiä matkoja :). Pikkuisen meno näyttää vielä haparoivalta, mutta pysyy kyllä pystyssä. Melkoista vauhtiakin välillä yrittää kärryään työntää. Varmistelen vielä lähellä, ettei vaan kaadu naamalleen. Tästä se lähtee.
 
Ihan kiva , kun nää pyhät vetelee viimeisiä =) ....ja paluu arkeen alkaa...miä en ole päässyt edes koneelle, kun tuo esikoinen oli koneel kokoajan :/ ...no nuori ihminen, senhän arvas....nyt lähti just Jyväskylään takaisin....oli sillä muutenkin niin eri rytmit kuin muilla...nukkui tuonne 14 asti...ja yöt kukku :D !

D-tipat...meillä menee hyvin lusikalla, ei mihinkään oo sekoitettu...

hedelmät...meillä neiti syö mielummin palana kuin raasteena...eli en ole laisinkaan raastanut...varmaan vois vaikka jugun sekaan raastaa...Carmen...kokeileppas ensin söisikö ihan sormin raastetta....jos ei niin sit vasta sotket jonkun sekaan....jospa se teijän neiti tykkäiskin siitä =) !

Suola....meillä neiti napsii vähän sitä sun tätä, eli suolaa saa jossain määrin :( ....ei kyllä varmaan paljon saisi antaa, juuri munuaisten vuoksi....vasta vuoden iässä ruokaan ehkä hivenen....mutta eihän se ole tarpeen silloinkaan, kun saa sitä esim. leivässä, juustossa ym...

tavismaitoo...on neiti maistanut raakana...ei kelpaa :eek: !!
 
d-tipat: Oon huono äiti :saint: En muista läheskään joka päivä antaa, ja itseasiassa oon jostain saanu sellasen käsityksenki että niitä ei tarvis enää niinkään antaa... Nyt siis pitää koittaa skarpata niiden kanssa.

marmotta: Eeva tuntuu jo puhuvan aika paljon! :p

Suola: En lisäile J:n ruokiin. Eikä ole oikeastaan saanutkaan hirveästi mitään missä olis suolaa.
 
d-tipoista..alle kaksi vuotiaille pitäisi päivittäin antaa..näin meitä aina opastettu. ei aina niitä itekään muista. ja noista puurojauheista saa kuitenki aikast hyvin. ku olen niitä katellu niin meillä ei jää ku parin tipan vaje maksimissaan..et ei huolta vaikka unohtuuki väliin.

mä oon huisin onnellinen vaikka poika on narissu reissun jälkeen koko ajan ja roikkunu lahkeessa. nimittäin tänään sain varmaksi tietää et saamme tytölle oman ponin loppu viikosta. tyttö niiiiiiiiiiiiiiiiiiin onnellinen ku olla ja voi =) ja ku maltetaan vielä jokunen päivä odottaa..siis aivan ihanaa. oon iteki ponia haaveillu niin kovasti ton suokin kaveriksi. =)
 
Marmotta, kandee kokeilla sitä aikasemmin ite nukkumaanmenoa. Mä ainakin haluan ton tyhmän tavan pois. Mä luulen kans et just joku havahtuminen siinä tapahtuu ja sit tajuu olevansa yksin ja parku alkaa.

Nemika,
onneauudestä perheenjäsenestä eli (atsiuuuuuh) ponista :)

D-tipoista,
korjaisin että niitä olisi hyvä antaa säännöllisesti kolmeen ikävuoteen asti Mä annan Devitol-tippoja ja likka tuntuu niistä tykkäävän paljon enempi ku Jekoviteistä. Kiitos Majj ja Nemika ku helpotitte mun oloo, etten oo ainoo lahopää noiden tippojen suhteen :D
 
Nemika: Kiitos tosta d-tippa valistuksesta.. :) Ai teillä on hevonen, ja pian ponikin! :p Oon kateellinen! Itse aikoinaan ratsastin joku 8½ vuotta mutta jäi sitten... Nyt taas tekis mieli päästä hepan selkään, mutta nua paikalliset tallit ovat aika kalliiita... :eek: :/

 
Niin ja edla-mamma: Mä annan ( kun muistan, mutta nyt lupaan ryhdistäytyä kun kuulin että noin kauan niitä pitäis antaa ) kans noita Devitol-tippoja, aina antanutkin vaikka aluksi kaikki sanoivat että niistä tulee lähes kaikilla masu kipeäksi.
 
majj: meillä on karvakööri omanlainen..on koiruus kissoja, kani ja hevonen..kohta kaksi.. =) lampaita ollu myös mut nyt ku kaino ja vieno sairastu niin innostuin tuohon ponin ottoon tytölle =)

ja noista d-tipoista viel..sit kahden vanhan jälkeen oli talvisaikaan luonnollisesti käyttö. ja onha noita tutkimuksia et äidinmaitoon erittyisi hyvin d-vitamiinia ettei välttämättä tarvisi tippoja. mut onko niihin luottaminen sit..en tiiä. mut en usko et vakavaa on vaikka ne unohtuukin hyllyyn väliin..en oo ite stressiä ottanu. oon vaan yrittäny muistaa =)

mut kai se on ukon sahuille lähdettävä lasten kans katsoon miten lankkua tehdään.. :wave:
 
Oltiin hiekkiksella ekaa kertaa... kyl näemmä pitäs kunnon kengät olla,kun pyrkii pystyyn kuiteskin.Ei kauaa jaksanut olla innoissaan,kun niin hankala edetä kaikissa vaatteissa...ja just kun ei oo kenkii. Rukkan kurahousut koko 86 ihan sopiva...noinkohan enää ens syksynä menee.

D-tipat ihan lusikalla,ei sekoteta mihinkään ja hyvin maistuu...joskus unohtuukin,mutta en oo ottanut paineita =)Jekovitteja...

Suola... Joo,ei se 1vee mikään maaginen raja oo,et just synttäripäivän aamuna ne munuaiset kestääkin :D Mutta onko suola hirveesti hyväks yhtään kelleen...miä syön ihan liikaa ainakin. Poika saa raejuustossa ja leivässä,mut ruokiin en laita. Kai sit joskus päälle 11kk annan samaa safkaa kun me syödään ja yritän samalla vähentää myös omaa suolan käyttöä. Tuskin 1vee jälkeenkään anna mitenkään hirveesti suolaa syödä...saa sitäkin sit isona ihan riittämiin.Mitään nakkeja ja makkaroita en tuu pahemmin antaan edes ruuassa,ovat lähes kokonaan suolaa...ehkä jonku puolinakkia kastikkeen seassa et voi sanoo saaneensa nakkikastiketta:LOL:

Hedelmiä oon antanut ihan lusikalla kaapimalla esim.kiivi,bansku,pehmeä päärynä... raasteena omenaa,paloina klementiinejä tai vastaavia ja banaania...välillä sekotan juguun ja välillä anna pelkäältään. raasteena nii et syö ite annan lähinnä vihannespuolta..kurkkua,kesäkurpitsaa,porkkanaa...

Tavismaito...pikkasen maisto taannoin,mut en sit antanut enempää..en pidä kiirettä,kattoo sitäkin lähempän 1vee.Ruuan seassa on kans saanu pikkasen. Piimää sai ekaa kertaa tänään,aika irvistys tuli päälle :D Jugurttia saa päivittäin =)

Marmotta,Eevahan puhuu kuin 2vee.. :eek:Kohta juttelee sulle jo lauseita =)
 
Heips! :wave: Palattiin mökiltä tänään. Olipa mukava reissu ja oltiinkin kauemmin mitä oli aikomus. Ihana olla kotoa pois.
Mitähän täällä on puhuttu..? katotaan kerkiänkö selata ikinä kaikkia näitä päiviä...
 
Eevan puhe kehittyy kyllä pelottavaa vauhtia. Saa varoa mitä sanoo, kun sillä on tapana toistella. Eihän se tietenkään kaikkia kirjaimia saa kohdalleen enkä tiedä tajuaako kukaan muu mitä se sanoo, mutta kuitenkin. Se on noi italialaiset geenit kun laittaa höpisemään. :D

D-tipoista
vielä, meille kans just terkka sanoi, että uuden tiedon mukaan 5 tippaa päivässä 3v. asti kun täällä paistaa aurinko niin nihkeästi. Mä en kyllä joka päivä muista antaa. Täytyis olla se pullo pöydällä koko ajan, ehkä sit. Neuvolassa viimeks valittelin asiaa ja se sanoi, että turha siitä itseään piiskata jos ei aina muista, kunhan edes joskus..

Summer, tervetuloa möksältä, miten meni? Jos ei satu silmään aiemmilta sivuilta niin Sarbba vois tulla Jämsään kaffelle tässä joku päivä, miten sulle kävis? Mullahan ei tunnetusti ole koskaan mitään. :) Voitais kävellä teillekin joku päivä jos tiet pysyy kuivina, vai onko se millaista mutavelliä se teidän tie?
 
Pojat läks nukutuspuuhiin...toivottavasti menee tänään paremmin kun viimeks.

Matami,olis kiva nähä teit Edithin kanssa...pääsisitteköhän joku päivä tuleen tai jotain senssiä kylillä? Kasperillekkin ois vähän tasostaan seuraa....ei sillä etteikö meikäkin olis :D
 
Marmotta...hienosti Eeva jo kommunikoi =) ...miun siskontyttö oppi todella nuorena puhumaan...vuoden vanhana puhui jo lauseita...vieläkin neiti on oikea pälppä 12v..

Miä mietin äsken, et miten saisin tuon neitin suihkutettua, etten itse olis mukana....ja kun neitin on vaikea seistä tukea vasten suihkukaapissa :/ ...no sitten keksin huippuidean ;) ....eli pottatuolista potta pois...avot miten hieno suihkutuoli :D !...neitikin viihtyi hyvin suihkureissun....suosittelen kokeileen...tuo idea tuli työpaikalta sairaalasta...siellä on samanlaisia suihku/pottatuoleja :whistle: !
 
Heips.

D-tipat tosiaan mäkin niitä välillä unohtelen. 2v. asti esikoinen sai niitä säännöllisesti -sit vähemmän säännöllisesti. D-vitamiinia pitäs kaikkien popsii pimeään aikaan ei oliss yhtään pahitteeksi. Tälleen kun imettää oon ottanut pari ja isommalle olen antanut yhden.
Mä annan lusikalla devitolia -aluksi laitoin tipan vettä tai maitoo lusikkaan -mut en enää.

suola meillä neiti saa sitä sit kun alkaa syömään tavallista ruokaa esim: makaroonilaatikkoa. Ja toki just leipä, raejuusto niissähän on.

hedelmät, raasteet raasteita ei juurikaan olla kokeiltu. Mut hedelmän palasii tykkää mutustella meloonia, omenaa, banaania yms. porkkanaa en uskalla antaa kun pelkään et ottaa liian suuria paloja.

kuntoilu hiukan kärsinyt töiden takia ja nyt kun oh tällanen flunssa -makuaisti ja hajuaisti iiiiiiiiiiiihan hukassa. No katsotaan ja ryhdistäydytään --tavoitteeseen on viel matkaa.

Edla piti kysyy mitä sun mies tekee työkseen kun on paljon poissa?


matami mitä teilläpäin maksaa kirppispöytä? Mä siivosin tänään esikoisen huoneen ja kaks kassillista lähti vaatettakaapista. Pitäs varmaan siivota myös varasto ja pistää kirppikselle pöytä. Meneekö teilläpäin hyvin kaupaks? Meillä tääl kolme kirpparia ja ihan ok menee -pääsee eroon kaikesta kunhan hinta on kohdallaan. :)

Mut nyt saunaan :wave:
 

Yhteistyössä